Toon posts:

Apple Macbook 12" of MSI 12" Notebook

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil deze kerst mezelf waarschijnlijk een nieuwe notebook kado doen. Vooral omdat de accu van m'n huidige Acer laptop (1.6 Ghz, 512MB, ATi Radeon 9500) gaar is en ik 'm te groot in gebruik vindt. Ik ben dus opzoek naar een 'echte' notebook: 12/13" max scherm.

Nou heb ik altijd al een stille liefde voor MacOS X gehad en het design van de Apple computers. Echter, nu Vista bijna klaar is, heeft Microsoft -eindelijk- een flinke inhaalslag gemaakt. Dat wordt bijna net zo mooi en gebruiksvriendelijk als MacOS. De MSI Notebook is ongeveer even duur maar heeft wat betere specs.

Ik vraag me dus af of het zo meteen met Vista (want XP was bij lange na niet zo goed als MacOS X) nog wel de moeite is om een Mac te kopen. Aangezien Vista dezelfde opties krijgt als MacOS X.

Zijn hier users die zowel VISTA als MAC OS X gebruiken en mij kunnen vertellen of VISTA daadwerkelijk een enorme inhaalslag heeft gemaakt t.o.v. Mac os?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2006 17:35 ]

• Blaxje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-12-2024
Ach, ten opzichte van Mac OS X zie ik weinig echte verbeteringen aan Vista. Vista is een flinke update over XP, maar je moet kiezen waar jij je het lekkerst bij voelt. Btw, een Apple MacBook is 13,3", geen 12" :)

• Kadonder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-02 16:06
Nou Vista is er een stuk mooier op geworden maar qua gebruikersgemak vind ik persoonlijk OS X een heel stuk fijner werken. Als je Windows gewend bent zal dat dus niet veel uitmaken maar als je moeite hebt met Windows zou ik voor de Macbook gaan.

• JeroenGans
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-12-2025
Kadonder schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 17:42:
Nou Vista is er een stuk mooier op geworden maar qua gebruikersgemak vind ik persoonlijk OS X een heel stuk fijner werken. Als je Windows gewend bent zal dat dus niet veel uitmaken maar als je moeite hebt met Windows zou ik voor de Macbook gaan.
Ik ben ook geswitched, ben een ruime 10 jaar vervent gebruiker van Windows, alles wist ik ongeveer van het OS. Totdat ik een iPod kocht, en de gebruiksvriendelijkheid van Apple producten door kreeg. Ben vervolgens geswitched, moest alles opnieuw leren. Maar geloof me, qua OS gaat er wat mij betreft niets boven os X, ik heb er zelf een kleine 2 maanden over gedaan om alles onder de knie te krijgen, maar het is de moeite waard!

• Blaxje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-12-2024
Vista wordt trouwens beter dan XP, maar niet per definitie gebruiksvriendelijker. De meeste dialogen hebben een opfrishbeurt gekregen, maar staan nog steeds op dezelfde plek en hebben nog steeds dezelfde mogelijkheden. Gebruiksvriendelijkheid is dus subjectief.

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02 19:54

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

Ik denk niet dat Vista beter is als Mac-osX maar, het zal op sommige punten misschien beter zijn, maar als je weet, dat al zou het in zijn geheel beter zijn, dan hebben ze daar wel verdomd lang over gedaan.
Volgens mij zit zelfs een systeem als Spotlight niet in Vista, nou ja sorry maar ik kan niet meer zonder.

En straks krijg je het gezemel naar je hoofd, van: goh ik kan nu tabjes openen in internet explorer, en mijn menuutjes gaan met veel grafische meuk naar beneden, en oh mijn icoontjes hebben 3D looks, enz. enz. dus ja wat is zo'n apple nou beter dan wat ik heb?
Nou dan moet je ze uit gaan leggen dat je dit al 2 jaar hebt, en de volgende update Vista weer zal overtreffen (ben ik zelf trouwens niet helemaal 100% zeker van).

