Toon posts:

Forum centreren -> frontpage centreren?

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Je kan het forum centeren door bij voorkeuren een checkbox aan te vinken voor "Forum centreren? *", maar deze optie vond ik niet terug op de frontpage, waardoor deze op een lelijke manier tegen de linkerkant van de browser hangt.

Heb ik per ongeluk naast deze optie gekeken? Of is deze optie werkelijk niet aanwezig?

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
De optie bestaat niet en is in het huidige ontwerp van de frontpage ook niet eenvoudig toe te voegen.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De optie is er niet en zal er met de huidige layout ook niet komen. De huidige layout is niet vormgegeven om te worden gecentreerd.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik dat eigenlijk ook wel jammer vind dat die optie er niet is. Maar het went wel, dus jammer, maar helaas.

Edit: Eigenlijk snap ik niet waarom het niet "kan":
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
#if_layout {
    position: relative;
    width: 795px;
    margin-left:auto;
    margin-right:auto;
}

@ James: Dan nog even een "border-left:1px solid #726E62;" om het af te maken :)

[ Voor 52% gewijzigd door Room42 op 17-10-2006 17:09 ]

Lekker aan het fotograferen? 📸
Check mijn V&A voor een upgrade!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Ik heb die code die sjaakduhuuhl net postte even ingevoerd in de CSS-editor van Firefox, en het werkt perfect. Alles centreert netjes. Alleen 'mist' er een streepje aan de linkerkant.

We are shaping the future

• Femme
  • Nu online

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Uiteraard kan het technisch wel, maar het moet er ook nog een beetje uitzien en dat doet het niet met een gecentreerde layout.

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:53

Scott

Ik ben, dus ik tweak

JamesNL schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:07:
Ik heb die code die sjaakduhuuhl net postte even ingevoerd in de CSS-editor van Firefox, en het werkt perfect. Alles centreert netjes. Alleen 'mist' er een streepje aan de linkerkant.
Wat dan weer opgelost kan worden door daar 'border-left: 1px solid #000' aan toe te voegen :)

• Alex)
@Femme: ik vind dit anders niet slecht:
Afbeeldingslocatie: http://xs308.xs.to/xs308/06422/tweakers-gecentreerd.JPG.xs.jpg

(Border-left heb ik even zelf mee zitten prutsen, dat doen jullie natuurlijk beter ;))

[ Voor 19% gewijzigd door Alex) op 17-10-2006 17:13 ]

• Room42
  • Niet online
Femme, ik zie het verschil tussen de frontpage en het forum niet. Waarom is het forum gecentreerd wel "mooi" en de frontpage niet?
Ik gebruik het Tweakers-template op GoT. Dat is toch de default?

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

De FP is door de trackers aan de linkerkant gewoonweg 'links-georienteerd' en dat ziet er gecentreerd - ook met extra bordertje - gewoonweg niet uit. (ik ben sowieso niet echt voorstander van gecentreerde designs en heb GoT ook links staan)

Intentionally left blank

• Alex)
*gaat plugin schrijven die T.net automagisch centreert in IE

• Gé Brander
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

crisp schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:15:
(ik ben sowieso niet echt voorstander van gecentreerde designs en heb GoT ook links staan)
Waarom zijn designers altijd zo eigenwijs? Dit zie je ook in de architectuur wereld. Als een klant iets wil wat hij/zij mooi vindt, waarom moet een designer dan zonodig zeggen dat het niet kan/ het niet wil, en daarom zijn zin doordrukken?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

c70070540 schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:18:
[...]

Waarom zijn designers altijd zo eigenwijs? Dit zie je ook in de architectuur wereld. Als een klant iets wil wat hij/zij mooi vindt, waarom moet een designer dan zonodig zeggen dat het niet kan/ het niet wil, en daarom zijn zin doordrukken?
Ik ben geen designer maar geef gewoon mijn mening hoor ;)

Femme heeft misschien andere argumenten, maar ik ben het wel met hem eens dat de huidige FP layout er niet mooier op wordt als je 'm centreerd.
De GoT layout is ook niet door mij ontworpen, maar was oorspronkelijk ook enkel links-aligned. De centreer-optie is er gekomen omdat de oude GoT layout gecentreerd was en gewenning blijkbaar een erg lastig iets is om te doorbreken...

