Schone Installatie Acer Aspire 9424

Pagina: 1
Acties:
  • 2.967 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ollSNAKEllo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-06-2025
Gisteren heb ik mijn Acer Aspire 9424 opgehaald.

Eerst even de gegevens:
Na het opstarten installeerde de laptop, d.v.m. Acer eRecovery, Windows XP Media Center incl alle drivers (webcam, bluetooth, enz.) en meegeleverde software zoals Norton antivirs en een brandprogramma genaamd NTI.

Nadat dit alles klaar was werd er gevraagd om een back-up dvd te branden. (dit is dus de recovery-cd, 3,2GB groot). Heb ik gedaan, en daarna bekeken, hierop staat dus de aangepaste windows installatie (zoals hierboven beschreven) en bevat mappen met drivers voor elk hardware onderdeel (bluetooth, webcam, enz).

Verder is de totale HD 120GB, ingedeeld in 3 partities, namelijk;
* C:\ (groot 53GB) hierop staat windows en de programma's geinstalleerd.
* D:\ (groot 53GB) deze partitie is leeg, bedoeld voor het opslaan van documenten enz.
* X:\ (groot 14GB) deze partitie is verborgen, hierop staat als het goed is de standaard windows installatie die werd afgespeeld tijdens het eerste keer opstarten (wat ik dus ook weer op de dvd gebrand heb).

Nu komt de vraag:
Kan ik een schone windows installatie doen zonder al die meegeleverde software? En of ik de partities aan kan passen?

Zo ja, doe ik het op de volgende manier:
1. Ik installeer Partition Magic op de "acer-windows", hiermee formateer en verwijder ik de verborgen partitie, en zet deze vrije ruimte over naar C:\ bijvoorbeeld.

2. Stop de Windows XP Media Center installatie-cd erin, en boot deze. Nu formateer ik dus de C:\ schijf en installeer ik Windows helemaal "schoon". (ik gebruik de sleutel die op het stickertje van mijn laptop zit)

3. Na de installatie start ik Windows op en installeer ik de benodigde drivers m.b.v. de eerder gebrande recovery-cd (zie eerste gedeelte van mijn bericht). Hiervan staan immers de drivers "los", onderverdeeld in mappe, op.

4. Als het goed is werkt nu alles en heb ik een schoon systeem met software van eigen keuze (zoals NOD32).

5. Eventueel maak ik nog een partitie aan waarop ik een ghost image op kan slaan (Norton Ghost 10)

Ps. in plaats van het installeren van XP Media Center kan ik dus ook Vista proberen. Aangezien mijn laptop een Vista Premium stickertje heeft wil ik graag weten of deze het ook lekker laat lopen. (hiervan ben ik me trouwens wel bewust dat het mogelijk is dat sommige hardware niet aan de gang te krijgen is i.v.m. XP drivers)

Verwijderd

beter nog:

-stop een bootable xp cd erin
- wis alle partities (tijdens de setup)
- maak handmatig alle partities aan (ook tijdens de setup)
- installer xp met alle standaard dingetjes
- installeer de drivers
- en klaar, een mooei verse xp instllatie zonder al die megeleverde troep.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:39
Makkelijker nog :

-Deinstalleer Norton via Software in Configuratiescherm
-Deinstaller NTI CD via Software in Configuratiescherm

- Installeer je eigen appz

Klaar.

Denk dat je op jou manier ongelooflijk veel moeite doet voor heel weinig resultaat. De XP installaties op Acers zijn helemaal niet zo bloated, en de meeste geinstalleerde tooltjes zul je waarschijnlijk zelf na een schone installatie ook weer installeren, omdat ze het werken met je laptop gewoon makkelijker maken.

Verwijderd

Hallo,

Ik heb ook net mijn acer 5601 opnieuw geinstalleerd. De 1e installatie van XP was binnen een week al vrij gaar (met redelijk vaak blauwe schermen bij het opstarten). Tijdens de 2e win XP Pro install zag hij de harde schijf zonder partities terwijl er 2 opstanden (alleen de EISA van 6gb). Ik heb er eerst eentje aangemaakt van 15gb en heb toen alles geinstalleerd, toen ik in XP de D partitie wou aanmaken kon dat niet, met computerbeheer niet en met Partition Magic ook niet. Vervolgens zou ik via het begin van de installatie een D-partitie aanmaken en voor het formatteren naar XP gaan om hem daar vervolgens te formatteren. Ik kon echter niet meer in windows komen want ik kreeg elke keer een blauw scherm met c000021a met elke keer een andere status, oa. 0xc000014f.

Hoe kan dit en wat kan ik er tegen doen? Zit er een beveiliging op de harde schijf van acer?
Het is toch wel mogelijk om op een laptop een eigen installatie te zetten met zelf bepaalde grote van de harde schijven?

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb toen ik nog een Acer had ook m'n eigen XP Pro geïnstalleerd. De recovery-dvd heb ik toen ook gebrand, maar die kon ik daarna alleen nog gebruiken om de Orbicam te installeren. Alle drivers heb ik afzonderlijk gedownload van de Acer site.

Ik heb de verborgen partitie verwijderd tijdens de setup van Windows. Eerst alle partities verwijderd en daarna twee nieuwe aangemaakt. De nieuwe installatie ging goed. Mijn XP Pro is een retail upgrade versie, maar nergens werd gevraagd om een key of de installatiebestanden van een vorige Windows versie. Na de installatie heb ik de drivers van de Acer site geïnstalleerd.

Helaas miste ik toen nog software, zoals Acer Arcade (al zul je dat niet zo missen als je Windows MCE hebt), Cyberlink Power Producer en NTI. De installatiebestanden van Norton AV stonden weer wel ergens diep verborgen op de recovery-dvd. Ik was niet van plan om Norton AV en NTI (ik heb Nero 7 Premium) te installeren, maar die andere software wel, voornamelijk om even te bekijken.

Na die eerste installatie heb ik de recovery-dvd er maar weer ingedaan en de hele laptop hersteld. Gelukkig bleef daarbij wel m'n custom partitieindeling intakt. Daarna heb ik het serienummer van Cyberlink Power Producer opgezocht in het programma, zodat ik die met behulp van eigen media alsnog zou kunnen installeren, en heb ik (tevergeefs) gezocht naar installatiebestanden van Acer Arcade.

Tenslotte XP Pro weer geïnstalleerd en gezocht naar Power Producer, maar het OEM-serienummer bleek niet geschikt om de gedownloade trial te unlocken. Toen heb ik Acer Arcade en Power Producer maar opgegeven.

Vista draaide op mijn tweede partitie destijds zonder problemen. Alleen de Orbicam kreeg ik niet geïnstalleerd, de rest van de aanwezige hardware werd herkend door Vista.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Verwijderd

ik heb dus ook XP opnieuw geinstalleerd alleen ik heb de EISA partitie nog niet verwijderd omdat ik eerst zeker wil weten dat het mij zelf ook lukt, maar als dit mogelijk zou zijn probeer ik het vandaag nog een keer..
de orbi cam kreeg ik ook niet goed, ik moest het programma weer uninstallen maar de stuurprogramma's konden er wel opblijven.
Weet iemand ookhoe de software heet die weergeeft hoe hard je geluid is als je dit aanpast ed.(met de FN toets)?
Pagina: 1