Toon posts:

[MacBook] verkleuring/discolouring van de faceplate

Pagina: 1
Acties:
  • 488 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na 4 maanden heel tevreden op mijn Macbook gewerkt te hebben, begint bij mij de faceplate helaas ook te verkleuren. Nou valt het serienummer van mijn MB onder de reeks waarvan Apple heeft aangegeven dat ze de 'discolouring' toegeven en ze bereidt zijn om deze te vervangen.

Nou vroeg ik me af:
- Hoe zijn de ervaringen van de mensen die het hebben laten vervangen (reparatietijd, komt het terug, is het materiaal anders)?
- Zou ik de 2gb die ik er zelf in gepropt heb eruit halen en de standaard 2x256mb terug zetten (dit ivm de garantie. Sommige mensen zeggen dat de garantie wel en sommige dat het niet vervalt. Dan toch maar het zekere voor het onzekere nemen)?
- Kan ik beter naar de lokale Apple boer gaan (Authorised dealer and repair-iets) of toch contact opnemen met Apple. Dit in relatie tot de snelheid en kwaliteit van de 'reparatie'.

Bvd!

• MYST
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04-2024
Kijk best eens in het macbook verzameltopic, is veel hierover te vinden!

Verwijderd

Nou valt het serienummer van mijn MB onder de reeks waarvan Apple heeft aangegeven dat ze de 'discolouring' toegeven en ze het bereidt zijn om te vervangen.
Waar is dit te checken dan??

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
AC HTR vertelde mij dat ik evt een afspraak kon maken met hun tech support afdeling
ik kon bij uitzondering een afpsraak laten maken dat mijn faceplate vervangen kon worden terwijl ik daar ff zou wachten.

PSN: djmurcielago

Verwijderd

witte verf kopen :p

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 13:37:
[...]
Waar is dit te checken dan??
Bron
Murcielago schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 15:14:
AC HTR vertelde mij dat ik evt een afspraak kon maken met hun tech support afdeling
ik kon bij uitzondering een afpsraak laten maken dat mijn faceplate vervangen kon worden terwijl ik daar ff zou wachten.
Wat is AC (Applecare?) HTR (?)?

• _Alien_
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-12-2025
Apple center
HTR is een Apple center in Utrecht op de Mariastraat als ik me niet vergis

• Murcielago
in arnhem

Verwijderd

Topicstarter
Heb je de faceplate inmiddels vervangen?

• Murcielago
ik nog niet
ik probeer het nu bij de mexpert in hengelo te regelen, daar zit de technische dienst
is voor mij dichterbij dan rhenen

alleen in hengelo willen ze liever dat je em inlevert, ze krijgen namelijk een boete van apple als ze een onderdeel niet binnen bepaalde tijd installeren, en als ik dus te laat ben, dan mag ik de boete betalen
ik vond het wel logisch klinken

[ Voor 48% gewijzigd door Murcielago op 17-10-2006 15:51 ]

• Xevox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-07-2022
Kijk dit topic zocht ik :) ik heb er ook 'last' van maar ik wil eigenlijk mijn MB niet lang kwijt zijn, ik zal morgen Apple centre Arnhem bellen kijken of ik hem daar in kan leveren :) ben benieuwd!

BramBoterham

• ETHaaz
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Enig idee hoe erg de verkleuring moet zijn wil apple de faceplate vervangen?
Bij mijn macbook zie je een lichte verkleuring, maar t valt niet erg op. Hoe goed je t ziet hangt ook erg van de inkijkhoek en belichting af.

Verwijderd

Bingo, ik val prima onder de doelgroep qua serienummer :)

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:13
ETHaaz schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 23:44:
Enig idee hoe erg de verkleuring moet zijn wil apple de faceplate vervangen?
Bij mijn macbook zie je een lichte verkleuring, maar t valt niet erg op. Hoe goed je t ziet hangt ook erg van de inkijkhoek en belichting af.
Dat is bij mij ook zo, Maar wanneer ik t storend vind vind ik dat apple het moet vervangen :9

A-mac in utrecht beweert trouwens dat ze voor het vervangen 2 tot 3 weken mijn macbook nodig hebben :S vanwege serienummer etc!? terwijl als ik hier de verhalen lees ik 1 keer moet langskomen met mn macbook om t serienummer te laten zien, en 1 keer mn macbook een dag moet inleveren zodat ze de case kunnen vervangen.

