Kans op dode pixels tegenwoordig?

Pagina: 1
Acties:
  • 201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 21:48
Ik ga heel binnenkort een Samsung SyncMaster 205BW of 225BW kopen.
Aangezien fabrikanten niet zomaar een monitor vervangen voor dooie (sub)pixels en pixelgarantie in winkels (alleen sommigen) voor een 20" monitor al snel 50 euro kosten wil ik even weten wat de kans op een dode (sub) pixel is tegenwoordig.

Want ja, zo'n mooie 22" monitor is natuurlijk zo'n stuk minder mooi met een vervelend rood puntje (bijv) in het scherm.

Hoe groot is de kans? Wat als ik een monitor met dode pixels ontvang ben ik natuurlijk 't haasje, niemand die em gaat vervangen..

Verwijderd

ik heb voor 39 euro 1 jaar pixelgarantie gekocht en heb er nog niets aan gehad. Toch vond ik het een goede deal.
heb de 205bw nu 3 maanden echt een aanrader! :*)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2006 17:41 ]

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik heb hier al sinds April een 204B en geen enkele dode (sub)pixel kunnen vinden.

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
je mag zonder opgaaf van reden binnen (ik dacht 8 ) dagen (en 11 bij aankoop op afstand) je product terugbrengen naar de winkel

mochten er dode pixels in zitten mag je hem dus zo terug brengen. Geld echter niet wanneer na een maand er een dode pixel zichtbaar wordt

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Cool_Mod_E
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-08-2025

Cool_Mod_E

9200 Wp

Sommige winkels (Zoals een zeer grote landelijke 'markt' keten) hebben een 0 dode pixel policy.
(Binnen x aantal dagen een dode pixel, dan zonder problemen omruilen).
Natuurlijk zijn er goedkopere adressen, maar dat zijn nou juist de adressen waar de B keuze monitoren vandaan komen....

• Erasmus MDCC
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:14
Het beeldscherm in de winkel controleren en anders kun je volgens mij altijd binnen 7 of 8 dagen je product zonder opgave van reden terug inleveren. De kans dat je dode pixels tussen de eerste week en de rest van het eerste jaar krijgt lijkt me klein. De kans om ze daarna te krijgen juist wel, maar daar verzeker je je dus niet voor.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Cool_Mod_E schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:43:
Sommige winkels (Zoals een zeer grote landelijke 'markt' keten) hebben een 0 dode pixel policy.
Bij Media Markt en vooral MyCom is omruilen nooit een probleem. Sommige fabrikanten geven op bepaalde series ook 0 dode pixel garantie.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• QuarK
Heeft mediamarkt een 0 dode pixel garantie? Ook voor subpixels?
Eens even kijken of ze deze Samsung hebben dan..

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:39:
ik heb voor 39 euro 1 jaar pixelgarantie gekocht en heb er nog niets aan gehad. Toch vond ik het een goede deal.
heb de 205bw nu 3 maanden echt een aanrader! :*)
Ik vindt dit onzin....een fabrikant moet gewoon goed spul afleveren...
Als ze in de fabriek die panelen gewoon testen is dit soort onzin helemaal niet nodig....die 205BW is echt geen goedkope monitor, je betaald er dus genoeg voor omdat je gewoon een kwaliteits product verwacht voor die prijs..

Kortom...ik vindt als je een monitor koopt en hij heeft dooje (sub) pixels dan meot je er gewoon mee terug kunnen.....

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-07 12:06
Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:45:
[...]

Ik vindt dit onzin....een fabrikant moet gewoon goed spul afleveren...
Als ze in de fabriek die panelen gewoon testen is dit soort onzin helemaal niet nodig....die 205BW is echt geen goedkope monitor, je betaald er dus genoeg voor omdat je gewoon een kwaliteits product verwacht voor die prijs..

Kortom...ik vindt als je een monitor koopt en hij heeft dooje (sub) pixels dan meot je er gewoon mee terug kunnen.....
Dat vind jij en ik, en waarschijnlijk nog veel veel meer mensen, maar zo wordt er niet gehandeld voor de fabrikanten.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:56
BasieP schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:43:
je mag zonder opgaaf van reden binnen (ik dacht 8 ) dagen (en 11 bij aankoop op afstand) je product terugbrengen naar de winkel
Poep.