Ik zie best wel op tegen die discussies straks, nu kan je ze aardig wat showen enzo.

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-02 12:52
Je kunt voor de macbook gaan en via bootcamp Vista installeren (wanneer dat in de toekomst mogelijk is).

• JeroenGans
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-12-2025
Peentje schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 18:52:

Volgens mij zit zelfs een systeem als Spotlight niet in Vista, nou ja sorry maar ik kan niet meer zonder..
Zeg dat wel, en wat te denken en Expose en dashboard? Nee, ik vind 't elke keer weer eng om op school achter een windows pc te gaan zitten en me lazerus te zoeken naar bestanden en mailtjes :o

En betreffende bovenstaande, in Leopard zit de definitieve versie van BootCamp dat waarsch. ook Vista gaat ondersteunen (zo niet bij de release van Leopard, dan in een update, mocht vista weer uitgesteld worden)

[ Voor 20% gewijzigd door JeroenGans op 18-10-2006 19:07 ]

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-02 12:52
JeroenGans schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 19:06:
(zo niet bij de release van Leopard, dan in een update, mocht vista weer uitgesteld worden)
Dan lijkt mij de keuze voor de TS vrij duidelijk ;).

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Als je een vergelijking wil maken tussen OSX Tiger en Windows Vista, wil ik je graag het volgende meegeven uit eigen ervaring. Ik gebruik zelf privé OS X Tiger, en op het werk XP Pro. Ik test daarnaast uit pure curiositeit met Vista.

Om te beginnen is veel van het grafische geweld in Vista niet echt functioneel. Het ziet er allemaal best leuk uit, maar transparante vensters kan ongeveer in elk OS nu (en OSX kon het in 10.2 al .. of misschien zelfs 10.1). Als je kijkt naar bijvoorbeeld Exposé, dan zie je een perfect voorbeeld van functioneel grafisch geweld. Qua gebruiksvriendelijkheid vond ik Vista tegenvallen. De 'revamped' Explorer vind ik werkelijkwaar verschrikkelijk werken, het nieuwe startmenu blijft imho ook een onding, en alles is nodeloos groot. Het scherm van mijn werknotebook heeft godzijdank een resolutie van 1920x1200, en dat is maar goed ook, want Vista VREET schermruimte.

Er zitten zeker wel verbeteringen in Vista t.o.v. XP, en ik denk dat iedereen daar ook wel van overtuigd zal zijn, maar als ik moet kiezen wint OSX het nog altijd ruim. Ik heb in 2,5 jaar OSX gebruik nog geen enkele keer Windows echt gemist. Ik heb echter op mijn iMac toch Windows (naast OSX) staan, omdat ik mijn oude verzameling Windows games toch nog af en toe wil gebruiken. ;)

Als ik moest kiezen -> MacBook ;)

* Whieee kijkt tevreden naar de 20" iMac voor zijn neus en de 13" MacBook op zijn bed :)

Launching containers into space

• c4ke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-10-2017
Heb zelf ook ooit voor een dergelijke keuze gestaan (wel MSI of niet). Niet zozeer vanwege de verschillende besturingssystemen, maar gewoon om de compactheid die een notebook moet hebben.

Maar zoals JeroenGans al aangeeft is het gewoon een gezoek naar bestanden en mailtjes. Nu werk ik zelf al een behoorlijke tijd met Mac OS. En met hulp van Quicksilver kan je binnen 3 seconden een mailtje naar iemand versturen of inloggen op een ftp via Cyberduck zonder ook maar je muis aan te raken (mits je je adresboek en ftp bookmarks up to date houdt natuurlijk, hehe). Kost je misschien wat discipline. Vergelijk het met de snelheid van een dos prompt opstarten in windows xp via de toetsencombinatie wintoets + r ^_-

Of dit zo goed gaat werken (of gewoon helemaal niet) in windows vista weet ik niet. Bovendien werken veel dingen bij een Mac out of the box. Inloggen op een secure WebDAV via de finder...woppa! Weerstemperatuur en verwachtingen even checken...f12 woppa!!!! Even abonneren op de online agenda's van docenten...iCal woppa!!!

