Photo Database/Cataloger/Browser Software

Pagina: 1
Acties:
  • 353 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Robert89
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-01 10:07
Voor mijn stage ben ik bezig met het vinden van geschikte software om een foto database aan te leggen. Eigenlijk is het meer een browser/cataloger dat ik zoek, de foto's zijn ingedeeld in een vrij overzichtelijke mappenstructuur.

Deze cataloger cq browser etc. moet aan een aantal eisen voldoen:

-EXIF data moet worden uitgelezen en moet op gezocht kunnen worden.
-Er moet op keywords gezocht kunnen worden.
-Er moet op postcode gezocht kunnen (maar ik dat kan ook gewoon bij de keywords worden opgenomen dunkt me).
-Budget: Maximaal €1000,-
-Hij moet multi user zijn (het wordt een central server oplossing, de foto's staan immers allemaal op een server en moeten ook vanaf deze locatie toegangkelijk zjin).

Vooral dat laatste schijnt nogal een probleem te zijn.

Nu ben ik wel bekend met de computerfora en heb ik dus zelf ook eerst eens goed gezocht, maar er zwerft zóveel rommel rond op dit gebied.

90% van de software is bedoelt om van die fijne 'albums' aan te leggen en heeft tal van opties om de foto qua contrast en helderheid etc. bij te werken maar dat is hier allemaal niet nodig (een optie om een foto te roteren is natuurlijk nooit weg maar het moet niet te gek worden.)

Enkele programma's die ik al gehad heb zijn; Picasa, ACDSEe 8, SmartPIX Manager, Zoph, ThumbsPlus, CyPics, Picajet, Primasoft Photo Organizer Deluxe.

Een custom database door een extern bedrijf begin ik niet aan, een van mijn voorgangers heeft hier eens een offerte voor aangevraagd maar dit kwam uit op een totaal van ongeveer €12.000,-

Even samenvattend;

Ik ben op zoek naar een multi user browser/cataloger/fotodatabase oplossing zonder teveel toeters en bellen, waarmee ik een kleine 15.000 foto's mee kan doorzoeken op keywords en EXIF data met een budget van maximaal €1000,- .

Ik hoop dat iemand me hier verder mee kan helpen.

-Robert

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-01 12:39
Kijk eens naar Plogger of een soortgelijk pakket. Wellicht dat zoiets aansluit bij hetgeen je wilt.
Ikzelf gebruik plogger tot volle tevredenheid. Het is ook nog eens eenvoudig zelf aan te passen.

• Robert89
Facemodder schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 15:11:
Kijk eens naar Plogger of een soortgelijk pakket. Wellicht dat zoiets aansluit bij hetgeen je wilt.
Ikzelf gebruik plogger tot volle tevredenheid. Het is ook nog eens eenvoudig zelf aan te passen.
Hmm ik denk dat ik nog wat te weinig informatie heb gegeven m.b.t. tot de omgeving waar de software moet gaan werken. Het is bestemd voor intern gebruik van een bedrijf met een centrale server waar ongeveer 25 PC's aan gekoppeld staan. De database hoeft dus niet van buiten het bedrijf te benaderen zijn. Of kijk ik er overheen en is deze functie ook weldegelijk aanwezig in dit software pakket?

• djkooij
Robert89 schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 15:16:
[...]

Hmm ik denk dat ik nog wat te weinig informatie heb gegeven m.b.t. tot de omgeving waar de software moet gaan werken. Het is bestemd voor intern gebruik van een bedrijf met een centrale server waar ongeveer 25 PC's aan gekoppeld staan. De database hoeft dus niet van buiten het bedrijf te benaderen zijn. Of kijk ik er overheen en is deze functie ook weldegelijk aanwezig in dit software pakket?
Tsja, internet/intranet het maakt niet zoveel uit. Zolang jij het pakket niet aan internet koppelt is het alleen intern bereikbaar. Geef je het via DNS een leuke naam en je hebt je intranet photo database online staan. Met hoeveel pc's je tegelijkertijd wilt kijken maakt niet veel uit, zolang je hardware het maar aankan. Er kan voor zover ik weet echter maar 1 beheerder worden ingesteld, maar wellicht dat men op het forum van plogger daar meer over weet.

• Robert89
Facemodder schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 15:47:
[...]

Tsja, internet/intranet het maakt niet zoveel uit. Zolang jij het pakket niet aan internet koppelt is het alleen intern bereikbaar. Geef je het via DNS een leuke naam en je hebt je intranet photo database online staan. Met hoeveel pc's je tegelijkertijd wilt kijken maakt niet veel uit, zolang je hardware het maar aankan. Er kan voor zover ik weet echter maar 1 beheerder worden ingesteld, maar wellicht dat men op het forum van plogger daar meer over weet.
Ah op zo'n manier. Nu is het hier vrij simpel geregeld met het netwerk; Mensen die echt toegang tot het internet nodig hebben die krijgen handmatig een IP adres toegewezen waarmee ze toegang tot internet krijgen en mensen die dat niet nodig hebben krijgen er een toegewezen van de DNS, intranet is daarbij niet aanwezig. Ik weet niet of het nog drastische handelingen met zich mee gaat brengen als er intranet moet worden geimplementeerd? Anders zou ik hier wellicht even naar kunnen kijken. Bedankt voor de moeite alvast in ieder geval!