7 dagen na aflevering bij koop op afstand, bij reguliere koop heb je dat recht *niet*. Voor de rest verschillen de deskundigen van mening of een leverancier die meldt dat een pixel defect kan zijn wanprestatie c.q. non-conformiteit verweten kan worden.
whiplash1990 schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:49:
[...]
Dat vind jij en ik, en waarschijnlijk nog veel veel meer mensen, maar zo wordt er niet gehandeld voor de fabrikanten.
Daarom legt de wetgever die verantwoordelijkheid ook bij de winkelier en niet bij de fabrikant.

[ Voor 25% gewijzigd door StevenK op 17-10-2006 17:51 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Altijd een moeilijke vraag.
Wordt mij in de winkel regelmatig gesteld, deze vraag.
Het is, zeker bij Samsung, de laatste tijd eigenlijk weinig aan de orde. Alleen in de 740BF serie zijn we veel schermen tegen gekomen met dode pixels. Maar ja, de kans bestaat altijd. Als je een klasse 1 scherm koopt, heb je er geen last van, maar ja, daar is de prijs ook weer naar.
Je kan de gok zelf nemen, of het risico "afkopen" bij de meeste winkels. Ik zou het zelf absoluut wel doen. Tuurlijk, kost je wat meer, maar dan weet je in ieder geval zeker dat je terug kan als je net de pech hebt dat jij er wel eentje in hebt zitten.
Laatst nog een klant die een monitor "zonder opgaaf van reden" wilde retourneren.
Klant het geld terug gegeven, scherm apart gezet, en de volgende dag kwam hij er toch weer eentje kopen, dus ik heb hem hetzelfde scherm weer meegegeven. Vond hij niet leuk, dat hij dezelfde weer mee kreeg, dus toen toch maar wel een garantie bijgekocht.
De meeste winkeliers zijn echt niet op hun achterhoofd gevallen hoor. Als het aan hun lag, kreeg iedereen ook een scherm zonder dode pixels, de schuld ligt dus niet bij hun, maar bij de leveranciers/fabrikanten.

• QuarK
Dus als ik de monitor online koop mag ik hem zomaar, zonder opgaaf van reden, terug sturen en geld terug krijgen? Of een nieuw exemplaar krijgen?
En in een winkel is dat niet zo?

Ik ben best bereid om garantie erbij te kopen, maar bij weinig online winkels staat het erbij..

[ Voor 21% gewijzigd door QuarK op 17-10-2006 17:53 ]

• StevenK
QuarK schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:51:
Dus als ik de monitor online koop mag ik hem zomaar, zonder opgaaf van reden, terug sturen en geld terug krijgen?
Yep
Of een nieuw exemplaar krijgen?
Dat ligt aan de winkel.
En in een winkel is dat niet zo?
Correct.

Dit alles puur ten aanzien van het ontbindingsrecht bij koop op afstand.

Wat de dode pixels zelf betreft moet je verder naar het concept van 'conformiteit' kijken: was het produkt in overeenstemming met de redelijke verwachtingen die jij, gezien jouw kennis en ervaring en de mededelingen van de winkelier mocht verwachten ?

Is het antwoord op de vraag 'nee' dan moet de winkelier het probleem oplossen, daarover is de wet duidelijk.

Het probleem dat juridisch het meest interessant is ontstaat op het moment dat jij op grond van de mededelingen van je leverancier (of op grond van je eigen kennis, maar als je dat toegeeft zou ik ook maar geen mes meer gebruiken voor het snijden van je boterhammen) wist dat dode pixels inherent zijn aan TFT panelen. Dan zou ik, wanneer ik de verkoper moest verdedigen, argumenteren dat voldaan is aan het conformiteitsvereiste, omdat duidelijk aangegeven was dat dode (sub)pixels tot de eigenschappen van het produkt behoorden.

