vastlopers bij extra reepje RAM

Pagina: 1
Acties:

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Topicstarter
Allereerst mijn specs:
AMD Athlon XP 2800+
Asus A7N8x deluxe
2x DDR 400 Dane Elec
(XFX 7600 GT 256 MB)

Dit systeem werkt naar behoren en levert geen enkel probleem op. Mijn moederbord beschikt over 3 geheugenslots die je in dual channel kan laten draaien waarbij 1 channel dus 2 slots tot zijn beschikking heeft en de ander 1.

Ik heb een reepje DDR400 Dane Elec 512 MB van iemand overgekocht, omdat wat extra geheugen toch wel lekker werkt. Nu komt het probleem. Als ik 3 reepjes (standaard snelheid van 200 MHz) in mn moederbord doe dan wordt het systeem instabiel en komen er op allerlei verschillende momenten foutmeldingen.

Memtest86 en een MS geheugenchecktooltje geven na vele passes geen enkele error met het geheugen. Toch is het systeem instabiel met het extra reepje. Iemand een idee wat er dan kan zijn?
Geheugentestprogrammaatjes zullen ook niet waterdicht zijn waarschijnlijk, maar is het geheugen toch brak, of moet ik aan iets anders denken?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
Al andere geheugensloten geprobeerd? Controleer eens wat de handleiding van je mobo je vertelt. Wat is de opstelling nu?

[ Voor 32% gewijzigd door The__Virus op 18-10-2006 16:17 ]

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
The__Virus schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 16:17:
Al andere geheugensloten geprobeerd? Controleer eens wat de handleiding van je mobo je vertelt. Wat is de opstelling nu?
Ja, ik heb ze allemaal verwisseld. De opstelling is nu 1 reepje in slot 1 en 1 reepje in slot 3. Dat is ook wat je moederbordhandleiding je vertelt als je dual channel wilt draaien.

Slot 2 is vrij, maar die gebruiken levert problemen op met het nieuwe reepje. Als ik de 2 oude reepjes in slot 1 en 2 gooi en de nieuwe in 3, dan levert dat dezelfde problemen op.

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
Waarom hebben mensen op mijn problemen altijd zo weinig suggesties te melden :) ?
Iemand toch een idee toevallig?

[ Voor 16% gewijzigd door Hann1BaL op 19-10-2006 17:10 ]

Verwijderd

Bios update al geprobeerd voor je moederbord?

• glangeveld
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-01 22:45
die socket A processors schakelen met meer dan 2 reepjes automatisch naar een lager FSB frequentie voor stabiliteit...teminste dat had mijn Socket A systeem altijd..
je kunt proberen om de FSB een stand lager te doen..166 Mhz ofzo
k weet bijna 100% zeker dat het dan goed werkt

• demon326
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Hann1BaL schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 15:28:
Allereerst mijn specs:
AMD Athlon XP 2800+
Asus A7N8x deluxe
2x DDR 400 Dane Elec
(XFX 7600 GT 256 MB)

Dit systeem werkt naar behoren en levert geen enkel probleem op. Mijn moederbord beschikt over 3 geheugenslots die je in dual channel kan laten draaien waarbij 1 channel dus 2 slots tot zijn beschikking heeft en de ander 1.

Ik heb een reepje DDR400 Dane Elec 512 MB van iemand overgekocht, omdat wat extra geheugen toch wel lekker werkt. Nu komt het probleem. Als ik 3 reepjes (standaard snelheid van 200 MHz) in mn moederbord doe dan wordt het systeem instabiel en komen er op allerlei verschillende momenten foutmeldingen.

Memtest86 en een MS geheugenchecktooltje geven na vele passes geen enkele error met het geheugen. Toch is het systeem instabiel met het extra reepje. Iemand een idee wat er dan kan zijn?
Geheugentestprogrammaatjes zullen ook niet waterdicht zijn waarschijnlijk, maar is het geheugen toch brak, of moet ik aan iets anders denken?
hallo,ik heb namenlijk het zelfde probleem als u.. alleen werkt mijn pc niet als er een latje in de slot zit dat het verste van de cpu zit.. dus ik denk dat de fout aan de geheugen controler is

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
demon326 schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 13:49:
[...]

hallo,ik heb namenlijk het zelfde probleem als u.. alleen werkt mijn pc niet als er een latje in de slot zit dat het verste van de cpu zit.. dus ik denk dat de fout aan de geheugen controler is
Dan kan je dus geen dual channel gebruiken. Ik ga er vanuit dat je ook 3 reepjes probeert te gebruiken? Als je maar 1 reepje wilt gebruiken dan werkt het volgens mij sowieso niet in het 3e slot. Als je 2 reepjes gebruikt wil je juist de 1e en 3e gebruiken en laat je de 2e leeg.

• demon326
  • Nu online
Hann1BaL schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 14:14:
[...]

