Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:29
Hoe kun je persies berkenen wat het maandelijkse bedrag is dat van je loon afgetrokken wordt als belasting voor je leaseauto.

De fiscale waarde (catalogus waarde) van mijn auto is 14000 euro.

Ik begreep dat je daar dan 22% van moet nemen. dan kom ik uit op 3080 euro. dan deel ik dit door 12 ( van het aantal Maanden) dan kom ik uit op een bedrag van 257 euro ongeveer. dit wordt dan van mijn salaris afgetrokken of berken ik iets verkeerd?

Heb op internet gezocht bij Berkenenhet.nl en daar kom ik uit op een netto belasting van 156 euro.
vindt het beetje vreemd verhaal. wie weet hoe dit zit?

Groeten Leon

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:58

momania

iPhone 30! Bam!

[google=bijtelling] :Y)

Ik vind genoeg calucators. En volgens mij stond er zelfs eentje op de site van de belastingdienst ;)
Voorbeeld

U heeft van uw werkgever een auto ter beschikking met een catalogusprijs van € 25.000. U heeft een loontijdvak van een maand. Verder betaalt u uw werkgever een eigen bijdrage voor privé-gebruik van € 100 per maand. Uw werkgever rekent dan ieder loontijdvak 1/12 x 22% x € 25.000 = € 458 verminderd met € 100 eigen bijdrage = € 358 tot uw loon en houdt daarover loonbelasting/premie volksverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zvw in.

[ Voor 69% gewijzigd door momania op 18-10-2006 16:10 ]

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 08:54

MrDry

Desperados!

Het bedrag wordt opgeteld bij je bruto salaris. Afhankelijk van je inkomen betaal je daar weer belasting over. Zeg dat er dus ca 40% vanaf gaat dus betaal je netton eigenlijk ca 155 euro.

Quod licet lovi, non licet bovi

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
Je moet eerst nog uitrekenen hoeveel belasting je zou betalen over die 257, waarschijnlijk zo'n 42%.

Dit is overigens wel erg eenvoudig op te zoeken.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:58

momania

iPhone 30! Bam!

Het hoort trouwens ook gewoon op je loonstrookje te staan, en anders kan je het gewoon bij je werkgever en/of leasemaatschappij navragen als je het tot op de cent nauwkeurig wilt weten :)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Zou je alleen moeten zorgen dat je niet net zoveel rekenfouten maakt ... O-)

• Elve1984
Rukapul schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 16:10:
Je moet eerst nog uitrekenen hoeveel belasting je zou betalen over die 257, waarschijnlijk zo'n 42%.

Dit is overigens wel erg eenvoudig op te zoeken.
Bij mij wordt er nu dus 257 of 258 afgehouden van mijn salaris. op mijn loonstrook staat dit vermeld als bijdrage eigen auto of zo iets. maar dat bedrag moet er dus bij opgeteld worden en daar moet dan 42% over betaald worden en dan kom ik ongeveer uit op 108 euro. is dat dan de belasting die van mijn salaris afgetrokken zou moeten worden?

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:30
Leondendungen schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 16:18:
[...]

Bij mij wordt er nu dus 257 of 258 afgehouden van mijn salaris. op mijn loonstrook staat dit vermeld als bijdrage eigen auto of zo iets. maar dat bedrag moet er dus bij opgeteld worden en daar moet dan 42% over betaald worden en dan kom ik ongeveer uit op 108 euro. is dat dan de belasting die van mijn salaris afgetrokken zou moeten worden?
dat waarschijnlijk iets anders dan de bijtelling.

is het niet zo dat je werkgever je een bedrag in rekening brengt voor het prive rijden met de auto? in dat geval mag je dat weer aftrekken van je bijtelling (of bruto salaris, net hoe je het bekijkt ;))

bijtelling, het woord zegt het al, wordt bij je salaris opgeteld. vervolgens wordt over dat bedrag belasting berekend en van je daatwerkelijke bruto salaris ingehouden onder het kopje loonbelasting (geloof ik)

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:13

Dido

heforshe

Leondendungen schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 16:18:
[...]

