Nieuwe server met beperkt budget

Pagina: 1
Acties:

• b19a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ter vervanging van de verouderde hardware in een 2U server ben ik op zoek gegaan naar nieuwe hardware om in dezelfde rack te plaatsen. Dit rack is afgelopen zomer aangeschaft en ziet er (ongeveer) uit als deze. Formfactor is ATX en er is een PCI-X raiserkaart bijgeleverd.

Het budget van dit bedrijf is gesteld op zo'n 750 euro. Hiervoor moet er worden aangeschaft:
  • 2 Hardeschijven als mirror (RAID 1 ondersteuning door moederbord vereist)
  • Moederbord
  • Processor
  • Intern geheugen
  • Intern faxmodem
De belasting op de server is niet heel erg zwaar; serversoftware is Small Business Server 2003 R1 van Microsoft. Het aantal verbonden clients (intern) bedraagd 3~4 en extern zal af en toe een client verbinding maken. Verder is het nodig dat er een faxmodem aanwezig is die afhandeling (voornamelijk ontvangen) van faxen verzorgd.

Ik heb een nieuwe setup gepost, zie: BoukeHaarsma in "Nieuwe server met beperkt budget"

In de pricewatch heb ik deze configuratie gemaakt. Uitleg hierover:

AMD Opteron 246 HE Troy (S940, 2.0GHz,1MB, 400MHz Bus, 55W Boxed)
Deze processor lijkt me een robuuste serverprocessor. Energieverbruik lijkt ook mee te vallen. Verder niet specifiek gekozen. AMD krijgt wel mijn persoonlijke voorkeur.
Prijs € 174,25

Tyan Tiger K8SSA, BCM5785 (ATX, LAN, SATA, RAID, VGA)
Dit moederbord heeft plek voor 2 processoren, er is dus ruimte om in de toekomst nog een processor bij te prikken. Verder voldoende ingebouwde aansluitingen (2x LAN), zodat geen extra insteekkaarten benodigd zijn.
Prijs € 261,35

1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL2.5 (G.Skill, F1-3200PHU2-2GBNS)
Bijpassend geheugen voor in het moederbord. Geen ECC omdat dit de prijs nogal omhoog drijft en er geen ruimte in het budget meer overblijft. 2 GB zodat de server niet veel hoeft te swappen en daardoor beter presteerd.
Prijs € 173,25

Seagate Barracuda 7200.9, 80GB (7200rpm, SATA-II, 8 MB, NCQ)
Een relatief kleine hardeschijf van Seagate. Op dit moment gebruikt de server zo'n 20GB, dit zal in de toekomst ook nog niet snel op 80GB uitkomen denk ik. Seagate heb ik gekozen omdat het mij bekend is als een betrouwbaar merk.
Prijs € 42,94

Faxmodem
Hier heb ik nog geen geschikte kandidaat gevonden. Veel interne faxmodems komen van budgetleveranciers (sweex/sitecom/etc..) en bieden geen ondersteuning voor SBS 2003 R1. Ik weet dus niet goed wat ik moet kiezen en zou graag een suggestie willen horen.

Verder nog een laatste vraag over de plaatsing van de PCI sloten. Nu is het zo dat bij het rack een raiserkaart is geleverd voor een PCI-X slot. Nu zal het faxmodem waarschijnlijk via PCI communiceren, zal ik hiervoor een PCI raiserkaart moeten aanschaffen? En past dit dan ook in het rack?