I USE CAPS LOCK BECAUSE I WILL BECOME NOTICED, POPULAR, AND GOOD IN BED

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 10:27

Nietzman

Woei!

Whieee schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 19:34:
Het ziet er allemaal best leuk uit, maar transparante vensters kan ongeveer in elk OS nu (en OSX kon het in 10.2 al .. of misschien zelfs 10.1).
De Public beta van OsX zat er al vol mee, vooral op inactieve vensters ed. Dat hebben ze er maar weer vlot uitgehaald omdat het geen kont toevoegde en de overzichtelijkheid niet ten goede kwam. Waarom Microsoft het dan toch maar in Vista heeft gestopt mag Joost weten. O-).

Persoonlijk vind ik Vista zelfs dat ene niet. Dat 'Mooi'. Het lijkt er imo niet op alsof ze de crème de la crème aan grafisch ontwerpers in hebben gehuurd. Misschien dat ik met een intel-Mac nog eens een dualboot ga draaien, misschien heb ik eens een tooltje nodig dat niet onder wine werkt, maar verder hou ik me er ver van.

[ Voor 23% gewijzigd door Nietzman op 18-10-2006 21:46 ]

• Whieee
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

@hierboven:
Mooi is uiteraard een relatief begrip als je OSX gewend bent, maar qua looks vind ik Vista een grote vooruitgang op de WinXP teletubbie interface. Voor Windows-normen ziet Vista er dus best aardig uit. Desalniettemin is veel van het 'mooi' redelijk nutteloos en dus vooral voor het mooie. Dat transparantie nu ineens overal opduikt terwijl Apple de transparante vensters al een aantal releases geleden gedumpt heeft blijft inderdaad erg opvallend ;) Misschien is het een bewijs voor de vooruitstrevendheid van Apple ;)

Launching containers into space

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 16:31
Ik heb voor mijn studie een macbook aangeschaft en werk nu al een aantal maanden met os x (ook op de imacs op school). Bevalt me opzich prima, maar als windows gebruiker is het vaak moeilijk wennen. Vooral kwa sneltoetsen en toetsen als home, end, delete, selecties maken met shift werkt os x soms vrij frustrerend.
Ok dat de macbook maar een 1 knops touchpad heeft vind ik een groot gemis. de 2e muisknop heb je altijd nodig en met ctrl vind ik een paardenmiddel.
btw, de macbook heeft GEEN delete toets. moet je iets van fn+backspace voor gebruiken. irri!

OS X is een prima os, maar win xp werkt ook prima voor mij. kan er al mijn werk op doen, kan alle bestanden en documenten prima terug vinden dus waarom zou ik iets anders willen?
Vista draai ik ook als test, maar dat bied niet heel veel voordelen tenopzichte van xp. Het is wat veiliger omdat het anders is opgezet en wat mooier. maar ik weet niet hoe al die mooiheid je productiviteit gaat verhogen :z
Expose is leuk, maar de taakbalk werkt ook prima om overzicht te houden. Zolang je tabbed browsing gebruikt zal je nooit giga veel in je taakbalk hebben.

kwa design ben ik helemaal verliefd op de macbook. het is echt een mooi doordacht apparaat (behalve de usb poorten dan aan de linkerkant... notebook muizen met een korte draad zijn nu onbruikbaar).

Als ik jou was zou ik eens langs een apple store gaan om even met zo'n macbook te spelen. Dan krijg je wel een goede indruk of het wat voor jou is.

