HP/Compaq NX9030 laptop harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-07 22:40
Een vriendin van mij heeft een laptop gebracht, waarvan de harde schijf moet worden vervangen.
De harde schijf kreeg ik er heel makkelijk uit (deze zit achter een klepje bij het knopje om je scherm omhoog te duwen).
De hardeschijf die erin zit is een Seagate 40 GB ATA-100, hoeveel toeren kan ik zo snel niet zien (laptop ligt nu thuis). Deze zit in een soort bracket die je zo in de laptop schuift en dan vast klikt. Nu wil ik deze gaan vervangen alleen is er helaas geen pc winkel bij mij in de buurt en doe ik al mijn aankopen via internet.

Ze wil er graag een 60 GB voor hebben. Kan gewoon een hardeschijf bij bijvoorbeelde de Pricewatch bekijken en die eventueel bestellen? Of moet ik nog rekening houden met de maten.

Op de website van HP kan ik de laptop nog wel vinden maar er zijn geen technische documenten meer beschikbaar, dus hierin zoeken wordt lastig.

Zijn er mensen die dezelfde laptop hebben en weten welke hardes chijf erin past?

Edit:
Ik heb via compaq een handleidng gevonden, alleen staat er bij hoe ik de harde schijf moet vervangen maar wat voor type of wat voor maat harde schijf ik moet hebben. Mijn inziens moet het een 2,5 inch harde schijf zijn

[ Voor 13% gewijzigd door Binnetie op 17-10-2006 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je moet gewoon op zoek gaan naar een 2.5" hdd. Als je die overschroeft in de bracket dan kun je hem zo overzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Terw_Dan schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:08:
Je moet gewoon op zoek gaan naar een 2.5" hdd. Als je die overschroeft in de bracket dan kun je hem zo overzetten :)
Maar er zijn 9,5 mm hoge schijven en 11 mm meende ik...
En de hoeveelheid toeren maakt ook geen verschil?

[ Voor 8% gewijzigd door Binnetie op 17-10-2006 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicelmo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05-2021
Volgens mij zijn 2,5 inch harddisks allemaal even groot, er bestaan ook 1,8 inch schijven maar die moet je niet hebben! 3,5 inch ook niet, dit zijn de gewone harddisks van pc's

Dus 2,5 voor dit notebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Binnetie schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:10:
[...]

Maar er zijn 9,5 mm hoge schijven en 11 mm meende ik...
En de hoeveelheid toeren maakt ook geen verschil?
standaardis het gewoon 9,5mm. evt kun je je huidige disk nog opmeten als je vermoed dat een 11mm gewoonweg niet gaat passen.

de hoeveelheid toeren maakt niet uit voor de werking in je notebook, wel voor de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Bedankt voor de antwoorden.
Maakt het merk nog uit? Kan een HP laptop gewoon alles aan net als een desktop pc?
Gebruik op accu zal wel verminderen wanneer je een sneller hdd erin zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Binnetie schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:48:
Bedankt voor de antwoorden.
Maakt het merk nog uit? Kan een HP laptop gewoon alles aan net als een desktop pc?
Gebruik op accu zal wel verminderen wanneer je een sneller hdd erin zet.
merk maakt niets uit, het zijn gewoon standaard IDE diskjes namelijk. En je hebt idd wel een iets kortere accuduur met een snellere schijf, gezien die iets meer zuipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:57

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Terw_Dan schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 18:58:
[...]
merk maakt niets uit, het zijn gewoon standaard IDE diskjes namelijk. En je hebt idd wel een iets kortere accuduur met een snellere schijf, gezien die iets meer zuipen.
Daarnaast worden snellere schijven ook iets warmer dan de wat tragere. (over het algemeen) Zo heeft Hitachi lijsten bij zijn notebook schijven van notebooks waarvoor zij achten dat de schijf geschikt is. Van andere fabrikanten weet ik niet of dat het ook hebben?

Zo heb ik in mijn Dell Inspiron een 4200rpm schijfje vervangen voor een Hitachi E7K100 60GB. Nu staat de Dell Inspiron 4100 serie op de lijst van deze Hitachi schijf, maar ondanks dat wordt hij regelmatig warmer dan eigenlijk zou moeten. Op het moment is de schijf volgens HDlife 49 graden terwijl de max. bedrijfstemperatuur 40 graden zou moeten zijn volgens Hitachi. (beetje vreemd)

Als ik nu een andere schijf zou moeten kopen dan zou ik in iedergeval één nemen welke een hogere bedrijfstemperatuur mag hebben. Bijvoorbeeld de 7K100 of 5K100, deze laatst draaid 5400rpm tegen de 7K100 die 7200rpm doet.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1