Toon posts:

netwerkje school

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
even een vraagje voor een netwerk op een school:

Er zijn 4 servers.

Deze worden gekoppeld aan een netwerk.
3lokalen met 15 computers.

nu moet ik een keuze maken.
1) 3 Hubs stackable, dual speed 10/100.
Deze oplossing is vrij goedkoop. 2400.-
2) 100Mb Switch 2x24poorts
Deze oplossing is duur. 8000,-
3) Switch 2x24poorts 10mb.
Deze oplossing is goedkoop. 3000,-

Welke oplossing kan ik het beste nemen? Met 2, 100mb switch. Daarvan heb ik gehoord dat er collision op kan treden. Als alle gebruikers tegelijk bezig gaan met internet/databases raadplegen. Er zitten dus 3x15=45gebruikers op dit netwerk.

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-08 16:53
persoonlijk zou ik voor 3 100Mbit hubs en 1 8 poorts 100Mbit switch gaan

je zet in elk lokaal 1 hub neer en die verbind je via de switch met de andere hubs.

dan sluit je de 4 servers ook op de switch aan en heb je een supersnel netwerkje...

Have a wheelie good weekend!

Verwijderd

Topicstarter
FragDaddy,

ik had gehoord dat het beter is om 10mbit hub te nemen, zodat er stabieler gewerkt kan worden. Zodat collision verkomen word.
Of is dit niet waar?

• FragDaddy
mh.. ik weet niet in welk verband je dat gehoord hebt ?

als je een 24 poorts hub hebt met alle clients op 100mbit die allemaal over 1 100mbit kabeltje (uplink) met de switch en de server moeten praten wordt het misschien een beetje dringen jah.. (packet loss)

maar je houd wel een redelijk hoge snelheid..

als je alle clients op 10mbit gooit en dan met 100mbit uplinkt naar de servers dan scheelt dat wel .. (minder packet loss)

maar je clients draaien dan iig wel stukken langzamer..

maarja het ligt er maar net aan voor wat voor applicaties je het wilt gebruiken en hoe zwaar de load op je netwerk wordt....

als je echt gigantische netwerk-traffic krijgt kun je gaan denken aan overal 100mbit switches en de switches met elkaar koppelen via 1Gbit (jah. 1000mbit dus) uplink... maarja dat is ERG DUUR !!

maar het kan wel !

• FragDaddy
conclusie:

volgens mij kun je het beste voor 3 100mbit hubs gaan (in elk lokaal 1) en die uplinken naar 1 100mbit switch waar dan de servers op aangesloten zitten...

kost je niet zoveel en het is volgens mij snel zat....

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Ik zou gaan voor die grote 3Com-switch 10 MBit uit je lijstje, waar je met 100 MBit kan linken naar je serverparkje. Hebben wij op school ook, alle PC's direct aan die switch, en naar de servers gaat 't via 'n 100 mbit hub.
Erg mooi van die switch is ook dat je 'm 'n IP-adres kunt geven, en dan maakt 'ie 'n HTML-statusscherm voor je enzo, echt HEEL erg mooi om fouten op te sporen met je kabels, traag werkende PC's e.d.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• Kookie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zou gaan voor de hub oplossing. En wel hierom:

Er wordt gesproken over switches en collision domains. Switches creeeren juist wel meer collision domains. Dit is dus gunstig omdat er dan minder aanvaringen zijn tussen pakketjes. Er blijft met een switch dus wel een broadcast domain over !! Een switch werkt op layer 2 dus alle broadcasts worden nog steeds geforward uit alle porten. Hier heb je dus een router nodig. Die werkt op layer 3 en kijkt naar ip packets ipv layer 2 die naar mac adressen kijkt.

Als ik jou was zou ik dus voor de hubs gaan aangezien het hier om een erg klein netwerkje gaat. Btw hubs doen dus helemaal niet aan collision of broadcast domains.

Maar als je geld over hebt zou je een switch kunnen plaatsen tussen de clients en de servers. Is wel beter.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie inbreng.

Ik zal jullie op de hoogte houden.

• digifun
  • Niet online

digifun

Hier staan 100 mbit switches van $140, 8-poorts en zijn als goed getest. 3 hubs erop + 4 servers. Is een goede oplossing
http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1260&p=1

u can fool all people some time and fool some people alltime

Pagina: 1