Toon posts:

Energiezuinige Desktop

Pagina: 1
Acties:
  • 265 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een half jaar terug heb ik voor het eerst zelf een desktop in elkaar geflanst. Erg leerzaam en ook leuk (mannen en prutselen=goede combinatie). Het nadeel hiervan is dat er nu mensen zijn die denken dat ik expert op het gebied van computers ben. Zo wil mijn broer dat ik nu ook een computer voor hem in elkaar zet. En dan heeft hij ook nog een lijst met wensen. Hij wil een computer die krachtig genoeg is om filmpjes mee te downloaden en te branden, internet, e-mail, en office: huis, tuin en keukengebruik, zeg maar. Die computer moet een paar jaar goed mee kunnen en dus beetje voorbereid op de toekomst zijn (Vista etc), en dus eventueel ook upgradable. En nu komt het belangrijkste: Die computer moet zo min mogelijk energie verbruiken!

Mijn broer is namelijk milieufreak en krijgt er een enorme kick van om z'n huis en dergelijke zo zuinig mogelijk te laten zijn, maar toch een maximum aan comfort te behouden. Aanvankelijk vond ik het maar een hoop gezeur (koop gewoon een Dell, man!), maar na enig discussiëren was het hem toch gelukt om me te overtuigen. De gemiddelde computer verbruikt zo'n 200-300 Watt (incl. monitor). Hij is ervan overtuigd dat dat verbruik met zeker 100 Watt omlaag kan. Dat is niet zo veel, maar als 1 miljoen mensen zoveel zouden besparen... Je snapt het al: Een beter milieu begint bij je broer. ;)

Enfin, ik heb wat uit lopen zoeken, maar het gaat mijn pet te boven. Daarom wil ik jullie nederig vragen me hier en daar te adviseren of een richting op te sturen in de verschillende onderdelen die een desktop telt.

O ja, laatste dingetje: M'n broer heeft een budget van 600 euro. :O

Processor en Moederbord

Pentium M, Geode, VIA C7, Turion...

Ik heb er al aardig wat over gelezen. De vraag is natuurlijk voor welke socket je moet gaan met het oog op de toekomst. De processoren van AMD hebben bij mij de voorkeur, ook omdat ze nu processors op de markt hebben gebracht die maar 35 W verbruiken (bedrijven snappen tegenwoordig steeds meer dat er geld te verdienen valt met het groeiende bewustzijn op het gebied van milieu). AM2 is natuurlijk een optie, al lees ik de laatste tijd dat er binnen de kortste keren weer op AM3 overgeschakeld. Wellicht kun je met S939 nog een tijdje goed door, en dat is uiteraard ook gunstig ivm het budget.

ITX (VIA) valt vooralsnog af. Het is natuurlijk helemaal geweldig hoe stil en zuinig een systeem als deze is: http://www.tranquilpc.co.uk/ . Maar het is wat aan de prijzige kant en met het oog op de toekomst zijn de specs niet toereikend.

Moederbord hangt af van de processor, maar hoeveel stroom verbruikt een moederbord eigenlijk? Zijn daar grote verschillen in?

Harde Schijf en RAM

Wat ik tot nu toe heb kunnen uitzoeken, is dat Hitachi en Samsung zuinig zijn. Beide harde schijven verbruikt bij lezen/schrijven zo'n 10 W. De Hitachi verbruikt in idle-stand echter maar zo'n 5 W waar de Spinpoint nog altijd iets van 8 W verbruikt. Kijk, dat bedoel ik nou, dit zijn de kleine beetjes waar m'n broer het voor doet. :P

RAM hangt weer van compatibiliteit met CPU en Mobo af, maar ook hier dezelfde vraag: Hoeveel stroom verbruikt een geheugenstrip? Zijn daar grote verschillen in?

Behuizing en PSU

Ik heb hier nog weinig over uitgezocht. Zelf heb ik een half jaar terug m'n systeem in een Arctic Silentium ingebouwd. De PSU (van Seasonic) schijnt heel goed te zijn. Is een kast met ingebouwde PSU een goed idee, of is het beter om die twee los te kopen? Het zou natuurlijk ook mooi zijn als het geheel zuinig is en weinig geluid maakt.

Monitor

Hier heb ik al wat meer over uitgezocht (zal ik nog posten) en er kunnen aardige verschillen tussen monitoren zitten. Zo verbruikt mijn Neovo F-417 relatief veel: 54 W. Dat is veel in vergelijking met een Hyundai (25 W), of een Philips of Samsung (34 W).

Ik hoop dat mensen het hier leuk vinden om te discussiëren over een energiezuinig systeem. Op dit forum draait het natuurlijk vooral om krachtige systemen en zo, en doet het stroomverbruik er niet veel toe. Of dan alleen voor de stroomrekening, maar niet voor het milieu. Toch schijnt ons gedrag op het gebied van energieverbruik enorme consequenties te gaan hebben. Volgens m'n broer dan.

Alvast bedankt!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Simpel: laptop kopen. Even mijn MacBook Pro ter referentie gebruikend, de voeding daarbij is een 85W voeding. En dat is al ruim bemeten, aangezien 'ie ook werkt (en oplaadt) met de 60W voeding van een MacBook.

Het verbruik van de gemiddelde 600-eurolaptop zal op een soortgelijk niveau liggen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Koop een laptop, wel iets duurder maar een medium end lappie met integrated gfx gebruik maar 60 watt (100% load)

200-300 is zo zwaar overdreven trouwens. Wij zijn thuis ook redelijk milieu freak, niet omdat we dat nou zo leuk vinden, maar t scheelt euros :)

Anyways, mijn pc, AMD 3200@2,7 ghz, 1024, 160GB HD, 7900gt 2 DVD drives gebruikt tijdens t gamen met TFT monitor en boxen maar 130 watt onder voledige belasting. En als ie nix doet kan dat zelfs dalen naar een watje of 40 met beeldscherm op stanby. (nix doen is downloaden b.v :P)

Wat je kan doen als je een goede desktop van 600eu wil die energie zuinig is, tja, ik denk dat je dan gouw bij AMD uitkomt, niet omdat ze nou t zuinigste van t zuinigste zijn, maar wel goedkoop. Ook een grafische kaart is bijna uit den boze voor een nergie zuinig systeem.

Geheugen en HD vreten nauwelijks wat in vergelijking met de mobo/cpu/vga combo.

Maar wat het aller aller aller belangrijkste is voor een energie zuinig systeem, is de voeding. Een voeding heeft namenlijk een rendements factor. De meer goedkopere voeding zit em rond de 60-70% (dus een invoer van 300 watt geeft 210 watt gebruikt, 90 watt warte, alleen al aan de PSU!!!) en sommige highend voeding zitten al tegen de 80-85% b.v deze http://www.alternate.nl/h...l?baseId=426&artno=TN5X30

Verder is een TFT scherm aan te raden, ook hierbij kan je naar de klijne beetjes zoeken, zo heeft samsung een mooi 17 inch schermpje met slechts 35 watt verbruik. Terwijl een iyama wel 45 kan geburiken.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik zit nu ook aan ongeveer 200 watt max voor de PC zelf.
Das een Athlon64 X2 EE 3800+. Energy Efficient dus. Alleen te krijgen als AM2 chip. Verbruikt max 65watt (bijna 30watt minder als de nonEE versie)
Das al een leuk punt om de energie consumptie te verlagen. Een Socket754 plank met een AMD Turion CPU kopen is ook een optie. Verbruikt (afhankelijk van het type) 25 a 35 watt.

Verbruik is ook in te perken door bijvoorbeeld een moederbord met ingebouwde video te nemen, of te gaan voor een wat minder snelle videokaart.
Mijn X1600Pro haalt maximaal 40watt verbruik. Dat is al redelijk laag, maar de nog tragere modellen doen nog eens een watt of 10 minder.

Op het punt van hardeschijven kan je goed energie bezuinigen door notebook HDD's te nemen.
Deze verbruiken ongeveer 2.5 a 3 watt tegen 15 watt voor de gemiddelde 3.5" desktop disk.
Een DVD speler gebruikt (wanneer in actie) ook al snel 25 watt. Notebook modellen perken dit ook in tot een watt of 10. Nadeel daar van is dat ze niet zomaar te monteren zijn in een normale PC.

