[KPN] Glasverbinding laten trekken (zakelijk)

Pagina: 1
Acties:
  • 810 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:43
Hallo Medetweakers,

Ik zit met een klein dillema.
Op de locatie waar ons bedrijf zit is de hoogste snelheid DSL verkrijgbaar 1Mbit
Andere manieren om internet te krijgen (glas/coax/whatever) zijn niet leverbaar.

Nu is er een provider geweest welke met KPN heeft gepraat en nu zijn ze tot de volgende conclussie gekomen.
KPN is bereid een glaskabel te trekken onder een aantal voorwaarden
1. voldoende deelnemers
2. langdurige contracten

punt 1 is OK, maar bij punt 2 zit het probleem dus.

Ik heb 2 opties

optie 1 = 5-jarig contract. De eenmalige investering is dan € 1800,00
optie 2 = 3 jarig contract. De eenmalige investering is dan € 6800,00

Nu zijn 3 tot 5 jarige contracten aardig lang in internetwereld, maar het vervelende is dat we geen keus hebben.

Elke andere partij vertikt het om een kabeltje te trekken, en wij hebben gewoon meer nodig dan 1Mbit.

In de contracten wordt wel een onderdeel opgenomen dat als de gemiddelde prijs markt conform daalt, dat na 2 jaar de maandelijkse kosten dan ook dalen.

wat is jullie advies hierin? gewoon 5 jaar afsluiten, of toch 3 jaar ?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:21
Kun je niet meerdere 1Mbit lijnen laten stapelen zodat je daarmee een hogere snelheid behaald.

Dit hebben wij namelijk bij ons op de zaak via Demon laten doen (helaas is Demon er niet meer, maar het kan zijn dat andere providers dit ook doen?)

Edit:
Bij ons heeft Demon 2x SDSL 4-MBit down en 4-MBit up op elkaar gestapeld zodat we een 8 Mbit up en down kregen.

[ Voor 19% gewijzigd door Polderdijk op 17-10-2006 16:08 ]

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-02 17:20

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Hoe verhouden de maandelijkse kosten zich tot de eenmalige kosten (globaal :P)? Want dan kun je een beetje kijken wat handig is.

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-02 20:56
Wat zijn de kosten voor glas per jaar? Waarschijnlijk kan je het abbo al eerder afkopen, als je eerder weg mocht gaan op die locatie.
Hoe goed gaat het met het bedrijf? wordt er een grote groei verwacht, of juist niet?

Ik denk dat je dat intern zou moeten bespreken of je dat risico aan wil gaan.

• Lekkere Loempia
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-12-2025
Heb jij ook al eens aangeklopt bij een partij als Eurofiber? Deze trekken ook geregeld een lijn voor bedrijven, die behoefte hebben aan een goede breedbandlijn. Wellicht kan jij daar terecht voor een betere oplossing.

[ Voor 11% gewijzigd door Lekkere Loempia op 17-10-2006 16:13 ]

• Grolsch
Polderdijk schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:06:
Kun je niet meerdere 1Mbit lijnen laten stapelen zodat je daarmee een hogere snelheid behaald.

Dit hebben wij namelijk bij ons op de zaak via Demon laten doen (helaas is Demon er niet meer, maar het kan zijn dat andere providers dit ook doen?)

Edit:
Bij ons heeft Demon 2x SDSL 4-MBit down en 4-MBit up op elkaar gestapeld zodat we een 8 Mbit up en down kregen.
stapelen kan, maar brengt ook forse kosten met zich mee.

Als we er vanuit gaan dat als ik met SDSL 4Mbit wil bereiken dan ben ik 4 x "x" maandbedrag kwijt wat met glas goedkoper is te bereiken.
IceStorm schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:09:
Hoe verhouden de maandelijkse kosten zich tot de eenmalige kosten (globaal :P)? Want dan kun je een beetje kijken wat handig is.
voor een 10Mbit verbinding ben je zo'n 425 € in de maand kwijt. Maar dan heb je nog geen internet.
Wil je over die 10Mbit verbinding een 4Mbit internet verbinding dan komt daar nog zo'n 290 € overheen.

Dus 4Mbit kost 700 € in de maand, wel een hele dikke SLA etc. erop en de lijn is "non-overbooked".