[ Voor 30% gewijzigd door crisp op 17-10-2006 17:22 ]

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
Smaken verschillen wel, maar als er genoeg vraag naar is, waarom het dan niet als optie erin plaatsen? (het is nu niet direct een groot werk ofzo, dat is al aangetoond)
Je kan gewoon de default op links toch laten staan?

Misschien is het interessant om er een poll in SG ofzo over te openen?

Verwijderd

Persoonlijk zou ik dat ook erg prettig vinden.
Blijkbaar is er meer vraag naar.

Waarom niet een gecentreerde FP als optie aanbieden?
Waarbij de default op links staat?
Iedereen happy toch?

Ok, toegegeven dat je er bij het devven, etc wat rekening mee moet houden.
Maar dat is toch ook te overzien?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-02 00:22

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het forum gecentreerd is ook lelijk ;).

Afaik was de kwestie eerder dat forum en frontpage beiden links uitgelijnd waren. Veel mensen hebben lopen zeuren over het centreren van het forum zodat dit uiteindelijk is toegevoegd.

Moraal is eigenlijk dat je uberhaupt blij moet zijn dat de centreer optie voor het forum bestaat :D

* Janoz forum-t rustig verder aan de linker kant.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Janoz schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:21:
Het forum gecentreerd is ook lelijk ;).

Afaik was de kwestie eerder dat forum en frontpage beiden links uitgelijnd waren. Veel mensen hebben lopen zeuren over het centreren van het forum zodat dit uiteindelijk is toegevoegd.
Ik durf te wedden dat 90% of meer van die mensen net hetzelfde over de frontpage denken. En als de klant er naar vraagt, waarom het dan niet implementeren? ;)
Moraal is eigenlijk dat je uberhaupt blij moet zijn dat de centreer optie voor het forum bestaat :D

* Janoz forum-t rustig verder aan de linker kant.
Ik ben blij met de center-optie hoor, maar ik vind het niet "buitengewoon" dat die optie er is. Zoals ik al zei: als de gebruiker/klant er behoefte aan heeft, waarom niet?

[edit] En om daar precies achter te komen zou je natuurlijk een poll kunnen houden, want discussiëren over smaak is lekker nutteloos :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2006 17:28 ]

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Zoals ik hierboven al meldde werd de behoefte voor de centreer-optie van het forum voornamelijk gevoed door gewenning aan de oude GoT layout die gecentreerd was ;)

Intentionally left blank

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:24

Qwerty-273

Meukposter

Waarom zou je in hemelas naam een pagina zoals fp of got willen centreren in je browser? Het heeft toch een statische breedte en alleen de lengte veranderd. Maar aangezien het wel mogelijk is (zie code hierboven, al is het wel lelijk, maar ieder zijn voorkeur) kan je het toch gewoon toevoegen als abbo optie >:)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Verwijderd

Topicstarter
Qwerty-273 schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:32:
Waarom zou je in hemelas naam een pagina zoals fp of got willen centreren in je browser? Het heeft toch een statische breedte en alleen de lengte veranderd. Maar aangezien het wel mogelijk is (zie code hierboven, al is het wel lelijk, maar ieder zijn voorkeur) kan je het toch gewoon toevoegen als abbo optie >:)
Bijvoorbeeld:
Omdat je op grote schermen(bvb breedbeeld) vaak het browservenster net iets groter hebt staan. Op een 24" scherm moet je nogal redelijk je hoofd draaien om content op de linkerkant te lezen. Als de content echter gecentreerd is, dan staat deze meer naar het centrum van het scherm en is dat ontspannender voor mijn nekspieren :P
En ja, ik kan ook m'n browservenster verslepen naar het centrum(ipv de linkerkant), maar dat is niet altijd handig qua ordening ivm de andere applicaties die naast elkaar draaien.

ps: Firefox vindt plugins ook leuk ;)

• Femme
  • Nu online

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Op een 24 inch monitor ben je niet handig bezig als je je browser maximized. Een windows van ongeveer 1024px breed is handiger omdat je dan vrijwel alle websites optimaal kunt weergeven. Breder voegt niets toe en zorgt alleen maar voor inefficient gebruik van kostbare pixels.

