Toon posts:

XboX360 beter dan normale DVD-speler?

Pagina: 1
Acties:
  • 247 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik was gisteravond op een infoavond over bepaalde beamers. Op deze avond ging het erom dat de deelnemers de kwaliteit van de beamers konden bekijken om later eventueel over te gaan op een aankoop.

Nu werden er verschillende DVD-tjes gedraait. De DVD-speler was via Composiet aangesloten op de beamer. Het resultaat was niet verbluffend en het zag er niet geweldig uit.

Later werd er een XboX360 aangesloten (wederom via Composiet) wat er wel mooi uitzag. Toen werd er nog een DVD via de XboX afgespeeld wat er ook erg goed uit zag! Nou vraag ik me af hoe dit verschil kan komen? Het lijkt me raar dat de Xbox een betere dvd-speler is dan een 'echte' dvd-speler. De DVD's waren allebei origineel en daar kan het verschil niet vandaan komen.

Kan iemand dit verschil verklaren?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2006 19:23 ]

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:11
Als ze via composiet aansluiten, is het sowieso geen goede vergelijking, want kwalitatief is dat hoe dan ook de slechtste manier van aansluiten.
Weet je zeker dat je niet component bedoelt?

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:32

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Welke DVD speler vergelijken we hier met een XBOX360?

Ik kan me voorstellen dat een XBox beter is dan een DVD speler van 2 tientjes van de Kijkshop, vergelijk je hem echter met een DVD speler in het hogere segment, dan delft de Xbox waarschijnlijk het onderspit... Zonder echt te testen valt hier niets over te zeggen...

ps. weet je zeker dat de spelers overigens aangesloten waren via composiet en niet via component. Composiet is zo'n beetje de meest brakke manier van aansluiten. Lekker kwaliteit van beamers beoordelen zo :X

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-02 20:42
De Xbox 360 is helemaal geen slechte DVD speler (mits je de laaste update via Live erop zet). Je kunt 'm ook nog eens op 4 manieren op schermen aansluiten; composite, RGB (SCART), component en VGA. Upscalen via VGA doet tie gewoon heel aardig (binnenkort zelfs 1080p!).
Nadeel is wel dat 'tie niet regio vrij is.

Ik heb zelf een Denon 2910, das zeg maar niet echt het mietje onder de DVD spelers en de 360 kan best een aardig eindje meekomen met de Denon.

Verwijderd

Topicstarter
Wormaap schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 19:25:
Als ze via composiet aansluiten, is het sowieso geen goede vergelijking, want kwalitatief is dat hoe dan ook de slechtste manier van aansluiten.
Weet je zeker dat je niet component bedoelt?
Dat vroeg ik me ook al af maar toen ik het navroeg zei ie toch echt composiet.

De gebruikte DVD-speler weet ik niet maar er stond iets van 'Stein' bij het DVD-menu.

Ik stelde mijn vraag ook op de info-avond en daar kreeg ik als antwoord dat de XboX360 op een grotere resolutie de DVD afspeelt en dat het daardoor een betere kwaliteit is. Kan dit kloppen? Lijkt mij erg sterk dat de Xbox het op een hogere resolutie doet en een gewone DVD-speler dat niet kan.

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-02 10:14
Zoals iemand hier net al zei kan de 360 binnenkort DVD's upscalen tot 1080p met een update. Verder heeft de 360 ook nog de mogelijkheid om digitaal geluid door te sturen waardoor je zeer zuiver geluid krijgt. Ik heb namelijk sinds kort een nieuwe 5.1 die ik met een optische kabel heb verbonden met de 360. Lekker films kijken in DTS. Echt super!

GTA VI - All aboard the hype train!!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 22:58:
[...]
Ik stelde mijn vraag ook op de info-avond en daar kreeg ik als antwoord dat de XboX360 op een grotere resolutie de DVD afspeelt en dat het daardoor een betere kwaliteit is.
De Xbox360 zal dan de native resolutie van een DVD (720 x 576) 'upscalen' naar een hogere resolute zoals bv. een HD resolutie van 1920 x 1080. Hij stuurt dus een hogere resolutie uit dan een standaard DVD speler die niet upscaled. Feit blijft echter dat je originele resolutie nog steeds 720 x 576 is, alle overige pixels zijn erbij 'verzonnen' (middels interpolatie of iets dergelijks).