De maandelijkse kosten verschillen niet bij een contract van 3 of 5 jaar.
Big Daddy schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:10:
Wat zijn de kosten voor glas per jaar? Waarschijnlijk kan je het abbo al eerder afkopen, als je eerder weg mocht gaan op die locatie.
Hoe goed gaat het met het bedrijf? wordt er een grote groei verwacht, of juist niet?

Ik denk dat je dat intern zou moeten bespreken of je dat risico aan wil gaan.
Kosten staan hierboven, en bij verhuizing be-eindiging contract kun je in het contract zetten, dat is een goede tip.

Momenteel zijn we een bedrijf met 2 locaties
1. Hoofdkantoor = het probleem geval waar we het nu over hebben met zo'n 60 users
2. Produktiekantoor = 15 medewerkers.

De lijn zit nu al nokkie nokkie vol met replicatie verkeer tussen de 2 locaties, en we hebben sindskort een filiaal in de USA opgericht, en India zit er ook aan te komen, dus de vraag zal alleen maar groter worden.

De gehele backbone staat ook op het hoofdkantoor, en kan niet gecolocated worden. dus de vraag is er wel degelijk.

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-02 20:56
Grolsch484 schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:20:

Kosten staan hierboven, en bij verhuizing be-eindiging contract kun je in het contract zetten, dat is een goede tip.

Momenteel zijn we een bedrijf met 2 locaties
1. Hoofdkantoor = het probleem geval waar we het nu over hebben met zo'n 60 users
2. Produktiekantoor = 15 medewerkers.

De lijn zit nu al nokkie nokkie vol met replicatie verkeer tussen de 2 locaties, en we hebben sindskort een filiaal in de USA opgericht, en India zit er ook aan te komen, dus de vraag zal alleen maar groter worden.

De gehele backbone staat ook op het hoofdkantoor, en kan niet gecolocated worden. dus de vraag is er wel degelijk.
Is verhuizen geen serieuze optie? Het kost wel ff wat, maar dat scheelt wel ongeveer 600 p/m als je op een andere locatie wel een fatsoenlijke verbinding hebt voor € 100.

Waarom is het niet mogelijk om te colocaten? (gewoon interesse ;))

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Sja, dan zit je al snel aan glas, of wimax bijvoorbeeld.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
1 Mbit te weinig voor replicatie verkeer ? Hmm das best pittig

Maar mischien heb je hier iets aan ? http://www.ethernet.nl/in...81/ethernet-internet.html

Er zijn de laatste tijd steeds meer gemeente waar een verglazingsproject loopt. En waar ook bedrijven op kunnen intekenen. En als er genoeg deelnemers zijn dan wordt dat gebied verglaasd

Non Profit Project:

http://cms.dordrecht.nl/sbd

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-02 17:20

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Big Daddy schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 20:39:
Is verhuizen geen serieuze optie? Het kost wel ff wat, maar dat scheelt wel ongeveer 600 p/m als je op een andere locatie wel een fatsoenlijke verbinding hebt voor € 100.
Verhuizen voor een internetverbinding lijkt me gewoon geen optie. Zeker met 60 man en een productiekantoor met 15 man.

Maar ok, je gaat voor 3 jaar internet dus ca. € 32.000 --> € 10.666 per jaar en voor 5 jaar € 43.800 --> € 8760 per jaar.
Nou vind ik € 2000 per jaar zelf een aardig bedrag, aan de andere kant is het een besparing van net aan € 25,- per werknemer per jaar (en dat lijkt me een bedrag dat wegvalt).
Bottomline, ik zou voor 3 jaar gaan maar wel zonder de andere variabelen te kennen. Als jullie als enige ergens in de middle of nowhere zitten als bedrijf (en er dus ook in de toekomst een geld te verdienen valt met het aanleggen van nieuwe verbindingen) zou ik voor 5 jaar gaan bijv.

[edit]Oh alle andere opties kunnen natuurlijk ook maar ik gok dat je al een hoop geprobeert hebt ;))

[ Voor 4% gewijzigd door IceStorm op 17-10-2006 21:03 ]

• boukej
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-01 16:26
Heb je ook naar alternatieven gekeken?