De eigen bijdrage mag je aftrekken van de bijtelling, waardoor jij dus op 0 euro bijtelling komt en dus geen extra belasting betaalt ;)

Wat betekent mijn avatar?

• Elve1984
Ik heb mijn loonstrook nu niet bij de hand. dus kan het niet persies nakijken. maar ik geloof dat het er op neer komt dat er 258 euro van mijn salaris afgetroken wordt voor me auto. dit zou dus eigenlijk teveel zijn dan. dit zou dus eigenlijk bij mijn salaris opgeteld moeten worden en daar zou ik dan belasting over moeten betalen?

of vat ik het nu nog verkeerd samen?

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:13

Dido

heforshe

Leondendungen schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 16:25:
Ik heb mijn loonstrook nu niet bij de hand. dus kan het niet persies nakijken. maar ik geloof dat het er op neer komt dat er 258 euro van mijn salaris afgetroken wordt voor me auto. dit zou dus eigenlijk teveel zijn dan. dit zou dus eigenlijk bij mijn salaris opgeteld moeten worden en daar zou ik dan belasting over moeten betalen?

of vat ik het nu nog verkeerd samen?
Ja, je vat het nog steeds verkeerd samen. :)

Er zijn twee dingen: de bijtelling en de eigen bijdrage. De bijtelling komt bovenop je salaris, de eigen bijdrage gaat eraf.

Je uiteindelijke bijtelling is je 22% van de cataloguswaarde minus de eigen bijdrage. Jouw eigen bijdrage is gelijk aan je bijtelling, dus heb je effectief geen bijtelling meer.

Wat ik me afvraag is of die eigen bijdrage uit je bruto salaris komt, want in dat geval betaal je netto namelijk minder.

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Bijtelling = ((0,22 * FiscaleWaarde) - PriveBijdrag) * BelastingPercentage (e.g. 42%)
geen rekening houdende met verplaatsing over belastingschalen

Fiscale waarde: 14000
Prive bijdrage : 0
((0,22 * 14000) - 0) * 0,42) / 12 = € 107,80/maand

Totale Netto kosten van een auto:
Bijtelling + Prive Bijdrage.

Dus stel prive bijdrage 100euro:

Fiscale waarde: 14000
Prive bijdrage : 100 ( *12)

(ABS((0,22 * 14000) - 1200) * 0,42) / 12 = € 65/maand

Totale netto kosten auto: € 65 + € 100 = € 165

edit:

ABS toegevoegd daar deze berekening nooit negatief kan uitkomen

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2006 17:20 ]

• Elve1984
Thanx. ben er nu uit. betaal alleen geen prive bijdrage zelf.
dus de 258 euro worden gewoon allemaal belast en dan klopt het ook.

maar om de discussie nog even op gang te houden :P wat is het verstandigste om te doen. een auto aanschaffen die persies aan jou lease bedrag zit of een eigen bijdrage te doen zodat je minder belasting betaalt. ik gok dat dit voor iedereen verschillend is maar ben benieuwd naar jullie meningen.

Groeten Leon

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:21
Leondendungen schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 18:08:

maar om de discussie nog even op gang te houden :P wat is het verstandigste om te doen. een auto aanschaffen die persies aan jou lease bedrag zit of een eigen bijdrage te doen zodat je minder belasting betaalt. ik gok dat dit voor iedereen verschillend is maar ben benieuwd naar jullie meningen.

Groeten Leon
Wat jij in het laatste geval een eigen bijdrage noemt is geen eigen bijdrage maar een 'luxebijdrage' en die is niet integraal aftrekbaar.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Verwijderd

StevenK schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 18:12:
[...]

Wat jij in het laatste geval een eigen bijdrage noemt is geen eigen bijdrage maar een 'luxebijdrage' en die is niet integraal aftrekbaar.
Is niet geheel waar: Belastingdienst
Elke eigen bijdrage die u aan uw werkgever betaalt voor privé-gebruik van de auto kan in mindering worden gebracht op de bijtelling. Dit geldt ook als u een hogere eigen bijdrage betaalt omdat u bijvoorbeeld kiest voor een auto uit een duurdere klasse.

