Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Allereerst File Sharing: dit werkt erg intuïtief. Je kiest in de Workgroup Manager voor Shares, en selecteert de te delen folder. Vervolgens kun je aangeven of deze folder al dan niet gedeeld moet worden, en zo ja, over welke protocollen. Je kunt dan eenvoudige rechten instellen. Kijk je iets verder kom je er al snel achter dat je op diezelfde plaats ook ACL's kan aanmaken, ongeacht of de folder wel of niet gedeeld wordt. Het is dus ook een prima plaats om de rechten structuur van je local file system te beheren.
Mail server: kort door de bocht gezegd is het een kwestie van een paar muisklikken en je bent klaar. Ik heb nog nooit een config-frontend voor een mailserver meegemaakt dat makkelijker te gebruiken was dan dat van OS X Server. Er zijn wel wat haken en ogen als het gaat om mail-adressen die niet gekoppeld zijn aan een user account. Hiervoor moet je alsnog de commandline opzoeken. Ook mailinglists op virtual domains gaan niet helemaal zoals het hoort. Maar webmail, IMAP, POP3, inclusief de gewenste beveiligingsopties (tot Kerberos integratie aan toe) zit er allemaal eenvoudig in.
Gebruikersbeheer: sim-pel, net zoals de rest. Je zal echter als je een Directory systeem wil (Open Directory) ook een DNS server op je server moeten draaien. Daarna werkt het prima. Denk aan opties als portable home folders etc.
Er zijn gevallen waarin ik -ondanks dat ik een groot OS X liefhebber ben- niet zal kiezen voor OSX. Dat is met name het geval bij een terminal server en een MySQL server. Maar voor bovenstaande zaken is het een prima keuze.
* Whieee draait overigens gewoon al zijn services (inclusief zijn MySQL database - te lui om daar een aparte bak voor in te richten) onder OSX Server.
Launching containers into space
En web je ervaring met webmail?
Weet jij trouwens of er een evaluatie versie te krijgen is?
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Succes!
Whieee bedankt alvast voor de andere antwoorden.
Rookworst zonder R is ook worst.
Daarintegen de Windows servers... Driving me Nuts
Maar ja, ik draai ook MySQL en dat gaat eigenlijk al jaren perfect ook met grote datebases?!
Verder met spam en virusscannen, dat zit allemaal standaard in OSX Server, je kan gewoon een blacklist erin zetten en virusscanner laat ik 6x per dag een update binnenhalen (als ie er is tenminste).
En wat helemaal fijn is is natuurlijk een Symbian telefoon (of zoiets) met PuTTy erop, kan je remote inloggen op je servers om een user aan te maken of whatsoever via SSH
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Maar een blacklist is wel een hele beperkte manier van spamcontrol....Ballebek schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 12:00:
Maar ja, ik draai ook MySQL en dat gaat eigenlijk al jaren perfect ook met grote datebases?!
Verder met spam en virusscannen, dat zit allemaal standaard in OSX Server, je kan gewoon een blacklist erin zetten en virusscanner laat ik 6x per dag een update binnenhalen (als ie er is tenminste).
Geen heuristische scans?
Geen check op originator domain?
Reverse-DNS check?
Banned word list?
Alles bij elkaar vindt ik een blacklist nou niet echt een spam beveiliging......
Tuurlijk is allemaal mogelijk, alleen moet je dan wel de terminal in om alles handmatig in te voerenCroga schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 12:05:
[...]
Maar een blacklist is wel een hele beperkte manier van spamcontrol....
Geen heuristische scans?
Geen check op originator domain?
Reverse-DNS check?
Banned word list?
Alles bij elkaar vindt ik een blacklist nou niet echt een spam beveiliging......
Ikzelf doe ook nog reserve DNS en dat is eigenlijk al genoeg hier icm de sorbs lijst.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Waarom MySQL niet aan te raden is, of eigenlijk waarom IK het niet zou doen -> performance. Linux en FreeBSD presteren in MySQL stukken beter dan OSX op dezelfde hardware. Dit is te wijten aan het threading model in OSX. MySQL werkt op zich prima, maar het is veel trager dan wanneer je het onder Linux zou draaien. maar wellicht kan Leopard Server daar wat verbeteren...
Verwijderd
maar ik krijg de mysql niet aan de praat ik weet niet goed wat hoe ik het moet doen
kan iemand mij helpen of heeft er iemand een manuel voor??
vrgr ploegie
Dat heeft werkelijk niets met OS X Server ervaringen te maken. Ik sluit dit topic omdat je vraag off-topic is en omdat dit een oud topic is.Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 10:33:
ik wil joomla op een osx server installeren
maar ik krijg de mysql niet aan de praat ik weet niet goed wat hoe ik het moet doen
kan iemand mij helpen of heeft er iemand een manuel voor??
vrgr ploegie
micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©
Dit topic is gesloten.
![]()