[RAID 5] Supertrack SX6000 schijven bijplaatsen

Pagina: 1
Acties:

• wboard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-04-2022

wboard

-=<wboard>=-

Topicstarter
Ik stel deze vraag hiermaar omdat ik op internet / in sommige post lees dat het af en toe link kan zijn schijven bij te plaatsen in een RAID5 array (gevolg dataverlies).

Er zitten bij mij nu 4 schijven á 80GB in, wat mij een theoretische opslag van 160GB geeft.
Is het een probleem denken jullie om hierbij nog 2x 160gb of 2x 250 gb schijven bij te plaatsen?

De supertrack SX6000 zit in een TYAN Tiger MOBO en Debian draait vrolijk op een ander schijfje van 20gb.

A smooth sea never made a skilled sailor

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:03
De SX6000 kan AFAIK gewoon meerdere array's aan. 80GB met 160 of 250 combineren in 1 array is natuurlijk nooit slim omdat je de capaciteit dan niet efficiënt gebruikt. Maar een extra array aanmaken met 2 schijven moet geen probleem zijn.

Trouwens: 4x80 is theoretisch toch 240 in Raid-5?!

Wellicht bedoel je trouwens het expanden van een array, en dat is iets wat deze Promises maar beperkt ondersteunen. (Heb zelf een SX4000, en heb nooit gewaagd om een migration/expansion uit te voeren)

• wboard

wboard

-=<wboard>=-

Topicstarter
dat klopt idd, vreemd dat hij dan 160GB aan geeft, maar geeft een tweede array dan geen problemen? Moet ik dan niets in de configuratie van het FS veranderen?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:41

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zolang er geen besturingssysteem op de 2e array komt, hoef je niets te veranderen aan de bestaande array.

Heb je momenteel toevallig een 1+0 of 0+1 array draaien i.p.v. RAID5? :X

[ Voor 21% gewijzigd door PD2JK op 17-10-2006 23:40 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• wboard

wboard

-=<wboard>=-

Topicstarter
als dat zo is, lig ik hier rollend over de vloer te lachen! :),
....ff gekeken....
configuratie bestaat uit 3x 80GB en 1x GB spare disk, dus als er 1 uitvalt gaat hij meteen rebuilden op de spare disk! (en dus wel RAID 5 ;)).

Maar wat ik kan doen is
1) 3x 250GB er bijprikken en vervolgens een nieuwe array aanmaken in RAID 5, hierna hoef ik niets meer te doen en is mijn opslag uitgebreid. (Dan moet ik dus wel 1 spare disk er uit trekken..., heb maar 6 pata slots)

2) Iedere schijf die nu in de array zit 1 voor 1 vervangen door een grotere? (misschien een beter idee?)

[ Voor 80% gewijzigd door wboard op 18-10-2006 08:01 ]

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-02 22:44

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ik meen dat je ook HD's kunt splitten. Dus dan split je hem op procies 160gig en hangt hem dan in de array. Vervolgens kun je toch nog de rest gebruiken voor wat anders. Tenminste op mijn Promise EX8350 kan dat (is zoiets als Intel Matrix raid maar dan wat moeilijker configureren).

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• wboard

wboard

-=<wboard>=-

Topicstarter
maar de verwachting is dat we de komende jaren zo 300GB nodig hebben, dus het vervangen
van iedere schijf is dan toch de beste oplossing (en is toch mogelijk???), of is er een betere oplossing

• wboard

wboard

-=<wboard>=-

Topicstarter
is dat slim om te doen? schijven vervangen door grotere? ik heb hier nl. nog geen ervaring mee

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

SX600 heeft 6 poorten. Je kan in principe nog 2*80 GB erbij plaatsen. Volgens mij heeft Promise een programma om online array te expantion ala HP. Check eens effe op hun website. Mocht dat zo zijn, kan je die extra schijven bij pluggen. NOTE: eerst backup maken. (240 GB full backup..hehe..succes)

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

• wboard

wboard

-=<wboard>=-

Topicstarter
ja, maar dan zit ik over een jaartje weer met hetzelfde gekloot.

Waarom kan ik niet gewoon de schijven 1 voor 1 vervangen door grotere???

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

wboard schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 17:33:
ja, maar dan zit ik over een jaartje weer met hetzelfde gekloot.

Waarom kan ik niet gewoon de schijven 1 voor 1 vervangen door grotere???
Omdat de schijf die je bijplaatst (je haalt er 1 uit en plaatst er 1 in) dezelfde grootte aangemeten krijgt als de schijf die er nu al in zit.

Jij haalt 80GB er uit en stopt een 300GB er in.....dan wordt die 300GB schijf door de controller dus terug gezet naar 80GB.

De rest van die schijf kun je dan dus niet gebruiken. Partition Magic oid kun je ook niet gebruiken omdat PM alleen de conplete array ziet en niet de individuele schijven.

Wat ik zou doen:

1 spare 80gb er uit en 3x 300GB er bij. Nieuwe array maken van 3x 300GB @ RAID5
Server down halen en array 1 (3x 80GB) clonen naar array 2 (3x 300GB) met Ghost.

Wanneer je dit gaat doen, niet je server opstarten met beide arrays active, aangezien je dan je driveletters en eventueel je shares verkloot. Dus ook niet opstarten om te kijken of de nieuwe array ok is. Als de controller zegt dat de array functional is, dna is die dat ook ;)

Voor je je server opstart eerst de 80GB schijven er uit halen of iig de array weggooien.

And first of all: BACKUPPEN!!!!!

[ Voor 29% gewijzigd door max op 26-10-2006 21:43 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• wboard

wboard

-=<wboard>=-

Topicstarter
ik draai Redhat9.0 op deze fileserver, ik moet de nieuwe array dus aanmaken via de BIOS van de SuperTrakSX6000.

misschien kan ik het nog anders doen, ik backup alles op onze portable NAS (wat we standaard al doen). Ik trek de huidige 80gb array eruit, vervolgens prop ik de hele server vol met 300gb schijven en maak een nieuwe array aan. Vervolgens als ik dat weer draaiend heb zet ik de backup terug, het besturingssyteem draait nl. toch al op een aparte schijf!.

is dit misschien een beter idee??

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Ik heb het nergens over wat voor OS je draait. Ik zeg alleen dat je alles wat ik getype hebt moet doen tussen het moment dat je je server voor het eerst down haalt om de schijven te wisselen en het moment dat je de arrays gecloned hebt.

Daar tussen mag die server nooit op komen, omdat je dan ws. een boel naar de kloten helpt.

Als je het doet zoals jij nu net beschrijft moet je al je shares weer opnieuw aanmaken. En Ghost past zelf automatisch de grootte van de partities aan wanneer je cloned van kleiner naar groot.

[ Voor 22% gewijzigd door max op 26-10-2006 22:58 ]

• wboard

wboard

-=<wboard>=-

Topicstarter
een share aanmaken is toch niet zo spannend? minder risicovol als jouw manier denk ik

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Een share aanmaken is idd niet zo spannend. Maar wel als je er meerdere hebtvan oa je userhomes/profiles, diverse 3rdparty databases, sql, exchange, erp-zooi en nog andere meuk met bijbehorende rechten.

Dan wil je echt niet dat er een share niet werkt, of dat je hem opnieuw moet aanmaken.

;)

[ Voor 6% gewijzigd door max op 28-10-2006 21:57 ]

Pagina: 1