italiaanse Vespa in Nederland

Pagina: 1
Acties:
  • 824 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Topicstarter
Een italiaanse vriendin van me heeft het idee opgevat om op haar Vespa van Italie naar Nederland te rijden - Want wat is een Italiaan nu zonder Vespa? ;) Of dit plan verstandig is, daar moeten we het maar niet hebben :P Zo'n ding gaat maximaal 100 onder goede omstandigheden (volgens haar 120 wanneer je er bergaf mee gaat met de wind in de rug). Hoe ze daar ooit mee over de alpen wil komen weet ik ook niet. Echter, ik vraag me af in hoeverre dit wettelijk toegestaan is. In Italie mag je er kennelijk de snelweg mee op, maar hoe zit dat in Oostenrijk/Zwitserland, Duitsland, Frankrijk, Belgie en Nederland?

Zo'n ding is in Nederland volgens mij geclassificeerd als bromfiets en daarmee begrensd op 50cc cilinderinhoud en 45 km/h. Die van haar is uiteraard niet begrensd. Zou Haar Vespa hier ook als bromfiets geclassificeerd worden? En hoe zit het met rijbewijs en dergelijke (zij heeft in Italie geen motorrijbewijs)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-06 14:38

disjfa

be

Als je een brommerplaatje erop zet dan begrensen en keuren.

En als je er een motor plaatje op zet niet begrensen en laten keuren.

Beide natuurlijk een rijbewijs voor halen.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:12

GaMeOvEr

Is een hork.

Je hebt ook gewoon motorscooters hoor. Kortom, als het ding meer is als 50cc is het een motorscooter, moet er een kenteken op, gekeurd worden en zal zij een motorrijbewijs moeten hebben.

Goeie kans dat het een 125cc is, aangezien je die in Italië vanaf je 16e mag rijden met een soort minirijbewijs. Hier dus niet. Kortom, dat wordt keuren, op kenteken zetten en een motorrijbewijs halen als ze dat echt wil.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-06 14:34
Loze replies, voor zover ik de TS begrijp is het idee om 1 tocht van Italië naar NL te doen (als Italiaan).

Dan ga je toch eens moeten kijken hoe het precies zit met het toelaten op buitenlandse snelwegen van voertuigen die in een bepaald EU land wél legaal zijn en op de snelweg mogen, en in een ander niet...

Alsof je, als je met je Nederlands gekeurde en ingeschreven "Spyker" langs de Italiaanse keuring zou moeten om ermee naar Italië te rijden...

Ik vrees echter wel dat ze een probleem kan hebben: hoewel de regels mbt inschrijving, rijbewijs en keuring volgens mij gewoon italiaanse bevoegdheid zullen zijn (en dus gewoon in orde zullen zijn), zullen de regels over wát precies op de snelweg mag en wat niet, wsl een Nederlandse/Belgische/... bevoegdheid zijn... problemen dus. Mss best met het NL ministerie van verkeer gaan babbelen, die zullen je wel kunnen zeggen hoe ZIJ dat bekijken, en dat zal mutatis mutandis ook wel gelden voor de andere landen.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AKA_ACE
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

(overleden)
Neem even contact op met Wetstein in Rotterdam.
Hij kan je alles vertellen over het invoeren/importeren/schouwen etc etc van vespa scooters.

Helaas kan ik zo gauw geen adres info vinden maar hoe dan ook, succes....

Gezocht: low-stakes cashgame pokerspelers uit regio Rotterdam voor een wekelijks cashgame, DM mij voor info...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:02
Zoals ik het begrijp wil ze er mee langs komen, dus niet invoeren in Nederland ed, en de TS vraagt in hoeverre dat mag ;)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43565

In Italië mag je vanaf je 14e een 50cc en vanaf je 16e een 250cc rijden. Meeste Italiaanse jongeren hebben een 125cc of hoger. Waarschijnlijk wordt het ding dus niet als een brommer gezien in Nederland, maar als een lichte motor.

Geen idee of ze daar op rond mag rijden als zijnde op vakantie als Italiaan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Tijdens mijn vakantie richting Zweden in 2005 zijn wij in onze Volvo ingehaald op de snelweg door een Vespa in Duitsland (we redelijk lekker relaxt, die Vespa absoluut niet :+)...

Dus of 't mág weet ik niet, maar ze dóen het daar wel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Anoniem: 43565 schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 12:51:

Geen idee of ze daar op rond mag rijden als zijnde op vakantie als Italiaan >:)
Op Italiaans kenteken laten staan ? ;)

Das idd de beste optie namelijk :)

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-06 20:43

EraZor

Don't mention the war

Als ze er gewoon mee langs wil komen, mag dat uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105758

Anoniem: 43565 schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 12:51:
In Italië mag je vanaf je 14e een 50cc
Hoeveel jeugdige doden telt dat land op jaarbasis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Topicstarter
Ter verduidelijking: zij woont en werkt (tijdelijk voor een periode van 4 jaar) in Nederland en wil dat ding hier als vervoersmiddel gaan gebruiken, op snelwegen enzo dus... Het is me nu duidelijk dat dat in principe toegestaan is in Nederland (als in, het ding mag de weg op), maar dat daar ook een motorrijbewijs voor nodig is. Moet het voertuig in Nederland nog gekeurd worden als het daar al op kenteken staat? (even geen idee OF die dingen in Italie wel een kenteken hebben, maar goed)...

In Italie is een autorijbewijs voldoende, zou dat voor een Italiaan in Nederland ook (tijdelijk) voldoende zijn, en zo ja, voor hoe lang? Ze kan haar Italiaanse autorijbewijs zonder verdere problemen omwisselen voor een Nederlands rijbewijs, maar daar heeft ze dus weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105758

Ik heb geen idee hoe dat zit. Het voertuig zal wel gewoon mogen rondrijden, het mag in Italie namelijk op de snelweg. Dus zal het wel een motorscooter zijn.

Maar hoe het zit met haar rijbewijs geen idee, je moet een motorrijbewijs hebben lijkt me.

Dit moet je toch echt bij de gemeente of bij de Ambassade of de RDW navragen.
Pagina: 1