Wanneer ik in dat geval de consument zou moeten verdedigen zou ik aanvoeren dat juist bij een TFT paneel het perfect functioneren van elke pixel essentiëel voor het goed functionereren als beeldscherm (en dat zou ik uiteraard onderbouwen met afdrukken/voorbeelden etc) zodat het scherm met een defecte (sub)pixel als zodanig niet meer als een volwaardig scherm gebruikt kan worden. Daarbij zou ik ook argumenteren dat de ISO normen, waarmee de verkoper ongetwijfeld op de proppen komt, uitgaan van onder meer het gebruik als TV en dat daarbij het probleem niet of nauwelijks speelt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• QuarK
Okay, met andere woorden het beste advies is online kopen en evt met dode pixel (waar een kleine kans op is) de boel terugsturen.
Moet je voor terugsturen eigenlijk zelf portokosten betalen?

• StevenK
QuarK schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 18:30:
Okay, met andere woorden het beste advies is online kopen en evt met dode pixel (waar een kleine kans op is) de boel terugsturen.
Dat ligt eraan hoeveel gezeur je voor lief wilt nemen bij een defecte pixel.
Moet je voor terugsturen eigenlijk zelf portokosten betalen?
Yep. En er zijn winkels die denken dat je ook voor de oorsponkelijke verzendkosten op zou moeten draaien.

Verwijderd

Ik heb mijn scherm bij MyCom gekocht, ze zaten iets van een 10tje boven de laagste prijs in de pricewatch.

Eerst zat er een iets wat rode gloed links boven in het scherm, volgende morgen gelijk geruild
voor een nieuwe, toppie service - goed prijzen :)

Als je een dode pixel hebt, of niet tevreden bent.. kan je zo ruilen.. is geen probleem at all.

• QuarK
MyCom zit 80 euro boven de goedkoopste in de pricewatch.
Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik zal doen... Het is lastig..

• Rukapul
  • Laatst online: 10:29
Om antwoord te geven op de originele vraag: het verschilt een boel. Meestal gaat het goed, maar bij een goedkoop LG scherm bij de Mycom was pas het derde exemplaar goed, idem voor een Nintendo DS.

Koop gewoon lekker bij een winkel die niet moeilijk doet: MM of Mycom. Deze geven beide geen letterlijke pixelgarantie, maar de een heeft een 14 dagen en de ander een 8 dagen "niet goed, geld terug" beleid.

Verwijderd

Dan zou ik hem gewoon bij een webstore (wel een grote...) kopen als ik jou was, en als er dan iets mis is..

gewoon 'beroep maken op de wet, 'kopen op afstand''... boeiend... heb je je geld terug..
probeer je het ergens anders.. :D

• Palomar
  • Niet online
Bij Mediamarkt kun je altijd binnen 14 dagen zonder opgaaf van reden weer je geld terugkrijgen. Dus dat is voor een TFT met dode pixels wel handig. Alleen even oppassen dat je niet een geopende doos pakt die iemand anders al teruggebracht heeft :P

Maar verder valt het tegenwoordig qua dode pixels wel mee geloof ik. Of je moet net pech hebben. Mijn vorige scherm had er wel last van (Iiyama E435S), maar dat was een rampenserie waar veel mensen problemen mee hebben gehad. Het is dus het veiligst om een monitor te nemen die al wat langer op de markt is en waarbij bekend is of er veel mensen problemen hebben.

Ik heb nu 2 samsungs (203B en 720N) en die hebben nergens last van. Ook bij de meeste monitors waar ik mee heb gewerkt heb ik eigenlijk nooit een dode pixels kunnen bespeuren. En ook al heb je een dode of oplichtende pixel, in de meeste gevallen valt het niet eens op. Het is maar in een klein aantal gevallen echt hinderlijk (bijv. constant rood oplichtend).

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 21:26
BasieP schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:43:

mochten er dode pixels in zitten mag je hem dus zo terug brengen. Geld echter niet wanneer na een maand er een dode pixel zichtbaar wordt
Wat hij zegt.. Al die 0pixel garanties zijn dikke bullshit.

• StevenK
blup schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 20:57:
[...]

Wat hij zegt.. Al die 0pixel garanties zijn dikke bullshit.
Altijd handig dat er mensen zijn die zo zeker van hun gelijk zijn, dat argumenten niet eens meer nodig zijn.

