Toon posts:

MacBook HD uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij Systeemvoorkeuren-> Energiestand staat een optie "Plaats harde schijven in sluimerstand indien mogelijk"

Nu start ik mijn macbook op via een externe FW drive, hier op staat OSX geinstalleerd, Mijn macbook leest niks van af de 60gig drive in me macbook, maar ik heb niet het idee dat de schijf in me macbook uitgeschakeld wordt. Dit zou ik graag willen omdat ik het zonden vind om me 2,5` schijf een hele nacht te laten draaien als het niet nodig is. Is het mogelijk om de interne schijf van de macbook te laten sluimeren als je boot van af een Externe HD en is dit te controleren?

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kijk eens met de Terminal of er misschien bestanden openstaan op de interne schijf.
Dit doe je door middel van:
code:
1
lsof|grep /volumes/[naam van interne HDD]

"lsof" betekent "list open files", dus welke bestanden geopend zijn.
de "|" is een pipe die het resultaat niet naar het scherm stuurt, maar naar het volgende commando.
"grep" is het commando waarmee je de resultaten kunt filteren met een bepaald patroon.

Misschien dat Spotlight of een tempfile ofzo openstaat, dan kan de schijf al niet zomaar in sluimerstand. Alhoewel Photoshop bij mij bijvoorbeeld zijn scratchschijf op de externe heeft staan en deze gaat toch echt automatisch sluimeren, ook wanneer ik bijvoorbeeld Photoshop heb openstaan maar niet gebruik.

Wanneer ik het bijvoorbeeld bij mezelf doe:
code:
1
2
3
4
$ lsof|grep /Volumes/Extern\ Mac/
Finder     208 tonyisgaaf   14r    VDIR       14,6         68   180052 /Volumes/Extern Mac/.Trashes/501
iTunes     595 tonyisgaaf   17r    VREG       14,6    7215782    32658 /Volumes/Extern Mac/Music/The Presidents of the United States of America/The Presidents of the United States of America 2/13 Puffy Little Shoes.mp3
$

Dus de Trash, geopend door Finder en een mp3, geopend door iTunes.

[ Voor 28% gewijzigd door tonyisgaaf op 17-10-2006 17:52 ]

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

Verwijderd

Topicstarter
dank u voor de informatie, ik heb je instructies gevolgt: Er draait niks van af me interne macbook schijf. Ik weet echter niet of deze uitgeschakeld word, is hier een tooltje voor omdat te kunnen uitlezen?

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:57

breinonline

Are you afraid to be known?

Een tooltje volgens mij niet, je zou het moeten kunnen horen. Bovendien zal bijvoorbeeld finder net even trager reageren bij openen van een map nadat de schijf uit stond, hij moet even opspinnen. Open wel een map die je nog niet eerder geopend hebt, anders zou er wat in het intern geheugen kunnen staan en merk je dat niet.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Vergeet niet dat een harddisk harder slijt van opstarten dan voortdurend draaien.