Oftewe: het is goed mogelijk om te zorgen dat je PC rond de 150 watt gebruikt, mits je je onderdelen goed selecteert.
Je kan de boel dan ook nog eens voeden met een picoPSU, welke 90% efficient zijn. (te krijgen bij myelectronics.nl)

Scherm verbruik kan je verlagen door TFT te nemen en een zo klein mogelijke (maar wel werkbare) maat te kiezen.
Kleinder => minder backlight en minder transistoren => minder energie nodig.

edit: waardes zijn max waardes dan. onder volle belasting.
AMD heeft CnQ, videokaarten throttlen terug tegenwoordig en een HDD en DVD in rust verbruiken ook minder.

btw, ik ben voor EE gegaan vanwege hitte output :P minder hitte betekent beter stil te houden :P
Ook wel een beetje vanwege mijn paps omdat mijn PC bijna constant aan staat.
Tis sneller en zuiniger dan mijn vorige PC iig :P

[ Voor 11% gewijzigd door McKaamos op 18-10-2006 00:17 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden!
CyBeR schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 23:55:
Simpel: laptop kopen. Even mijn MacBook Pro ter referentie gebruikend, de voeding daarbij is een 85W voeding. En dat is al ruim bemeten, aangezien 'ie ook werkt (en oplaadt) met de 60W voeding van een MacBook.

Het verbruik van de gemiddelde 600-eurolaptop zal op een soortgelijk niveau liggen.
Ik heb de discussies desktop vs laptop gelezen. Het bekende nadeel van laptops is dat ze niet of nauwelijks up te graden zijn. Een laptop is alleen handig als je hem ook echt mee gaat nemen. Ik wil voorlopig even blijven kijken hoe zuinig en goedkoop je een goede, op de toekomst voorbereide desktop kunt krijgen.
Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 00:04:

200-300 is zo zwaar overdreven trouwens. Wij zijn thuis ook redelijk milieu freak, niet omdat we dat nou zo leuk vinden, maar t scheelt euros :)

Anyways, mijn pc, AMD 3200@2,7 ghz, 1024, 160GB HD, 7900gt 2 DVD drives gebruikt tijdens t gamen met TFT monitor en boxen maar 130 watt onder voledige belasting. En als ie nix doet kan dat zelfs dalen naar een watje of 40 met beeldscherm op stanby. (nix doen is downloaden b.v :P)
Ik ben onder de indruk. Weet je zeker dat die gegevens kloppen (met een wattmeter gemeten)? Wat voor processor en monitor zijn het precies als ik vragen mag?
Maar wat het aller aller aller belangrijkste is voor een energie zuinig systeem, is de voeding. Een voeding heeft namenlijk een rendements factor. De meer goedkopere voeding zit em rond de 60-70% (dus een invoer van 300 watt geeft 210 watt gebruikt, 90 watt warte, alleen al aan de PSU!!!) en sommige highend voeding zitten al tegen de 80-85% b.v deze http://www.alternate.nl/h...l?baseId=426&artno=TN5X30
Dat geldt dan alleen als de PSU op volle toeren draait, uiteraard. Stel, je hele systeem verbruikt zo'n 85 W (full load), wat is dan het verschil tussen een PSU van 300 W en een van 500 W?
Je kan de boel dan ook nog eens voeden met een picoPSU, welke 90% efficient zijn
Dat is een goede tip. Bedankt.
Verder is een TFT scherm aan te raden, ook hierbij kan je naar de klijne beetjes zoeken, zo heeft samsung een mooi 17 inch schermpje met slechts 35 watt verbruik. Terwijl een iyama wel 45 kan geburiken.
Klopt, dat heb ik al gedaan:

Hyundai N71S + speakers (e. 169) = 25 W
Samsung 710N (e. 182) = 34 W
Philips 170C6FS (e. 182) = 30 W
LG L1718S (e. 169) = 35 W

Die Hyundai is natuurlijk erg interessant. Het wordt steeds moeilijker om 15" schermen te kopen, dus het zal wel een 17" worden. Ik heb overigens wel gelezen dat het veel meer energie en resources kost om een TFT te produceren in vergelijking met een CRT. Een TFT-scherm is pas zuiniger dan een CRT als hij drie jaar gebruikt wordt. ;( ;)

Processor en Moederbord

Elk systeem begint bij de processor, dus wil ik hier nog even op doorgaan.
Ik zit nu ook aan ongeveer 200 watt max voor de PC zelf.
Das een Athlon64 X2 EE 3800+. Energy Efficient dus. Alleen te krijgen als AM2 chip. Verbruikt max 65watt (bijna 30watt minder als de nonEE versie)
Er is toch ook een 35 W-versie? Dit lijkt me met het oog op de toekomst de beste processor (tenzij ze binnend e kortste keren weer op AM3 overstappen, als ik de geruchten mag geloven). Is dit bijvoorbeeld interessant: Athlon 64 3500+ 35 Watt 2.2 GHz? Die kost zo'n 160 euro.
Das al een leuk punt om de energie consumptie te verlagen. Een Socket754 plank met een AMD Turion CPU kopen is ook een optie. Verbruikt (afhankelijk van het type) 25 a 35 watt.
Ik heb ook al zitten lezen over de Turion, ja (http://www.amd.com/us-en/...0_118_12651_12658,00.html). Maar is het niet zo dat S754 een aflopende zaak is? Ik vraag dit met het oog op de toekomst. Wat is het minimum aan Ghz wat je nodig hebt de komende vijf jaar?

Wat de mobo betreft (hangt natuurlijk af van het socket): integrated graphics lijkt me wel afdoende voor iemand die alleen dvd'tjes kijkt en hooguit een simpel spelletje wil spelen.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

S754 is idd een aflopende zaak.
Wat je nodig hebt voor de komende 5 jaar hangt volledig af aan de eisen die je stelt.
Mijn pa heeft 10 jaar gedaan met zijn Pentium 200 machine. (dit jaar is het geval pas vervangen :+ )

Je kan het trouwens niet in Ghz stellen. Ghz is namelijk geen graadmeter voor snelheid.
Kijk maar eens naar een Athlon64 ten opzichte van een Pentium 4.
Bij de P4 3Ghz en de Athlon64 rated als 3000+, maar draait op 1.8Ghz. Met die 1.8Ghz is die A64 wel een stuk sneller dan de P4 3Ghz.
Zelfde geld op dit moment voor de Conroe versus de Athlon64, waar de Conroe het ruimschoots wint.

Performancegewijs zou je kunnen zeggen dat je de komende jaren wel goed af bent met een middenklasse CPU. Een getal is er niet aan te geven.
Als het puur voor DVDtjes kijken en een simpel spelletje is, dan kan je uit de voeten met elke Turion CPU.

Anyway, van de Athlon64 heb ik nog geen 35watt model gezien. Ik weet dat ze wel op de planning staan van AMD. Op dit moment is alleen de 65Watt versie te krijgen volgens mij.

AM3 heb ik nog niks over gehoord. Zou ook stom zijn van AMD om dat te doen. Ze hebben nog maar net een nieuw socket geintroduceerd.
Een wildgroei aan sockets is niet iets wat je als fabrikant graag wil. Klanten worden er niet blij van omdat ze steeds weer nieuwe moederborden moeten kopen ipv goedkoop upgraden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 11:00:
Bedankt voor de antwoorden!

Ik ben onder de indruk. Weet je zeker dat die gegevens kloppen (met een wattmeter gemeten)? Wat voor processor en monitor zijn het precies als ik vragen mag?

Dat geldt dan alleen als de PSU op volle toeren draait, uiteraard. Stel, je hele systeem verbruikt zo'n 85 W (full load), wat is dan het verschil tussen een PSU van 300 W en een van 500 W?
Ja gemeten met een wattmeter, om precies te zijn de voltcraft 3000 (word ook gebruikt door guru 3d).

Ik heb trouwens nog ff zitten zoeken naar wat een gem. Mobile PC (dus met een mobile CPU) kost. En ik kan met scherm echt niet onder de 600 euro blijven. Met de goedkoopste van de goedkoopste onderdelen kwam ik rond de 750 euro.