Ik heb me redelijk verdiept in de materie, maar ik kan natuurlijk belangrijke dingen over het hoofd zien, dus graag jullie commentaar op bovenstaande setup.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Wij gebruiken icm met een server meestal een extern modem, Tornado levert een modem waarbij ze iig 2003 drivers hebben. Zie site http://www.allieddata.com
Helaas is dit wel een serieel modem, maar er staat mij wat van bij dat vrijwel al deze modems in 2003 worden ondersteund.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 13:37
De 2003-serversoftware die je hebt, is dat niet een OEM? (Die mag je nl niet overdragen naar een nieuwe server)

Verder vind ik 750eur nogal een laag bedrag voor een server. Ook al zijn het maar 3-4 clienten. Is downtime van 2-3 dagen geen probleem? Dan kun je het doen.....
En die 2-3 dagen downtime haal je wel als dat ding over een jaar of 1,5 ploft, succes met het vinden van onderdelen (die dan weer opgevolgd zijn door nieuwere, gevolg: je os mag je ook restoren)

Tevens mis ik (ook belangrijk voor een server imho) een UPS. Je wilt niet dat al je data corrupt raakt doordat ie spontaan uitknalt tijdens een stroomdip/uitval.

Ook een backup zie ik niet. Indien je die nu al hebt en wil blijven gebruiken zul je (afhankelijk van wat je nu hebt) ook nog misschien een SCSI krt erbij moeten rekenen.

Kwa hdd's: als je nu aangeeft dat 20Gb meer dan zat is, dan kun je ook een 2tal 36Gb raptors overwegen. Naast de hogere snelheid (10k) heb ik meer vertrouwen in een raptor 24/7 gebruik dan een random desktop schijf.

[ Voor 23% gewijzigd door DJSmiley op 18-10-2006 00:14 ]

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 17:00
Als hdd's heeft WD ook de aparte RAID editie's van hun schijven. Misschien is dat ook het overwegen waard.

Mijn mening : wip die opteron eruit, en zeker dat dure dual mobo. Heb je namelijk geen ruk aan als je maar 3 of 4 clients heb. Ik gok dat deze machine puur als simpel AD servertje gaat staan draaien, en alleen wat files + een printer moet hosten. Dan lijkt me een gewone P4 met een fatsoenlijk moederbord ook voldoende. Op die manier hou je geld over voor eventuele reserveonderdelen. Als het ding dan over 1,5 jaar plof zegt, heb je wat spare parts zodat je klant niet 2 tot 3 dagen offline is.

Opteron en xeon cpu's zijn leuk als je een echte server gaat bouwen, 1tje waarbij je rekenkracht nodig hebt. Niet bij een groot uitgevallen netwerkschijf zoals dit ding.

• b19a
  • Niet online
Allereerst bedankt voor jullie reacties. Naar aanleiding van jullie vragen:

Heb je een SBS 2003 OEM licentie?
Nee, er is een Retail versie aangeschaf. Overzetten moet dus naar mijn idee geen probleem geven.

Backup?
De huidige server is voorzien van een wisselframe met grote hardeschijf. Deze constructie wil ik straks ook weer gaan gebruiken.

UPS?
Goed punt, dit is wat naar de achtergrond geraakt. Ik zal dit nogmaals aankaarten bij het bedrijf.

Raptor HDD's?
Moeilijk moeilijk, extra snelheid is natuurlijk mooi... maar 100 euro extra uitgeven voor een deel prestatiewinst wat in dit geval nauwelijks merkbaar is. In het nieuwe opzetje heb ik de schijven vervangen voor WD's.

Tornado modem?
Het liefst zou ik het modem intern hebben, in ieder geval bedankt voor je tip. Ik zoek wel weer verder...

Nieuwe setup (Bekijk in pricewatch)
Nu een setup met Athlon 64 X2 processor opgezet op een Gigabyte moederbord met 2GB ECC Kingston geheugen. Voorzien van data door 2x WD Caviar.

Ik heb de nadruk nu meer verlegd naar goedkopere componenten zodat over een 2~3 jaar de hele server weer vervangen kan worden, hopende dat er dan groter budget beschikbaar is.
Puntje waar ik nog mee zit is de 2GB aan intern geheugen. Ik heb het vermoeden dat het een stuk snelheid zou kunnen opleveren. Zou dit in de praktijk ook gaan gelden in dit geval, gezien de niet al te zware belasting?

klikje naar moederbord specs

[ Voor 5% gewijzigd door b19a op 18-10-2006 02:48 ]

• Dreamstar
Ik heb over je interne modem nog 1 vraag : waar ga je hem inbouwen.