• StevenK
Doe maar iets minder subtiel: 'is in het geheel niet waar'

Verwijderd

StevenK schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 21:10:
[...]

Doe maar iets minder subtiel: 'is in het geheel niet waar'
Was idd in eerste instantie de bedoeling, maar op de een of andere manier zijn ze erop terug gekomen.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Nee, dan klopt het niet. De belasting over je lease auto wordt helemaal niet los berekend. Als er een dergelijk bedrag ingehouden wordt betekend dit dat jij betaald voor je leaseauto (Wat niet vreemd is hoor).

Je bruto salaris + je bijtelling is het bedrag dat wordt gebruikt om je loonheffing (en de WW en ZVW premie) uit te rekenen. Wat je exact aan belasting betaald voor je auto staat niet los gespecificeerd.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• StevenK
Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 21:12:
[...]

Was idd in eerste instantie de bedoeling, maar op de een of andere manier zijn ze erop terug gekomen.
Was niet alleen de bedoeling, het *was* ook zo. En toen is er (ergens in 2001 of 2002) een uitspraak geweest dat wanneer de duurdere auto ook bijdroeg aan je zakelijke uitstraling, de 'luxebijdrage' gedeeltelijk wel aftrekbaar was. En kennelijk zijn ze erachter dat dat allemaal niet werkt.

Voor de rest blijft 't een absurd systeem. Mijn eigen bijtelling is hoger dan de kosten die m'n BV maakt :( :(

Verwijderd

Janoz schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 21:15:
[...]

Nee, dan klopt het niet. De belasting over je lease auto wordt helemaal niet los berekend. Als er een dergelijk bedrag ingehouden wordt betekend dit dat jij betaald voor je leaseauto (Wat niet vreemd is hoor).

Je bruto salaris + je bijtelling is het bedrag dat wordt gebruikt om je loonheffing (en de WW en ZVW premie) uit te rekenen. Wat je exact aan belasting betaald voor je auto staat niet los gespecificeerd.
Klopt wel denk ik, zal onder kopje staan als:
"Waarde privé gebruik auto"

Bij mij worden er twee dingen vernoemd op de loonstrook,
de fiscale waarde v/d auto (per maand)
prive bijdrage auto (negatief)
over deze som wordt dan dus gewoon de loonheffing gerekend, alszijnde de som wordt bij je belastbaar inkomen opgeteld.

• -Jaap-io
[...]

ligt overigens ook nog aan je werkgever :)
bij ons is het zo dat het uit flexloon betaald wordt. Flexloon is een gedeelte van het bruto salaris wat je voor zakelijke dingen kan gebruiken, zoals een auto boven het lease budget. Op deze manier wordt het dus wel van je bruto salaris betaald en kan je het dus inweze ook van je bijtelling aftrekken.
brutoloon + bijtelling - eigenbijdrage(via flex)

Verwijderd

-Jaap-io schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 21:51:
[...]
Op deze manier wordt het dus wel van je bruto salaris betaald en kan je het dus inweze ook van je bijtelling aftrekken.
Heb ik meer gehoord idd, wel lekker voordelig dan ... ;)

• -Jaap-io

Groeten Leon
ligt helemaal aan je situatie.
over je eigen bijdrage hoef je dan wel geen belasting te betalen, maar je houd netto toch minder over. dus wil je een duurdere auto rijden en kan je het je "netto" veroorloven, waarom niet? :)

• draayertje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 15:36
-Jaap-io schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 21:51:
ligt overigens ook nog aan je werkgever :)
bij ons is het zo dat het uit flexloon betaald wordt. Flexloon is een gedeelte van het bruto salaris wat je voor zakelijke dingen kan gebruiken, zoals een auto boven het lease budget. Op deze manier wordt het dus wel van je bruto salaris betaald en kan je het dus inweze ook van je bijtelling aftrekken.
Bij mij op het loonstrookje wordt de "eigen bijdrage prive gebruik auto" afgetrokken van het netto salaris. Deze volledige eigen bijdrage wordt in mindering gebracht op mijn maandelijkse bijtelling. Het is dus ook mogelijk om de eigen bijdrage op het bruto salaris in mindering te brengen, en dan ook nog eens van je bijtelling af te halen? Is hier nog ergens informatie over te vinden, want dat klinkt mij wel interessant in de oren :)

• StevenK
draayertje schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 14:38:
Het is dus ook mogelijk om de eigen bijdrage op het bruto salaris in mindering te brengen, en dan ook nog eens van je bijtelling af te halen?
Nee, dat kan niet.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 21:24:
[...]