Als ik een beetje een fatsoenlijk systeem samenstel dat ook nog efficient is kom ik op dit uit:

Behuizingen Midi Tower -

Centurion 5

Centurion 5 (5x 5,25" / 1x 3,5")
€ 55,-

Voedingen tot 600 Watt -

iGreen Power 430W

iGreen Power 430W (ATX2)
€ 79,-

DVD-drives IDE -

DVD-E616P3

DVD-E616P3 (48 speed)
€ 22,-

Harddisks Serial-ATA -

SpinPoint P80

SpinPoint P80 (120 GB)
€ 65,-

Moederborden Socket AM2 -

M2V-TVM

M2V-TVM (VIA K8M890)
€ 69,-

Geheugen DDR-2 -

DIMM 256 MB

DIMM 256 MB (256 MB) 2x

€ 58,-

CPUs Socket AM2 -

Athlon™ 64 X2 EE 3800+

Athlon™ 64 X2 EE 3800+ (2000 MHz)
€ 199,-

Monitoren LCD 17 inch -

SyncMaster 710N

SyncMaster 710N (17 inch(1280x1024))
€ 209,-

Toetsenborden

Wireless Deskset DS-2100A

Wireless Deskset DS-2100A (PS/2)
€ 15,-

Software OEM Besturingssystemen -

Windows XP Home

Windows XP Home (OEM(voor System Builders))
€ 89,-

Subtotaal: € 860,-
incl. 19% BTW. € 137,31
verzendkosten

En de goedkoopste laptop, mega energie zunig....beter dan deze iig kost: Acer Aspire 3103WLMi 649

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 12:52:

Ja gemeten met een wattmeter, om precies te zijn de voltcraft 3000 (word ook gebruikt door guru 3d).
Die krijg ik een dezer dagen binnen (besteld bij Conrad) en dan ga ik de boel hier ook eens doorlichten.

Ik brei even door op het systeem wat je hier net plaatst:
Behuizingen Midi Tower -

Centurion 5

Centurion 5 (5x 5,25" / 1x 3,5")
€ 55,-

Voedingen tot 600 Watt -

iGreen Power 430W

iGreen Power 430W (ATX2)
€ 79,-
Mijn Arctic Silentium kostte in totaal 79 euro (incl Seasonic PSU), maar die is tegenwoordig moeilijker te krijgen. Ik ga dus even gemakshalve hierin met je mee. 'iGReen Power' klinkt ook erg milieuvriendelijk! :9
DVD-drives IDE -

DVD-E616P3

DVD-E616P3 (48 speed)
€ 22,-
M'n broer wil een brander, dus dat wordt dan vooralsnog (tot ik uit heb gezocht wat de prijs/verbruik-verhouding van andere branders is) de NEC ND-4570 van 32 euro.
Harddisks Serial-ATA -

SpinPoint P80

SpinPoint P80 (120 GB)
€ 65,-
80 GB is voorlopig genoeg en Hitachi is zuiniger dan Samsung (idle), dus het wordt de Hitachi Deskstar 7K80 van 45 euro.
Moederborden Socket AM2 -

M2V-TVM

M2V-TVM (VIA K8M890)
€ 69,-

Geheugen DDR-2 -

DIMM 256 MB

DIMM 256 MB (256 MB) 2x

€ 58,-
Hierin ga ik ook weer mee. Dit is vrij goedkoop en 512MB Ram is ook prima, lijkt me.
CPUs Socket AM2 -

Athlon™ 64 X2 EE 3800+

Athlon™ 64 X2 EE 3800+ (2000 MHz)
€ 199,-
Hier kan aardig op bespaard worden. Zoals McKaamos al zegt is een 'middenklasse CPU' ruim voldoende ook met het oog op de toekomst (Vista ed). Ik ga dus voor de Sempron 3000+ 35 Watt 1.6 GHz, 2000 MHz, Boxed. Die is veel goedkoper (75 e) en zuiniger (35 W).
Monitoren LCD 17 inch -

SyncMaster 710N

SyncMaster 710N (17 inch(1280x1024))
€ 209,-
Ook hier opteer ik voor een zuinigere en goedkopere versie: de Hyundai N71S (http://www.hyundaiq.com/pro_n71s.asp). Deze kost 169 euro, al is het wel de vraag of hij leverbaar is.
Toetsenborden

Wireless Deskset DS-2100A

Wireless Deskset DS-2100A (PS/2)
€ 15,-

Software OEM Besturingssystemen -

Windows XP Home

Windows XP Home (OEM(voor System Builders))
€ 89,-
Daar ga ik ook weer even in mee, al zegt m'n gevoel dat wireless minder zuunig is als gewone tobo en muis.
Subtotaal: € 860,-
incl. 19% BTW. € 137,31
verzendkosten
Kom ik op 686 euro. Dat komt al meer in de buurt. Als je een kast neemt met voeding erin (mits zuinig uiteraard) gaat er weer 50 euro vanaf. Op de rest valt niet veel te besparen. En hoe die processor verder is, weet ik niet. 1,6 Ghz klinkt als het minimum, maar Ghz zegt dus niet alles.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Kijk eens naar een mac-mini,
en doe eens een braaf verzoek in dit topic [Intel iMac] Discussietopic en Mini-FAQ om er een watt meter op aan te sluiten.

Ding is compleet, en voldoet aan je eisen, ook kun je op mac tegenwoordig ook windows draaien mbv Apple Bootcamp Beta,vista kan misschien een probleem zijn als je alle fratsen wilt hebben, al is het maar de vraag of er nog behoefte is aan windows als dit je eisen zijn.

Verder is het verbruik van de oude mini met powerpc erg laag,
http://www.tomshardware.c...apple_mac_mini/page7.html maar met de intel zel het niet denderend meer zijn. De oude mac-mini werden verkocht bij de mediamarkt voor 400/500 euro, een lading geheugen bijsteken, en je bent verzekerd van een erg laag verbruik.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Als je goedkoop een kast en voeding zoekt, kijk dan eens naar de Aopen H360.
Zit een 300watt voeding in, wat ruim voldoende moet wezen voor het systeem dat je hebt samengesteld.
Deze kast kost rond de 50 euro (give or take 5 euro, afhankelijk van de winkel), dus dan bespaar je 80 euro door het niet hoeven te kopen van een losse voeding.

Daarnaast is een 430watt voeding wel erg veel voor zo'n zuinig systeem.
Met mijn systeem kan ik al ruimschoots af met een 380Watt, en heb pas een soortgelijk systeem aan de mijne in zo'n H360 kast gestopt. Die voeding was daar voor al ruim voldoende.

linkje naar mijn specspage: http://specs.tweak.to/2019

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik heb hier een Asus T2AE(barebone). Verbruik incl alles is 120Watt.
Zit dan een extra videokaart in, grote schijf, brander, dvd speler enz.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Verwijderd

McKaamos schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 17:03:

Daarnaast is een 430watt voeding wel erg veel voor zo'n zuinig systeem.
Met mijn systeem kan ik al ruimschoots af met een 380Watt, en heb pas een soortgelijk systeem aan de mijne in zo'n H360 kast gestopt. Die voeding was daar voor al ruim voldoende.

linkje naar mijn specspage: http://specs.tweak.to/2019
Dit is de enigste voeding met een redement van 85%(!!!) jou voeding haalt dat denk ik niet, en het gaat hier over stroom gebruik(de eerste die verbruik zegt doe ik wat), rendement, en upgradebaarheid. En dan is een 430 watter geen overbodige luxe, een goede kast en een goede voeding zijn toch de basis, het skelet, van je pc. Als je daar nou ff niet op bespaard kan je lekker verder. Ook op HD, DVD-R en floppy hoef je niet te besparen omdat je die niet zo vaak verandert.

Ik zat idd dik te twijfelen tussen dit en een semperon, maar je wou een redelijke PC, dus hebk ik die gepakt. Maar ik sta pal achter je keuze om een 3000+ te halen die maar 35 verbruikt, als dat genoeg power levert. Tja, en die centurion, is een kwestie van smaak denk ik, ik vind t een oerdegelijke kast en gebruik em graag als basis.

Verwijderd

Topicstarter
Als je wil dat je processor niet meer dan 35 W vergebruikt, heb je vooralsnog niet veel keuze. Op de site van BalusC zijn dat de Turions, de Sempron Manila's, een Athlon 64 3500+ Orleans en een Athlon 64 X2 3800+. Als die laatste wat goedkoper wordt, is dat met het oog op de toekomst natuurlijk het interessantst. De Turions zijn ook prijzig en alleen geschikt voor S754. Dus blijft over de Semprons. Die verbruiken allemaal 35W en zijn niet duur. Valt me wel alleen tegen dat op sites als Azerty en Alternate helemaal niets staat over het vergebruik. Op Salland staat dat allemaal wel aangegeven. Tot zover processorkeuze (ik blijf natuurlijk openstaan voor andere suggesties).

