Ik zou wel willen opmerken dat je goed moet nadenken over de "koeling" van de externe schijf. Ik heb er zelf voor gekozen een behuizing te kopen zonder actieve koeling, omdat ik al van tevoren wist dat ik me er dood aan zou ergeren dat er naast mijn geheel stille iBook een blazende HDD zou staan.
Daarnaast raad ook ik aan er één te nemen met Firewire en USB. Het heeft mij in elk geval gered toen mijn interne HDD ging piepen en krassen en ik tijdens de laatste zucht nog een kopie van de HDD naar de externe schijf heb kunnen slepen. Met Firewire kon ik daarna van de externe schijf booten, dat was met alleen USB niet gelukt.
Ik heb zelf een externe behuizing (als ik iets mag aanraden...) van
acomdata. Zeer mooi afgewerkte aluminium passief gekoelde behuizing. Één USB aansluiting, twee Firewire aansluitingen (dus je kunt meerdere apparaten "daisy-chainen", dat vond ik wel redelijk een vereiste aangezien er maar één firewire aansluiting is op de iBook). Wel een vervelend felle blauwe "status" LED op de voorkant, maar die was gewoon via een stekkertje te ontkoppelen. Ik had zelf nog een HDD liggen.
Daarnaast zijn volgens mij de externe schijven van
Axiom ook erg mooi afgewerkt en passief gekoeld.