Klopt wel denk ik, zal onder kopje staan als:
"Waarde privé gebruik auto"

Bij mij worden er twee dingen vernoemd op de loonstrook,
de fiscale waarde v/d auto (per maand)
prive bijdrage auto (negatief)
over deze som wordt dan dus gewoon de loonheffing gerekend, alszijnde de som wordt bij je belastbaar inkomen opgeteld.
TS geeft aan dat het van zijn loon wordt afgetrokken.
Bij mij wordt er nu dus 257 of 258 afgehouden van mijn salaris.
Maar het kan, door zijn toch ietwat gebrekkige nederlands, best zijn dat hetgeen hij bedoeld niet helemaal overkomt.

Verwijderd

Janoz schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 16:45:
[...]

TS geeft aan dat het van zijn loon wordt afgetrokken.

[...]

Maar het kan, door zijn toch ietwat gebrekkige nederlands, best zijn dat hetgeen hij bedoeld niet helemaal overkomt.
TS:
dit wordt dan van mijn salaris afgetrokken of berken ik iets verkeerd?
;)

Als TS namelijk geen prive bijdrage betaald, kan je nooit op 257 euro (netto) uitkomen met een auto van 14000 euro.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik vermoed dus dat hij, zonder dat hij het zelf door heeft, wel een prive bijdrage heeft.

• draayertje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 15:36
En waarom kan Jaap-io dat wel dan? :?

• StevenK
draayertje schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 22:04:
[...]

En waarom kan Jaap-io dat wel dan? :?
Beter lezen: hij schrijft dat de inhouding op het brutoloon hetzelfde effect heeft als aftrekken van de bijtelling.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:26

ralpje

Deugpopje

StevenK schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 21:16:
[...]

Voor de rest blijft 't een absurd systeem. Mijn eigen bijtelling is hoger dan de kosten die m'n BV maakt :( :(
Met andere woorden: je betaalt per maand een lager bedrag aan lease- & brandstofkosten, dan je aan eigen bijtelling hebt?
Puur uit interesse: wat voor auto rijd je dan, dat dit zo'n vreemd effect geeft?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• StevenK
ralpje schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 22:17:
[...]

Met andere woorden: je betaalt per maand een lager bedrag aan lease- & brandstofkosten, dan je aan eigen bijtelling hebt?
Puur uit interesse: wat voor auto rijd je dan, dat dit zo'n vreemd effect geeft?
Ligt niet zozeer aan de auto, als wel aan het lage aantal kilometers dat ik rij. Ik rij met beide auto's nog geen 20.000 per jaar. En het zijn geen leaseauto's, maar eigen auto's. De éne (T5) is dan ook nog eens een grijs kenteken, waarop ik investeringsaftrek heb en die ook nog eens een stukje herinvesteringsreserve soupeerde. De andere is een Golf GTI, waar ik nog minder kilometers mee rijd.

Het verschil is ook niet gigantisch, maar ik denk dat mijn boekhoudkundige kosten bij beide auto's ongeveer 1500 lager zijn dan de bijtelling. Voor IB ondernemers is daar een regeling voor, die hoeven dan alleen de echte kosten bij te tellen, maar iemand met BV's is gewoon een werknemer en daarvoor gaat die regeling niet op.

Verwijderd

StevenK schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 22:36:
[...]