Overigens is het ook nog zo dan elk weergave apparaat (LCD/Plasma tv, beamer, etc) met een hogere resolutie dan standaard DVD/TV ook al aan upscaling doet. Het verschil is nu dat je de upscaling door de Xbox360 laat doen ipv je weergave apparaat. Afhankelijk van de kwaliteit van de scaler in je apparaat kan de Xbox360 hier beter in zijn, maar het kan ook zo zijn dat de scaler van de Xbox360 hier slechter in is...

Een beetje DVD speler doet tegenwoordig al aan upscaling en kan middels DVI/HDMI aangesloten worden. De beste tip is gewoon om je eigen DVD speler even mee te nemen en deze aan te sluiten op enkele beamers waar je in geinteresseerd bent. Het gaat er uiteindelijk om, wat JIJ het mooiste vind.

Ik zou trouwens serieus overwegen om bij een andere leverancier te gaan shoppen. Ik zou totaal geen vertrouwen hebben in de kennis en kunde van een zaak die de kwaliteit van apparatuur demonstreert middels composite aansluitingen.

[ Voor 9% gewijzigd door Question Mark op 18-10-2006 08:03 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Sir_Hendro schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 23:28:
Zoals iemand hier net al zei kan de 360 binnenkort DVD's upscalen tot 1080p met een update. Verder heeft de 360 ook nog de mogelijkheid om digitaal geluid door te sturen waardoor je zeer zuiver geluid krijgt. Ik heb namelijk sinds kort een nieuwe 5.1 die ik met een optische kabel heb verbonden met de 360. Lekker films kijken in DTS. Echt super!
Lekker films kijken in DTS kan ik ook al met mijn inmiddels 5 jaar oude Philips DVD-622, destijds een speler van net 200 euro. Daar heb ik geen Xbox 360 voor nodig, en tegenwoordig geeft zo'n beetje elke speler dat DTS-signaal door als het op de DVD staat.

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:12
Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 22:58:
[...]
De gebruikte DVD-speler weet ik niet maar er stond iets van 'Stein' bij het DVD-menu.
Lekkere demo was dat dat, Stein DVD spelers zijn namelijk de budget spelers die ze bij Praxis verkopen voor geloof ik 25 euro per stuk. Ik kan me niet voorstellen dat daar iets fatsoenlijks mee te doen is.....

Was deze demo door een electronicaboer gehouden? Ik zou iig ver uit de buurt blijven van die lui, want ze hebben geen verstand van hetgeen ze verkopen blijkt wel.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om een 'informele' beamer-inkoopactie dus vandaar dat alles niet helemaal in de puntjes was geregeld en dat niet alles op de beste manier was aangesloten :) . Maar bedankt voor de reacties het is me duidelijk en ik denk dat mijn vrij nieuwe Philips DVD-speler het wel mooi gaat maken.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:08

GaMeOvEr

Is een hork.

Zelfs bij een informele beamer inkoopactie ga je toch verdorie niet demo'en met de zooi via composite aangesloten (OMG, slechtste manier van aansluiten überhaupt) en brakke hakkietakkie dvd spelers? Dan neem je jezelf en je potentiële mede-inkopers stomweg niet serieus.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Dit viel mij dus ook op...

Mijn (niet budget-lijn) Sony DVD speler, aangesloten via SCART geeft gewoonweg veel minder mooi beeld dan mijn Xbox360 via Component.

Eindelijk duidelijk waar het dus aan ligt :)

Maar er komt dus een upgrade aan die 1080 P kan gaan uitsturen ? Komt er toevallig ook nog een HDMI of DVI kabel aan voor de XBOX? VGA blijft een analoog signaal...

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:45

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 11:42:
Mijn (niet budget-lijn) Sony DVD speler, aangesloten via SCART geeft gewoonweg veel minder mooi beeld dan mijn Xbox360 via Component.
Kromme vergelijking. Ten eerste heeft component wel een voordeel boven RGB over SCART, maar nog belangrijker: weet je zeker dat je DVD-speler via z'n SCART uitgang daadwerkelijk RGB uitspuugt? Je kunt in het menu van de speler meestal kiezen of ie composite, svideo of RGB doet. En uiteraard is een fatsoenlijke SCART kabel ook wel een pre (en nee, dan bedoel ik niet eentje van minimaal 40 euro).

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Eindelijk duidelijk waar het dus aan ligt :)
Dat ligt eraan welk signaal je over je SCART aansluiting stuurde. SCART is niets meer dan een connector-standaard waar zowel composite, s-video als RGB overheen gestuurd kan worden. Als jij je DVD-speler ingesteld had om composite via de SCART connector te versturen wil ik wel geloven dat component er beter uit ziet.

