[HTPC] Compleet MC systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• quicksilvernet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-06-2023
Beste Tweakers, ik ben de laatste tijd aan het orienteren voor een HTPC. Het gaat hier om een compleet systeem, en een LCD scherm. Hier word voornamelijk foto's bekeken, mp3's op beluisterd, en dvd's en HD films(1080p) op bekeken. Kabel televisie kijken laat ik even er buiten.

Het budget voor de HTPC was ongeveer 1000 euro. En het budget voor de LCD scherm is ongeveer 2000 euro.

Nu heb ik de volgende specificaties samengesteld:

Behuizing:

- Silverstone SST-LC16M-B (mATX, Geen PSU, LCD, Zwart) € 207,95

Voeding:

- Silverstone SST-30NF, 300W (Fanless) € 102,-

Moederboord:

- Asus P5B, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) € 118,87

Processor:

- Intel Core 2 Duo E6400 (S775, 2x2.13GHz, 2MB, 1066MHz FSB, Boxed) € 211,68

Geheugen:

- 512MB x 2 (1GB) PC4200 DDR2, CL4 (Kingston KVR533D2N4K2/1G) € 107

Videokaart:

- Sapphire Radeon X1600 Pro 128MB DDR3 (PCI-e, DVI/HDMI) € 100,75

Hardeschijf:

- Western Digital Caviar RE WD3200YS, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB) € 100,17

DVDrom/Brander:

- NEC AD-5170 18x (Dual-Layer) € 30,-

Geluidskaart:

- Creative X-Fi XtremeMusic € 72,50

Invoer apparaat:

- Iemand een idee? Draadloos keyboard met muis, of leuke remote, harmony ofzo. ( ong. 100 euro)

LCD scherm

- Samsung LE40F71B € 1917,00

Subtotaal(voor HTPC): € 1.050,92

De reden waarom ik voor die videokaart heb gekozen is dat die een hdmi aansluiting heeft voor de LCD scherm, en ook geen dvi/hdmi converter nodig.
De behuizing vind ik stijlvol samen met een stille voeding van Silverstone. Ik heb ook nog een server staan met genoeg schijfruimte waar ik HD films en muziek kan opslaan.
Een Core 2 Duo voldoet aan de eisen voor het afspelen van 1080p HD films.
En de geluidskaart voldoet ook aan goede kwaliteit geluid voor films en muziek.
Aangezien er geen zware applicaties worden gedraaid op de Mediacenter zoals photoshop ofzo vind ik 1GB geheugen wel genoeg.

Hierbij vraag ik jullie mening, of jullie nog suggesties hebben voor invoerapparatuur of andere onderdelen. :Y)

• aapelite
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:19

aapelite

Do the kirby!

Ziet er meer dan snel genoeg uit. Als remote kan je een gewone microsoft remote nemen of idd een harmony, zijn ideaal voor configuraties.

Watvoor geluidssysteem heb je staan? Die Xfi mag wel een beetje goed gebruikt worden.

Let btw ook even bij je samsung tv erop dat hij DVI signalen (ookal is het via HDMI aansluiting) van een PC kan accepteren. Ik heb een LE3251B (ouder type) en die geeft het zeer slecht weer, gaat raar scalen en beeld was niet best. Gelukkig is het via een hoge kwaliteit D-sub kabel ook heel scherp.

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:54

Hakker

a.k.a The Dude

voor de geluidskaart zou ik eerder een M-Audio nemen aangezien die ook DD en DTS over de spdif kunnen sturen.

voor de videokaart is het misschien handig te kijken of er niet een versie met alleen een koeler erop zonder fan... het scheelt tenslotte toch weer in het geluid.

en qua voeding misschien 350-400 nemen al denk ik dat ie het wel red, maar dat is eigenlijk het enige wat ik kan verzinnen. Het zijn echt kleine dingetje die ik nu noem want de setup is gewoon heel solide.

voor invoer apparatuur misschien de BenQ X530 Wireless Optical Desktop een idee.

[ Voor 8% gewijzigd door Hakker op 18-10-2006 11:53 ]

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

aapelite schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 11:45:
Ziet er meer dan snel genoeg uit. Als remote kan je een gewone microsoft remote nemen of idd een harmony, zijn ideaal voor configuraties.