Internet via schotel
www.bysky.nl: Grootzakelijk gebruik

* Tweeweg, dus geen telefoonlijn meer nodig
* Geschikt voor meerdere pc's
* Abonnementskosten vanaf 99 of 140,00 euro per maand excl. BTW
* Eerste investering tussen de 1990 en 4479 euro excl. BTW excl. installatie
Internet via straalverbinding

Misschien kun je KPN zo gek krijgen om je van internet te voorzien door middel van een straalverbinding.

Hierbij dient er een pand in de omgeving te zijn waar wel de gewenste snelheid mogelijk is en waarmee je een straalverbinding kunt opzetten.

Misschien vreemde opties maar wellicht wel het onderzoeken waard.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Lekkere Loempia schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:12:
Heb jij ook al eens aangeklopt bij een partij als Eurofiber? Deze trekken ook geregeld een lijn voor bedrijven, die behoefte hebben aan een goede breedbandlijn. Wellicht kan jij daar terecht voor een betere oplossing.
Praat inderdaad eens met eurofiber bijvoorbeeld. Wat wel een 'probleem' nog kan zijn is dat zij wel fiber kunnen leveren van A naar B, maar je dan nog geen internetconnectiviteit hebt. Maar je kan bij een hosting partij zoals bijvoorbeeld TRUE misschien weer informeren wat het kost om met fiber te koppelen en dan bijvoorbeeld 10 of 30Mbps af te nemen aan internet bandbreedte. Reken op zo'n 20 tot 40 euro per Mbit per maand wel. Dat komt dan bovenop je fiber kosten per maand en misschien een eenmalige investering natuurlijk.

Het is altijd verstandig om met het animo wat er nu is, KPN doet het niet alleen voor jullie als bedrijf, bij andere partijen te shoppen! Misschien heb je dan wel twee offertes voor dezelfde dienstverlening (fiber + bandbreedte + IP space etc), maar je kan de KPN offerte scherper maken erdoor. Je kan dan gewoon wel met KPN inzee gaan, maar het drukt wel hun prijs.

De kabelboer in die regio is? Die kan ook wel eens fiber in de buurt hebben. En er zijn nog meer partijen met (veel) fiber in Nederland zoals BritischTelecom (BT) en Versatel bijvoorbeeld.

[ Voor 16% gewijzigd door bjck op 17-10-2006 22:09 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• tweakmiv
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-10-2025
Zijn ze in je buurt nog niet bezig met WiMAX?

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-02 09:15
Probeer ook eens bij Fasfiber.
wanneer er voldoende intresse is in een gebied (zal rond de 20 bedrijven zitten) leggen ze al glas naar je deur voor nog geen 1000 euro.
vervolgens hebben hun een hoop leveranciers die connectiviteit bieden en andere diensten.
voor een 10mbit verbinding 1 op 1 kom je op een goede 400 euro per maand uit.
hier in Lelystad worden op deze manier alle industrie terreinen verglaasd en de contracten lopen voor zover ik weet gewoon per jaar.

Join the club

• Grolsch
Big Daddy schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 20:39:
[...]

en bedrijf met 120 werknemers verhuizen ( waarvan zo'n 60 produktie en 60 kantoor) is gewoon geen optie.
Waarom is het niet mogelijk om te colocaten? (gewoon interesse ;))
We werken met zo'n 15 engineers welke met 3D modeleren, je gaat dan geen server willen colocaten.
IceStorm schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 21:03:
[...]

Verhuizen voor een internetverbinding lijkt me gewoon geen optie. Zeker met 60 man en een productiekantoor met 15 man.

Maar ok, je gaat voor 3 jaar internet dus ca. € 32.000 --> € 10.666 per jaar en voor 5 jaar € 43.800 --> € 8760 per jaar.
Nou vind ik € 2000 per jaar zelf een aardig bedrag, aan de andere kant is het een besparing van net aan € 25,- per werknemer per jaar (en dat lijkt me een bedrag dat wegvalt).
Bottomline, ik zou voor 3 jaar gaan maar wel zonder de andere variabelen te kennen. Als jullie als enige ergens in de middle of nowhere zitten als bedrijf (en er dus ook in de toekomst een geld te verdienen valt met het aanleggen van nieuwe verbindingen) zou ik voor 5 jaar gaan bijv.