Nog even over Apple: Ik heb met een mac-adept gesproken en mij is wel duidelijk dat Apple de toekomst heeft nu ze op Intel zijn overgestapt, Win XP ook gewoon mee kan draaien en (kleine) Apples retezuinig zijn. Ik denk dat het marktaandeel van Apple enorm gaat toenemen de komende jaren, niet in de laatste plaats door de groeiende vraag naar energiezuinige apparatuur. Maar in mijn geval: Ik wil zelf iets bouwen en vind het leuk om te kijken hoe ver ik kan gaan in mijn zoektocht naar balans in energiezuinigheid, prijs en toekomst. Dus een oude macmini valt af.

Moederbord

McKaamos, je komt met dat kastje van Aopen aanzetten wat ik eigenlijk meteen interessant vindt. Punt is wel dat er alleen een micro-ATX in past. ITX was al vanaf het begin geen optie omdat Pentium M en VIA en zo óf te duur zijn óf te weinig leveren met het oog op de toekomst (kan ik overigens helemaal naast zitten, maar heb daar nog niets over gehoord). Micro-ATX is dan misschien wel weer interessant. Aangezien het systeem energiezuinig is, zal er ook weinig warmteproductie zijn, neem ik aan. Dus qua koeling kan het wel. Prijs en verbruik zit goed, maar hoe zit het met de toekomst (komende 3-5 jaar)?

Behuizing en PSU

Jullie hebben me een beetje aan het twijfelen gebracht. Ik weet op het moment ook te weinig af van behuizingen en PSU's. Ik denk dat je aan 300W ruim voldoende hebt voor een energiezuinig systeem, 250W moet zelfs genoeg zijn. Je zult namelijk nooit meer dan 100W trekken met zo'n zuinige processor etc. Er is één ding wat ik niet begrijp ivm dat rendement van een PSU: Stel, je hele systeem verbruikt zo'n 85 W (full load), wat is dan het verschil tussen een PSU van 300 W en een van 500 W? Wat is efficiënter?

Hoe is die PSU van die Aopen H360, McKaamos? Daar kan ik niets over vinden. Staan de ingebouwde PSU's van Aopen als goed en stil bekend? Er zit een processorkoeler ingebouwd, zie ik dat goed? Dan hoef je dus geen boxed-versie te kopen, neem ik aan?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 10:41:
Als je wil dat je processor niet meer dan 35 W vergebruikt, heb je vooralsnog niet veel keuze. Op de site van BalusC zijn dat de Turions, de Sempron Manila's, een Athlon 64 3500+ Orleans en een Athlon 64 X2 3800+. Als die laatste wat goedkoper wordt, is dat met het oog op de toekomst natuurlijk het interessantst. De Turions zijn ook prijzig en alleen geschikt voor S754. Dus blijft over de Semprons. Die verbruiken allemaal 35W en zijn niet duur. Valt me wel alleen tegen dat op sites als Azerty en Alternate helemaal niets staat over het vergebruik. Op Salland staat dat allemaal wel aangegeven. Tot zover processorkeuze (ik blijf natuurlijk openstaan voor andere suggesties).

Nog even over Apple: Ik heb met een mac-adept gesproken en mij is wel duidelijk dat Apple de toekomst heeft nu ze op Intel zijn overgestapt, Win XP ook gewoon mee kan draaien en (kleine) Apples retezuinig zijn. Ik denk dat het marktaandeel van Apple enorm gaat toenemen de komende jaren, niet in de laatste plaats door de groeiende vraag naar energiezuinige apparatuur. Maar in mijn geval: Ik wil zelf iets bouwen en vind het leuk om te kijken hoe ver ik kan gaan in mijn zoektocht naar balans in energiezuinigheid, prijs en toekomst. Dus een oude macmini valt af.

Moederbord

McKaamos, je komt met dat kastje van Aopen aanzetten wat ik eigenlijk meteen interessant vindt. Punt is wel dat er alleen een micro-ATX in past. ITX was al vanaf het begin geen optie omdat Pentium M en VIA en zo óf te duur zijn óf te weinig leveren met het oog op de toekomst (kan ik overigens helemaal naast zitten, maar heb daar nog niets over gehoord). Micro-ATX is dan misschien wel weer interessant. Aangezien het systeem energiezuinig is, zal er ook weinig warmteproductie zijn, neem ik aan. Dus qua koeling kan het wel. Prijs en verbruik zit goed, maar hoe zit het met de toekomst (komende 3-5 jaar)?

Behuizing en PSU

Jullie hebben me een beetje aan het twijfelen gebracht. Ik weet op het moment ook te weinig af van behuizingen en PSU's. Ik denk dat je aan 300W ruim voldoende hebt voor een energiezuinig systeem, 250W moet zelfs genoeg zijn. Je zult namelijk nooit meer dan 100W trekken met zo'n zuinige processor etc. Er is één ding wat ik niet begrijp ivm dat rendement van een PSU: Stel, je hele systeem verbruikt zo'n 85 W (full load), wat is dan het verschil tussen een PSU van 300 W en een van 500 W? Wat is efficiënter?

Hoe is die PSU van die Aopen H360, McKaamos? Daar kan ik niets over vinden. Staan de ingebouwde PSU's van Aopen als goed en stil bekend? Er zit een processorkoeler ingebouwd, zie ik dat goed? Dan hoef je dus geen boxed-versie te kopen, neem ik aan?
Die Aopen voeding is idd goed (check de verhalen maar op het forum) en stil issie ook. Heb hem zelf in handen gehad.
Anyway, als je ruim onder de max aangegeven output van een voeding blijft, dan is eigenlijk elke voeding wel efficient. Hooguit paar procent verschil.

Wat betreft de toekomst: ATX (en dus afgeleiden daarvan zoals MicroATX) blijven nog wel een tijdje bestaan. BTX is sprake van geweest, maar volgens mij is dat totaal geflopt.
Koeling in die kast is idd voldoende voor een zuinig systeem.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-01 11:20

Shuriken

Life is all about priorities

Moederbord

Behuizing en PSU

Processor: Ga voor de 3800 EE SFF (Er staat toevallig een leuk stukje op Tomshardware over: http://www.tomshardware.com/2006/09/25/green_machine/). Dat is idd het 35 Watt model.

Voeding: Neem een 80 Plus model (http://www.80plus.org). Deze hebben een gegarandeert rendement van 80%. Ik raad je aan om niet een 500Watt model te kopen. Je mikt op een pc met een laag verbruik. Meestal is een 500watt voeding niet het meest efficient in zn lage bereik.

Koop bv. de Seasonic SS-300SFD 80+ deze levert op 65 Watt (normaal niveau voor idle) een efficency van 83,6%. Op www.silentpcreview.com staat een hoop reviews van voedingen en word er met name naar rendement en stilte gekeken.

Moederbord: Neem een Micro-atx moederbord op basis van Nforce 6150.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

...Ik denk dat je aan 300W ruim voldoende hebt voor een energiezuinig systeem, 250W moet zelfs genoeg zijn. Je zult namelijk nooit meer dan 100W trekken met zo'n zuinige processor etc. Er is één ding wat ik niet begrijp ivm dat rendement van een PSU: Stel, je hele systeem verbruikt zo'n 85 W (full load), wat is dan het verschil tussen een PSU van 300 W en een van 500 W? Wat is efficiënter?
Meesre PSU's zijn het het efficients tussen de 80 en 90% load, hoe goedkoper hoe lager. Hier zijn voldoende revieuws over te vinden. Aangezien het systeem nooit veel zal gebruiken, is een 250w a merk voldoende denk ik.

Vergeet niet, dat je in windows schijven automatisch kan laten uitschakelen wanneer deze niet gebruikt worden. Ook een laptop schijf lijkt me een goed optie.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Verwijderd

Er is één ding wat ik niet begrijp ivm dat rendement van een PSU: Stel, je hele systeem verbruikt zo'n 85 W (full load), wat is dan het verschil tussen een PSU van 300 W en een van 500 W? Wat is efficiënter?
geval 1: 300W PSU
geval 2: 500W PSU

geval 1: werkt op 28% van zijn max vermogen (85/300*100)
geval 2 werkt op 17% van zijn max vermogen

De zaak is dat bij deze lage percentages van belasting, de rendementen nogal aan de lage kant zijn. Een doorsnee voeding wordt pas echt goed efficient vanaf >50% belasting, meestal met het hoogste rendement rond de 80% tot 90% belasting.
Dat is dus het werkingsgebied waarin je zoveel mogelijk wilt werken. Ideaal zou dus zijn om een voeding te nemen die het vermogen kan leveren waarbij 80% hiervan het vermogen is wat de pc gemiddeld verbruikt. Het probleem is echter dat er dan nog maar 20% overblijft om de enkele keren dat de pc zwaar belast wordt (en dus meer vermogen nodig heeft) op te vangen.
De vraag is ook met het oog op upgraden, wat er dan in de toekomst aan hardware bijkomt mbt het verbruik.