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
sharkzor schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 12:40:Ok dat de macbook maar een 1 knops touchpad heeft vind ik een groot gemis. de 2e muisknop heb je altijd nodig en met ctrl vind ik een paardenmiddel.
Tss, je kan in System Preferences instellen dat 2-vingers-op-touchpad + click telt als een rechtermuisknop ;) Apple ontstijgt het idee van 2 knoppen en stopt in een 1 knops interface de functionaliteit van een 2 knops interface...

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 02:01
Vergeet ook niet dat je eigenlijk niet OS X Tiger met Windows Vista moet gaan vergelijken. Ongeveer tegelijk met de Windows Vista release komt Apple ook met haar nieuwe OS, namelijk OS X 10.5 (leopard). Als ik me niet vergis staat deze rond eind maart 2007 geplanned. Dit kan dus net even eerder zijn dan Vista of net even later, maar heel veel zal het voor beiden niet schelen.

Van OS X worden helaas geen publieke beta's meer uitgegeven, maar je kunt wel alvast op de Apple site een aantal van de nieuwe features bekijken, van sommige staan zelfs al complete filmpjes online.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Verwijderd

Het is echt een trend, altijd als er een gevraagd word naar apple-iets anders word er altijd het zelfde gezegd, vrij geniaal al zeg ik het zelf.

Zelf heb ik een macbook en een imac, me ouders een pc met xp er op. in mijn ogen doen bijde besturings systemen het gewoon goed. Het is puur een voorkeur waardoor je kiest.

Je kiest uit een laptop. In mijn ogen moet een laptop draagbaar zijn( ik neem hem elke dag mee naar school op de fiets ) een 12` of 13` is dan echt heerlijk. Als ik nu terug kijk wou ik dat er een 12` versie van de macbook was gemaakt. Misschien zou ik nu wel een 12 inch MSI kopen omdat dat nog kleiner is. Hou rekening met gewicht en grote bij keuzen van een laptop, dat vind ik belangrijker dan het os wat er op draait.

Verwijderd

Als je aan vernieuwing toe bent met daadwerkelijke toegevoegde waarde, kies dan voor Apple. De iApps zijn naadloos met elkaar geintegreerd. In XP/Vista is dit ook zo, maar komt het minder snappy over. Er dient veel meer vooraf ingesteld te worden voordat alles daadwerkelijk zijn ding doet.

Na een week werken met MacOSX kan ik nu tijdelijk concluderen dat alles veel simpeler werkt ivm alle geavanceerde (nodeloze) opties in vele Windows-programma's. Denk bijvoorbeeld aan het installeren van programma's. Open het installatiebestand, sleep de applicatie naar de Finder en thats it, de software is klaar om gebruikt te worden.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2006 13:13 ]

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 16:31
Matias schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 12:48:
[...]

Tss, je kan in System Preferences instellen dat 2-vingers-op-touchpad + click telt als een rechtermuisknop ;) Apple ontstijgt het idee van 2 knoppen en stopt in een 1 knops interface de functionaliteit van een 2 knops interface...
das dus een paarden middel. dat wil je toch niet? is weer een handeling extra.
apple kan wel alles in 1 knop willen proppen, veel applicaties doen dat niet. een context menu blijft reuze handig, maar daar heb je wel een rechter muisknop voor nodig.
naja, misschien zie jij het als een voordeel, maar ik niet. misschien omdat ik windows gewent ben ofzo.

• Setragasj
  • Laatst online: 12-02 13:23

Setragasj

is using radars to communicate

sharkzor schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 13:34:
[...]

apple kan wel alles in 1 knop willen proppen, veel applicaties doen dat niet. een context menu blijft reuze handig, maar daar heb je wel een rechter muisknop voor nodig.
naja, misschien zie jij het als een voordeel, maar ik niet. misschien omdat ik windows gewent ben ofzo.
Paarden hebben hier vrij weinig mee te maken denk ik..
En het is echt niet onhandig. In plaats van met je vinger op een ander knopje te drukken, druk je nu gewoon met twee vingers tegelijk op het touchpad... Dat is echt superhandig hoor!
Net als het scrollen met twee vingers.