Je kast is 2U hoog, en je hebt een riser card voor PCI-X. Naar mijn weten is PCI-X en PCI niet hetzelfde, en ik weet ook niet of dit goed compatible is met elkaar. Kijk daar dus ook even naar voordat je het modem besteld. Bij twijfel gewoon gaan zoeken naar een extern serieel modem (het enige type modem wat altijd en overal werkt).

Daarnaast moet je even letten op het volgende :
Je hebt in je winkelmand ECC Registered geheugen. Het lijkt me dat je dat je ook wel non-ecc en non-registered geheugen erin kan proppen. Scheelt ook weer een beetje in de kosten.

Dat wisselframe gebeuren, hoe gaat dat ? Zijn er 2 frames in de kast ? Of is er 1 frame ? Als het er maar 1 is zie ik daar niet echt een geweldige back-up mogelijkheid. Het veiligst lijkt mij gewoon om de schijven in een raid-mirror te hangen zoals je zelf al aangaf. Eventueel kan je kijken naar een tape-unit (DDS3 ofzo) voor tape backups om buiten het pand te bewaren. Dan kan je server in het weekend rustig affikken, maar heb je nog wel al je data.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

nee.
opteron heeft dat memory wel nodig ;)
en kost tegenwoordig amper meer geld tov een normaal net reepje.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Je koopt desktop schijven voor een server? :X ohmygod...
Ga eens ff heel snel zoeken naar enterprise schijven... Maxtor MaxLine, WD Caviar RE... dat soort dingen.
Dat zijn schijven met hoge MTBF en weerstand tegen extreme condities (zoals 24/7 draaien en warmte).
Voor een server wil je niet dat er een schijf crasht, ookal draai je mirror RAID.
En voor die 5 euro per schijf meer is het ook helemaal niet speciaal duurder ofzo.

@Dreamstar: Opterons (serversystemen in het algemeen eigenlijk) hebben ECC REG geheugen nodig. Als je dat er niet in stopt, gaan ze miepen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Voor wat dat modem betreft, de standaard Sweex modempjes maken voor zover ik weet gebruik van een Intel 536(EP) chipsetje. Als ze dat nog steeds doen, zijn er wellicht op de site van Intel wel SBS2003 drivers te vinden? Natuurlijk kun je ook even verder gaan op de tip van Dreeke, extern is wellicht net zo praktisch.
Als je kijkt naar het lijstje recommended geheugen van Tyan (http://www.tyan.com/support/html/memory_s3870.html) zie je dat er ook alleen maar ECC+Reg. geheugen wordt aangeraden. Zou ik ook zeker doen als ik jou was.
Zoals Boudewijn ook al aangeeft, kost niet zo gek veel meer dan de normale reepjes. Je wilt echt geen goedkoop B-merk budget geheugen is een bedrijfskritische server prikken.

Verder kan ik alleen maar het harde schijven verhaal van McKaamos ondersteunen.
Gaat eigenlijk hetzelfde voor op als voor het geheugen.
Tuurlijk werkt het wel met een normale schijf, maar of het verstandig is in een server die dag en nacht moet draaien? Sowieso is ook de fabrieksgarantie van die enterprise schijven vaak net wat langer (WD geeft geloof ik 5 jaar op dergelijke schijven).
Daarnaast is de schijf die je hebt geselecteerd S-ATA II. Het bord ondersteund voor zover ik weet alleen SATA-I, dit zou voor problemen kunnen zorgen. Er wordt op de website van Tyan zelfs nog gezegd dat er ondersteuning is voor bepaalde S-ATA controllers zodat je SATA-II kan inplementeren in je server.

Ik kan aan de hand van je lijstje wel zien dat je er over na gedacht hebt, maar ik kan je toch alleen maar aanraden er nog een paar keer heel secuur naar te kijken. Zeker met het krappe budget is er weinig ruimte voor "foutjes".

