Toon posts:

Externe geluidskaart: ten einde raad

Pagina: 1
Acties:
  • 1.578 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Al geruime tijd ben ik op zoek naar een externe geluidskaart. Nu is dat op zich geen probleem, aangezien er natuurlijk genoeg aanbieders van deze kaarten zijn. Echter, vanwege enkele specifieke wensen die ik aan een externe geluidskaart heb, vallen veel van deze kaarten direct af. Sterker nog, tot nu toe heb ik nog geen enkele kaart kunnen vinden die aan mijn specifieke wensen voldoet.

Overigens ben ik hier nieuw op het forum. Ik begeef me hier op het forum omdat ik hier al flink wat tips en suggesties vandaan heb geplukt en van mening ben dat hier het meest gefundeerde advies wordt gegeven :).

Ik zal hierna mijn wensen opsommen. Overigens, ondanks veel tijd die ik gestoken heb in het zoeken naar geluidskaarten, het kan zijn dat ik over bepaalde merken (die bij mij niet bekend zijn of onvoldoende onder de aandacht zijn gebracht) "heen heb gekeken", dus alvast excuses als ik hier een "domme" vraag stel...

Mijn wensen c.q. eisen:

1) Externe geluidskaart, bij voorkeur Firewire (snelheid), gebruikt om vanaf mengpaneel DJ sets op te nemen en om vanaf laptop muziek af te spelen op audio set
2) Voor de opname vanaf mengpaneel: ingangen voor Tulp stekkers (volgens mij RCA, toch?)
3) Voor het afspelen van muziek: digitaal optische uitgang
4) Hoogwaardige kwaliteit, voor zover mijn info reikt lijkt 24/96 het meest geschikt, inclusief lage latency

Kortom, een niet al te uitgebreide kaart echter wel van voldoende kwaliteit. Budget hangt volledig af van de kwaliteit die de kaart biedt (is hij zijn geld waard). Indicatie is tussen de 100 en 200 euri.

Wie kan mij helpen? Alvast mijn hartelijke dank!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Het zou wel handig zijn als jij een aantal merken en kaarten opnoemt die je hebt gevonden binnen jouw budget, maar die niet aan jouw wensen voldeden terwijl ze wel conform je eisen waren.

Pricewatch, met bijvoorbeeld de Terratec Phase 24 FW voor 217 euro.

[ Voor 42% gewijzigd door CodeCaster op 18-10-2006 13:20 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:09

Exirion

Gadgetfetisjist

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Een Audigy PCMCIA editie? Of wellicht een Extigy? USB 2.0 is meer dan zat voor 24/96 transport, dus Firewire hoef je niet per se aan te beginnen, tenzij je meer dan 12 kanalen tegelijk wilt opnemen/afspelen over je externe interface.

Goedkope USB oplossingen zijn onder andere: Phonic Digilab, M-Audio Audiophile USB.
FireWire: M Audio Audiophile FireWire.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-02 21:59

voodooless

Sound is no voodoo!

enige probleem lijkt me de tulp stekkers.. Aan de rest voldoet zowat iedere kaart wel. Oplossing is simpel: tulp -> (mini)jack kabels, zoals iedereen doet.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• TimMer
  • Niet online
De M-Audio Firewire Audiophile lijkt mij de mooiste oplossing, heeft alles wat je nodig hebt. :)
Voor 225 euro bij Feedback te koop.

Afbeeldingslocatie: http://www.musiciansbuy.com/mmMBCOM/Images/maudio_fwaudiophile_dw.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.m-audio.com/images/en/callouts/big/firewire_audiophile_callout.jpg

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Reviews over dat ding zijn dan ook niet echt lovend..

Mijn Edirol UA25 heeft btw ook RCA outputs, naast balanced Jacks. Input gaat via Jack of XLR.

En staar je niet blind op Firewire, USB werkt net zo goed.

