[MySQL] Slowaakse teksten worden veranderd in MySQL

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Matthijs1982
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-06-2021
Ik heb een website die in verschillende talen is. Nu wil ik de Slowaakse teksten invoeren in MySQL met PhpMyAdmin. Alleen worden dan tekens vervangen door hokjes en vraagtekens.

De codering van mySQL staat op Unicode UTF-8. Weet iemand waardoor dit komt en wat ik moet aanpassen om de teksten goed in mijn database te krijgen?

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Mm, gebeurt het invoeren van tekst ook met Unicode UTF-8? Of alleen de opslag?

We are shaping the future

• Matthijs1982
Ik denk alleen de opslag. Ik kopieer de teksten vanuit Word. Deze heb ik zo aangeleverd gekregen van het vertaalbureau. Het ziet er goed uit, alleen wanneer ze opgeslagen zijn en ik controleer de teksten, zijn ze veranderd.

Wanneer ik de teksten in mijn editor eerst plak en van daaruit kopieer heb ik datzelfde probleem, alleen zijn de teksten dan verkeerd in mijn editor.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Ga eens naar PHPMyAdmin, klik dan rechts op de pagina en kijk of Encoding (Codering) op Unicode staat. Zo ja: dan is er iets anders aan de hand. Zo nee: kies handmatig voor Unicode.

We are shaping the future

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-02 16:32
Je database kan dan wel UTF-8 opslaan, maar geeft je browser dit ook zo weer?

Menubalk -> View -> Encoding

• Matthijs1982
Ik heb via Beeld --> Encoding de taal op Baltisch en Centraal-europa gezet, maar houd de problemen.

De encoding staat op unicode-utf8

Ook de taal verandere naar Slowaaks in PhpMyAdmin werkt niet.

Wanneer ik de teksten in Kladblok plak en daarna kopieer naar PhpMyAdmin houd ik het probleem.
De enige oplossing is volgens mij de teksten direct in PhpmyAdmin overtypen. :?

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Op zich werkt Word, net zoals Windows 2000/XP/Vista zelf met Unicode. Daar zit'm nog geen probleem. Copy-paste werkt dan naar andere applicaties die Unicode ondersteunen. MySQL ondersteunt ook gewoon Unicode. De opslag gebeurt in UTF-8, wat simpelweg betekent dat elk Unicode karakter 1 tot 4 bytes kost.

Dan houden we dus alleen het middendeel over. Als PhpMyAdmin de Unicode probeert in 1 byte brokjes te duwen, dan snap je waarschijnlijk dat dat niet gaat passen.

Ik snap alleen niet wat je bedoelt met "Wanneer ik de teksten in mijn editor eerst plak en van daaruit kopieer heb ik datzelfde probleem, alleen zijn de teksten dan verkeerd in mijn editor."
Welke editor is dat dan? Is die ook niet Unicode?

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Mitrilvich
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-01 00:24
Heb toevallig vandaag een vergelijkbaar probleem gehad met een eigen webapp. De oplossing was om zodra de DB-verbinding opgezet is de volgende query uit te voeren:

SET NAMES 'utf8'

Hiermee wordt je mysql-verbinding ook op utf8 gezet. Dit is iets anders de server, table of html-document charset.
'Kheb het vermoeden dat je dit ook in phpMyAdmin in kan stellen.

[ Voor 9% gewijzigd door Mitrilvich op 18-10-2006 00:34 ]

Pagina: 1