[WSUS]Schijfruimtegebruik verminderen

Pagina: 1
Acties:
  • 254 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:45
Hoi,

ik heb hier een SBS2003-server met daarop WSUS. Dit geheel staat op een Dell met 2 80GB schijven in RAID1.

Het grote probleem is dat de updates van WSUS 30GB innemen, en dan heb ik (bij installatie al) al aangegeven dat alleen Office, Exchange, SQL Server, 2003 en XP, NL en EN nodig zijn. Dit is uiteraard VEEEL te veel, dat is meer updates dan dat er hier in het hele bedrijf aan data is :o

Ze staan al niet in het backup-schedule, maar nu loop ik toch echt tegen problemen aan: er moeten wat DVD's (of eigenlijk, de data ervan, zodat er niet gewisseld hoeft te worden) op HD komen. 80 GB schijven, 5GB aan data ofzo, laat Windows er nog 10 ((hopelijk :X) zwaaar overdreven) innemen, dan zou ik 65GB overhouden. Door die 30GB WSUS-updates, samen met 22.8GB DVD-data en nog wat andere cdrom die om dezelfde reden ook op de harde schijf staan heb ik nog maar 160MB vrij (Op D, Dell heeft een C: van 12GB aangemaakt waar Windows op staat, daar is nog bijna 6 gb vrij).

Ik heb rondgezocht op internet, onder andere http://www.wsuswiki.com/MowingtheGrass gevonden. Ik heb een hoop updates die niet nodig zijn (een hoop Windows2000 dingen die er toch tussen stonden, alles voor IA64, x64 en Itanium enzo eruit, letterlijk een 500 stuks Via Rhine drivers eruit) / verlopen zijn / vervangen zijn door andere updates van "Installeren" op "Geweigerd" gezet, wsusutil gedraaid, wsusdebugtool gebruikt, niets helpt.

Ja, wsusdebugtool maakt zo'n 10 GB vrij (waardoor er alsnog 20gb overblijft, wat me nog steeds extreem veel lijkt), maar in de WSUS Admin (website) die ik dat WSUS weer vrolijk (een groot deel van) die verwijderde updates aan het downloaden is 8)7 :(

Wie weet raad? 2x 750GB erbij gooien (fysiek is de ruimte er, geen idee wat dat met Dell's garantie doet though) is uiteraard niet echt een oplossing :+

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• KoeKk
  • Laatst online: 21:47
- WSUS niet gebruiken en de group policy met de windowsupdate instellingen aanpassen zodat de updates bij MS vandaan gehaald worden?
- Een USB schijf kopen en hierop alleen de onbelangrijke WSUS/DVD data op opslaan (Pas wel ff de Bootvolgorde in je BIOS aan)?
- HD ruimte uitbreiding (Eventueel van door DELL geleverde schijven)

Ik kan er denk ik nog wel meer verzinnen :)

Verwijderd

KoeKk schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 18:36:
- WSUS niet gebruiken en de group policy met de windowsupdate instellingen aanpassen zodat de updates bij MS vandaan gehaald worden?
WSUS is natuurlijk met een reden geimplementeerd, namelijk juist niet de updates bij MS vandaan halen :)

• Paul
2 van de 3 items raden aan wat ik in de laatste regel nu juist geen een oplossing voor het probleem (excessief schijfruimtegebruik door WSUS) vind, maar voor een heel ander probleem (Tekort aan schijfruimte).

Je eerste optie zou nog wel eens een optie kunnen zijn. We hebben 6 werkstations, maar zo te zien download WSUS meer meuk dan 6 XP-stationnetjes aan updates binnen halen, waardoor het zijn doel voorbij is geschoten 8)7
De advanced features, zoals van te voren kunnen testen van updates voordat je ze companywide uitrolt, worden toch al niet gebruikt, geen tijd, geen testbak, je kent het wel, klein bedrijfje :+