[edit]Oh alle andere opties kunnen natuurlijk ook maar ik gok dat je al een hoop geprobeert hebt ;))
KPN is de enige partij die uberhaupt een glaskabel wil trekken hier naar toe.
boukej schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 21:26:
Heb je ook naar alternatieven gekeken?

Internet via schotel

[...]

Internet via straalverbinding

Misschien kun je KPN zo gek krijgen om je van internet te voorzien door middel van een straalverbinding.

Hierbij dient er een pand in de omgeving te zijn waar wel de gewenste snelheid mogelijk is en waarmee je een straalverbinding kunt opzetten.

Misschien vreemde opties maar wellicht wel het onderzoeken waard.
Wat zijn de response tijden van schotel / straal verbinding, en wat zijn de SLA's :?

Ik heb gewoon niet zoveel vertrouwen in "draadloos" als het om een bedrijfskritisch proces / onderdeel gaat. Geef mij maar gewoon een "kabeltje".
bjck schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 22:08:
[...]

Praat inderdaad eens met eurofiber bijvoorbeeld. Wat wel een 'probleem' nog kan zijn is dat zij wel fiber kunnen leveren van A naar B, maar je dan nog geen internetconnectiviteit hebt. Maar je kan bij een hosting partij zoals bijvoorbeeld TRUE misschien weer informeren wat het kost om met fiber te koppelen en dan bijvoorbeeld 10 of 30Mbps af te nemen aan internet bandbreedte. Reken op zo'n 20 tot 40 euro per Mbit per maand wel. Dat komt dan bovenop je fiber kosten per maand en misschien een eenmalige investering natuurlijk.

Het is altijd verstandig om met het animo wat er nu is, KPN doet het niet alleen voor jullie als bedrijf, bij andere partijen te shoppen! Misschien heb je dan wel twee offertes voor dezelfde dienstverlening (fiber + bandbreedte + IP space etc), maar je kan de KPN offerte scherper maken erdoor. Je kan dan gewoon wel met KPN inzee gaan, maar het drukt wel hun prijs.

De kabelboer in die regio is? Die kan ook wel eens fiber in de buurt hebben. En er zijn nog meer partijen met (veel) fiber in Nederland zoals BritischTelecom (BT) en Versatel bijvoorbeeld.
Kabelboer is Essent, en wil niets. zoals eerder vermeld KPN is de enige die uberhaupt iets wil.

Er zijn maar 2 bedrijven hier die er interesse voor hebben, de andere bedrijven hebben OF vroeger zelf al glas laten trekken voor aanzienlijk veel geld (30.000 EUR) en die vertikken het om dat te gaan sharen voor ons.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Grolsch484 schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 12:26:
[...]

Kabelboer is Essent, en wil niets. zoals eerder vermeld KPN is de enige die uberhaupt iets wil.

Er zijn maar 2 bedrijven hier die er interesse voor hebben, de andere bedrijven hebben OF vroeger zelf al glas laten trekken voor aanzienlijk veel geld (30.000 EUR) en die vertikken het om dat te gaan sharen voor ons.
Maar de partij van wie die vezel is (die buis met daarin vele vezels) heeft er vast wel een paar over te verhuur. Of is het een prive aangelegenheid van die bedrijven zelf en niet een 3de partij zoals Versatel of Eurofiber?

Dan zou het vreemd zijn nog omdat je vaak 16 of 96 of meer vezels tegelijk hebt in een kabel dat ze niet iets willen verhuren.... Je moet eigenlijk geen bandbreedte willen afnemen van ze maar gewoon een vezelpaar.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Grolsch
bjck schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 13:05:
[...]

Maar de partij van wie die vezel is (die buis met daarin vele vezels) heeft er vast wel een paar over te verhuur. Of is het een prive aangelegenheid van die bedrijven zelf en niet een 3de partij zoals Versatel of Eurofiber?

Dan zou het vreemd zijn nog omdat je vaak 16 of 96 of meer vezels tegelijk hebt in een kabel dat ze niet iets willen verhuren.... Je moet eigenlijk geen bandbreedte willen afnemen van ze maar gewoon een vezelpaar.
de kabeltjes zijn van KPN.