Verwijderd

Als je een winkel dicht in de buurt hebt, dan kun je vragen of je de monitor werkend kunt zien.
Heeft de monitor geen gebreken dan neem je dat exemplaar mee naar huis. Dat heb ik ook gedaan met mijn oude Samsung 152S (Norrod Gr)

Later heb ik een Samsung 172X gekocht. Deze heb ik via het internet besteld. En aangezien deze schermen een hele hoge kans op pixelfouten hadden. Heb ik een pixel garantie afgesloten. Kostte mij iets van 40E. (Nog steeds stukken goedkoper dan hier in de buurt)
Het was eigenlijk theoretisch een overbodige verzekering.
Maar recht hebben en recht krijgen zijn twee verschillende dingen. De shop zat op 200Km afstand van mijn huis. Dus als ze moeilijk gaan doen, dan kun je niet zomaar even langsrijden. (niet rendabel)

Het betreffende scherm had dus ook een dode sub pixel. Dus netjes retour gestuurd en heb wat later een perfecte scherm gekregen.

De pixel policy van Samsung vind ik nogal absurd.
Ik ben van plan om een lcd tv van dat merk tekopen en heb via mail gevraagd wat hun pixel policy daarvan is.

Hun reactie:

Aangaande pixel problemen met monitoren hanteert Samsung de ISO 13406-II standaard. De ISO 1306-II standaard stelt dat een limiet van maximaal twee (drie 17/19” – vier 21” – vijf 24” weghalen wat niet van toepassing is) heldere of donkere hoofdpixels of vier (zeven 17/19” – tien 21” – twaalf 24” dito) defecte subpixelsacceptabel wordt geacht bij specifieke instellingen van de monitor, afhankelijk van de locatie en kleur van de kapotte pixels.

Heb je een worst case scenario dan heb je een 24"scherm met 5 dode pixel en 12 dode subpixels. Dat is dan binnen de marges van Samsung (ISO 13406-II ) :X

Heb inmiddels een mailtje erachteraan gestuurd of dit ook voor lcd tv's geldt.

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-07 11:28

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ik heb een dell 24 en 20 inch.
De 24inch is spotless.

De 20inch had een dode pixel (zwart) die dikker dan 1 pixel is.
Maar vandaag bij het opstarten heb ik boven ineens 3 hete pixels (groen).
Scherm is 5m oud. Waarschijnlijk doet dell daar toch niets aan. :(

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 21:50:
Heb je een worst case scenario dan heb je een 24"scherm met 5 dode pixel en 12 dode subpixels. Dat is dan binnen de marges van Samsung (ISO 13406-II ) :X
Er staat of toch?
Jouw scenario geeft je dus gewoon recht op een nieuwe.

Verwijderd

Er staat maximaal 5 dode pixels. Dus bij 6 hele dan pas kun je garantie claimen.
Een sub pixel is geen hele pixel fout. Is een kwestie van hoe je de regel interpreteert. Dat weet ik zo niet.

• shorttracker
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-08-2021
Is het niet zo dat bij het terugbrengen zonder reden, de doos altijd ongeopend moet zijn?
Dat heb ik altijd begrepen...? 8)7

Verwijderd

shorttracker schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 22:00:
Is het niet zo dat bij het terugbrengen zonder reden, de doos altijd ongeopend moet zijn?
Nee, maar ik zou de doos wel netjes openen en zorgen dat als ik de boel weer terugbreng dat het eruit ziet als nieuw. Dat is wel zo netjes

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Nee, maar je moet alles wel compleet en in "perfecte" staat weer terug in de verpakking stoppen.

• StevenK
Dat denken veel winkeliers, maar aan de hand van een mooie uitspraak van de geschillencommissie thuiswinkel kun je bewijzen dat dat bull is : http://www.geschillencomm...ssie=25&cat=4&artikel=880
Volgens de Commissie sluit dit geenszins uit dat de koop op afstand ook een koop op proef is. Wel moet de consument rekening houden met de belangen van de ondernemer en in ieder geval niets meer doen dan wat nodig is om vast te stellen of het product bevalt of bruikbaar is voor het beoogde doel. Met het aanzetten van de laptop is de consument binnen deze grenzen gebleven en heeft hij het recht de koop te ontbinden.