Rhàshan - Aditu Sunlock

• KoeKk
  • Laatst online: 21:47
Het probleem wat je nu hebt is toch dat je te weinig schijfruimte hebt voor de zaken die je wilt doen? Het uitbreiden van schijfruimte is echt geen wereldschokkende investering en lost in een klap al je problemen op.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is als je A wilt zal je B moeten uitbreiden, 2 maal een 80Gb schijf zal heus niet meer kosten als €300 (Anders wordt je wel heel hard genaaid door dell). Je kan wel gaan zoeken naar een hele moeilijke oplossing maar ik denk dat je zo sneller een werkende oplossing hebt. Daarnaast geeft de schijfruimte uitbreiding je een stuk flexibiliteit in de toekomst :)

• Paul
Ik heb inderdaad momenteel onder andere het probleem dat er teveel schijfruimte in gebruik is. Dat probleem valt vanaf 2 kanten op te lossen: Meer of grotere schijven kopen, of kijken wat er zoveel schijfruimte vreet en er iets aan doen.

Momenteel ben ik op de tweede manier bezig. Had iemand 30GB aan MP3tjes op de server gezet dan was het simpel, verwijderen die hap, no way dat ik daarvoor de schijfruimte ga uitbreiden.

In mijn ogen is dit hetzelfde, er staat 30gb aan updates op de server, wat mijns inziens veeel te veel is, waardoor ik ga zoeken hoe ik dat terug kan dringen. Helaas valt daar op Internet zeer weinig over te vinden, die "mowing the grass" link in de openingspost is zo ongeveer het enige, en die zegt weer niet wat ik met bestaande updates moet doen om aan te geven dat WSUS ze weg mag gooien. WSUS staat nu (hoewel, zal al wel klaar zijn trouwens :P ) potjandorie zelfs updates die op geweigerd staan te downloaden.

Daarom dat ik hier kom vragen hoe ik het (tadaaa: zie de topictitel) schijfruimtegebruik van WSUS kan verminderen. Als het niet kan, dan kan het niet, maar de dag dat ik op GoT een topic moet openen over hoe ik er schijven bij moet plempen is de dag dat ik mezelf (laat) ban(nen) en overstap naar BeginnersWeb...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Je kan er toch ook voor kiezen dat de updates op de Microsoft Update Server blijft staan? En dan alleen de updates approven welke je gaat gebruiken. Scheelt toch veel ruimte lijkt mij ;)

• Paul
Mijn hoofdoel bij de WSUS-server is zorgen dat het dataverkeer laag blijft, zodat de update maar 1x vanaf het internet hoeft te komen en verder door de WSUS-server wordt verdeeld.

Tevens worden alle updates automagisch goedgekeurd, a la standalone/zonder WSUS. "De IT afdeling" (lees: ik, zodra er iets fout gaat) heeft daar niet genoeg tijd of budget ofzo om dagelijks of wekelijks of net wat updates te gaan zitten goedkeuren, laat staan dat er testbakken zijn of dat ik op meer criteria dan de woordjes Itanium, x64 of Windows 2000 in de patchomschrijving dingen kan gaan af- of goedkeuren.

Op jouw manier ben ik dus zowel tijd kwijt aan het goed- of afkeuren van updates, als bandbreedte aan het meermaals downloaden van de updates.

Misschien moet ik de vraag anders stellen: Hoe krijg ik WSUS zover dat geweigerde updates (ongeacht of deze nu al wel of niet ergens geinstalleerd zijn op een werkstation) zover dat hij deze uit zijn 'cache' gooit zonder dat hij ze opnieuw gaat downloaden? Ik heb nog maar 200 van de 1247 updates op goedgekeurd staan, de rest is verlopen, vervangen door een andere update, voor een verkeerde processorarchitectuur of voor softwarepaketten die we helemaal niet hebben...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

de "cleanup" optie wordt met WSUS 3.0 ingevoerd, tot die tijd moet je dus tijdens je configuratie aangeven dat er géén Express files moeten worden opgehaald, maar pas bij approve de download gestart wordt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Spectre75
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-12-2024
Probeer het volgende eens, geen nette oplossing maar het werkt:

1) Zoek in de updates folder op je WSUS server naar een paar grote updates die niet gebruikt worden (BV Service Packs)
2) Delete die bestanden
3) maak een leeg TXT bestandje (met Notepad) en save die file onder dezelfde naam (incl extensie)
Pagina: 1