[Dell PowerEdge 350] RAID opties?

Pagina: 1
Acties:
  • 256 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-02 17:31
Ik heb een tweede hands Dell PowerEdge 350 Rack model op de kop kunnen tikken. Hij heeft de volgende spec's:
- Pentium III 1GHz
- 1GigaByte geheugen
- 20GigaByte IDE Harddisk
- CDROM speler en Floppy drive
- 2x 100MBit netwerk

Nu wil ik die gaan inzetten als Linux server in een colo ergens in het land (ik moet nog een leuke colo provider uitzoeken, maar dat komt nog wel). Ik ben alleen niet zo kapot van die single IDE disk die erin zit. Je zult zien dat die disk net crasht als ik er niet bij ben. De SMART status van de disk meldt dat hij nog 98% gezond is, maar het blijft een single disk (WD 200BB disk).
Ik zou dan ook graag een SATA RAID config in die machine inbouwen.

Mijn vraag is dan ook aan jullie welke RAID config het beste erin zou kunnen werken.
De machine heeft enkel PCI32 aan boord, dus PCI-E en PCI-X kaarten zijn geen optie. Tevens PCI64 kaarten wil ik eigenlijk niet vanwege mogelijk compatibility problemen . . .

Tevens wil ik er dus Linux op draaien, en aangezien ik een Debian fan ben wordt het dus Debian. De RAID controller moet dus door Debian ondersteund worden. Nu weet ik inmiddels wel dat als ik maar kernel 2.6.x gebruik dat dan SATA RAID geen probleem hoeft te zijn, tenzij ik een fakeRAID controller ga gebruiken (ofwel geen Hardware RAID, maar een BIOS/Software RAID).

Ik heb in mijn Windows 2003 Server thuis een Adaptec 1210SA SATA RAID controller zitten met twee 250GB SATA disken in RAID1 en dat werkt goed, maar dat is dus zo'n fakeRAID kaart. Ik wilde dus in eerste instantie zo'n zelfde setup in die PowerEdge 350 stoppen, maar daar twijfel ik nu dus over.

Any idea's? ;)

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

Verwijderd

zal je effe uit de droom helpen: gaat niet!

ik heb een poweredge 300 hiero en dacht dus ook slim te zijn edoch, dat pokke ding springt naar een network boot omdat hij de hdd's niet vindt.

mesjeutje dell heeft al zijn biossen afgeschermd, er zijn echter wel toetsencombinaties die de bios ten dele zichtbaar maakt, vraag me niet welke dat wordt zoeken............. en daar staat dus in ieder geval bij mij de functie network boot, uitgepoept ben ik!

verder nog als opmerking: je kan NIET een ander mobo in alle dell kasten met een dell powerunit douwen, rookt lekker anders!
ze hebben de massa omgedraaid, is te vinden op het net hoe te handelen.

wat raid betreft: er is op tweakers een complete handleiding hoe te handelen (effe zoeken) en met name xp softwarematig pootje te lichten, werkt heb ik ooit is geprobeerd.
kan je zelfs raid 5 draaien wat zonder de tweak onmogelijk is!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2008 22:23 ]

Verwijderd

we zijn een heel stapje verder, zaakkie aan de praat gekregen!

wat bleek, de onboard DELL ide/sata controller (afhankelijk van wat je hebt) veroorzaakt conflicten met de raid kaart! (zal wel een irq probleem zijn)
er heeft mij nog zo'n soort ervaring van een ander bereikt, :( Dell met z'n afgeschermde bios!

de oplossing: alle hd's welke je standaard hebt los koppelen en vervolgens je raid kaart installeren met de nieuwe hd's, vervolgens een nieuwe, schone, installatie maken van je besturingssyteem.

heeft wel één zeer groot nadeel, je kan niet van je oude hd's naar de nieuwe hd's kopieeren daar je de oude hd's op de onboard controller niet meer in het Dell systeem terug kunt hangen vanwege de conflicten met je nieuwe raid kaart.
zorg er dus voor dat je in ieder geval een backup hebt van je data, bij mij een usb schijf, na de schone installatie vervolgens de data vanaf de usb schijf terug kopieeren.
de schijf clonen kan je dus ook vergeten!

eea. werkt bij mij met een Highpoint rocketraid 1740, hangt nu een 2TB te darren op een poweredge 300/850 (2 x PIII cpu) in raid 5.
hoofdzakelijk gebruik bij mij is á la een NAS-server dus zou moeten gaan qua snelheid.

raad trouwens denk ik af om dit met een single PIII cpu te doen vanwege de snelheid in raid 5, snelheid wordt/is vermoed ik om te huilen!

oh ja, nog één tip: als je raid kaart staggered spinup kent activeer dit dan!
reden: al je hd's worden dan met een x seconden tussentijd opgestart, je belast veel minder hierdoor (piekbelasting) de powersupply.
daar de poweredge's 300...... een oudere generatie servers betreffen is de powersupply niet berekend om zoveel te leveren in één keer. meestal hing er maar één of twee hd's in destijds en niet tig zoals nu gebruikelijk is.
in ieder geval belast je de powersupply een heel stuk minder met opstarten van je computer.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2008 23:32 . Reden: typo's ]