Ligt niet zozeer aan de auto, als wel aan het lage aantal kilometers dat ik rij. Ik rij met beide auto's nog geen 20.000 per jaar. En het zijn geen leaseauto's, maar eigen auto's. De éne (T5) is dan ook nog eens een grijs kenteken, waarop ik investeringsaftrek heb en die ook nog eens een stukje herinvesteringsreserve soupeerde. De andere is een Golf GTI, waar ik nog minder kilometers mee rijd.

Het verschil is ook niet gigantisch, maar ik denk dat mijn boekhoudkundige kosten bij beide auto's ongeveer 1500 lager zijn dan de bijtelling. Voor IB ondernemers is daar een regeling voor, die hoeven dan alleen de echte kosten bij te tellen, maar iemand met BV's is gewoon een werknemer en daarvoor gaat die regeling niet op.
Ja als kleine ondernemer moet je altijd heel goed rekenen, bij de een kan het voordelig zijn om de auto v/d zaak te rijden en bij de ander om eigen auto te rijden en de kosten bij je bedrijf in rekening brengen

• StevenK
Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 22:50:
[...]

Ja als kleine ondernemer moet je altijd heel goed rekenen, bij de een kan het voordelig zijn om de auto v/d zaak te rijden en bij de ander om eigen auto te rijden en de kosten bij je bedrijf in rekening brengen
Voor mij is 't heel makkelijk: ik heb meer geld in m'n BV's zitten dan ik privé heb, dus kan ik makkelijker zakelijk een auto kopen dan privé.

• HenkieNL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-03-2024

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

StevenK schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 22:51:
[...]

Voor mij is 't heel makkelijk: ik heb meer geld in m'n BV's zitten dan ik privé heb, dus kan ik makkelijker zakelijk een auto kopen dan privé.
Dan kan het ook voordeliger zijn om de auto bij je BV te financieren. Of je kiest ervoor om de auto alleen voor de BTW als zakelijk aan te merken, heb je in ieder geval de BTW op de kosten en de aanschaf terug (mits je BV belaste prestaties verricht voor de BTW).

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Auto door BV laten verhuren? Als je dat doet, is het geen arbeidsvoorwaarde meer, en niet meer belast De huursom kan je dan als salaris uit laten betalen. De hoogte van de huursom stel je dan op de werkelijke kosten. Afgezien van het geschuif eindig je met een salarisverhoging van precies de kosten (ipv de bijtelling).

BTW verrekent uiteraard - je betaalt BTW aan je eigen BV ipv aan de dealer, maar dat is gewoon hetzelfde percentage.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• HenkieNL

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

MSalters schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 00:57:
Auto door BV laten verhuren? Als je dat doet, is het geen arbeidsvoorwaarde meer, en niet meer belast De huursom kan je dan als salaris uit laten betalen. De hoogte van de huursom stel je dan op de werkelijke kosten. Afgezien van het geschuif eindig je met een salarisverhoging van precies de kosten (ipv de bijtelling).

BTW verrekent uiteraard - je betaalt BTW aan je eigen BV ipv aan de dealer, maar dat is gewoon hetzelfde percentage.
Dit krijg je niet rond richting Belastingdienst, door er het kopje huur aan te hangen kom je niet onder de bijtelling uit, de BV blijft een auto ter beschikking stellen aan een werknemer. De huursom kun je dan wellicht als eigen bijdrage in mindering brengen op de bijtelling.

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

• StevenK
HenkieNL schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 08:55:
[...]

Dit krijg je niet rond richting Belastingdienst, door er het kopje huur aan te hangen kom je niet onder de bijtelling uit, de BV blijft een auto ter beschikking stellen aan een werknemer. De huursom kun je dan wellicht als eigen bijdrage in mindering brengen op de bijtelling.
Zo ver was ik ook al. Maar ik blijf 't bizar vinden dat ik onder de noemer 'privégebruik' over een hoger bedrag belasting betaal dan de het totale bedrag (per auto) dat het bedrijf aan kosten heeft, terwijl een IB ondernemer dat probleem niet heeft.

• HenkieNL

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

StevenK schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 10:22:
[...]

