Toon posts:

HD problemen...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallom ik heb een P133 met 40MB ram en een AMI BIOS (versie 1.0.0.6 geloof ik).
Nu heb ik drie hd's tot m'n beschikking, waarvan ik er 1 in die p133 wil zetten..
- 1 maxtor van 6gb, die doet hety prima in de p133 (maar het is een router dus die gebruik ik liever ergens anders voor)
- 1 WD caviar 31600 (1624.6MB) die het altijd gfoed gedaan heeft in die p133 maar, die ik nu ook in aan andere pc niet meer aan de praat krijg en dus waarschijnlijk kapot is
- 1 WD caviar 2340 (341.2MB) die het in een andere pc wel doet.
Als ik nu de maxtor in m'n p133 zet herkent de bios hem wel gewoon, en doet hij het verder prima, maar ik gebruik die 6gb toch liever ergens anders als het ook met 341mb zou moeten kunne lukken.
Als ik dus een van die WD's erin zet, duurt het achterlijk lang voordat de bios ze herkent (maar hij herkent ze wel) en die caviar 31600 doet dan niets meer, maar die caviar 2340 doet het dan dus wel..
Ik wil nu dus ervoor zorgen dat die schijven wel met een normale snelheid herkent worden door de bios (en dat heeft die bios met die caviar 31600 ook altijd prima gedaan), jullie enig idee wat er aan de hand is/hoe ik dit kan oplossen?

Verwijderd

Staan je jumpertjes wel goed ?

Verwijderd

Topicstarter
wat voor jumpers zouden dat dan precies moeten zijn?
ik heb niet aan de jumpers gezeten sinds die computer voor het laatst goed werkte (met die caviar 31600 en maxtor el allebei in, toen was hij nog geen router)

• DennisBoom
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-08 11:59
De Master-Slave jumpertjes op de achterkant van je HD, langs (ja ik kom uit Brabant :-) de dataconnectoren.
Als je slechts een schijf aan de controller hangt, moeten die op master staan, of single als je dat hebt.
Als he twee schijven aan een controller hangt, moet er een op master en de andere op slave. De master krijgt de laagste letter.

Geen beurs, geen tempo

Verwijderd

Topicstarter
Oh, de master-slave jumpertjes..
ja die staan goed ja..

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad maar dan met een cd-rom speler en een harde schijf. Het duurde zeker een minuut voor de BIOS ze had gevonden. Toen had ik een jumpertje op de pinnetjes gezet voor Non ATA compatible disk. Toen liep liep het weer als een trein :) Mischien is dit bij jouw ook het probleem.

Verwijderd

Ik heb nu die 341.2MB hd van 5731N, heb hier precies hetzelfde probleem op een Asus P/I-P55T2P4 met Award BIOS 4.51PG (hoewel ik niet denk dat dat relevant is). Behalve de master/slave zie ik geen jumpers.
Alleen aan de tegenovergestelde kant daarvan zitten 2 pinnetjes in een stukje wit plastic. Het ziet er uit alsof je er een klein stekkertje op kunt zetten, maar ik zou niet weten wat voor stekker dan. Ik durf ze ook niet te verbinden met een jumper, omdat ik bang ben kortsluiting te veroorzaken. Het wordt aangeduid als J7.
De vraag is dus of iemand nog een idee heeft om deze hd weer aan de praat te krijgen (of is hij gewoon kapot?) en wat J7 is.

Verwijderd

Topicstarter
Hey Eddie!
Dat vreemde ding zit op meer hd's..
Die Quantum die je hebt omgebouwd tot rookmachine heeft dat ook, daar heet hij J12.
op nieuwere schijven zit dit niet, erg werd ding..
Muld0r zei dat het was om aan je geluidskaart te koppelen :)
Pagina: 1