[Wireless] 3 access points roaming maken

Pagina: 1
Acties:
  • 258 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Ik heb 3 3com wireless access points, en deze verdeeld staan in een gebouw.

Nu wil ik dat ik zonder disconnects, gewoon door het hele gebouw rond kunnen lopen, zonder dat de verbinding verbroken word. (en dat mijn laptop of pda gewoon schakeld naar het volgende AP als het signaal te zwak word)

Alle 3 de access points zitten op het netwerk aangesloten, en ze kunnen elkaar wireless ook nog eens netjes zien.

Nu heb ik al wat rond zitten zoeken over WDS, maar dat gaat vrijwel alleen over het uitbreiden van het netwerk bereik, zonder dat het 2e en 3e AP een vaste netwerkverbinding heeft.

Op wat voor manier kan ik dit het beste doen??
het zijn redelijk luxe access points, ze zijn van hetzelfde type, en ondersteunen bridging, repeating, point to point bridging, point to multipoint bridging, enz.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-03 09:18
misschien is dat repeating iets voor je

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 11:46
shure-fan schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 19:58:
misschien is dat repeating iets voor je
nee dat is niets voor hem ;)
sluit die ap's allemaal netjes aan op het netwerksegment naar keuze, stel op alle3 hetzelfde SSID en beveiliging in, allemaal op een ander kanaal (liefst een beetje uit elkaar's buurt 2-6-11 ofzo) en klaar is kees :)

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
PerfectPC schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 13:19:
[...]

nee dat is niets voor hem ;)
sluit die ap's allemaal netjes aan op het netwerksegment naar keuze, stel op alle3 hetzelfde SSID en beveiliging in, allemaal op een ander kanaal (liefst een beetje uit elkaar's buurt 2-6-11 ofzo) en klaar is kees :)
ah bedankt! dan ga ik dat zo eens proberen...

repeating is inderdaad niks, want dan maak je het wireless bereik wel groter, maar je gebruikt alleen draadloos, dus niet het bedrade netwerk. (en als je dan 3 of meer accesspoints hebt, gaat dat behoorlijk ten koste van je bandbreedte)

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Werkt dat egt zo makkelijk? Ik heb een x met cisco gesproken,
En zij hebben hier aparte controllers voor, hiermee verbind je de
antenne's aan de controller en daarmee had je dan wel Roaming internet.
Volgens mij is het verschil met deze oplossing en de van Cisco.
Dat je met die van Cisco ook bv. roaming kan bellen, zonder dat pakketen verkeerd aankomen.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Verwijderd

Mijn ervaring is anders. Het is inderdaad zo dat je op alle plekken verbinding kan maken maar als je aan de wandel gaat en je laptop overschakelt naar een ander access point is heb je een onderbreking van enkele seconden. Je kan het vergelijken met je ethenet kabel eruit trekken en er 2 seconden later weer instoppen. Sommige applicaties kappen er direct mee andere gaan er wat intelligenter mee om. Dat overschakelen gebeurt overigens pas als de huidige verbinding helemaal wegvalt en niet zodra er een sterker signaal beschikbaar is. Wellicht is het ook afhankelijk van welke wireless client software je gebruikt, maar die van Microsoft gedraagt zich zoals beschreven.

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-03 13:01
Gewoon zoals eerder gezegd: Zelfde SSID, encryptie en non-overlapping channels. 1 - 6 - 11 voor de meest optimale werking. Normaalgezien zal je dan geen onderbreking hebben. Hier thuis heb ik het ook zo op Cisco Aironet AP's. De client stuurt dan een multicast pakket wanneer hij roamed, met het mac-address van het AP waarnaar hij roamed. Op deze manier is er nergens geen disconnect.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Verwijderd

Het is vaak onduidelijk of Roaming Support er is bij een AP. de afhandeling van roaming gebeurt door de client, deze zoekt naar het sterkste Signaal(Access-point). maar meestal is dan bij accesspoints de authenticatie en authorisatie de bottleneck. in het nieuwe Access-point moet een nieuwe sessie opgenomen worden. ofwel hij gaat waarschijnlijk opnieuw keying materiaal uitdelen en een IP adres ophalen.