Verwijderd

Topicstarter
Shuriken schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 11:14:

Processor: Ga voor de 3800 EE SFF (Er staat toevallig een leuk stukje op Tomshardware over: http://www.tomshardware.com/2006/09/25/green_machine/). Dat is idd het 35 Watt model.
Geweldig stukje is dit, bedankt. Ik ben nu de discussie op het forum aan het doorspitten. Wat ik alleen niet begrijp, en dit is misschien een domme vraag: Die Athlon 3800+ EE SFF is dus het 35W-model. Hoe kan het dan dat ie in de test toch respectievelijk 54.5 W (idle) en 79.5 W (load) vergebruikt?

Afbeeldingslocatie: http://images.tomshardware.com/2006/09/25/green_machine/image016.gif
Voeding: Neem een 80 Plus model (http://www.80plus.org). Deze hebben een gegarandeert rendement van 80%. Ik raad je aan om niet een 500Watt model te kopen. Je mikt op een pc met een laag verbruik. Meestal is een 500watt voeding niet het meest efficient in zn lage bereik.

Koop bv. de Seasonic SS-300SFD 80+ deze levert op 65 Watt (normaal niveau voor idle) een efficency van 83,6%. Op www.silentpcreview.com staat een hoop reviews van voedingen en word er met name naar rendement en stilte gekeken.
Daar ga ik inderdaad eens rondspitten. Het probleem is dat al die elektronische terminologie een beetje m'n pet te boven gaat. Ik ben als vertaler goed met woordjes, maar beta is nooit m'n sterkste punt geweest. Adviseer jij trouwens een kast + losse PSU of kast met PSU er al in gebouwd, zoals die Aopen H360?
Moederbord: Neem een Micro-atx moederbord op basis van Nforce 6150.
Dat wordt er dan een van Asus: de M2NPV-MX of de M2NPV-VM. Dat ga ik nog wel uitzoeken.

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 13:48:
[...]

Geweldig stukje is dit, bedankt. Ik ben nu de discussie op het forum aan het doorspitten. Wat ik alleen niet begrijp, en dit is misschien een domme vraag: Die Athlon 3800+ EE SFF is dus het 35W-model. Hoe kan het dan dat ie in de test toch respectievelijk 54.5 W (idle) en 79.5 W (load) vergebruikt?
Er staat: peak power consumption for the entire Athlon 64 X2 3800+ Energy Efficient Small Form Factor platform reached a mere 80 W under full CPU load, quickly dropping to 54 W at idle. The Athlon 64 X2 4600+

Volgens mij moet je dat dus lezen voor het gehele systeem (processor, moederbord, harde schijf) in plaats van alleen de processor. Het totale systeem gebruikt dus slechts 80-54 Watt (wel exclusief monitor als ik het goed zie.

Edit: het staat ook gewoon in het plaatje dat je post: Max/Total System Power Consumption :)

[ Voor 5% gewijzigd door Hertog op 19-10-2006 14:25 ]

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Wat dacht je van een dual core L2300 (yonah) (15watt) op een s479 bordje zoals de asus n4l vm met video on-board. Dat icm met een laptop schijfje van 7200tpm met sata aansluiting en een hoge efficientie voeding :P

Ohja, vraag me niet hoe je aan een l2300 of l2400 ofzo komt, ik zou het niet weten :P

En anders kan je altijd nog gaan voor een t2300 á 31 watt.

Of als je niets geeft om dual core, dan een pentium M tweedehands op de kop tikken (zijn goedkoop te krijgen) icm met een s479 bordje.

[ Voor 42% gewijzigd door Bartjuh op 19-10-2006 14:32 ]

• Shuriken

Shuriken

Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 13:48:
Daar ga ik inderdaad eens rondspitten. Het probleem is dat al die elektronische terminologie een beetje m'n pet te boven gaat. Ik ben als vertaler goed met woordjes, maar beta is nooit m'n sterkste punt geweest. Adviseer jij trouwens een kast + losse PSU of kast met PSU er al in gebouwd, zoals die Aopen H360?
Probleem meestal is dat als je een compleet geheel koopt je meestal niet weet welke voeding erin zit.
Omdat ik het toch ook een intressant onderwerp vind, heb ik nog even verder gezocht. Het valt helaas nog niet mee op moment om dergelijke 80plus voedingen te vinden.

Alleen de Greenpower modellen van FortronSource kan ik vinden. Deze worden bij slechts 1 winkel verkocht nl. pixmania. Ze hebben dan ook nog alleen het 400 en 500 watt model.

FortronSource is btw een grote fabrikant. Ze maken voedingen voor een groot aantal fabrikanten waaronder o.a. Aopen.

Enige andere optie zou de Antec Neo HE 380 Watt zijn. Echter die zal qua efficency niet beter zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad Hertog, ik had weer eens niet goed gelezen:
With its total system power consumption of 54 W idle and 79 W at maximum load, the Athlon 64 X2 3800+ Energy Efficient Small Form Factor CPU lives up to its efficiency claims. The same platform, however, also drew less than 100 W at maximum load using the standard Athlon 64 X2 3800+. When discussing total system power consumption, it's important to remember that it includes chipset, graphics, RAM and hard drive power, and even the 15-25% power typically wasted by the power supply during conversion.
Goh, 15%-25% verlies door de PSU. Ik wist niet dat dat ook zo'n belangrijk onderdeel van het energievergebruik was. Maar als ik het goed begrijp, minimaliseer je dat dus door een voeding met een zo laag mogelijk Wattage te nemen? Als je nou nog eens naar dat plaatje van Tomshardware hierboven kijkt, dan zie je dat van die systemen zelfs de Intel Core 2 Duo niet boven de 120W uitkomt onder Load. Een PSU van 250 Watt zou dus eigenlijk ruim voldoende moeten zijn voor een gemiddelde gebruiker, nu en in de toekomst.

Ik heb trouwens m'n Voltcraft 3000 wattmeter binnen. Dit zijn de resultaten:

specs:

AMD Athlon 64 3200+ Venice 2.0 Ghz
Asus A8n-VM CSM
Kingston Valueram 1024 MB
Samsung Spinpoint PS80SD 80 GB
NEC ND-4550
Neovo F-417
Logitech UltraX Mouse + Keyboard

vergebruik:

standbyidleload
Monitor1.324.624.6
Modem6.26.56.5
PC 3.054.086.2
Totaal10.585.1117.3

Valt me best wel mee. Wat ik niet begrijp (wat begrijp ik eigenlijk wel? :/ ), is dat op de site van Neovo staat dat de F-417 <54 Watt verbruikt (spec-blad: http://www.agneovo.com/do...-Brochure_V9_20060804.pdf). Maar die van mij verbruikt maar 25 Watt. Dat is wel een heel stuk minder. Je hebt dus eigenlijk geen klap aan al die specs op die website, afgezien van het feit dat er heel weinig te vinden is over vergebruik van apparaten. Dat verandert wel als de energiebesparingshype binnenkort toeslaat.

En dan nog een vraag over AMD EE-processoren. Als er 35 W achter staat, betekent dat dan dat hij maximaal 35 Watt vergebruikt of kan hij ook meer trekken? Die TDP-criteria van ADM zijn zo vaag dat ik niet zo goed begrijp wat het nou over het feitelijke vergebruik van een processor zegt.

Verwijderd

Topicstarter
Shuriken schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 09:21:
[...]

Probleem meestal is dat als je een compleet geheel koopt je meestal niet weet welke voeding erin zit.
Omdat ik het toch ook een intressant onderwerp vind, heb ik nog even verder gezocht. Het valt helaas nog niet mee op moment om dergelijke 80plus voedingen te vinden.

Alleen de Greenpower modellen van FortronSource kan ik vinden. Deze worden bij slechts 1 winkel verkocht nl. pixmania. Ze hebben dan ook nog alleen het 400 en 500 watt model.

FortronSource is btw een grote fabrikant. Ze maken voedingen voor een groot aantal fabrikanten waaronder o.a. Aopen.