Meer suggesties zijn meer dan welkom!

• Wisc2
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-01 20:31
Kijk eens naar Iview MediaPro. (Ff Google en je hebt de pagina.. recent overgenomen door Microsoft..) Heerlijk snel pakket.

Kanonnier zeg maar.

Verwijderd

Robert89 schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 15:04:
Een custom database door een extern bedrijf begin ik niet aan, een van mijn voorgangers heeft hier eens een offerte voor aangevraagd maar dit kwam uit op een totaal van ongeveer €12.000,-

-Robert
Eigenlijk kan ik dat niet zo goed begrijpen want zo moeilijk is het niet om met een beetje PHP en MySQL kennis een aplicatie te maken die de EXIF en IPTC data uit een foto destileert en er in laat zoeken. Kun je gewoon een internet browser gebruiken als fotobrowser.

Voor de duidelijkheid, wij hebben er de tijd nu niet voor en kunnen je dus niet helpen, maar het is echt niet moeilijk om iets dergelijks te bouwen dus duur mag het ook niet zijn. Kijk maar eens op bijvoorbeeld de Zoom gallery, of bij ons op de website op in het fotoalbum en je ziet dat de EXIF informatie al uit de foto gehaalt wordt om weer te geven welke focale lengte, diafragma, sluitertijd enz werden gebruikt. IPTC informatie laat zich net zo makkelijk uitlezen als EXIF informatie en daarin kun je als gebruiker informatie kwijt als trefwoorden, een omschrijving, adres gegevens, enz.

Ik zou nog eens kijken of je het kunt laten schrijven, en dat moet voor 1000 euro echt wel lukken. Dan heb je precies wat je hebben wilt.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:17

Zoefff

❤ 

Kent niemand ons mooie 'workflow' subforum ofzo? :P

Move -> FGW

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Robert89
Zoefff schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:10:
Kent niemand ons mooie 'workflow' subforum ofzo? :P

Move -> FGW
Ik heb zitten twijfelen maar Algemeen leek me toch het beste Subforum, niet dus :P.
Kijk eens naar Iview MediaPro. (Ff Google en je hebt de pagina.. recent overgenomen door Microsoft..) Heerlijk snel pakket.
Inderdaad een fijn pakket, mooie simpele layout en erg duidelijk. Ik kan alleen niets terugvinden over of dit pakket ook multi user is (dus door meerderen tegelijk te benaderen ). Weet jij daar toevallig meer over?
Ik zou nog eens kijken of je het kunt laten schrijven, en dat moet voor 1000 euro echt wel lukken. Dan heb je precies wat je hebben wilt.
Voor 900 euro om precies te zijn heb je een custom database. Daarmee ben je er helaas nog niet. Bij zo'n koopzit je dan nog vast aan een service contract, trainingen en vooral de licenties voor de cliënts kosten een godsvermogen.

[ Voor 13% gewijzigd door Robert89 op 18-10-2006 12:22 ]

• -RenE-
  • Laatst online: 20-01 22:04
Is Photo Organizer niet wat voor je?
At its most basic level, Photo Organizer is (yet another) a multiuser web-based photo gallery engine. It differentiates itself by focusing primarily on photo management, aiming at the needs of professional photographers rather than the ?I need to post some images on the web and blog about it? croud.

To that end, Photo Organizer is highly scalable, capable of handling tens of thousands of images with ease. Coupled with robust import, export, and printing capabilities, it is intended to act as a photographer?s primary image repository.

Photo Organizer is Free Software licensed under the GNU General Public License (GPL)
Ik heb het een tijdje gebruikt. Het is een heel volwassen systeem met veel mogelijkheden en een sterk ontwerp.

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
foutje

[ Voor 98% gewijzigd door Mavvie op 19-10-2006 00:32 ]

Twitter | Linkedin

Verwijderd

Robert89 schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 12:00:
Voor 900 euro om precies te zijn heb je een custom database. Daarmee ben je er helaas nog niet. Bij zo'n koopzit je dan nog vast aan een service contract, trainingen en vooral de licenties voor de cliënts kosten een godsvermogen.
Sorry hoor, maar dan weet ik bijna zeker dat je alleen bij de grote software huizen heb gekeken want voor een zoekfunctie in een MySQL database op een webpagina heb je geen training nodig. Als je wel eens met hotmail hebt gewerkt weet je namelijk al hoe het werkt. :)

• Robert89
Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 10:20:
[...]