Ik wil een volgende layout wel gecentreerd maken met een vormgeving die daarop afgestemd is.
[...]

Omdat de designer een bepaald totaalplan voor ogen heeft. Als de klant daar op bepaalde details aan gaat sleutelen klopt het plan van de designer niet meer.

In dit geval vind ik het nut van centreren ook niet erg groot. De huidige layout neemt inclusief skyscraper al ongeveer 1024 pixels in en dat is gelijk aan de ideale breedte van een browserwindow.

• Room42
  • Niet online
(Wat is een skyscraper, behalve een hoog gebouw?)

GoT gecentreerd geeft een meer ruimtelijk gevoel. Puur psychologisch, tuurlijk, maar daar is niets mis mee, voldens mij.

Maar goed, die enkeling die er echt niet van kan slapen, kan natuurlijk gewoon ff Firefox tweaken zodat ie netjes centreerd. Maar ik kan er wel mee leven, denk ik :)

* Room42 wil wel nog opmerken, en dat weet ik uit eigen ervaring, dat vormgevers het ook niet altijd bij het juiste eind hebben. Het mag er dan wel mooi uit zien, maar dat wil niet zeggen dat het ook practisch is. ;)

Edit: @Alex: Oh, daar heb ik dan weer geen last van omdat ik een abo heb :)

[ Voor 6% gewijzigd door Room42 op 17-10-2006 21:32 ]

• Alex)
Een skyscraper is zo'n hoge banner aan de rechterkant ;)

Verwijderd

Topicstarter
Femme schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:47:
Op een 24 inch monitor ben je niet handig bezig als je je browser maximized. Een windows van ongeveer 1024px breed is handiger omdat je dan vrijwel alle websites optimaal kunt weergeven. Breder voegt niets toe en zorgt alleen maar voor inefficient gebruik van kostbare pixels.
Ik zei "net iets groter", niet maximized :P Zelfs als het browser venster 50% van de breedte van het (breedbeeld)scherm inneemt dan is dit al veel te groot voor GoT(maar niet per se voor andere websites).
Ik wil een volgende layout wel gecentreerd maken met een vormgeving die daarop afgestemd is.
Das nice :)

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ik ben juist heel blij met het gecentreerde forum en vindt het goed dat er op zijn minst een keuze is.

Bij de FP zou ik die keuze ook graag hebben alhoewel ik het er mee eens ben dat het huidige ontwerp zich er iets minder voor leent.
Echter, als het technisch mogelijk is, waarom dan geen keuze geven? Het is uiteindelijk de gebruiker die er tegenaan moet kijken toch?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-02 20:35

TommyGun

Stik er maar in!

Alex) schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:13:
@Femme: ik vind dit anders niet slecht:
[afbeelding]

(Border-left heb ik even zelf mee zitten prutsen, dat doen jullie natuurlijk beter ;))
Ziet er toch niet uit imo. Heb het forum wel center maar de frontpage ziet er niet uit als je die centert. Die linkerkant..... dat maak je niet mooi met een bordertje. Nee, lekker zo laten :)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:20:
Persoonlijk zou ik dat ook erg prettig vinden.
Blijkbaar is er meer vraag naar.
Same here, gecentreerd is de way to go. Ik was al erg blij met de optie om het forum te centreren. Imho een stuk mooier en zelfs practischer.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Rob
  • Niet online

Rob

crisp schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:31:
Zoals ik hierboven al meldde werd de behoefte voor de centreer-optie van het forum voornamelijk gevoed door gewenning aan de oude GoT layout die gecentreerd was ;)
En de centreer optie van de FP wordt gevoed door de optie om GOT te kunnen centreren :P

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Verwijderd

Hier ook animo voor het centreren van het geheel. Waarom het forum wel en de rest van de site niet?