Enige andere optie zou de Antec Neo HE 380 Watt zijn. Echter die zal qua efficency niet beter zijn.
Die 80+-modellen (bedankt nog voor de link) worden inderdaad niet veel verkocht hier in NL. Of anders zijn ze te duur in combinatie met een kast. En dan kom ik toch weer uit bij de Silentium van Arctic Cooling uit m'n eerste post: http://www.arctic-cooling.com/pc_case2.php?idx=4

Die haalt op idle toch nog zo'n 70% rendement met z'n Seasonic-PSU. Seasonic lijkt sowieso een beetje de marktleider als het op zuinige PSU's aankomt. Ik zou wel willen weten hoe efficiënt die PSV van die Aopen H360 is, maar daar heb ik vooralsnog niet achter kunnen komen.

Hier trouwens nog een leuk stukje over het besef van bedrijven dat ze handen vol geld kwijt zijn aan inefficiëntie: http://www.networkworld.c...oogle-energy-savings.html

• Shuriken

Shuriken

Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 10:55:

En dan nog een vraag over AMD EE-processoren. Als er 35 W achter staat, betekent dat dan dat hij maximaal 35 Watt vergebruikt of kan hij ook meer trekken? Die TDP-criteria van ADM zijn zo vaag dat ik niet zo goed begrijp wat het nou over het feitelijke vergebruik van een processor zegt.
Als het goed is is die 35 Watt TDP (http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_Design_Power). Dus max zou die 35 Watt verbruiken bij normaal gebruik.

Verwijderd

Ik zou als leek graag een vraag toevoegen over zuinigheid: Ik zag deze pc met de volgende specificaties:

# X-Gear XV600K Verso Black Miditower ATX 450W
# MSI K9VGM AM2 mainboard
# AMD Athlon 64 3200+ BOX AM2
# OEM DDR2 512 MB PC2-4200 533 MHz
# Maxtor SATA-II 160 GB 8 MB
# *Floppy als optie beschikbaar
# LiteOn DVDRW DL SOHW-1693S oem
# Trust KB-1120 Keyboard
# Trust MI-2500X Optical Combi Mouse
# *Standaard Onboard Grafische Kaart
# Monitor als optie beschikbaar
# Trust SP-2200 2.0 Speakerset

Wat houdt nu precies die wattage-waarde van de behuizing in? 450 watt, dat betekent geloof ik dat de voeding 450 watt aankan? Verbruikt zo'n kast met een dergelijk hoog wattage voeding nou ook meer stroom dan een kast met bijv maar 350 watt voeding? Of heeft dat er niks mee te maken? Is ie ook luidruchtiger?
Ik zou hier graag antwoord op willen, omdat ik overweeg om deze pc te kopen, maar niet als ie een energieslurper is (of kabaal maakt). Verbruiken bijv de andere onderdelen ook meer stroom dan andere? Is bijv een Sempron zuiniger dan een Athlon? Is Maxtor zuiniger dan bijv Samsung?
En hoe zit het met de stilte van deze pc? Kan iemand dat aan de hand van deze specs op afstand enigszins bepalen?

Als ik dat afzet tegenover de specs van de hieronderstaande pc? Kan iemand dan verschillen aangeven qua zuinigheid en stilte (en eigenlijk ook qua kwaliteit) t.o.v. de bovenstaande?

1 Processoren / CPU's AMD Sempron 3000+ Skt 754 FSB,L1 128KB, L2 256KB Tray
1 Cooling CM FAN OEM S939/754 Sil. DK8-8I32A-0L/99
1 Hard disks Maxtor 160Gb 7200rpm 8mb,PATA 6Y180P0
1 Geheugen Dane-Elec 512 MB DIMM PC3200 DDR400
1 Moederborden ECS K8M800 - M2 V/L/S/R/AGP // VGA Shared 64MB 3D // 6,1 Sound
1 Cardreaders / hubs / Usb YS Cardreader Black 3,5" intern 45-1 + USB 2.0 aansluiting
1 Invoer Apparaten GMB KB-7900SB Toetsenbord (met 18 extra Media Toetsen)
1 Invoer Apparaten GMB Optical mouse PS2 Scroll Black
1 Speakers MS-Tech LD-160 2.0 Speakers met hoofdtelefoon aansluiting
1 2 jaar garantie (alleen bij YS Computer systemen)
1 Behuizingen/Voedingen YS Rapcom EcoCase 350W Black Zilver, 2x USB 2,0 front & Audio
1 CD / DVD LiteOn DVDRW Brander 16 DRW6S160P Bulk Zwart 16x

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 14:49:
Ik zou als leek graag een vraag toevoegen over zuinigheid: Ik zag deze pc met de volgende specificaties:

# X-Gear XV600K Verso Black Miditower ATX 450W
# MSI K9VGM AM2 mainboard
# AMD Athlon 64 3200+ BOX AM2
# OEM DDR2 512 MB PC2-4200 533 MHz
# Maxtor SATA-II 160 GB 8 MB
# *Floppy als optie beschikbaar
# LiteOn DVDRW DL SOHW-1693S oem
# Trust KB-1120 Keyboard
# Trust MI-2500X Optical Combi Mouse
# *Standaard Onboard Grafische Kaart
# Monitor als optie beschikbaar
# Trust SP-2200 2.0 Speakerset

Wat houdt nu precies die wattage-waarde van de behuizing in? 450 watt, dat betekent geloof ik dat de voeding 450 watt aankan? Verbruikt zo'n kast met een dergelijk hoog wattage voeding nou ook meer stroom dan een kast met bijv maar 350 watt voeding? Of heeft dat er niks mee te maken? Is ie ook luidruchtiger?
Ik zou hier graag antwoord op willen, omdat ik overweeg om deze pc te kopen, maar niet als ie een energieslurper is (of kabaal maakt). Verbruiken bijv de andere onderdelen ook meer stroom dan andere? Is bijv een Sempron zuiniger dan een Athlon? Is Maxtor zuiniger dan bijv Samsung?
En hoe zit het met de stilte van deze pc? Kan iemand dat aan de hand van deze specs op afstand enigszins bepalen?

Als ik dat afzet tegenover de specs van de hieronderstaande pc? Kan iemand dan verschillen aangeven qua zuinigheid en stilte (en eigenlijk ook qua kwaliteit) t.o.v. de bovenstaande?

1 Processoren / CPU's AMD Sempron 3000+ Skt 754 FSB,L1 128KB, L2 256KB Tray
1 Cooling CM FAN OEM S939/754 Sil. DK8-8I32A-0L/99
1 Hard disks Maxtor 160Gb 7200rpm 8mb,PATA 6Y180P0
1 Geheugen Dane-Elec 512 MB DIMM PC3200 DDR400
1 Moederborden ECS K8M800 - M2 V/L/S/R/AGP // VGA Shared 64MB 3D // 6,1 Sound
1 Cardreaders / hubs / Usb YS Cardreader Black 3,5" intern 45-1 + USB 2.0 aansluiting
1 Invoer Apparaten GMB KB-7900SB Toetsenbord (met 18 extra Media Toetsen)
1 Invoer Apparaten GMB Optical mouse PS2 Scroll Black
1 Speakers MS-Tech LD-160 2.0 Speakers met hoofdtelefoon aansluiting
1 2 jaar garantie (alleen bij YS Computer systemen)
1 Behuizingen/Voedingen YS Rapcom EcoCase 350W Black Zilver, 2x USB 2,0 front & Audio
1 CD / DVD LiteOn DVDRW Brander 16 DRW6S160P Bulk Zwart 16x
Qua voeding is het niet echt interessant welke je neemt. Hij verbruikt wat de hardware van hem vraagt (plus een beetje ivm inefficientie).
Stel dat je een 100000watt voeding neemt, en je verbruikt met je hardware maar 50 watt, dan verbruikt de voeding ook maar 50Watt (plus een klein beetje).
Iig, dat is de theorie.
De efficientie daalt wel als je een voeding neemt die veel meer aan kan dan je verbruikt. Dus in theorie is het het beste om een voeding te nemen die 30% meer vermogen te nemen dan je nodig hebt.
Dan zit je ongeveer in het meest efficiente deel van je voeding.

anyway, qua zuinigheid zullen die 2 systeemen elkaar eigenlijk weinig ontlopen. Qua qualiteit eveneens.
Als je echt zuinig wil, kan je beter voor een Athlon64 X2 EE gaan (stuk zuiniger als een reguliere A64 X2) of een Turion op S754 socket.
Als performance onbelangrijk is, is een Via Epia ook een hele goede oplossing (slechs 15 watt voor mobo + CPU + RAM.

