Toon posts:

Harddisks in verschillende machines (redundant!) combineren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Al ruim een jaar ben ik bezig met ENBD (Enhanced Network Block Device) dat mij in staat stelt om een block device op machine A te exporteren naar machine B. Op die manier heb ik 12 block devices geexporteerd vanaf 4 verschillende "storage servers" naar een machine die de 12 schijven combineert in 3 raid5-arrays, om zo in totaal 2,1TB aan storage te maken.

Echter, ik krijg de configuratie moeilijk stabiel. Minimaal eens in de week crasht alles, en moet de frontend opnieuw opgestart worden. Vervolgens moet RAID opnieuw in sync gebracht worden (duurt weer een tijdje) en kan ik weer verder werken.

Dit is natuurlijk geen goede situatie, die ik al met meerdere mensen heb besproken. Ik wil dus eigenlijk van ENBD af en een wat completere oplossing gaan gebruiken om het cluster stabiel te krijgen. Echter, er is geen sprake van shared storage (2 machines die dezelfde schijf fysiek delen), dus veel distributed filesystems vallen af. Eigenlijk wil ik ook geen 1-op-1 replication draaien, dat kost te veel schijven. Nu heb ik in totaal 12 schijven, waarvan ik er effectief 9 kan gebruiken, dat vind ik een prima verhouding en dat risico wil ik nemen.

Heeft iemand misschien ervaring met een vergelijkbare setup of met distributed filesystems die geschikt zijn voor mijn situatie? Zelf ben ik al heel wat systemen tegengekomen, maar stuk voor stuk vallen ze af.

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:31

killercow

eth0

Er zijn er genoeg, maar de meeste zijn meestal net niet helemaal je van het.

Heb je al gekeken naar Coda en lustre?

openkat.nl al gezien?

Verwijderd

Topicstarter
killercow schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 21:32:
(...)
Heb je al gekeken naar Coda en lustre?
Ja, maar die zijn voor een heel andere toepassing ontworpen. Lustre bijvoorbeeld, heeft metadata servers nodig (> 1 om het zaakje redundant te houden) die van een shared storage gebruik maken. Daarvoor alleen is al een ingewikkelde setup nodig.

Inmiddels heb ik ook AoE (ATA over Ethernet) bekeken, dat lijkt een beetje op ENBD, maar dan zonder TCP overhead. Heeft iemand daar goede/slechte ervaringen mee?

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:31

killercow

eth0

Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 14:28:
[...]

Ja, maar die zijn voor een heel andere toepassing ontworpen. Lustre bijvoorbeeld, heeft metadata servers nodig (> 1 om het zaakje redundant te houden) die van een shared storage gebruik maken. Daarvoor alleen is al een ingewikkelde setup nodig.

Inmiddels heb ik ook AoE (ATA over Ethernet) bekeken, dat lijkt een beetje op ENBD, maar dan zonder TCP overhead. Heeft iemand daar goede/slechte ervaringen mee?
Nope, maar ik wil er wel naar gaan kijken, lijkt mij iig erg stoer spul, en wat ik er zo al over gelezen heb is het eigenlijk een hele handige en goedkope oplossing.

openkat.nl al gezien?

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025

nzyme

terror

drbd ofzo, raid over ip ... weet zo niet pcies meer hoe en wat maar ik las erover in een howto(forge) over nfs replicatie. Wellicht is het ook bruikbaar in een distributed omgeving...

| Hardcore - Terror |