Om dit zo snel mogelijk te doen heeft elke vendor vaak zijn eigen protocol en word meestal aangeduid met de term Seamless Roaming.(wat dus gezegd is over de multicast packets)

Dus als je zoekt naar een oplossing met Wireless zonder onderbrekingen, Support het access-point Seamless roaming?

verder is er bij de 3 Access-points een goede overlapping van het signaal, je zou dit kunnen controleren door netstumbler te downloaden en te kijken of het signaalsterkte bij de overlapping of moment van roaming lager is dan -85, daaronder heb je kans door ruis in de lucht dat het signaal wegvalt.(tussen -85 en -100)

Verwijderd

De 3CRGPOE10075 van 3Com heeft geen Seamless Roaming support voor zover ik kan zien dus dat zal de oorzaak wel zijn. Hopelijk heeft de TS een nieuwer type dat het wel ondersteunt...?

• PerfectPC
Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 14:23:
De 3CRGPOE10075 van 3Com heeft geen Seamless Roaming support voor zover ik kan zien dus dat zal de oorzaak wel zijn. Hopelijk heeft de TS een nieuwer type dat het wel ondersteund...?
1) roaming zit standaard in het 802.11 protocol, dus _alle_ AP's en clients kunnen hiermee overweg
2) als je last hebt van verbreking van verbinding heb je allicht niet genoeg overlapping (zo'n 30% is ideaal)
;)

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-03 21:41

timovd

Voorsprong door techniek

Waarom moeten de kanalen eigenlijk uit elkaar liggen? Ik heb hier twee AP's op kanaal 12. Als het ene bereik weg valt, schakelt 'ie atomatisch over naar de anders zonder disconnect.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• PerfectPC
timow schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 22:51:
Waarom moeten de kanalen eigenlijk uit elkaar liggen? Ik heb hier twee AP's op kanaal 12. Als het ene bereik weg valt, schakelt 'ie atomatisch over naar de anders zonder disconnect.
als je beide AP's op hetzelfde kanaal gaat plaatsen gaan die signalen elkaar verstoren waardoor je geen overlapping gaat krijgen maar juist een grijze zone waar geen/weinig signaal is.

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Ben al het 1 en ander aan het testen geweest, en het roaming verhaal lijkt goed te werken!

had de access points ongeveer 2 meter uit elkaar staan,

zet eerst AP1 aan, en laat laptop verbinding maken.
kzet een radio stream aan (deze kapt het snelst af als de verbinding wegvalt)
ik zet AP2 aan.
laptop ziet uiteraard maar 1 AP, doordat ze hetzelfde SSID hebben.
Nu draai ik de antenne op AP1 los zodat zijn signaal een heel stuk zwakker word.
na ongeveer 5 seconde, trek ik dan ook de spanning uit het AP.
radio blijft netjes doorspelen, dus de verbinding blijft gewoon up zoals het hoort.
ook erna weer AP1 opstarten, en hetzelfde verhaal met antenne en power doen met AP2, en nog steeds blijft de stream netjes doorspelen!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:04

Quakie

quakelen

Lekker! Goed nieuws.
Zal dit ook werken als je twee APs hebt van 2 verschillende fabrikanten?

Ik teken nergens meer voor

Verwijderd

Bij mijn vriendin thuis heb ik twee AP's (Netgear en Linksys!)..:

- Zelfde SSID
- Zelfde beveiliging (gewoon WEP in dit geval)
- Zelfde kanaal (ik geloof 7)

En dit werkt perfect _/-\o_ ! Geen disconnects, niks. Altijd prima bereik, waar je ook heen loopt.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2006 01:16 ]

Verwijderd

Wordt een radiostream niet gebufferd?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2006 16:41 ]

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 01:17:
Wordt een radiostream niet gebufferd?
of is dat alleen bij pandora, of gewoon een domme opmerking :X
word uiteraard wel gebufferd, maar op het moment dat je een disconnect zou krijgen, zal je dat wel moeten merken, omdat de verbinding opnieuw geinitialiseerd moet worden.
de buffer helpt alleen tegen het (tijdelijk) wegvallen van bandbreedte, niet tegen disconnects.
Pagina: 1