Toon posts:

[XP] start wel, maar herstart niet

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Mede-tweakers,

Mijn pc start wel gewoon op wanneer het om een "koude start" gaat. Zodra ik een herstart wil doen, sluit windows wel goed af, maar bij het opstarten blijft mijn pc hangen in het allereerste scherm waar enkel de informatie van mijn videokaart vermeld staat. Voordat ik windows weer normaal op kan starten, heb ik eerst ca. 30 minuten moeten wachten (pc staat dan uit).

Ik heb het volgende al geprobeerd:
-enkel pc gebouwd met mobo, cpu, videokaart, geheugen en hd erin
-verschillende videokaarten geprobeerd, zowel PCI als AGP (op meerdere sloten)
-andere hd erin gehad
-ander geheugen erin gestopt (op meerdere sloten)
-nieuwe voeding
-nieuw geheugen
-extra cooler op videokaart
-extra cooler op hd
-nieuwe cpu-cooler
-hd gechecked op bad-sectors
-nieuwe koelpasta bij cpu-cooler en videokaart-cooler

Met bovenstaande veranderingen is het probleem niet verholpen.

Mijn pc ziet er als volgt uit:
- AMD Athlon xp 1600+
- ECS K7s5a mobo
- elixir 512 mb DDR-400Mhz-CL3 pc 3200
- FX 5900 XT met cooler
- 80 Gb hd
- Huntkey LW-6400SH, 400 Watt voeding

Verder hangt er nog een dvd-speler, dvd-brander, externe hd via usb, printer via usb, pci-kaartje met 2xusb, extra geluidskaartje.

Graag zou ik willen weten wat ik zou moeten doen? Ik kom er maar niet achter waar het probleem ligt.

Thnx voor het lezen en eventuele reageren. _/-\o_

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:04:
maar bij het opstarten blijft mijn pc hangen in het allereerste scherm waar enkel de informatie van mijn videokaart vermeld staat.
Dat klinkt als het scherm van het video bios, wat meestal voor de gewone bios informatie verschijnt bij het opstarten. Als hij dus al voor het bios hangt na een herstart dat lijkt het me geen windows probleem maar een hard-/firmware problem.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

Topicstarter
Ok, erg bedankt. Maar dan lijkt het mij dat mijn topic in het verkeerde forum staat. Dit is mijn eerste keer en zou niet weten hoe ik mijn topic zou kunnen verplaatsen. Want wat ik wel heb gelezen is dat je géén dubbele topics mag posten.

Dus, wat te doen?

• Giga_Bjorn
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-09-2025
Probeer eens een BIOS reset dus even batterij er uit en er in, verder probeer het eens met de minimale hardware die je nodig heb om te booten zo kan je zien welk stuk hardware lastig loopt te doen.

Ik zit niet links, ik zit niet rechts, ik zit recht achter voor mijn pc.

• Quintus
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-03 22:07

Quintus

Eg wel! Dus....

Ik heb dit moederbord ook gehad en ook dergelijke problemen gehad. Slaapstand die crashte, vergeten van biosinstelling als ie van de stroom was geweest ook na het vervangen van de biosbatterij.
Een biosupdate naar een getweakte versie (cheapobios 1.07 ofzo) wil wel helpen.
Ik draaide er een AtlonXP 2600+ op en die heb ik nooit hoger kunnen laten draaien dan op Athlon 2000+ omdat de pc anders steeds vast liep. Terwijl de proc op mijn huidige moederbord stabiel op 2600+ draait.
Er moet ergens ook een Groot Ks75a topic zijn misschien vindt je daarin meer info.

Deze plank kan goed draaien en zeer stabiel maar met problemen ben je wel ff bezig denk ik.

Dat bios is lastig te vinden zag ik in een ander topic dus hier een linkje naar het bios wat ik toen gebruikte. Cheepo 1.07 Bios

Unknown

Verwijderd

Topicstarter
Erg bedankt voor de replies. De batterij heb ik al een keer er uit gehaald, maar dit had helaas geen effect. Ik heb die 1.07 bios gedownload en nu zal ik op zoek gaan naar uitleg over hoe je een biosupdate moet doen, want ja,... ik ben nog een beetje een newbie. Mocht iemand al eerder dan ik weten hoe je een biosupdat moet doen, dan hoor ik het graag. Want ondertussen hou ik alle replies constant in de gaten.

Grtz

Verwijderd

Topicstarter
Deze post is niet bedoeld als een "kick". Maar ik zit nu met het volgende:

Ik heb een bootdiskette gemaakt. Daarop heb ik de biosversie (uitgepakt) op gezet. Evenzo heb ik het progje Amiflash er op gezet. Wanneer ik vanaf mijn diskette wil opstarten en dan het progje Amiflash opstart, krijg ik de volgende melding "System BIOS does not have Flash support" (press any key to exit). Bij het indrukken van een toets kom ik dus weer in DOS terecht. Ok, wat doe ik fout en wat heb ik over het hoofd gezien?

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Klinkt alsof biosflashes geblokeerd worden door het bios. Waarschijnlijk vind je in het bios een optie om bios flashen mogelijk te maken.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-02 17:20

MRic3

Of praat ik weer poep?

of een jumpertje wat verkeerd staat ....