Zeker nu na de merge is dat gewoon krom.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

[...]

Waarom zijn klanten altijd zo eigenwijs... ;) Er zit een bepaalde gedachte achter het feit dat het design niet wordt gecentreerd, maar zonder argumenten aan te horen, wordt er alweer een conclusie getrokken.

De Tweakers.net draagt een bepaald beeld (wat voortkomt uit het design) uit, wat blijkbaar niet goed of volledig wordt uitgedragen als de website gecentreerd wordt weergegeven...

Ik vind persoonlijk Tweakers.net in het roze heeeeel erg mooi, waarom verandert Tweakers.net de website niet naar roze :?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Bor
  • Nu online

Bor

BtM909 schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 13:06:
[...]
De Tweakers.net draagt een bepaald beeld (wat voortkomt uit het design) uit, wat blijkbaar niet goed of volledig wordt uitgedragen als de website gecentreerd wordt weergegeven...
Het kan toch ook zo zijn dat veel mensen de beperkingen van het design niet vinden passen? Het is toch niet zo dat alleen de ontwerper van het design bepaalt wat mooi is?

Verwijderd

Topicstarter
BtM909 schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 13:06:
[...]
Ik vind persoonlijk Tweakers.net in het roze heeeeel erg mooi, waarom verandert Tweakers.net de website niet naar roze :?
Waarschijnlijk omdat er niet genoeg vraag naar is, want als de meerderheid een roze-met-gele-bolletjes achtergrond zou willen, dan zou die er ook komen.
Volgens mij is er redelijk wat interesse in een optie voor centreren van de frontpage, als ik zo naar de reacties van users in dit topic kijk. Zal ik een poll openen elders op het forum? (SG ofzo? want dit forum volgt niet iedereen)

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:14

Haan

dotnetter

Ik vind persoonlijk de frontpage gecentreerd zoals in het voorbeeld van Alex er ook erg lelijk uitzien. Die linkerkant klopt dan gewoon niet.
Forum heb ik wel gecentreerd staan :)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Bor
  • Nu online

Bor

Haan schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 13:22:
Ik vind persoonlijk de frontpage gecentreerd zoals in het voorbeeld van Alex er ook erg lelijk uitzien. Die linkerkant klopt dan gewoon niet.
Forum heb ik wel gecentreerd staan :)
Een gecentreerd forum hoeft natuurlijk niet precies het huidige ontwerp te volgen. Misschien is het wel nodig de huidige layout aan te passen om hem goed centreerbaar te maken.

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 13:19:
(...) Volgens mij is er redelijk wat interesse in een optie voor centreren van de frontpage, als ik zo naar de reacties van users in dit topic kijk. Zal ik een poll openen elders op het forum? (SG ofzo? want dit forum volgt niet iedereen)
Het is niet zo alsof de meerderheid regeert, zeker niet voor wat betreft ontwerpzaken :) . Er is volgens mij inmiddels in ruime mate aangegeven dat een grote groep gebruikers de optie als wenselijk acht. Of de developers er vervolgens wat mee doen is verder aan hun :) . Het openen van een poll wekt in mijn ogen vooral valse verwachtingen en bovendien kom je niets meer te weten. Je wist namelijk al dat er een groep gebruikers in geinterreseerd is ;) .

DM!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:58

momania

iPhone 30! Bam!

Het gaat de meesten er hier niet om dat ze een gecentreerde FP willen voor het mooie, maar meer voor het makkelijke. Full screen browsen op achterlijke resoluties 8)7
Ik heb ook, net zoals Femme ook al aangaf, de browser grootte ingesteld op een variant met een 1024px breedte en dan is alles prima te bekijken. Met een hogere resolutie worden de meeste sites alleen maar lelijk en/of onleesbaar.