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:01
Zero Bright-Dot Warranty:

Applicable to selected models: 15”, 17”, 19” & 20” LCD Monitor.

The models above offer Zero-Bright-Dot warranty (Red, Green, Blue and White). This warranty provides 7 days exchange service (Carry in) from the actual date of purchase.

Warranty applies provided the product is handled property for its intended use, In accordance with its operating and care instructions and upon registration of warranty.

Please take note that the normal warranty will resume after 3 days from date of exchange.

Bright Dot Defects
Bright dot defects appear as pixels that are always lit or “NO”.

Black Dot Defects
Black dot defects appear as pixels that are always dark or “OFF”.

ZBD Exchange Policy
For XBD exchange, unit needs to bring down to Samsung Customer Service Plaza (at 20, Toh Guan Road) and strictly Carry-In only. Upon exchange, please produce this warranty card and record of purchase, i.e. sales invoice / receipt is required. Only unit with full accessories & box will be eligible for exchange. Unit without box or accessories will not be entertained.

Please call Samsung Customer Hotline (1800-SAMSUNG) to check for stock available before coming down for exchange.
Bron: http://www.samsung.com/sg/support/warrantyterms/index2.htm

Tip: Bij de mediamarkt kan je je scherm binnen de 14 dagen ruilen als je er 'niet tevreden' over bent. Vriend van me is zo na 2x ruilen aan een dodepixelvrije psp geraakt.

[ Voor 6% gewijzigd door Teun_2 op 17-10-2006 22:51 ]

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:31
Consumenten denken nog steeds (zoals enkele post boven) dat als je iets koopt in de winkel je het recht hebt om het weer terug te mogen brengen/te ruilen. Dit is NIET waar. Koop is koop. Ruilen/retourneren is een stukje service van de winkel, je hebt er dus geen recht op!

Om even ontopic te reageren:
Ik heb het afgelopen jaar 2 TFT schermen aangeschaft, beide zonder defecte pixels. Zelf denk ik dat de kans op een defecte pixel tegenwoordig minimaal is.

• StevenK
Jimster schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 22:48:
Consumenten denken nog steeds (zoals enkele post boven) dat als je iets koopt in de winkel je het recht hebt om het weer terug te mogen brengen/te ruilen. Dit is NIET waar. Koop is koop. Ruilen/retourneren is een stukje service van de winkel, je hebt er dus geen recht op!
Kleine nuance: wanneer een winkel zegt dat je dat recht wel hebt, heb je het uiteraard wel. (zoals MM, Mycom)
Om even ontopic te reageren:
Ik heb het afgelopen jaar 2 TFT schermen aangeschaft, beide zonder defecte pixels. Zelf denk ik dat de kans op een defecte pixel tegenwoordig minimaal is.
Ik heb er de laatste 2 jaar een stuk of 10, 15 gekocht op m'n werk waarvan één met een dode pixel. En die dag had ik naar het casino moeten gaan, want alleen die éne keer had ik er pixelgarantie bij genomen.

Verwijderd

Heb de mijne dit jaar bij Norrod in Groningen gekocht, die vertelden me gewoon dat ik hem mocht terugbrengen als ik binnen een week 1 dode pixel ontdekte :)

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:43
Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 21:50:
Het betreffende scherm had dus ook een dode sub pixel. Dus netjes retour gestuurd en heb wat later een perfecte scherm gekregen.
Uiteindelijk ben je net zoveel geld kwijt als in de winkel op de hoek, omdat je je monitor ook nog retour moet sturen en pixel"garantie" aanschaft.

Pixel"garantie" is gewoon een manier van winkeliers om de marges van tft schermen op te stuwen. En als je bij die bepaalde winkelier een scherm zonder pixel"garantie" afneemt, dan kun je er donder op zeggen dat je er eentje met een kapotte pixel voor je neus krijgt. Dus je moet haast wel die 40-50 euro extra op tafel leggen bij die winkelier wil je een fatsoenlijk scherm krijgen.
Pagina: 1