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• Quintus

Quintus

Eg wel! Dus....

Zer0 schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 15:24:
Klinkt alsof biosflashes geblokeerd worden door het bios. Waarschijnlijk vind je in het bios een optie om bios flashen mogelijk te maken.
Inderdaad die moet er zijn, want dat mobobios is zeker te flashen.

Remember biosflashen is risky, het kan een dood bord opleveren, maar als je verder geen keus hebt waarom niet. Heb zelf al meermalen een biosupgrade succesvol uitgevoerd.

Unknown

Verwijderd

Topicstarter
Bedoelen jullie daarmee "System BIOS Cacheable" ??? Deze staat bij mij op Enabled. Verder weet ik niet waar ik naar zou moeten kijken aangezien ik het woord BIOS of Flash nergens zie staan in mijn bios-instellingen.

Ik zie naast mijn batterij op de mobo een jumpertje. Ik kan deze maar op 2 manieren plaatsen. Maar ik heb dat jumpertje nog nooit eerder gezien, laat staan dat ik die heb veranderd. En wat houd het verplaatsen van dat jumpertje in als ik vragen mag?

• Quintus

Quintus

Eg wel! Dus....

Check je maual. De bios setting of mobo jumper zal alleen de schrijfbeveiling van je bios verwijderen, behoudens dat die jumper waar je het over hebt daar voor is ;) die jumper naas t de batterij is meestal de CMOS jumper en die moet je niet hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door Quintus op 18-10-2006 16:55 ]

Unknown

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-02 17:20

MRic3

Of praat ik weer poep?

en zorg ervoor dat je in pure DOS zit .. niet de command prompt in windows...
anders gebruik de flash util die op de CD staat die bij je mobo zat.

[ Voor 31% gewijzigd door MRic3 op 18-10-2006 22:12 ]

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 16:30:
Bedoelen jullie daarmee "System BIOS Cacheable" ??? Deze staat bij mij op Enabled. Verder weet ik niet waar ik naar zou moeten kijken aangezien ik het woord BIOS of Flash nergens zie staan in mijn bios-instellingen.

Ik zie naast mijn batterij op de mobo een jumpertje. Ik kan deze maar op 2 manieren plaatsen. Maar ik heb dat jumpertje nog nooit eerder gezien, laat staan dat ik die heb veranderd. En wat houd het verplaatsen van dat jumpertje in als ik vragen mag?
Die optie is het zeker niet, ik weet ook ff niet de juiste naam, maar de optie die je nu toevallig zo noemt kan ook prima een van de oorzaken zijn, van je probleem.

Het systeem start misschien iets langzamer, maar zet alles wat cacheable is in de zelfde lijst alswaar je deze optie gevonden hebt eens op "disabled". weinig zin om uit te leggen wat t doet, en staat in je MBboekje uitgelegd.

Verwijderd

Topicstarter
Merci allemaal. Bij het zoeken naar uitleg over het flashen van de bios voor mijn mobo heb ik de volgende functies "disabled":
(dit waren tips die ik op het internet vond)

-System BIOS Cacheable
- L1 Cache
- L2 Cache

Ik heb idd gewerkt vanuit DOS zelf, via bootdisk. Ik heb de flashtool gebruikt die op de cd staat die bij mijn mobo hoort (waarvan ik geen boekje heb). Helaas kreeg ik weer de melding "System BIOS does not have Flash support". Ik blijf dus met hetzelfde probleem zitten, namelijk dat ik mijn bios niet kan flashen omdat ik de nieuwe biosversie niet kan laden vanwege eerdere genoemde melding.
Wie o wie weet wat ik moet doen, want wat ik ook probeer, het heeft niet het gewenste resultaat!!

Verwijderd

Topicstarter
Wat mij betreft mag deze topic op slot, want ik wil dit graag verplaatsen naar het juiste forum. Allemaal bedankt voor de reacties, maar helaas is mijn probleem nog niet opgelost.

Grtz

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 10:19:
Merci allemaal. Bij het zoeken naar uitleg over het flashen van de bios voor mijn mobo heb ik de volgende functies "disabled":
(dit waren tips die ik op het internet vond)

-System BIOS Cacheable
- L1 Cache
- L2 Cache

Ik heb idd gewerkt vanuit DOS zelf, via bootdisk. Ik heb de flashtool gebruikt die op de cd staat die bij mijn mobo hoort (waarvan ik geen boekje heb). Helaas kreeg ik weer de melding "System BIOS does not have Flash support". Ik blijf dus met hetzelfde probleem zitten, namelijk dat ik mijn bios niet kan flashen omdat ik de nieuwe biosversie niet kan laden vanwege eerdere genoemde melding.
Wie o wie weet wat ik moet doen, want wat ik ook probeer, het heeft niet het gewenste resultaat!!
Lees je Mainboard boekje eens dan.. NoFi

Daar staan alle opties zo'n beetje uitgelegd, en dat scheelt ons werk om het boekje op te zoeken en d/l en door te lezen, om vervolgens je het antwoord kant en klaar voor te schotelen.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals je zelf kunt lezen, heb ik helaas geen MBboekje meer. Maar dit alles doet er niet meer toe, omdat op vrijdag 20 oktober jl. om 23:14 mijn mobo het leven heeft gelaten.
Pagina: 1