Dan kan je dus geen dual channel gebruiken. Ik ga er vanuit dat je ook 3 reepjes probeert te gebruiken? Als je maar 1 reepje wilt gebruiken dan werkt het volgens mij sowieso niet in het 3e slot. Als je 2 reepjes gebruikt wil je juist de 1e en 3e gebruiken en laat je de 2e leeg.
ja zo is het :D,1 latje in slot 3 dan blijft het scherm mooi zwart bij het booten maar zoals de opstelling nu is werkt het maar een 3de latje erbij en de pc start niet .. dus neem ik wil in slot 1(de dichste bij de cpu een latje zetten dan boot ie dus niet heb nieuwste bios enzo erop dus daar is het probleem niet :)

btw dit is de opstelling:
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/demonhunter327/case01.jpg

ik hoop dat we ons probleem ooit kunnen oplossen :)

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-03 21:03
Ik had zat commentaar, maar ik heb je MOBO manual gecheckt en die geeft aan dat je drie banken zou moeten kunnen gebruiken als ik het zo lees. Toen hield mijn commentaar op :)

De volgende configuraties zouden moeten werken:
1 slot gevuld.
2 slots gevuld: Slot 1 & 2 single channel, Slot 1 & 3 dual channel.
3 slots gevuld: Slot 1,2 & 3 single channel I presume (die handleiding is waardeloos).

Er zijn geen BIOS opties om de geheugenslot config in te stellen? (Heb ik niet gescheckt).

Wat ik nog kan bedenken is dat de dual channel stiekem aan blijft. In dat geval moet de hoeveelheid geheugen in bank 1&3 mischien gelijk zijn aan bank 2.

Hier ook nog meer commentaar erop:
http://www.pctechtalk.com...thread.php?t=13604&page=2

Ben wel nieuwsgierig hoe dit uitpakt...

[ Voor 13% gewijzigd door Jouke74 op 20-10-2006 15:36 ]

"That was left handed..." - JJH

• demon326
  • Nu online
Jouke74 schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 15:17:
Ik had zat commentaar, maar ik heb je MOBO manual gecheckt en die geeft aan dat je drie banken zou moeten kunnen gebruiken als ik het zo lees. Toen hield mijn commentaar op :)

De volgende configuraties zouden moeten werken:
1 slot gevuld.
2 slots gevuld: Slot 1 & 2 single channel, Slot 1 & 3 dual channel.
3 slots gevuld: Slot 1,2 & 3 single channel I presume (die handleiding is waardeloos).

Er zijn geen BIOS opties om de geheugenslot config in te stellen? (Heb ik niet gescheckt).

Wat ik nog kan bedenken is dat de dual channel stiekem aan blijft. In dat geval moet de hoeveelheid geheugen in bank 1&3 mischien gelijk zijn aan bank 2.

Hier ook nog meer commentaar erop:
http://www.pctechtalk.com...thread.php?t=13604&page=2

Ben wel nieuwsgierig hoe dit uitpakt...
als er in slot A2 en A1 geheugen zit boot de pc gewoon niet,en in de bios zitten geen opties :) en euhm dit bordje zou zelfs met 3 latjes in dual channel blijven werken als ze allemaal precies hetzelfde zijn ;) maar ik ga er geen moeite meer voor doen want als ik upgrade binnen een jaartje moet ik toch op DDR2 over en is dit ram nutteloos

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
Het moederbord moet ik dual channel kunnen blijven draaien ongeacht wat voor reepjes er in de pc zitten. Verschillende grootte maakt niet uit en verschillende merken etc. hoort ook niet uit te maken, maar daar zijn meer klachten over geweest.

In mijn geval gaat het om 3 reepjes van Dane -Elec, maar de 3e is dus veel later bijgekocht en zou toch wat anders kunnen zijn.

• 27087
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-05 21:11
Ik heb ooit een vergelijkbaar probleem gehad.
Systeem met twee bankjes in gebruik, en na het plaatsen van een 3e ging het mis.
Dit reepje van hetzelfde type/fabrikant die ik een half jaartje later had aangeschaft bleek op het eerste gezicht goed te werken.
Echter op mijn dual O/S systeem kon het ene wel, maar het andere O/S niet opstarten met dit 3e reepje....
Ik had toen ook alles al geprobeerd, maar de enige optie was om het laatste reepje in een andere PC te gebruiken. (werkte daar perfect in.)
Blijkbaar is er toch een verschil tussen de verschillende batches van de fabrikant, maar ik sluit niet uit dat de combinatie moederbord/bios/geheugen hier ook debet aan kan zijn.

• Nekje64
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-05 09:29
Bij reviews in Computer!Totaal heb ik door de jaren heen vaker gezien dat bij relatief nieuwe chipsets regelmatig moederborden instabiel werden bij het vierde reepje en soms al bij de derde. Ik heb het dan nog even niet over dual channel. Om die reden zijn er zelfs moederborden met 3 slots waar concurrenten met dezelfde chipset er 4 voeren.
Mijn probleem met dual channel en Asus A8N SLi is dat Corsair geheugen met een bepaalde timing niet werkt waar met snellere timing dingen wel werken. Onverklaarbare compatibiliteitsproblemen. Ga naar de winkel en laat ze het testen voordat je het terug krijgt. Niet altijd een handige oplossing, ik weet het :P

Nekje

Pagina: 1