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 30-10-2006 15:19 ]

Verwijderd

Juist, dan weet ik in ieder geval dat dat voedingsverhaal niet zo bijster interessant is.

Ik lees hier en daar dat laptops weer zuiniger zijn dan desktops. Maar is dat standaard zo of zijn bepaalde desktops juist weer zuiniger, zoals de genoemde Athlon X2 EE?

(Overigens, McKamoos: je schrijft dat het qua kwaliteit niet veel verschilt. Maar de Athlon-processor is toch wel (een stuk) beter dan die Sempron qua performance? Of valt dat wel mee? Merkbaar verschil?)

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Misschien kan je ook kijken naar de Core Duo ULV's, daar was laatst iets over op T.net dat ze maar 20W verbruiken.

(of zit ik er nu helemaal naast?)

Verwijderd

Wat misschien nog een optie is is de picoPSU van 120W.
http://www.silentpcreview.com/article601-page1.html
Kijk zeker naar de rendementen!
2. EFFICIENCY was excellent with both the 80W brick and the 110W brick — much higher than any other power supply we've measured at these low output power levels. Part of this is by design — the low capacity of the brick and the picoPSU mean that efficiency is optimized over a much smaller output range than conventional PSUs, which are rated well over 300W these days.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2006 16:56 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 16:29:
Juist, dan weet ik in ieder geval dat dat voedingsverhaal niet zo bijster interessant is.

Ik lees hier en daar dat laptops weer zuiniger zijn dan desktops. Maar is dat standaard zo of zijn bepaalde desktops juist weer zuiniger, zoals de genoemde Athlon X2 EE?

(Overigens, McKamoos: je schrijft dat het qua kwaliteit niet veel verschilt. Maar de Athlon-processor is toch wel (een stuk) beter dan die Sempron qua performance? Of valt dat wel mee? Merkbaar verschil?)
Dat is niet kwaliteit, maar performance. Kwaliteit is in de zin van: gaat het snel stuk of niet, zit het stevig in elkaar. ;)
performancegewijs is een sempron idd trager.
De huidige series zijn "gecastreerde" Athlon64's. Ze missen een hoeveelheid cachegeheugen en de front side bus is over het algemeen trager.

Laptops zijn 9 van de 10 keer zuiniger iig. Dat komt door de Mobile elementen die er in zitten. AMD's PowerNOW functies of Intel's Speedstep bijvoorbeeld. Daarnaast is ook de grafische kaart van een laptop geoptimaliseerd voor laag energieverbruik en ook de harddisk(s) en CD/DVD speler verbruiken minder als anders.
Schermen zijn kleiner, waardoor er ook een evenredige hoeveelheid energie minder verbruikt wordt.
Mijn notebook (een MSI Megabook S271) doet alles op een 60Watt netvoeding. Bij een laptop kan je er vanuit gaan datzoiets precies is afgemeten op het systeem, en er daarin zelfs rekening gehouden wordt met het leveren van extra energie voor het laden van de accu terwijl het systeem draait.
Dutch_Razor schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 16:33:
Misschien kan je ook kijken naar de Core Duo ULV's, daar was laatst iets over op T.net dat ze maar 20W verbruiken.

(of zit ik er nu helemaal naast?)
ULV vind je nagenoeg nooit. Ze kosten ook extreem veel afaik, en vaak zijn ze alleen op sockets voor servers te krijgen.
Daar is het namelijk ivm geringe ruimte erg handig om laag verbruik (en dus lage hitte output) te hebben. Denk maar eens aan een 1U of Blade server. Daar moet normaalgesproken extreem veel hitte afgevoerd worden met een minimaal koeloppervlak. Daarvoor worden dan Airco's opgehangen om de omgeving maar koel genoeg te houden.
Met een ULV (Ultra Low Voltage) CPU heb je die Airco niet zo snel meer nodig omdat er sowieso weinig hitte af te voeren is.

Pasgeleden heb ik trouwens bij Dynabyte wel een sub-notebook gezien met een P4 ULV CPU.
Dat was een van het merk Avera. Kostenplaatje was ook behoorlijk btw, 1400 euro.
Verdere specs waren 10.4" monitor, 60GB HDD, 512MB RAM, DVD fikkertje, Intel GMA video, en nog wat onbelangrijke zaken zoals Wifi.
Niks om over naar huis te schrijven iig. Enige wat er mooi aan was, is dattie zo klein is en 6 uur op een accu doet.

Trouwens, AMD heeft ook ULV CPU's maar die zijn alleen verkrijgbaar in Opteron vorm.
Het enige wat er in de buurt komt van de consumentenrange is de Athlon64 X2 EE, maar die verbruikt altijd nog 2x zoveel energie.
Alleen de Turions zijn even zuinig, maar de Turions voor desktop zitten op een 754 Socket en dat staat nu op zijn laatste poten... nog even en S754 is niet meer te krijgen.
Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 16:52:

[...]
Volgens mij had ik die hier ook al aangedragen ;) >90% efficient afaik :)
Te koop bij MyElectronics.nl

[ Voor 63% gewijzigd door McKaamos op 30-10-2006 17:05 ]

Verwijderd

Hm inderdaad, had er overgekeken. Prijs valt nog mee ook precies. In werkelijkheid wordt maar in de 80% rendement gehaald. Die winkel heeft ook nog andere leuke spulletjes...

• Hertog
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

McKaamos schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 16:53:
[...]

Trouwens, AMD heeft ook ULV CPU's maar die zijn alleen verkrijgbaar in Opteron vorm.
Het enige wat er in de buurt komt van de consumentenrange is de Athlon64 X2 EE, maar die verbruikt altijd nog 2x zoveel energie.
En toch kun je, zoals hierboven aangegeven, die EE best gebruiken met die PicoPSU, daar een heel systeem gebaseerd op dit beestje slechts 79 Watt onder load trok.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Hertog schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 17:31:
[...]

En toch kun je, zoals hierboven aangegeven, die EE best gebruiken met die PicoPSU, daar een heel systeem gebaseerd op dit beestje slechts 79 Watt onder load trok.
Daar heb ik ook niks over gezegd ;)
heb zelf een X2 EE, en het is idd erg zuinig :)
Je zou idd een low power systeem icm die CPU kunnen voeden met een PicoPSU :)
Het ging er gewoon om dat je een ULV CPU niet in de losse verkoop tegen zal komen. Hooguit te slopen uit een gespecialiseerde laptop, 1U/Blade servers of gespecialiseerde bordjes, die allemaal erg veel kosten ;)

[ Voor 19% gewijzigd door McKaamos op 30-10-2006 17:37 ]

• Hertog
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

McKaamos schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 17:35:
[...]

Daar heb ik ook niks over gezegd ;)
heb zelf een X2 EE, en het is idd erg zuinig :)
Je zou idd een low power systeem icm die CPU kunnen voeden met een PicoPSU :)
Het ging er gewoon om dat je een ULV CPU niet in de losse verkoop tegen zal komen. Hooguit te slopen uit een gespecialiseerde laptop, 1U/Blade servers of gespecialiseerde bordjes, die allemaal erg veel kosten ;)
Klopt, maar ik bevestig het voor de zekerheid nog even ;) Het was vooral in reactie op 'maar die verbruiken toch altijd nog twee keer zoveel', om mensen niet af te schrikken zeg maar ;) Ik wil zelf binnenkort misschien een HTPC bouwen gebaseerd op de EE, ik vraag me alleen af wat het energieverbruik wordt van een videokaart die 1920x1080 en HDTV aan kan. Ik gok dat ik er dan met 120 watt niet kom ;)

Verwijderd

Je hebt gelijk McKamoos. Ik was niet duidelijk met het woord kwaliteit. Ik doelde meer op prestatie/performance ;)

En nog dit: verbruikt een grotere harddisk meer dan een kleinere (160 ipv 80 G bijv)? Of te verwaarlozen verschil?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 17:45:
Je hebt gelijk McKamoos. Ik was niet duidelijk met het woord kwaliteit. Ik doelde meer op prestatie/performance ;)

En nog dit: verbruikt een grotere harddisk meer dan een kleinere (160 ipv 80 G bijv)? Of te verwaarlozen verschil?
Nee dat is over het algemeen te verwaarlozen, maar als je echt zuinig wil, neem je een laptop harddisk. Die verbruiken maar 2 a 3 watt, tegen 15 watt van de gemiddelde 3.5" disk.
RPM Rates van harddisks maken wel verschil btw, een 5400RPM disk is allicht zuiniger dan een 7200RPM of een 10K RPM disk.
Hertog schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 17:42:
[...]