[ Voor 24% gewijzigd door voodooless op 18-10-2006 13:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Super, dank voor de snelle reacties!

@CC: De Terratec Phase lijkt niet te voldoen aan mijn wensen/eisen (geen digitaal optische output en zo even snel te zien geen input met Tulp). Klopt mijn vermoeden in deze, of maak ik hier een denkfout? De merken/kaarten die wel conform mijn eisen zijn zijn er tot nu toe ZERO, vandaar dat ik helaas geen lijstje met potentiele kaarten kan produceren. Sorry!

@Exirion: Lijkt op een simpele, maar wel dodelijk effectieve oplossing. Klopt het dat op deze kaart wel Tulp uitgangen zitten? De handleiding namelijk geeft aan dat er een line uitgang met cinch kabels op zit, maar (sorry voor mijn gebrekkige kennis op dit punt) zijn dit nu tulp stekkers? Zo ja, dan zeker de moeite waard om te bekijken, THANKS!

@MD: De M-Audio heb ik wel naar gekeken. Alleen hier geldt: geen directe tulp ingang. Levert een verloopstuk tussen de aansluitingen kwaliteitsverlies op, of is dat (bijv bij de FireWire) een goed alternatief?

@all: Super dank voor jullie reacties. Zoals jullie uit mijn reactie misschien begrijpen, ben ik altijd huiverig voor verloopstukken (ik heb altijd het idee dat dit kwaliteitsverlies oplevert). Misschien onterecht? Ik sta altijd open voor reacties!

Verwijderd

Topicstarter
Aanvulling: M-Audio, daarmee bedoel ik de Audiophile!

Firewire heeft namelijk WEL tulp ingangen, maar GEEN optische (maar een coax) uitgang!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 13:37:
Zoals jullie uit mijn reactie misschien begrijpen, ben ik altijd huiverig voor verloopstukken (ik heb altijd het idee dat dit kwaliteitsverlies oplevert). Misschien onterecht? Ik sta altijd open voor reacties!
Hoezo verloopstukken :? Het is gewoon een simpele kabel, met als enige verschil dat er een ander stekkertje aan zit. Er wordt niks omgezet ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Geen kwaliteitsverlies haal ik daaruit, als ik zo vrij mag zijn? Dan lijkt e.e.a. simpel, en zoek ik verder naar een geluidskaart die dan

1) een optisch digitale uitgang heeft (dus geen coax)
2) ingang met jacks --> kabel ertussen naar de tulp en klaar.

Die opties zijn er voldoende, heb ik inmiddels gezien

Dank!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Exact :)

Verwijderd

Topicstarter
Hoe het zoeken naar een geluidskaart (waarnaar je dan al tij-den op zoek bent) ZO simpel kan zijn... 8)7

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Nu is het alleen nog de moeilijkheid om een goeie te vinden :)

Verwijderd

Topicstarter
Reviews, tests en tips lijken mij de richting op te wijzen van de volgende kaarten

* M-Audio Firewire 410, met optische uitgang & flink wat line ingangen --> wel prijzig
* Creative Audigy NX --> simpeler, maar goedkoper
* Behringer U-control UCA 202 --> lijkt wat minder, maar lekker goedkoop

Wat is jouw mening Deepspace? Heb je nog andere suggesties?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 13:57:
Wat is jouw mening Deepspace? Heb je nog andere suggesties?
Ook erg goed: http://www.feedback.nl/?id=55&b=PHPDIGITRACK

En allround een fijn betaalbaar kaartje: Terratec Aureon 5.1 USB

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Vergeet de NX maar, want dat ding krijg je nergens meer. Als ik moest kiezen tussen deze drie, dan zeker de M-audio.