Daarbij hoort een website met z'n opbouw gewoon links bovenin te beginnen. De <center> tag is niet voor niets uit de html specs gehaald ;) Dat is de basis van UI design.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

je kan er altijd gewoon een greasemonkey scriptje tegenwerpen, zodat je hem zowel in FF als in Opera zelf kan centreren. Gewoon het stukje css van de vorige pagina er in smijten en je bent al bijna klaar.
Op mijn werk hang ik wel vast aan IE, maar ik ga vanavond thuis toch iets fabrikeren (5 minuten werk? peanuts)

• Bor
  • Nu online

Bor

JHS schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 13:29:
[...]
Het openen van een poll wekt in mijn ogen vooral valse verwachtingen en bovendien kom je niets meer te weten. Je wist namelijk al dat er een groep gebruikers in geinterreseerd is ;) .
Je maakt de interesse er anders wel min of meer meetbaar mee. Het aantal users die hier reageert hoeft namelijk geen goede afspiegeling te zijn van de doorsnede.

Verwijderd

Topicstarter
JHS schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 13:29:
[...]
Het is niet zo alsof de meerderheid regeert, zeker niet voor wat betreft ontwerpzaken :) . Er is volgens mij inmiddels in ruime mate aangegeven dat een grote groep gebruikers de optie als wenselijk acht. Of de developers er vervolgens wat mee doen is verder aan hun :) . Het openen van een poll wekt in mijn ogen vooral valse verwachtingen en bovendien kom je niets meer te weten. Je wist namelijk al dat er een groep gebruikers in geinterreseerd is ;) .
Moh, een paar mensen in dit topic vind ik niet per se een grote groep of een duidelijk algemeen beeld. Het schept misschien inderdaad valse hoop, maar misschien ook op die manier enige vorm van druk :)
momania schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 13:30:
Het gaat de meesten er hier niet om dat ze een gecentreerde FP willen voor het mooie, maar meer voor het makkelijke. Full screen browsen op achterlijke resoluties 8)7
Dat van dat full screen browsen op 24" zijn woorden die mij in de mond gelegd zijn en dat heb ik nooit beweerd.
Zo ziet m'n browser er nu uit:
http://warehouse.lifeisdigital.net/pictures/other/t.net.png
Ik zou het aangenamer vinden als het gecentreerd staat, want dan moet ik m'n hoofd minder draaien om de tekst te lezen.
[...]
Daarbij hoort een website met z'n opbouw gewoon links bovenin te beginnen. De <center> tag is niet voor niets uit de html specs gehaald ;) Dat is de basis van UI design.
Het weghalen van de center tag heeft meer te maken met het gebruik van div en css en volgens mij niks met grafisch design.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
momania schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 13:30:
offtopic:
Daar is in CSS het `text-align: center;` voor in de plaats gekomen; 't heeft meer te maken dat HTML niet voor opmaak bedoelt is etc en niet zozeer dat een website per see linksboven moet beginnen oid... Lijkt me :P

Overigens kun je het forum en de FP niet met elkaar vergelijken. GoT mist de (relatief) enorm brede trackers aan de zijkant, GoT heeft alleen wat username-pjes en wat knoppies links. Centreren is voor GoT voor mij een logische keus, zodat 't allemaal wat netter over m'n 1024 px breedte verdeeld wordt. (Die tracker rechts is toch maar lelijk en irritant :+)
't Forum is echter compleet anders ingedeeld en is voor 1024 px breedte prima 'gecentreerd' qua informatie als je de trackers weg-denkt.

[ Voor 33% gewijzigd door Osiris op 19-10-2006 13:50 ]

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:58

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 13:43:
[...]