Klopt, maar ik bevestig het voor de zekerheid nog even ;) Het was vooral in reactie op 'maar die verbruiken toch altijd nog twee keer zoveel', om mensen niet af te schrikken zeg maar ;) Ik wil zelf binnenkort misschien een HTPC bouwen gebaseerd op de EE, ik vraag me alleen af wat het energieverbruik wordt van een videokaart die 1920x1080 en HDTV aan kan. Ik gok dat ik er dan met 120 watt niet kom ;)
Nou, als je bespaart op HDD en CD/DVD (als in, neem notebook parts) kan je icm een Radeon X1600 een heel eind komen. Die neemt nl maar 40 watt onder full load.

[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 30-10-2006 17:56 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 17:45:
Hangt af van het aantal platters (en dan nog min of meer verwaarloosbaar).
Je kan uiteraard ook voor 2.5" hd's gaan maar dan betaal je er wel veel voor in verhouding met de hoeveelheid.
Ik zie trouwens ook net deze review op SPCR: Epia EN12000E icm picoPSU...max 24W uit het net!
http://www.silentpcreview.com/article609-page4.html

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:42
Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 10:55:

Goh, 15%-25% verlies door de PSU. Ik wist niet dat dat ook zo'n belangrijk onderdeel van het energievergebruik was. Maar als ik het goed begrijp, minimaliseer je dat dus door een voeding met een zo laag mogelijk Wattage te nemen? Als je nou nog eens naar dat plaatje van Tomshardware hierboven kijkt, dan zie je dat van die systemen zelfs de Intel Core 2 Duo niet boven de 120W uitkomt onder Load. Een PSU van 250 Watt zou dus eigenlijk ruim voldoende moeten zijn voor een gemiddelde gebruiker, nu en in de toekomst.
Een 250 watt voeding is niet in alle gevallen voldoende om de inschakelstroom op te vangen hangt af van de verdeling over de verschillende voltages en gebruikers
B.v. 6 x 7200 rpm IDE HDD, 2x DVD-RW, 4x externe gebruikers á 8 watt 12V, Asrock 939 dual sata2, AMD A64 3000+ venice core en 2x512 Mb PC3200, Club3D ATi7000 en highpont 454 raidcontroler (idle 86 Watt, max load 139Watt) geeft tijdens het opstarten een korte overload op één van de twee 250 Watt voeding die ik heb, terwijl deze configuratie met een ander MB (Epox RDA3+ met Athlon 2200 en 2x 512Mb) het net wel redt op beide voedingen (idle 108 Watt max load 128 Watt)
Een grotere voeding hoeft niet meer te verbruiken zeker niet als van een 80plus.org sticker voorzien is.
De door AMD gebruikte TDP is het maximale voor het ontwerp, het werkelijke verbruik is lagere ook bij maximale load. zie de eerder aangehaalde site van silentpcreview link

@ Palindroman De combinatie budget en minimaal vermogen is een lastig combinatie, omdat de extra zuinige componenten als 2,5" HDD's en de AMD A64 35 Watt redelijk geprijst zijn, als in de praktijk je opgenomen vermogen iets hoger ligt kun je ook nog onder-clocken.
Hertog schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 17:42:
[...]
Of je kiest voor een onboard graphics, bv GA-M55plus S3G rev 2.x die een NVS 210S heeft (Nog maar weinig reviews van gezien dichtbij huis)
in combinatie met een AMD X2

[ Voor 20% gewijzigd door Domba op 03-11-2006 21:05 . Reden: extra qoute toegevoegd ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Hertog
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

McKaamos schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 17:52:
als je bespaart op HDD en CD/DVD (als in, neem notebook parts) kan je icm een Radeon X1600 een heel eind komen. Die neemt nl maar 40 watt onder full load.
Ah, dat is een goed punt. Die gaan we onthouden.
Apart, inderdaad. Er staat ook geen 35 Watt model in de lijst. Zou dat model, net als die ULV Intels, niet of nauwelijks los te koop zijn?

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:42
Hertog schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 20:20:

Apart, inderdaad. Er staat ook geen 35 Watt model in de lijst. Zou dat model, net als die ULV Intels, niet of nauwelijks los te koop zijn?
Er zijn wel 35 Watt modelen, Deze beginnen met ADD voor de Athlon 64 3500+, 3800+ en de X2 3800+, en de semprons met SDD terwijl de AMD A64 65 Watt beginnen met ADO

Sommig webshops hebben ze wel in de lijst staan, maar wat is de levertijd bijvoorbeeld
AMD A64 X2 3800+ 65 Watt en AMD A64 X2 3800+ 35 Watt
Pricewatch
Edit: had een probleem met de direct link

[ Voor 43% gewijzigd door Domba op 03-11-2006 20:50 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Verwijderd

Topicstarter
Domba schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 20:39:
[...]

Er zijn wel 35 Watt modelen, Deze beginnen met ADD voor de Athlon 64 3500+, 3800+ en de X2 3800+, en de semprons met SDD terwijl de AMD A64 65 Watt beginnen met ADO

Sommig webshops hebben ze wel in de lijst staan, maar wat is de levertijd bijvoorbeeld
AMD A64 X2 3800+ 65 Watt en AMD A64 X2 3800+ 35 Watt
Pricewatch
Edit: had een probleem met de direct link
Ja, met die processors is lastig omdat ze moeilijk te bestellen zijn. Daarom ben ik me nu aan het inlezen over ondervolten en kan ik misschien een gewone Sempron zover krijgen dat hij een EE SFF van 35 W TDP benadert. Vrijwel geen van de Athlons is namelijk onder de 1.1 Vcore the krijgen. Nou ja, ik ben pas recentelijk zo diep in de materie gedoken, dus daar moet ik allemaal nog maar eens goed over nadenken.

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 16:39
Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 16:52:
[...]
Die PicoPSUs zijn best leuk, maar niet goedkoop. De PSU zelf is niet duur, maar de "powerbrick" die je erbij moet kopen maakt het duur. De bij SPCR getestte powerbrick had ook een storende fan, dus daar gaat dan je stilte. Daarnaast blijft de vraag of je het red met zo'n PicoPSU. Een harddisk bijvoorbeeld verbruikt in startup al minimaal 20W. Er zijn meer componenten die in startup even wat meer stroom vragen dan in idle. Die stroom moet je PSU wel kunnen leveren.

Verwijderd

Hallo,

Ik volg dit topic vanaf het begin en ik maakte mij behoorlijk zorgen over mijn energieverbruik van mijn PC. Nu heb ik vandaag eindelijk een Energiemeter gekocht en deze verschillende apparatuur laten meten.

Mijn moeders PC een Asus Pundit PH-1
specs : AMD 64 3800+
756 MB geheugen (2 reepjes)
DVD speler Asus Silent trax
voeding 250 watt
onboard grafische kaart Geforce 6100
Harddisk maxtor 10 SATA2 (160GB)

totaal verbruik : 60 watt piek verbruik 75 watt

monitor Samsung Syncmaster 940BF(19 inch) 15 watt (contrast laag)

MIjn pc :

HTPC behuizing Aopen Aolus (micro Atx)
AMD x2 3800+ socket 939
Maxt Asrock 939NF4G-Sata2
2x Corsair 1024 (2048)
1x Western digital Sata2 (250GB)
Geforce XFX 7600GT
Tv kaart Avermedia
DVD writer samsung
Wifi kaart Sitecom 54G turbo
Coolermaster voeding 380watt

Totaal verbruik : gemiddelt 75 watt / tijdens gamen 120 watt maximaal
Monitor Samsung syncmaster 215TW 21,5 (24 watt) constrast laag

Wij verbruiken per maand gemiddeld 180 Klw soms 210 Klw als ik snachts ga downloaden. Eneco gebeld over het gebruik. Zeer gunstig we krijgen zelfs geld terug in maart :9~

Nieuw termijn bedrag in maart 2007 (100,- permaand) _/-\o_

conclusie Hou de meter stand elke maand bij en schaf een energie meter aan dat voorkomt veel zorgen.

greetz Jeff

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2006 17:21 ]

Pagina: 1