Watvoor geluidssysteem heb je staan? Die Xfi mag wel een beetje goed gebruikt worden.

Let btw ook even bij je samsung tv erop dat hij DVI signalen (ookal is het via HDMI aansluiting) van een PC kan accepteren. Ik heb een LE3251B (ouder type) en die geeft het zeer slecht weer, gaat raar scalen en beeld was niet best. Gelukkig is het via een hoge kwaliteit D-sub kabel ook heel scherp.
Hey aapelite ik heb hetzelfde probleem met een LE32R71, de rescaling is echt een ramp. Wat voor d-sub kabel "van hoge kwaliteit" gebruik jij?

Advies aan de TS: ik gebruik een DVI naar HDMI kabel en dat ziet er dus niet uit op mijn tv (mis gewoon stukken van mijn scherm onder en boven). Wees er zeker van dat dat in jouw geval wel goed werkt.

[ Voor 11% gewijzigd door stylee op 18-10-2006 12:04 ]

• aapelite

aapelite

Do the kirby!

stylee schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 12:03:
[...]

Hey aapelite ik heb hetzelfde probleem met een LE32R71, de rescaling is echt een ramp. Wat voor d-sub kabel "van hoge kwaliteit" gebruik jij?

Advies aan de TS: ik gebruik een DVI naar HDMI kabel en dat ziet er dus niet uit op mijn tv (mis gewoon stukken van mijn scherm onder en boven). Wees er zeker van dat dat in jouw geval wel goed werkt.
Ik werkte in een computerwinkel waar we nog zoiets hadden liggen. Relatief erg dikke kabel met aan beide kanten zon dikke afschermingsring en gouden contacten. Ik heb ergeen merk op zien staan. Ze zijn iig wel te vinden in de betere hifi winkels tegen aan aardig dikke prijs ben ik bang. Van de andere kant, die kabel is 15 meter en volledig storingsvrij. Dit was heel anders dan een standaard monitor kabel waarin ik bij sommigen echt gewoon dubbel beeld te zien kreeg en die kabels waren nog een stuk korter ook. :)

Als ik straks thuis ben wil ik wel even dubbelchecken of er geen merk staat op de kabel. Wie weet.

Wat ik ook had met de DVI naar HDMI was dat het beeld ook enorm korrelig was naast dat de rescaling zoog. Ik heb nog wel wat geprobeerd met wat eigen frequenties en resoluties, maar het was een drama. Mocht het bij de versie van de TS nogsteeds zo zijn raad ik hem iig het gebruik van de HDMI poort voor de MCE sterk af.

• quicksilvernet
Yep ik vind het erg jammer dat het scherm alleen maar hdmi aansluiting heeft, anders kan ik inderdaad een 7600GS Silent nemen bijvoorbeeld, want die is ook nogmaals passief gekoeld :P

Ik heb een Logitech Z680, Dus aardig geluid geeft hij wel.

• aapelite

aapelite

Do the kirby!

quicksilvernet schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 14:59:
Yep ik vind het erg jammer dat het scherm alleen maar hdmi aansluiting heeft, anders kan ik inderdaad een 7600GS Silent nemen bijvoorbeeld, want die is ook nogmaals passief gekoeld :P

Ik heb een Logitech Z680, Dus aardig geluid geeft hij wel.
HDMI en VGA D-SUB neem ik aan?

• quicksilvernet
aapelite schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 15:24:
[...]

HDMI en VGA D-SUB neem ik aan?
precies :P

Er moet toch een oplossing hiervoor zijn om toch die 1080p door te sturen. Want met vga gaat dat niet lukken. Raar dat hdmi van lcd naar hdmi van videokaart problemen opleverd.
Misschien toch een goede converter die wel werkt.

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:54

Hakker

a.k.a The Dude

je heb ook dvi naar hdmi kabels.... 1080P moet dvi gewoon nog aankunnen. DVI moet iets van 20 mbit/sec aankunnen en ben nog geen enkele HDTV release tegengekomen die dat loopt te pompen.

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Pagina: 1