Hoe het defecte onderdeel te vinden?

Pagina: 1
Acties:

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:11

Zewatanejo

Fine Thanks!

Topicstarter
Twee jaar geleden heeft mijn broer me gevraagd een budget PC voor hem samen te stellen.

Het volgende is daar uit gekomen:
Asus A7N8X-VM/400 (onboard VGA en sound)
AMD Athlon XP 1800+ (had ik nog liggen)
2x256 mb RAM kingston
120 gb HDD Maxtor
DVD ROM (Liteon)
Dit alles ingepakt in een coolermaster kast inclusief voeding.

Sinds kort start de PC niet meer op. De PC lijkt bijna helemaal dood. Er is geen reactie op het scherm zelfs geen piep. Het lampje op het moederbord werkt wel en ook alle fans draaien, CPU- en Case fans.

Om er achter te komen welk onderdeel stuk is, heb ik alles (op het moederbord en CPU met fan na) uit de PC gehaald. Zelfs zonder geheugen geeft de PC geen kick/piep.
Het geheugen heb ik in een andere PC geprobeerd en dat werkt gewoon, net zoals de HDD.
Het probleem zit dus schijnbaar in de voeding, het moederbord of de CPU.
Ik heb het vermoeden dat het moederbord stuk is. De voeding geeft nog wel prik en ruikt niet alsof er iets doorgebrand is. Als de CPU stuk is, zou dat volgens mij moeten leiden tot een piepende PC.

Helaas zie ik het niet zitten om de Socket A processor in mij eigen PC te testen, vanwege het (geringe) risico.

Hoe kan ik nu met zekerheid zeggen dat het moederbord defect is? Is mijn redenatie zoals hierboven beschreven goed of doe ik iets fout. Graag jullie mening.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je een 0,0 boot hebt dan ligt het aan je mobo (of in extreem vage gevallen je cpu). Dit is gewoon simpel te testen door de cpu van het bord te halen en kijken of hij dan wel iets doet (een mobo gaat aan zonder cpu). Als hij dan nog niet aangaat is het echt je mobo, anders kan het je cpu zijn.

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:11

Zewatanejo

Fine Thanks!

Topicstarter
ok goeie tip, dat ga ik eens proberen. Thanks

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.