Ik zal de situatie proberen uit te leggen
KPN heeft ergens een hoofdknooppunt (A)
Bedrijf heeft destijds glas laten trekken naar hun bedrijf ( B )
Wij zijn C

code:
1
A-----3KM------B---------500meter------C

KPN zegt gewoon doodleuk dat wij dus 3500 meter graafwerkzaamheden moeten betalen, terwijl het fysiek maar over de laatste 500 meter gaat.

Maar KPN heeft dus dat aanbod gedaan zoals in de TS vermeld, mits je dus voor 3 of 5 jaar bij hun blijft.

• Lekkere Loempia
Weet jij echt zeker dat alle kabels van KPN zijn. Er zijn namelijk genoeg partijen die een glasvezel ringen hebben liggen, waar KPN verder niks mee te maken heeft (waaronder Eurofiber). Ze kunnen jou dan op een ring aansluiten en vervolgens kunnen je netwerkapparatuur bijvoorbeeld in AMS-IX laten hangen, om uiteindelijk een internet routering in hun backbone te krijgen. Dat vergt ook enig graafwerk voor wat betreft het aansluiten op de ring, maar dan heb je ook echt wat. Aangesloten worden op een glasvezelring door een prof. organisatie lijkt mij velen malen beter, dan een KPN die erg niet echt zin in lijkt te hebben.

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
Niet alleen dat maar KPN legt ook Dark Fiber. De kabel wordt dus van jou in dat geval. KPN heeft daar niets over zeggen. Kan heel goed zijn dat de partij in kwestie de eigenaar is van de kabel.

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

• Grolsch
De ISP in kwestie heeft met diversie kabel "boeren" gepraat, en alleen KPN wil betaalbaar een kabeltrekken voor 2 bedrijven. andere partijen geen interesse volgens de ISP.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Grolsch484 schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 14:54:
De ISP in kwestie heeft met diversie kabel "boeren" gepraat, en alleen KPN wil betaalbaar een kabeltrekken voor 2 bedrijven. andere partijen geen interesse volgens de ISP.
'Volgens de ISP'

ga zelf eerst eens op onderzoek uit... Je moet salesmannetjes van marktpartijen met andere belangen NOOIT vertrouwen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Lekkere Loempia
_DH schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 15:10:
[...]

'Volgens de ISP'

ga zelf eerst eens op onderzoek uit... Je moet salesmannetjes van marktpartijen met andere belangen NOOIT vertrouwen.
Ben ik het mee eens. Weet jij ook wel welke kabelboeren zijn exact hebben aangesproken en heeft de ISP in het verhaal geen eigen belang erin verwerkt, zodat het voor de kabelboer minder interessant is? Stap eens zelf naar een kabelboer. Bij dit soort oplossingen willen sommige zelf ook met een oplossing komen. Heb je niet direct een ISP voor nodig.

• boukej
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-01 16:26
Grolsch484 schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 12:26:

Wat zijn de response tijden van schotel / straal verbinding, en wat zijn de SLA's :?

Ik heb gewoon niet zoveel vertrouwen in "draadloos" als het om een bedrijfskritisch proces / onderdeel gaat. Geef mij maar gewoon een "kabeltje".
Als je wilt weten wat een aanbieder te bieden heeft en hoe het met hun service level zit, dan moet je even bellen en je boeren verstand gebruiken.

Bovendien zit er een groot verschil tussen "gewoon draadloos" zoals een huis-tuin-en-keuken access point en een professionele inrichting die juist voor bedrijven bedoeld is.

Persoonlijk vind ik een kabeltje ook leuker hoor. Blijft ook werken bij stevige hagelbuien.

Verwijderd

Kunnen jullie geen straalverbinding opzetten naar een ander bedrijf dat wel snel ADSL (of iets anders) kan krijgen?

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:13

qless

...vraag maar...

Neem nu maar "gewoon" glasvezel, als internet zo belangrijk is voor je bedrijf dan moet je niet gaan "rommelen" met straalverbindingkjes.

Reken anders uit wat het kost om een dag niet te kunnen werken voor heel het bedrijf...

Als KPN glas aansluit kun je dat ook met een SLA nemen.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Pagina: 1