Sorry hoor, maar dan weet ik bijna zeker dat je alleen bij de grote software huizen heb gekeken want voor een zoekfunctie in een MySQL database op een webpagina heb je geen training nodig. Als je wel eens met hotmail hebt gewerkt weet je namelijk al hoe het werkt. :)
Mnee waarschijnlijk niet, maar dan nog. Een customized database kost ook weer meer tijd, je bent zo een maand verder. Ik heb liever iets dat bij wijze van direct te implementeren is.

Plogger heb ik ook nog even naar gekeken maar dat is weer zo web-based. Ik zoek echt gewoon een applicatie die ik centraal vanaf de server kan laten draaien en dat ik met viewers/clients vanaf andere pc's binnen het netwerk die database kan benaderen (het liefst multi-user dus). Die HTML/Web-based 'galleries' die zijn zo beperkt in hun zoekfuncties en dat is nou precies een van de belangrijkste dingen waarover het programma moet beschikken.

• djkooij
Zoals je het hierboven beschrijft kun je dan wellicht beter eerst eens beginnen met een netwerk share en software als bijv. Picasa ofzo. Op de share/acl bepaal je wie wel/niet mag wijzigen en via de software voeg je aan de afbeeldingen gewoon de sleutelwoorden toe. Als alle users dan via hetzelfde pakket naar deze share gelinkt worden kunnen ze naar hertelust kijken/zoeken in de "database" en het is nog multi-user ook.
Vanuit deze basis (ok, erg basis) kun je altijd nog uitbreiden.

Verwijderd

hoi,

Ik ben zelf reeds 10 jaar programmeur.
Voor 25 personen...waarom niet in access database?? inlezen van de exif informatie in een database met foto info. Effe zoekschermpje bouwen om te kunnen zoeken.
Als je nieuwe foto toevoegd weer effe boel laten updaten.
Met mysql heb ik geen ervaring maar zou zelfde moeten kunnen en dan bijvoorbeeld in c# effe windows applicatie erom heen maken.
Een beetje programmeur kost tegenwoordig 60 a 80 euro peruur dus voor 1000 euro heb je niet erg veel.
Maatwerk software is gewoon duur , zeker voor kleinere bedrijven.
Als je echt interesse hebt wil ik wel kijken of ik wat kan maken voor onder de 1000 euro.
Verwacht echter niet te veel functionaliteit....

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-01 14:34

Cassettebandje

SA-C90 TDK

tja, ik zou in dit geval een php/mysql gebeuren maken. Bij het toevoegen van foto's gegevens inlezen en in de database stoppen. Later kun je er dan snel op zoeken. Mooie interface eromheen om te browsen en je bent klaar. Als iemand naar mij toe zou komen met zo'n omschrijving valt er wel over te praten iig.

• -RenE-
Tja, volgens mij zijn er al verschillende oplossingen gepresenteerd die aan de wensen van de TS voldoen:

- Picasa met een netwerk share
- PHP/Mysql of PHP/Postgresql oplossing (bv. de door mij genoemde "Photo Organizer")

Zolang je de informatie netjes als IPTC opneemt (daar staat de postcode dan ook in) kan vrijwel elk pakket er mee werken.

• Robert89
Ik wil hier toch nog even op terug komen:
Ik denk dat ik gewoon voor de ultra low budget oplossing ga. Ik ben op zoek naar een stukje software dat gewoon direct door mappen kan zoeken op IPTC/EXIF data en keywords. Er hoeft in principe geen database software aan te pas te komen dus (mocht iemand daar wel iets voor weten dan móet het multi-user zijn). De mappenstructuur is nu erg overzichtelijk, het enige probleem is het doorzoeken daarvan.

Ik hoop dat iemand me hiermee wat kan helpen, daar ik nu al een hele tijd hier mee bezig ben en ik me een beetje blind ben gaan staren.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2025
En zoiets als Gallery gebruiken ?

Is dat geen optie ?
Dan hoef je zelf niet allemaal moeilijke dingen te gaan doen, en haal je iets in huis wat en redelijk gangbaar is, en prima ondersteund wordt.

features

[ Voor 11% gewijzigd door aZuL2001 op 17-11-2006 10:38 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

• arjen-h
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-08-2025
Robert89 schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 10:30:
...
Ik hoop dat iemand me hiermee wat kan helpen, daar ik nu al een hele tijd hier mee bezig ben en ik me een beetje blind ben gaan staren.
Wat heb je al geprobeerd dan?

• -RenE-
[b][message=26867081,noline][...]De mappenstructuur is nu erg overzichtelijk, het enige probleem is het doorzoeken daarvan.[...]

volgens mij heb je dan dus niets aan je mappen structuur.

Zorg gewoon dat je alles in de IPTC data gooit dan kun je met elke tool die dit ondersteund (photoshop, picasa) je bestanden doorzoeken. Een database heb je ook niet nodig en je mappenstructuur ook niet.

Ik hoop trouwens dat je nog meer te doen hebt voor je stage anders schiet het niet erg op.
Pagina: 1