Zo ver was ik ook al. Maar ik blijf 't bizar vinden dat ik onder de noemer 'privégebruik' over een hoger bedrag belasting betaal dan de het totale bedrag (per auto) dat het bedrijf aan kosten heeft, terwijl een IB ondernemer dat probleem niet heeft.
Dat is helaas inherent aan de wet. Is overdragen van de auto aan privé geen idee dan?

• StevenK
HenkieNL schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 10:39:
[...]

Dat is helaas inherent aan de wet. Is overdragen van de auto aan privé geen idee dan?
Nee, da's nog duurder. En privé heb ik geen geld, zakelijk wel.

En nog ff over dat 'auto alleen voor de BTW als zakelijk aanmerken', wat je eerder schreef. Kan dat echt ? Da's dan zeker gebaseerd op de BTW plicht van de DGA ?

En geldt dat dan ook voor de BTW mbt aanschaf of alleen de BTW inzake onderhoud / verbruik ?

[ Voor 96% gewijzigd door StevenK op 21-10-2006 10:50 ]

• HenkieNL

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

StevenK schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 10:41:
[...]

Nee, da's nog duurder. En privé heb ik geen geld, zakelijk wel.

En nog ff over dat 'auto alleen voor de BTW als zakelijk aanmerken', wat je eerder schreef. Kan dat echt ? Da's dan zeker gebaseerd op de BTW plicht van de DGA ?

En geldt dat dan ook voor de BTW mbt aanschaf of alleen de BTW inzake onderhoud / verbruik ?
Financieren bij je BV is ook geen optie? Je kunt geen auto van ouder dan 15 jaar gaan rijden? Scheelt een hoop aan bijtelling, al moet ik de eerste jurist nog vinden die in een opel kadet uit 1991 rond wil rijden ;)

Dat kan echt ja, is inderdaad gebaseerd op de BTW plicht voor de DGA. Dat geldt ook voor de BTW op de aanschaf, je moet dan wel bij het kopen van de auto de keuze maken. Vervolgens betaal je de kosten privé, maar vraag je de BTW op de kosten terug. Je kunt zakelijke kilometers vervolgens gewoon tegen 0,19/km declareren bij je BV. Voor de loonbelasting/inkomstenbelasting heb je geen bijtelling. Er zit nog wel een nadeel aan, je krijgt voor de BTW wel de jaarlijkse bijtelling voor privé gebruik (maar die heb je nu ook al).

[ Voor 49% gewijzigd door HenkieNL op 21-10-2006 10:49 ]

• SeatRider
  • Laatst online: 14:14

SeatRider

Hips don't lie

[...]

Als ik de site van de belastingdienst goed lees dan staat daar inderdaad dat ook al rijd ik een duurdere auto dan ik mag leasen, en ik daarover dus 100 euro aan mijn werkgever betaal, deze 100 euro van de bijtelling wordt afgetrokken en mij dus (even grof gerekend) maar de helft kost?

Ik had inderdaad begrepen dat eigen bijdrage voor prive gebruik en het vrijwillig een duurdere auto leasen twee verschillende dingen waren belastingtechnisch, maar dit klinkt hoopvol.

Kan iemand dit bevestigen?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• StevenK
HenkieNL schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 10:45:
[...]

Financieren bij je BV is ook geen optie? Je kunt geen auto van ouder dan 15 jaar gaan rijden? Scheelt een hoop aan bijtelling, al moet ik de eerste jurist nog vinden die in een opel kadet uit 1991 rond wil rijden ;)
Heb net twee nieuwe auto's gekocht, na eigenlijk altijd oude barrels te hebben gereden ;) En een Opel, nee, dat gaat *nooit* gebeuren.

Maar op zich boeit mij de uitstraling echt niet, ik rij gewoon in auto's die ik leuk vind. En een auto is ook iets waar ik ook best wel geld aan uit wil geven.