Technisch gezien zit er weinig verschil tussen RGB en component.

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:54
Ik zie btw niet in waarom de Xbox360 een slechter beeld zou geven dan een goede dvd speler?

Als je onderstaand article leest:
ATI and nVidia crush 2000$ DVD players
Zie je dat nieuwe videokaarten een stuk beter beeld geven dan een high-end dvd speler. Aangezien de Xbox360 een recente ATI videochip heeft, lijkt het mij niet onlogisch dat deze chip ook een goed dvd beeld kan geven.

What a fine day for Science! | Specs

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Maar wat is de definitie van een goede DVD-speler???

Als je puur kijkt naar beeldkwaliteit vermoed ik dat de Xbox360 zeker mee kan met het hogere segment. Als ik echter een DVD-speler aanschaf, is voor mij ook een belangrijke eigenschap dat het loopwerk en evt. fans onhoorbaar zijn.

Ik heb nu een Pioneer 656 speler, met metalen binnenwerk en loopwerk. Deze is echt fluisterstil. Als ik echter Google op termen als "noise level xbox360" dan kom ik toch een aardig aantal hits tegen waarin gesteld wordt dat de Fan van een Xbox360 redelijk luid is. Voor mij al reden om een Xbox360 niet te gebruiken als DVD speler...

Ieder zal echter voor zichzelf uit moeten maken welke eigenschappen van een speler voor hem belangrijk zijn en vervolgens een keuze maken.

Verwijderd

Maar er komt dus een upgrade aan die 1080 P kan gaan uitsturen ? Komt er toevallig ook nog een HDMI of DVI kabel aan voor de XBOX? VGA blijft een analoog signaal...
Zeer waarschijnlijk wél een kabel met HDMI.

• Tekielja
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Nou, mijn pioneer dv-696 geeft via component toch echt een strakker beeld dan m'n xbox360 via component.

Verwijderd

Helaas, de x360 kan (nog) niet upscalen.

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:14

jasjenl

Liab A Tymo

Het gaat hier waarschijnlijk om deze inkoopactie, goedkope low-budget beamers dus waar je niks van hoeft te verwachten. En als ik daar zo in het forum een aantal reacties van de organisator van deze inkoopactie lees, verbaast het me niks dat de demo via composiet is gedaan, want die persoon wordt volgens mij totaal niet gehinderd door enige kennis van zaken..

• GeniusJennis
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-02 20:18
jasjenl schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 23:42:
Het gaat hier waarschijnlijk om deze inkoopactie,
.............
die persoon wordt volgens mij totaal niet gehinderd door enige kennis van zaken..
lj-devotion (organisator) schreef:
Vragen kunnen via e-mail worden gesteld op:
(let op HOOFDLETTER V)Vision*nummertje*@hotmail.com
OMFG!
I rest my case.

[ Voor 76% gewijzigd door GeniusJennis op 19-10-2006 00:00 ]

Specs: http://specs.tweak.to/14067

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-02 07:59
jasjenl schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 23:42:
verbaast het me niks dat de demo via composiet is gedaan, want die persoon wordt volgens mij totaal niet gehinderd door enige kennis van zaken..
Is dat nodig met zulke prijzen :>

Niets...

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:54
Question Mark schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 12:35:
Maar wat is de definitie van een goede DVD-speler???

Als je puur kijkt naar beeldkwaliteit vermoed ik dat de Xbox360 zeker mee kan met het hogere segment. Als ik echter een DVD-speler aanschaf, is voor mij ook een belangrijke eigenschap dat het loopwerk en evt. fans onhoorbaar zijn.

Ik heb nu een Pioneer 656 speler, met metalen binnenwerk en loopwerk. Deze is echt fluisterstil. Als ik echter Google op termen als "noise level xbox360" dan kom ik toch een aardig aantal hits tegen waarin gesteld wordt dat de Fan van een Xbox360 redelijk luid is. Voor mij al reden om een Xbox360 niet te gebruiken als DVD speler...

Ieder zal echter voor zichzelf uit moeten maken welke eigenschappen van een speler voor hem belangrijk zijn en vervolgens een keuze maken.
Ik ben het met het geluidsniveau met je eens, mijn X360 kan ook best wel een erg stofzuiger lawaai maken als je een spel speelt. Bij het kijken van een dvd is dat al iets minder, maar als je het volume van de film zacht hebt toch wel hoorbaar.

Maar aangezien het topic ging over de beeldkwaliteit heb ik het geval geluidsniveau van de speler niet mee genomen.

What a fine day for Science! | Specs

Pagina: 1