• b19a
  • Niet online
Mensen mensen, ik had al een nieuwe setup gepost: BoukeHaarsma in "Nieuwe server met beperkt budget".

Ik zal deze hier even herhalen:
  • 1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR2 ECC Reg. CL3 (Kingston KVR400D2R3K2/2G)
  • AMD Athlon 64 X2 3800+ (AM2, 2x2.0GHz, 1MB, 400MHz Bus, 89W)
  • Gigabyte GA-M55plus-S3G, C51G (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA, 1394)
  • Western Digital Caviar RE WD1200SD, 120GB (7200rpm, SATA, 8MB) € 55,- € 110,-
Totaal € 593,52

Ik heb het Gigabyte moederbord gekozen omdat deze gewoon ATX formaat heeft, VGA, SATA-II en RAID onboard heeft. Verder niet specifiek voor Gigabyte gekozen. De hardeschijven zijn nu WD Caviar RE zoals McKaamos ook al heeft aangeraden. Het geheugen zou ik eventueel nog kunnen vervangen door non-ecc non-registered.

The good old modem...
Het modem wat nu in de server is geplaatst is een budgetmerk voorzien van een Intel 537 chipset. Dit modem heeft altijd gewerkt op SBS 2003, maar wil helaas niet installeren op SBS 2003 R1. ("Kan geen drivers vinden voor dit besturingssysteem, controleer of u drivers heeft voor SBS 2003 R1" ~ vrije vertaling :P). Mooi irritant dus...
Ik denk dat ik een PCI riser-kaart ga kopen, aangezien het moederbord beschikking heeft over 1 LAN aansluiting, dus er nog een netwerkkaart bij gestoken moet worden. (Uit de oude server kan ik die mooi meenemen). Hierdoor kan ik dus ook een intern modem plaatsen, dus ik zie het nut van een duurder extern modem niet in.

Gaat dit de goede kant op?
Het prijskaartje is met deze setup 100 euro lichter dan de setup uit mijn SP, maar gaan we de goede kant op? In de SP had ik een setup met server-onderdelen (afgezien van de HDD's), nu is het een veredelde desktop.

N.B. De server die het bedrijf nu heeft draaien is een P4 2,8 GHz (Northwood) op een Asus moederbord met Maxtor Diamondmax hardeschijven. De hardeschijven beginnen het nu naar 3 jaar op te geven.

• Dreamstar
Of je de goede kant op gaat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat er een hoop mensen geilen op het woord "server". Trek eens een gemiddelde server open, en kijk eens wat je ziet. Het zijn stiekem net gewone pc's. Alleen waar noodzakelijk kom je andere cpu's tegen (xeon, opteron) en andere hdd's (scsi bv) Voordeel is met deze setup dat je die 100,- mooi kan gebruiken voor een UPS.

Waarom (buiten de hdd's) moet die oude server eigenlijk vervangen worden ?

• b19a
  • Niet online
Dreamstar schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 15:59:
Waarom (buiten de hdd's) moet die oude server eigenlijk vervangen worden ?
Eigenlijk alleen omdat de server een tikkeltje te traag is. Een geheugen upgrade zou wellicht uitkomst bieden, maar de hardware is al 3 jaar oud... dus heeft het zijn levensduur wel gehad denk ik...

• b19a
  • Niet online
*kickje?

• b19a
  • Niet online
*kick™

• b19a
  • Niet online
*kickje™

• Compusmurf
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-08-2024
Drie keer kicken is niet echt nodig, maar is een complete server niet een betere oplossing. Er zijn ook voor 750 euro leuke servers te krijgen, hierbij weet je zeker dat alles goed werkt. Natuurlijk op pech gevallen uitgezonderd natuurlijk. En je hebt natuurlijk de mogelijkheid om een support pack te nemen.

http://Compusmurf.xs4all.nl

Pagina: 1