[Samba] WinXP automatisch inloggen "could not reconnect"

Pagina: 1
Acties:

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11-2025

JayVee

shibby++!

Topicstarter
Hier wilde ik al veel eerder een topic over openen, maar ik heb (stom genoeg) veel te lang zelf blijven prutsen.

Het volgende is het probleem:
Op mijn WinXP workstation heb ik een user met dezelfde username en wachtwoord (alleen begint die op Windows met een hoofdletter) als op mijn debian linux server. Als ik "map network drive" doe met deze user gaat het goed en kan Windows ook bij elke (Windows) login automatisch op de share komen.

Met andere usernames gaat dat echter niet goed. Hoe komt dat? En is het te fixen?

Dit is de configuratie voor Samba (versie 3.0.23c):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
encrypt passwords = yes
passwd program = /usr/bin/passwd %u
security = share

# Shares
[dudehome]
  path = /home/dude
  valid users = dude

Verder heeft elke linux user een wachtwoord dmv smbpasswd (waarom moet dat eigenlijk? waarom gebruikt hij niet gewoon passwd en /etc/passwd?)

Zelfs als ik de "network credentials" optie gebruik in het gebruikersbeheer van Windows XP wil het niet.

Jammer genoeg zeggen de logs (ook met hoog logging level) van Samba helemaal niets, anders zou ik tenminste kunnen kijken wat Windows voor gegevens stuurt.

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

JayVee schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 20:52:
Hier wilde ik al veel eerder een topic over openen, maar ik heb (stom genoeg) veel te lang zelf blijven prutsen.
Is niet stom, is juist goed..
Je hebt er allicht 'iets' van geleerd..
Het volgende is het probleem:
Op mijn WinXP workstation heb ik een user met dezelfde username en wachtwoord (alleen begint die op Windows met een hoofdletter) als op mijn debian linux server. Als ik "map network drive" doe met deze user gaat het goed en kan Windows ook bij elke (Windows) login automatisch op de share komen.

Met andere usernames gaat dat echter niet goed. Hoe komt dat? En is het te fixen?

Dit is de configuratie voor Samba (versie 3.0.23c):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
encrypt passwords = yes
passwd program = /usr/bin/passwd %u
security = share

# Shares
[dudehome]
  path = /home/dude
  valid users = dude
Ehm.. misschien omdat die niet bij 'valid users' staan in je smb.conf?
Verder heeft elke linux user een wachtwoord dmv smbpasswd (waarom moet dat eigenlijk? waarom gebruikt hij niet gewoon passwd en /etc/passwd?)
beveiliging he...
Je kan wel andere opties opgeven.. Kijk eens naar de 'passdb backend' optie van je smb.conf
[/quote]
Zelfs als ik de "network credentials" optie gebruik in het gebruikersbeheer van Windows XP wil het niet.
[/quote]
Nee in je smb.conf staat ook "valid users = dude"
Dan mag dus alleen user 'dude' er op..

[ Voor 3% gewijzigd door xzenor op 19-10-2006 14:01 ]

• JayVee

JayVee

shibby++!

Topicstarter
possamai schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 14:00:
Is niet stom, is juist goed..
Je hebt er allicht 'iets' van geleerd..
Ja, dat Windows shares buggy zijn en Samba geen goede logging doet. |:(
Nee in je smb.conf staat ook "valid users = dude"
Dan mag dus alleen user 'dude' er op..
Uiteraard. Ik bedoelde ook: Als ik als (Windows) gebruiker 'n00b' opgeef dat hij automatisch moet mounten met user 'dude' en het passende wachtwoord, werkt dat niet. Als je op de error dialog (of de share) klikt moet je het wachtwoord opnieuw opgeven.

Vandaag heb ik van iemand gehoord dat het een bug in Windows is. Die stuurt gewoon automatisch eerst de Windows username en wachtwoord, en die kloppen dus meestal niet. Iemand die een workaround kent?

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

oooh wil je dat...
Ik heb wel ergens gelezen dat de HOME versie van XP geen wachtwoord caching ondersteund.. dus dat ie niet de boel voor je onthoudt..
Je kan natuurlijk via de commandline een drive koppelen aan de share als je dat zou willen...
Via de commandline kan je namelijk username en wachtwoord direct meegeven..

Bekijk de help maar eens van 'NET USE'
help beschikbaar via: net help use

Dat kan je dan weer automatisch uit laten voeren via start/programma's/Opstarten etc. etc. etc.

Is meer een workaround dan een oplossing... maar als je't in het all users account mikt heeft iedere gebruiker het automatisch zo..

• JayVee

JayVee

shibby++!

Topicstarter
Bedankt voor de reactie. De workaround werkt perfect!
Ik heb dus een .bat bestand geschreven met als enig commando
code:
1
net use z: \\server\share pass /USER:username /PERSISTENT:No
en een shortcut in de startup map gezet.

Kwam bij het zoeken naar een site met voorbeelden van net use de volgende quote tegen:
The price one pays for pursuing any profession or calling is an intimate knowledge of its ugly side" - James Baldwin