Dat van dat full screen browsen op 24" zijn woorden die mij in de mond gelegd zijn en dat heb ik nooit beweerd.
Zo ziet m'n browser er nu uit:
http://warehouse.lifeisdigital.net/pictures/other/t.net.png
Ik zou het aangenamer vinden als het gecentreerd staat, want dan moet ik m'n hoofd minder draaien om de tekst te lezen.
Centereren maakt voor jou op deze manier nog weinig uit. Hooguit een cm of 2-3.
Dan kan je beter het browser venster gewoon midden in je scherm zetten. ;)
offtopic:
Wees daarbij blij dat je je hoofd moet draaien zo nu en dan om wat op je scherm te lezen, schijnt goed tegen rsi etc te zijn ;)
Osiris schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 13:48:
[...]

offtopic:
Daar is in CSS het `text-align: center;` voor in de plaats gekomen; 't heeft meer te maken dat HTML niet voor opmaak bedoelt is etc en niet zozeer dat een website per see linksboven moet beginnen oid... Lijkt me :P
Mind the text-align ;)

Dat is bedoeld om een text in een block te centreren. Niet om blokken zelf te centreren ;)
De 'flow' van blok elementen van een pagina is nog altijd gewoon van links boven naar rechts onder.

Zelfs de vervanger van de <center> (wat dus niet te text-align='center' is): de align='center' die je ook op een div kan toepassen is zelfs deprecated.

[ Voor 5% gewijzigd door momania op 19-10-2006 14:13 ]

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Bor de Wollef schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 13:39:
[...] Je maakt de interesse er anders wel min of meer meetbaar mee. Het aantal users die hier reageert hoeft namelijk geen goede afspiegeling te zijn van de doorsnede.
En wat als er dan slechts 3% in geinterreseerd zou zijn, zouden we het dan niet moeten doen :) ? (Terwijl die 3% toch best een grote groep kan zijn..)

DM!

• Bor
  • Nu online

Bor

JHS schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 14:14:
[...]
En wat als er dan slechts 3% in geinterreseerd zou zijn, zouden we het dan niet moeten doen :) ? (Terwijl die 3% toch best een grote groep kan zijn..)
Dat heb ik niet gesteld. Het lijkt mij dat je dit soort zaken altijd meetbaar wilt hebben. Wanneer er bijvoorbeeld grote inspanning nodig is om de FP centreerbaar te maken en er maar een klein deel gebruikers interesse in heeft zou je kunnen concluderen dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. Het gaat hier immers om een verbetering van uiterlijk en niet direct van functionaliteit.
(Terwijl die 3% toch best een grote groep kan zijn..)
Als het goed is weet je hoeveel 3% is na de poll.

[ Voor 6% gewijzigd door Bor op 19-10-2006 14:20 ]

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Maar dan ga je er vanuit dat die op de poll reageren de enige mensen zijn die er interesse in zouden hebben :) .

Maar los daarvan: Ja, naar de smaak van de ontwikkelaars zou er een grote investering moeten worden gedaan om de layout zo om te bouwen dat het centreren van de website ook nog visueel appetijtelijk is. Als er véél gebruikers interesse in hebben is dat misschien meer een reden die investering te doen, maar de afweging is er altijd een ten opzichte van het investeren van tijd in andere al dan niet functionele dingen.

En die afweging wordt misschien wel beïnvloed door zo'n poll, maar zeker niet bepaald :) . En dan komen we weer terug bij mijn originele punt: Het schept onjuiste verwachtingen..

DM!

• Bor
  • Nu online

Bor

JHS schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 14:30:
En dan komen we weer terug bij mijn originele punt: Het schept onjuiste verwachtingen..
Het hangt er maar net vanaf hoe je zo'n poll brengt.

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

JHS schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 14:30:
..........
Maar los daarvan: Ja, naar de smaak van de ontwikkelaars zou er een grote investering moeten worden gedaan om de layout zo om te bouwen dat het centreren van de website ook nog visueel appetijtelijk is.
Ik krijg uit de postings het idee dat het technisch niet veel werk is om de optie centreren toe te voegen. Alleen wordt dat (liever) niet gedaan omdat "de ontwikkelaars" vinden dat het er dan niet mooi uitziet daar het ontwerp vd FP niet met centreren in het achterhoofd is ontworpen.

