[Access 2003]Relaties kloppen niet, why

Pagina: 1
Acties:

• Xtinction
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-07 11:10

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
ok ziehier de database:

Afbeeldingslocatie: http://www.gamecom.nl/img/i771753385.jpg
Dit is iig het belangrijke deel ervan. Wat ik wilde doen is als volgt:

In de tabellen "klachten...." stonden oorspronkelijk de namen van bedrijven. Nou heb ik die bedrijven allemaal een nummer toegekend in de opdrachtnemers tabel.

Waar ik op hoopte was dat als ik de namen in de klachtentabellen zou veranderen in de cijfers (dit zijn de klachten ...2 fields die je ziet ), en daarna een relatie aan zou leggen tussen die cijfers en de cijfers in de opdrachtnemerstabel, dat ik eenvoudig de namen zou kunnen laten weergeven in de forms die ik heb.

Kortom: ik wil exact hetzelfde resultaat als voorheen, maar met cijfers in de tabel Master adres/pand ipv de namen van de bedrijven, zodat deze later probleemloos aangepast zouden kunnen worden.

Het probleem is echter dat deze query niks oplevert, 0,0 aan data. Sterker nog: wanneer ik de opdrachtnemers tabel toevoeg in de query is het meteen loos en krijg ik geen resultaten meer, zelfs al zit er in de query zelf geen verwijzing naar die tabel.

Heeft iemand enig idee wat het kan zijn, ik heb het idee dat het iets heel logisch en fundamenteels is, maar ik kan er met mijn brakke hoofd echt niet bijkomen atm

Alvast bedankt,
Jaap

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:24

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ja, hier klopt helemaal niets van. Kijk even wat voorbeelden door (Noorderwind database) over hoe queries in elkaar zouden moeten zitten.

Daarnaast: gebruik geen spaties en leestekens zoals / in je tabel en veldnamen. Daar ga je later echt heel erg spijt van krijgen.

In ieder geval: de querie die je nu wilt maken zal iets zoeken waar in de velden klachten ... allemaal hetzelfde nummer staat, en dat zullen er wel 0,0 zijn dan.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Mja het suffe is dus dat mijn vorige query, die op de namen gebaseerd was, wel werkte. Maar ik zal ff kijken, thx in advance

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Ok het eerste probleem is opgelost (zo bizar was de DB niet trouwens?) Ziehier een plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.gamecom.nl/img/i771753387.jpg

Het probleem was dat de relaties aangegeven in het relatie window, neit overeen kwamen met de relaties in het query scherm.

Magoed, alles werkt nu dus ok als ik data opvraag, maar als ik in mijn query forms de naam van een opdrachtnemer verander (van Versteeg naar van Dort bij) dan hoopte ik dat hij de code van die opdrachtnemer zou veranderen in de master_adres_pand tabel, maar wat hij doet is dat hij de naam van de opdrachtnemer in de opdrachtnemer tabel gewoon veranderd, waardoor die tabel ook niet meer klopt. (er ontstaan dus 2 verschillende opdrachtnemers met dezelfde naam)

Wat doe ik nog fout? Wat ik wil:
Ik verander in de query form de naam van versteeg naar van dort, access verandert door de relaties de nummercode in Master_adres_pand van 11 (die bij versteeg hoort) naar 60 (van dort). De opdrachtnemerstabel veranderd dus niet, de master_adres_pand tabel wel

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:24

Boss

+1 Overgewaardeerd

Wat jij wilt doe je door te koppelen op ID, en dan de ID veranderen.
Bijvoorbeeld:
IDNaam
11Versteegh
60Van Dort

In de tabel met panden staat nu het ID op 11 en linkt dus naar Versteegh. Dat doe je door op het formulier een dropdown box te maken, met daarin de ID velden en de naam erbij gequeried. Verander je het ID in 60 dan zal de naam mee veranderen.

Dit is nog steeds erg basic. Heb je de voorbeelddatabase al bekeken? Daar zijn heel veel ideeen uit te halen over hoe zoiets als dit op te zetten.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.