Belastingen, daar wil ik *niks* aan uitgeven.
Dat kan echt ja, is inderdaad gebaseerd op de BTW plicht voor de DGA. Dat geldt ook voor de BTW op de aanschaf, je moet dan wel bij het kopen van de auto de keuze maken. Vervolgens betaal je de kosten privé, maar vraag je de BTW op de kosten terug. Je kunt zakelijke kilometers vervolgens gewoon tegen 0,19/km declareren bij je BV. Voor de loonbelasting/inkomstenbelasting heb je geen bijtelling. Er zit nog wel een nadeel aan, je krijgt voor de BTW wel de jaarlijkse bijtelling voor privé gebruik (maar die heb je nu ook al).
Ik las net ook zoiets in zo'n gratis 'neem nu een abonnement' adviezen blaadje, maar ik kon 't eigenlijk niet helemaal geloven.

Dit klinkt alsof ik nog een kolom erbij moet zetten in m'n vergelijkingssheet.

Je zegt dat je die keuze moet maken bij het kopen van de auto ? Maar zo'n auto kan toch ook achteraf aan privé verkocht worden ? En zo'n auto blijft dus ook wanneer 'ie verkocht wordt een BTW auto ? Want dat was voor mij de belangrijkste reden om mijn busje op de zaak te zetten. Want een grijs kenteken voortuig dat in de marge zit is minder interessant om te verkopen/ in te ruilen.

[ Voor 45% gewijzigd door StevenK op 21-10-2006 10:54 ]

• HenkieNL

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

SeatRider schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 10:49:
[...]

Als ik de site van de belastingdienst goed lees dan staat daar inderdaad dat ook al rijd ik een duurdere auto dan ik mag leasen, en ik daarover dus 100 euro aan mijn werkgever betaal, deze 100 euro van de bijtelling wordt afgetrokken en mij dus (even grof gerekend) maar de helft kost?

Ik had inderdaad begrepen dat eigen bijdrage voor prive gebruik en het vrijwillig een duurdere auto leasen twee verschillende dingen waren belastingtechnisch, maar dit klinkt hoopvol.

Kan iemand dit bevestigen?
Hier is nog enige disussie over, maar ik weet dat er in mei 2006 een uitspraak van de rechtbank is geweest waarin toegestaan werd dat de eigen bijdrage in verband met een duurdere auto geheel in mindering komt op de bijtelling.

• HenkieNL

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

StevenK schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 10:49:
[...]

Ik las net ook zoiets in zo'n gratis 'neem nu een abonnement' adviezen blaadje, maar ik kon 't eigenlijk niet helemaal geloven.

Dit klinkt alsof ik nog een kolom erbij moet zetten in m'n vergelijkingssheet.

Je zegt dat je die keuze moet maken bij het kopen van de auto ? Maar zo'n auto kan toch ook achteraf aan privé verkocht worden ? En zo'n auto blijft dus ook wanneer 'ie verkocht wordt een BTW auto ? Want dat was voor mij de belangrijkste reden om mijn busje op de zaak te zetten. Want een grijs kenteken voortuig dat in de marge zit is minder interessant om te verkopen/ in te ruilen.
Je kunt hem ook achteraf een privé verkopen ja, het blijft dan een BTW auto, omdat de DGA die de auto koopt ondernemer is en de BTW terug kan vragen, de auto is neem ik aan ook met BTW gekocht. De BTW die de BV afdraagt, kan de DGA terugvragen (bij een fiscale eenheid OB zie je deze handeling niet eens).

• StevenK
HenkieNL schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 11:22:
bij een fiscale eenheid OB zie je deze handeling niet eens.
Tenzij de auto van een werkmaatschappij is, zoals in mijn geval ;)

Maar meest interessant is volgens mij nog steeds de eerste 2,3 jaar stevig afschrijven in de BV en dan, op basis van een reële taxatie van de minimale verkoopprijs, naar privé halen.

[ Voor 48% gewijzigd door StevenK op 21-10-2006 11:31 ]

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

HenkieNL schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 11:00:
[...]

Hier is nog enige disussie over, maar ik weet dat er in mei 2006 een uitspraak van de rechtbank is geweest waarin toegestaan werd dat de eigen bijdrage in verband met een duurdere auto geheel in mindering komt op de bijtelling.
Heb het net even vergeleken, dat wordt dus weer gewoon een duurdere auto. 2.0TDI DSG here I come ;)

• HenkieNL

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

StevenK schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 11:30:
[...]