Je hebt voor 339 euro natuurlijk ook een compleet digitaal mengpaneel met Firewire aansluiting ;)

Wil je goedkoper, dan moet je toch bij de USB spullen kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Digitaal mengpaneel is leuk, maar is een beetje een overkill... Leuke suggestie :p! De M-Audio 410 blijft onder de aandacht, maar ik wacht nog even met aanschaf ivm de prijs (al zijn er goedkopere opties, dan zijn deze altijd welkom)

Phonic Digitrack was nog niet bij mij in beeld, maar lijkt ook geheel te voldoen. Weliswaar geen Firewire, maar wel alle benodigde aansluitingen! Thanks Exirion, ook het bekijken waard en niet duur.

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-02 21:49

Harrie

NederVlaming

http://www.roland.com/products/en/UA-1EX/index.html

En zoiets dan? Digital Out, RCA in en out... Te vinden voor 90 euro... Wel usb...
Die edirol kaartjes zijn volgens mij altijd wel goed...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Hoezo eigenlijk de keuze voor firewire?

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, wederom een kaart die nog niet onder mijn aandacht viel, maar absoluut aan de eisen voldoet! Schrijf ik ook op in het rijtje met mogelijke kaarten...

Verwijderd

Topicstarter
Firewire: Gelezen (maar niet real gezien/getest) dat dit sneller is. De berichten die ik over enkele USB kaarten lees, is dat USB vaak veel geheugen en snelheid vreet van de laptop. Hoewel de laptop pas onlangs is aangeschaft - en dus behoorlijk snel is - prefereer ik altijd het beste :D

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Snelheid is niet zo van belang natuurlijk, dat beetje audio gaat prima over Firewire of USB 2.0 of zelfs 1.1. CPU power valt ook reuze mee met USB, is echter afhankelijk van de controller. Maar iedere moderne PC zou hier totaal geen problemen mee moeten hebben eigenlijk.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 14:20:
Firewire: Gelezen (maar niet real gezien/getest) dat dit sneller is.
Alleen interessant als je het over externe HD's hebt. Voor audio is dit echt geen issue, en wat CPU load betreft zou ik me ook niet zo druk maken.

Verwijderd

Ik heb zelf een Motu 828 MkII (Firewire)

deze kaart heeft, 8 analoog in en 8 analoog uit. Allemaal gebalanceerd (TRS)
Heeft heeft ook Adat in en uit (Optisch) dus das nog 's 8 in en 8 uit.
Hij heeft ook Spdif (coax) in en uit (2 in 2 uit)

alles op 24/96

voor de rest ook 2 hoogwaardige mic preamps met phantom power, midi, word clock , adat sync. etc etc

http://www.motu.com/products/motuaudio/828/overview.html check hier maar 's

ben er zelf heel erg tevreden over, super stabiel, klinkt haar scherp, latency van 0.81ms haal ik.

en ff over voordeel van firewire over usb,

Ik heb zelf nog van alles over usb lopen, midi, camera's, midi controllers, een synth...

dus ik heb zelf echt wel liever dat mijn audio mooi dedicated over firewire gaat zonder dat andere apparatuur invloed heeft op mijn bandbreedte.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 14:20:
Firewire: Gelezen (maar niet real gezien/getest) dat dit sneller is. De berichten die ik over enkele USB kaarten lees, is dat USB vaak veel geheugen en snelheid vreet van de laptop. Hoewel de laptop pas onlangs is aangeschaft - en dus behoorlijk snel is - prefereer ik altijd het beste :D
firewire 800Mbs is zeer zeker wel sneller dan usb 2.0 (480Mbs) maar helaas zijn er vrijwel geen kaarten (uitzonderingen daar gelaten) die op 800 zitten, de rest zit allemaal op 400.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 13:45:
Geen kwaliteitsverlies haal ik daaruit, als ik zo vrij mag zijn? Dan lijkt e.e.a. simpel, en zoek ik verder naar een geluidskaart die dan

1) een optisch digitale uitgang heeft (dus geen coax)
2) ingang met jacks --> kabel ertussen naar de tulp en klaar.