Zelf vindt ik dat wel meevallen bovendien vindt ik browsen op gecentreerde webpages (a la GOT via de pref) een stuk prettiger.

Bovendien als het technisch makkelijk zou kunnen, waarom geen keuze geven middels een pref? Het is uiteindelijk dan alleen de gebruiker die de pref aanvinkt die er tegenaan moet kijken toch en niet de ontwerper ?

[ Voor 7% gewijzigd door Help!!!! op 19-10-2006 15:01 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Bij deze een kick. Ik draai al sinds een tijdje met het forum gecentreerd. Nu ik een breedbeeldscherm heb, stoor ik me steeds meer eraan dat got.tweakers.net keurig gecentreerd is, terwijl de qua layout vrijwel gelijk ogende t.net gewoon helemaal links in het scherm komt. Ziet er niet uit en is gewoon lastig met lezen.

Aangezien de layout van zowel got als t.net in elkaar zouden moeten overlopen alsof het een geheel is (er is niet voor niets een DB merge gedaan, niet waar?) zou ik het erg op prijs stellen dat t.net een centreerfunctie krijgt.

Nu breedbeeld steeds meer gemeengoed wordt, zou t.net daarbij niet achter horen te lopen als koploper op het gebied van computers. Ik denk dat in elk geval veel mensen met een breedbeeldscherm het op prijs zouden stellen als deze toch redelijk eenvoudige functie zou worden geïmplementeerd.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Breedbeeld == niet fullscreen surfen. Ik heb 1280x1024 als resolutie, en mijn browser is maar 1000px breed. Fullscreen browsen is zo zonde van je schermruimte, zeker op breedbeeld. 2 dingen naast elkaar open kunnen hebben heeft veel meer waarde dan naast een site nog ontzettend veel loze ruimte hebben.

Ik denk ook dat met de grote wijzigingen aan de FP die eraan zitten te komen er weinig devtijd meer in de huidige templates gestoken word. Misschien dat een centreeroptie wel aanwezig is in de vernieuwde layout?

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

just wait and see... ;)

Intentionally left blank

• Alex)
AtleX schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 18:38:
Breedbeeld == niet fullscreen surfen. Ik heb 1280x1024 als resolutie, en mijn browser is maar 1000px breed. Fullscreen browsen is zo zonde van je schermruimte, zeker op breedbeeld. 2 dingen naast elkaar open kunnen hebben heeft veel meer waarde dan naast een site nog ontzettend veel loze ruimte hebben.
[...]
Hier ben ik het niet mee eens, ik heb een breedbeeldlaptop (1280x800), een breedbeeld 2e scherm (1440x900) en een gewoon scherm (1280x1024), ik surf eigenlijk altijd fullscreen, die loze ruimte maakt mij niet uit. Ik vind een app fullscreen prettiger werken dan in windowed mode.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

mmmm, zou het toch? ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:39
AtleX schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 18:38:
Er zijn nu eenmaal sites waar het handiger is om een fixed breedte te hebben (zoals deze, aangezien lange regels tekst niet lekker lezen), maar er zijn ook zat sites waar de content zich heel goed leent om volledig gebruik te maken van de ruimte. Bijv. google pictures, waar je bij een groot scherm een veel beter overzicht hebt over de plaatjes en dus minder hoeft te scrollen. Of windows live mail, waarbij je een grotere 'read pane' krijgt en in dat vak waar al je mailtjes staan de 'subject' breder is.

Is het dan werkelijk zo raar te begrijpen dat sommige gebruikers liever fullscreen werken, ipv de hele tijd te switchen tussen fullscreen en windowed als ze zitten te surfen :?

Maar goed, ik ben benieuwd wat er gaat komen :)

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-02 15:41
Alex) schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 21:37:
[...]

