Toon posts:

RS232 conversie naar SNMP mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
SNMP is, naar ik begrijp, onder netwerk beheerders een graag gebruikt middel om, hoe kan het ook anders, het netwerk te beheren.

Diverse netwerk apparatuur is in staat om informatie door te sturen via SNMP over haar/zijn gemoedstoestand, zelfs de airco is in staat via het SNMP protocol te laten weten hoe het met haar gaat.

Voor enkele van mijn klanten is het derhalve van belang, dat het beveiligingssysteem of toegangscontrole systeem eveneens meldingen kan doorgeven over SNMP. De hardware die wij leveren, ondersteund dit niet. Het is niet echt gebruikelijk, wellicht daar de beveiligingswereld is redelijk conservatief is.

Ik vraag me af, of er oplossingen zijn om RS232 informatie (die wel volop beschikbaar is) om te zetten naar SNMP. Of is dit een vraag waaruit blijkt dat ik er idd geen verstand van heb :+

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-03 15:43
Je kunt onder Linux met behulp van snmpd scripts triggeren en de output als SNMPoid door te geven, je zult dan wel wat aan elkaar moeten scripten dat de uitvoer van je RS232 commando's opvangt

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er kant en klare oplossingen voor zoiets voor handen, of is dit iets wat je altijd op maat moet maken (daar de input van de RS232 altijd anders is...)

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 19:04:
Zijn er kant en klare oplossingen voor zoiets voor handen, of is dit iets wat je altijd op maat moet maken (daar de input van de RS232 altijd anders is...)
RS232 is een electrische standaard. Daar komen mooie stroompjes uit. SNMP is een formaat standaard, op welke manier we informatie over een netwerk sturen.

Je zult een fysiek apparaat moeten hebben dat de electrische stroompjes om kan zetten in informatie, die je vervolgens met SNMP kan uitlezen.

Verschillende stappen

- RS232 --> electrisch apparaat dat de stroompjes ontvangt
- op dit apparaat moet een daemon draaien dat de RS232 uitleest en opslaat in een database (MIB)
- een SNMP 'server' die deze MIB beschikbaar stelt via het netwerk om uitgelezen te worden.

Succes :)

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.