Die opties zijn er voldoende, heb ik inmiddels gezien

Dank!
Je audio is zo goed als je zwakste schakel he, ik hoor je nu over zo min mogelijk kwaliteitsverliesverlies , maar er zitten altijd omzetters in het spel

als je mixer een digi uit heeft (en of dat nou optisch is of coax is irrelevant) dan heb je alsnog te maken met A/D converters, want vinyl is zeer analoog ;)

mijn ervaring met het opnemen is dat de AD/DA converters je sound bepalen.
en das ook het grote verschil tussen een behringer kaartje en een motu bijv.

zorg dus goeie schone naalden,
goeie converters,
goeie kabels
en een goeie geluidskaart
------------------------------------------+
mooie opnames

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 15:09:
firewire 800Mbs is zeer zeker wel sneller dan usb 2.0 (480Mbs) maar helaas zijn er vrijwel geen kaarten (uitzonderingen daar gelaten) die op 800 zitten, de rest zit allemaal op 400.
We gaan nu wel erg off-topic maar toch: domweg puur naar de specs kijken is te simpel. Firewire mag dan op papier minder bandbreedte hebben, maar de efficiency van het protocol is veel beter dan van USB. Effectief kom je met Firewire 400 een stuk hoger uit dan USB 2.0 met 480mbps. De latency is daarbij ook nog eens lager.

Verwijderd

Exirion schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 15:21:
[...]

We gaan nu wel erg off-topic maar toch: domweg puur naar de specs kijken is te simpel. Firewire mag dan op papier minder bandbreedte hebben, maar de efficiency van het protocol is veel beter dan van USB. Effectief kom je met Firewire 400 een stuk hoger uit dan USB 2.0 met 480mbps. De latency is daarbij ook nog eens lager.
ben ik helemaal met je eens... daarvoor gaat mijn voorkeur ook idd uit naar firewire

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Maar zoals dus al gezegt is maakt het voor audio geen bal uit ;)

Verwijderd

Ik heb zelf een Audiotrak Maya44 USB. Werkt prima, 4 mono in en 4 mono uit + digitaal optisch. Draait zelfs prima op USB1.1 (wordt gebruikt voor DjDecks).

Verwijderd

Topicstarter
Een en ander ondersteunt mijn gevoel bij de oorspronkelijke keuze voor Firewire. De Firewire blijft mijn eerste voorkeur houden, maar ik ga kaarten met een USB aansluiting niet uit de weg (hiervoor had ik eigenlijk alleen interesse in Firewire en heb dus USB eigenlijk wat links laten liggen)...

De Motu ziet er geweldig uit, maar ik ben bang dat deze nogal een overkill is voor mij en -over het algemeen- hoe meer mogelijkheden, hoe prijziger het apparaat.

Ik dank jullie voor de input op dit topic, en ben weer een stuk wijzer geworden :)! De keuze van de kaart zal niet meer lang op zich laten wachten nu...

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 16:11:
Een en ander ondersteunt mijn gevoel bij de oorspronkelijke keuze voor Firewire. De Firewire blijft mijn eerste voorkeur houden, maar ik ga kaarten met een USB aansluiting niet uit de weg (hiervoor had ik eigenlijk alleen interesse in Firewire en heb dus USB eigenlijk wat links laten liggen)...

De Motu ziet er geweldig uit, maar ik ben bang dat deze nogal een overkill is voor mij en -over het algemeen- hoe meer mogelijkheden, hoe prijziger het apparaat.

Ik dank jullie voor de input op dit topic, en ben weer een stuk wijzer geworden :)! De keuze van de kaart zal niet meer lang op zich laten wachten nu...
de motu is laatst ook in een lite versie uitgebracht (half 19")
http://www.motu.com/produ...o/ultralite/overview.html
die kost 589,- --> http://www.musik-produkti...d/!18121995/quelle/listen

die 828mkII is daar nu in de aanbeiding trouwens voor 729,-

succes bij het maken van je keuze!
Pagina: 1