Hier ben ik het niet mee eens, ik heb een breedbeeldlaptop (1280x800), een breedbeeld 2e scherm (1440x900) en een gewoon scherm (1280x1024), ik surf eigenlijk altijd fullscreen, die loze ruimte maakt mij niet uit. Ik vind een app fullscreen prettiger werken dan in windowed mode.
Waarmee je het nut van een GUI als Windows (of X11 of Mac OS X) in 1x tot 0 reduceert.. waarom denk je dat vensters in grote zijn aan te passen? Waarom denk je dat er überhaupt vensters zijn? Om ze standaard fullscreen te maken? Nee dus.

Je moet voor de grap eens een tijdje Mac OS X gebruiken, daar is bij veel applicaties niet eens een knop om ze fullscreen te maken, omdat het gewoon volledig indruist tegen het idee wat de ontwerpers hadden toen ze een multiwindow gui ontwierpen. Ik heb eigenlijk bijna nooit een applicatie fullscreen draaien, behalve als ik echt veel vensterruimte nodig heb, zoals bij een ontwikkelomgeving of fotobewerkingsprogramma.

Bovendien is er geen een websitedesigner die ontwerpt met hoge resoluties als uitgangspunt, omdat de meerderheid van de gebruikers geen hoge resolutie gebruiken of, indien dat wel het geval is, hun vensters niet maximaliseren :)

[ Voor 9% gewijzigd door Martin Sturm op 24-03-2007 14:17 ]

• Alex)
Martin Sturm schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 14:15:
[...]

Waarmee je het nut van een GUI als Windows (of X11 of Mac OS X) in 1x tot 0 reduceert.. waarom denk je dat vensters in grote zijn aan te passen? Waarom denk je dat er überhaupt vensters zijn? Om ze standaard fullscreen te maken? Nee dus.
Ik zei ook niet dat ik alles maximaliseer, de lijst van Windows Live Messenger staat gewoon klein windowed op de achtergrond, of niet eens open. Gespreksvensters maximaliseer ik ook niet, evenals WMP. Die spelen ook gewoon windowed. Maar dat ik een groot scherm heb betekent niet dat ik niet mag maximaliseren, ik vind dat - zeker voor IE en Outlook - gewoon fijner werken. Evenals voor Photoshop. Of Photoshop jij ook in een venster met een grootte van een kwart van je scherm?
Je moet voor de grap eens een tijdje Mac OS X gebruiken, daar is bij veel applicaties niet eens een knop om ze fullscreen te maken, omdat het gewoon volledig indruist tegen het idee wat de ontwerpers hadden toen ze een multiwindow gui ontwierpen. Ik heb eigenlijk bijna nooit een applicatie fullscreen draaien, behalve als ik echt veel vensterruimte nodig heb, zoals bij een ontwikkelomgeving of fotobewerkingsprogramma.
Dat is jouw voorkeur, voor surfen enzo verkies ik gewoon fullscreen. En dan is het fijner als de content gecentreerd staat.
Bovendien is er geen een websitedesigner die ontwerpt met hoge resoluties als uitgangspunt, omdat de meerderheid van de gebruikers geen hoge resolutie gebruiken of, indien dat wel het geval is, hun vensters niet maximaliseren :)
Ik ontwerp voornamelijk fixed layouts, meestal tussen de 900 en 1000 pixels breed. Die centreer ik altijd, en ik design altijd fullscreen. Windowed vind ik helemaal niet prettig, dus waarom zou ik?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Serieus, wat een geneuzel om niets. Smaak is smaak, daar valt niet over te twisten. Als je eens wist dat ik zelfs MSN maximaliseer... Alles wat ik gebruik maximaliseer ik, omdat bijna alles wat ik gebruik zulke 'afmetingen' heeft dat handig is om te maximaliseren (op MSN na dan).

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het lijkt mij een goed idee de discussie over het al dan niet maximaliseren van applicaties elders te gaan voeren, SG ofzo. Dit topic was en is bedoeld voor een feature request en gezien crisp in "Forum centreren -> frontpage centreren?" is het antwoord gegeven en moeten we vanaf nu gewoon rustig afwachten.

[ Voor 9% gewijzigd door Harm op 24-03-2007 18:28 ]

Pagina: 1