Tenzij de auto van een werkmaatschappij is, zoals in mijn geval ;)

Maar meest interessant is volgens mij nog steeds de eerste 2,3 jaar stevig afschrijven in de BV en dan, op basis van een reële taxatie van de minimale verkoopprijs, naar privé halen.
Als dat opweegt tegen de bijtelling wel ja. Let er wel op dat met ingang van 2007 je waarschijnlijk maximaal 20% van de aanschafwaarde per jaar af mag schrijven.

Overigens zijn er inmiddels wederom vragen gesteld aan het Hof van Justitie over het ondernemerschap voor de BTW van een DGA.

• StevenK
SeatRider schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 11:53:
[...]

Heb het net even vergeleken, dat wordt dus weer gewoon een duurdere auto. 2.0TDI DSG here I come ;)
2.0 TDI. Yuk... Baggermotor. Zo soepel als een brugpijler. (maar ook net zo sterk)

Als je diesel *moet* rijden is 't wel één van de mooiste die er is, maar ik mis de souplesse die van de 1.9 TDI's zulke fijne motoren maakt.
HenkieNL schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 12:02:
[...]

Als dat opweegt tegen de bijtelling wel ja. Let er wel op dat met ingang van 2007 je waarschijnlijk maximaal 20% van de aanschafwaarde per jaar af mag schrijven.
't Is altijd een afweging van kosten en baten. Eén van de belangrijkste punten blijft voor mij echter dat ik privé geen schulden wil hebben; auto financieren is daarom wat mij betreft geen optie.
Overigens zijn er inmiddels wederom vragen gesteld aan het Hof van Justitie over het ondernemerschap voor de BTW van een DGA.
Interessant.

[ Voor 58% gewijzigd door StevenK op 21-10-2006 12:20 ]

• HenkieNL

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

Zie: Gerechtshof Amsterdam 28 augustus 2006, 04/03813
Misschien is voor jou ook het aangekondigde wetsvoorstel interessant waarbij de DGA niet langer onder de loonbelasting valt.

[ Voor 25% gewijzigd door HenkieNL op 21-10-2006 12:26 ]

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

StevenK schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 12:13:
[...]

2.0 TDI. Yuk... Baggermotor. Zo soepel als een brugpijler. (maar ook net zo sterk)

Als je diesel *moet* rijden is 't wel één van de mooiste die er is, maar ik mis de souplesse die van de 1.9 TDI's zulke fijne motoren maakt.
In welk topic dan ook, ik blijf het over deze auto/motor hebben he :)

Offtopic: ik heb zojuist gereden in een Leon 1.9TDI en ik was al weer vergeten hoe soepel die motor is. Echter, daarna gereden in een Volvo V50 1.6d (omdat ik die motor overweeg in de C30) en dat valt echt 100% mee. Hij is 109 pk en ook heerlijk soepel. Daarbij vind ik de Volvo van binnen en van buiten ontzettend mooi. Alleen staat mijn werkgever niet zo open voor 3 deurs auto's...

• StevenK
SeatRider schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 15:19:
[...]

In welk topic dan ook, ik blijf het over deze auto/motor hebben he :)
Ik ook ;)
Offtopic: ik heb zojuist gereden in een Leon 1.9TDI en ik was al weer vergeten hoe soepel die motor is. Echter, daarna gereden in een Volvo V50 1.6d (omdat ik die motor overweeg in de C30) en dat valt echt 100% mee. Hij is 109 pk en ook heerlijk soepel. Daarbij vind ik de Volvo van binnen en van buiten ontzettend mooi. Alleen staat mijn werkgever niet zo open voor 3 deurs auto's...
mijn navigator heeft een S60 D5, die gebruiken we voor 't verkennen en ik moet zeggen dat dat ook een heel erg prettige motor is. Een C30 D5 lijkt mij ook wel een genot.

Maar natuurlijk niet te vergelijken met m'n GTI ;)

Pagina: 1