Uitschakelen PC en HDD

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Ik heb net een WD 320 SATA-II HDD met 16 mb geheugen gekocht, tesamen met een aantal andere producten. Alles ingebouwd en draaide goed, Windows geinstalled en alles liep. Tot gisteren, ik kreeg tot 3x een BSOD en de HDD liep evenzoveel keer helemaal vast met een grote tik.

Dus ik heb een intern onderzoekje gestart in de behuizing, bleek de SATA kabel ietwat los te zitten dus ik denk , dat zal t wel zijn (die aansluiting is wel erg flexibel vind ik trouwens). Anyways, ding gereboot en draaide weer goed.

Toen ik het systeem uitschakelde echter, maakt die HDD weer een enorme tik, en mijn vraag is nou: is dit schadelijk, wat kan het zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Waarschijnlijk is dat het vastzetten cq. 'parkeren' van de koppen in een veilige stand. Bij sommige HD's hoor je dat.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Nu online
Eventjes een kickje naar boven. Dat systeempje van me draait nu anderhalve week. In die anderhalve week verscheidene probleempjes gehad. Ik zal ze even opsommen:

- PC koud opstarten, systeem blijft hangen tijdens het laden van Windows zonder enige
foutmelding. Het HDD ledje blijft brandend aanstaan. Na een paar reboots laadt de pc wel gewoon
door.

- Tijdens het gebruik van de pc lockt ie ineens alles. Geen BSOD, geen melding whatsoever, alleen
een hdd die lockt.

Wat heb ik tot op heden gedaan, niet veel want ik kan niet veel doen zonder concrete foutmelding. Dus heb ik WD tooltje geinstalld en gedraaid. Geen problemen geeft ie aan.
Verder draait het systeem als ie eenmaal draait gewoon als een zonnetje, alleen die random lockups en die bootproblemen baren me toch zorgen.

Systeem:

4200+ AMD Athlon X2
Asus 6800GT 128 mb Video
320GB WD HDD 16mb
1,5 GB intern geheugen
ASRock SATA-2 VSTA mobo.

En deze melding in de eventmanager die ik tegenkwam:

24-10-2006 21:38:12 Cdrom Warning None 51 N/A
WORKSTATION An error was detected on device \Device\CdRom1 during a paging operation.

[ Voor 9% gewijzigd door Japser op 24-10-2006 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Ik heb iets soortgelijks gehad, bleek dat ik 2 hd's en 3 cd/dvdroms aan 1 en dezelfde voedingslijn had hangen en dat trok mijn voeding niet (chieftec 360W).Nu heb ik de cd/dvdroms aan de tweede voedingslijn hangen en is alles weer stabiel.
Verder constateerde ik dat sommige sata voedingsplugjes erg los zaten, waar mogelijk heb ik ze omgewisseld voor ongebruikte die aan dezelfde draad hingen :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het klinkt inderdaad als een voedingprobleem. Een instabiele voeding kan zorgen voor stabiliteitsproblemen (hence de BSODs) en zomaar een HD die uitvalt klinkt ook als een brakke voeding. Probeer het anders even met een andere, simpele videokaart (scheelt vaak wel in stroomgebruik) en probeer het even te reproduceren. Zorg sowieso dat je disk direct met de voeding is aangesloten en niet via een Y-splitter.

Het is verder wel normaal dat de disk in 'parkeerstand' gaat bij een BSOD, zoals Guardian Angel ook al zei. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Survivor1979
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-02 18:48
Ik heb hetzelfde moederbord (ASRock SATA-2 VSTA), ook toevallig :? met Western Digital schijven, en heb precies dezelfde problemen gehad. Nu gebruik ik de on-board SATA aansluitingen van het moederbord helemaal niet meer maar een losse insteekkaart, en zijn de problemen verdwenen.

Misschien kan je eens proberen om een andere SATA aansluiting te proberen van je moederbord. Dus in plaats van de SATA II aansluiting de SATA 1 of 2, of andersom. Het zou kunnen dat je problemen hiermeer tot het verleden behoren. Als ik zelf de SATA II aansluiting gebruikte (de rode aansluiting), dan bleef Windows willekeurig hangen terwijl het HD lampje bleef branden.

Overigens is het ook zo dat mijn WD schijven (400GB, WD4000KD) een 'tik' geven bij het uitgaan. Niets om je zorgen over te maken denk ik.

[ Voor 10% gewijzigd door Survivor1979 op 26-10-2006 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Nu online
Hm..ik heb dus net een nieuwe voeding erin gezet (480W) en laat nu een extended test lopen met WD-DLG, gisteren lukte dat niet omdat het systeem toen crashtte maar nu loopt ie in elk geval goed door.

Ik zal eens kijken of ik een SATA insteekkaart kan halen ergens. Dank voor de tips :)

(En ja, die sata aansluiting op mobo lijkt me de zwakke schakel, daar kon je best eens een heel goed punt hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Probeer eens een andere SATA kabel. Ik had een soort gelijk probleem, bleek dat de SATA niet goed vast zat, maar het probleem blijf zich voordoen. Toen de SATA kabel vervangen en sindsdien nooit meer last van gehad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Nu online
Ik heb net ook een nieuw kabeltje erin gedrukt. Ik moet wel zeggen dat ik dat hele SATA gebeuren maar ontzettend gammel vind. Dr zit enorm veel speling op de connector naar de HDD zelf (niet de powersupply, maar de SATA kabel) Weet niet of dat standaard zo is maar ik vind het in principe maar niks...

[ Voor 20% gewijzigd door Japser op 26-10-2006 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 160727

deze zijn idd wat slap. De hooked sata kabels zitte daarin tege weer een stuk steviger op de connector, doordat de kabel met een hoek gebogen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195775

Misschien toeval of niet maar ik heb soortgelijke problemen met een Asrock K7S8XE+ moederbord.
Hierop zijn 2 sata schijven op aangesloten : 1 Maxtor 200GB en 1 Samsung 160 GB.

In mijn PC heb ik ook nog 2 removable IDE drive bays waar ik zowel Seagate, Maxtor en Samsung schijven in stop van 160, 200 of 250 GB op aansloot.

Krijg regelmatig soortgelijke warning messages:

a)An error was detected on device \Device\CdRom0 during a paging operation
b)An error was detected on device \Device\Harddisk0\D during a paging operation

Het eerste probleem heb ik opgelost door de 'SIS PCI Controller' driver te vervangen door de 'Standard PCI controller' driver. Voor de SATA aansluiting vind ik nergens een standaard driver. Heb de driver voor de 'SIS 180/181 Raid Controller' al meermaals ge-upgrade (1.0 tot 3.04a) maar krijg nog steeds warnings.
Wanneer er intensief lees en schrijf opdrachten worden uitgevoerd voor enkele uren (bv antivirusscan, p2p downloads, videostreaming,...) krijg ik soms 'SIS raid controller errors'.

Misschien is er een probleem met de drivers van SIS, maar ik zou toch denken dat zulks vrij snel wordt opgelost. Ik denk eerder dat het probleem ligt aan de IDE/SATA controller chipset die gebruikt wordt op deze moederborden.
Pagina: 1