Maar om ook even ontopic terug te komen..
Heb jarenlang met Windows gewerkt, nu sinds kort een Macbook en het is een en al genot!

[ Voor 8% gewijzigd door Setragasj op 21-10-2006 15:57 ]

<Typ een persoonlijk bericht>

• iMars
  • Laatst online: 20:13

iMars

Full time prutser

Ik werk nu al een half jaar op een minimac op me werk, en ben nu hard aan het sparen voor een eigen macbook pro. Ik ga voor de pro omdat er een betere videokaart inzit en vind (persoonlijk) de schermgrootte net te klein. Thuis sluit ik hem toch aan mijn 20" WideScreen.

Ik vind het OS gewoon heerlijk en duidelijk. Qua design kies ik gelijk voor Apple.

Mijn keuze zou zonder aarselen gelijk de macbook zijn. Maar dat is geheel persoonlijk. Ga eens naar een Mac Store en speel eens met zo'n macbook (zoals meerdere al voor mij gezegd hebben).

Als het verschil tussen 12" en 13,3" voor jou niet uit maakt, ga dan voor de macbook. Daar kan de tenslotte ook Windows op draaien, dan heb je beiden :P

Koop hier mijn P1 reader :)

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 10:27

Nietzman

Woei!

een context menu blijft reuze handig, maar daar heb je wel een rechter muisknop voor nodig.
Ik krijg ergens het idee dat je ctrl+click nog niet ontdekt hebt, maar dat zal toch wel niet hè? O-) .

Verwijderd

sharkzor schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 12:40:
Ik heb voor mijn studie een macbook aangeschaft en werk nu al een aantal maanden met os x (ook op de imacs op school). Bevalt me opzich prima, maar als windows gebruiker is het vaak moeilijk wennen. Vooral kwa sneltoetsen en toetsen als home, end, delete, selecties maken met shift werkt os x soms vrij frustrerend.
Ok dat de macbook maar een 1 knops touchpad heeft vind ik een groot gemis. de 2e muisknop heb je altijd nodig en met ctrl vind ik een paardenmiddel.
btw, de macbook heeft GEEN delete toets. moet je iets van fn+backspace voor gebruiken. irri!
Als ik jou was zou ik eens langs een apple store gaan om even met zo'n macbook te spelen. Dan krijg je wel een goede indruk of het wat voor jou is.[/quote]

Laptops hebben altijd een beperkter toetsenbord. Als dat je niet aanstaat, koop dan een extern toetsenbord met numpad en pg-up/dn home/end etc zonder functietoetsen.
Zelfde geldt voor de touchpad...
kwa design ben ik helemaal verliefd op de macbook. het is echt een mooi doordacht apparaat (behalve de usb poorten dan aan de linkerkant... notebook muizen met een korte draad zijn nu onbruikbaar).
Wat voor rechtshandige het voordeel heeft dat alle stekkertjes niet in de weg zitten bij externe muizen (je hebt ook wel een erg korte draad als die niet past hoor). Om nog maar te zwijgen van externe hdd's, netwerkkabels etc. Alleen de cd-rom had om mij beter voorop gekund.

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
[...]

Volgens mij snap je het niet helemaal.. Je hebt gewoon een rechtermuisknop op je MacBook ;)

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-02 23:28
Matias schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 05:29:
[...]

Volgens mij snap je het niet helemaal.. Je hebt gewoon een rechtermuisknop op je MacBook ;)
idd... je moet gewoon twee vingers ipv een neerzetten op je touchpad, en je moet je duim niet meer verplaatsen voor de 'rechtsklikknop' zoals bij 'Windows-laptops'. Het is werkelijk gemakkelijker dan het 'standaard' systeem.
Pagina: 1