• xilebo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 09:37:
Na 4 maanden heel tevreden op mijn Macbook gewerkt te hebben, begint bij mij de faceplate helaas ook te verkleuren. Nou valt het serienummer van mijn MB onder de reeks waarvan Apple heeft aangegeven dat ze de 'discolouring' toegeven en ze bereidt zijn om deze te vervangen.

Nou vroeg ik me af:
- Hoe zijn de ervaringen van de mensen die het hebben laten vervangen (reparatietijd, komt het terug, is het materiaal anders)?
- Zou ik de 2gb die ik er zelf in gepropt heb eruit halen en de standaard 2x256mb terug zetten (dit ivm de garantie. Sommige mensen zeggen dat de garantie wel en sommige dat het niet vervalt. Dan toch maar het zekere voor het onzekere nemen)?
- Kan ik beter naar de lokale Apple boer gaan (Authorised dealer and repair-iets) of toch contact opnemen met Apple. Dit in relatie tot de snelheid en kwaliteit van de 'reparatie'.

Bvd!
Ik heb hem een paar weken geleden opgehaald bij HTR in Arnhem. M'n MacBook is toen 2 weken weg geweest, toen ik na 2 weken eens langs ging om te vragen hoe het ermee was (had nog geen telefoontje gehad en ze hadden aangegeven er ongeveer 2 weken over te doen) bleek het dat ze m'n telefoonnummer verkeerd opgescheven hadden.

Ik heb m'n extra geheugen er gewoon in laten zitten. Geen probleem.

Toen ik langs HTR ging vond de medewerker dat hij er maar weinig aan kon doen en dat ik Apple maar moest bellen. Hij had er ook nog nooit van gehoord zei hij (nu lees ik dat andere mensen andere ervaringen hebben, dus wellicht hebben ze iets van mijn geval geleerd). Nou ja, Apple deed niet echt moeilijk er gaf me meteen een reparatienummer (oid, iig een nummer waarmee ik terug kon naar HTR, zodat het via de garantie gemaakt zou worden).

De topcase rond m'n scherm begint nu ook een beetje te verkleuren, dus daar wil ik binnenkort ook nog een keertje mee terug, maar dan op een tijdstip dat ik m'n laptop wat makkelijker even kan missen.

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04-2024
* ludo joins the club.

Ik hoor verhalen over reparatietijden van vier weken, dat zie ik voorlopig nog niet zitten. Ik moet binnenkort maar eens een keertje in Maastricht bij het Apple Centre langs gaan... De verkleuring is nog niet heel erg, maar wél duidelijk aanwezig (soort roze gloed). Ben ook benieuwd naar ervaringen van andere mensen.

Verwijderd

Als het vervangen meer dan een week duurt vind ik dat een wel erg goor truukje van Apple :{ :r

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-02 20:56

Bezulba

Formerly known as Eendje

goor truukje? tis gewoon een productiefout geweest waardoor er een hoop topcases vervangen moeten worden.. als je de enigste was die een nieuw onderdeel zou moeten is langer dan een week veel ja, maar je bent niet de enigste...

blup

Verwijderd

eendje schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 14:27:
goor truukje? tis gewoon een productiefout geweest waardoor er een hoop topcases vervangen moeten worden.. als je de enigste was die een nieuw onderdeel zou moeten is langer dan een week veel ja, maar je bent niet de enigste...
Ik duid er op dat ze het misschien expres heel lang laten duren zodat mensen hun Macbook niet langsbrengen. Want ja, wie wil zijn Macbook nou twee weken kwijt zijn omdat hij wat vlekken heeft?

Verwijderd

Topicstarter
Bij mij is het nog niet heel erg. Het is op zo'n manier dat je denkt....."He?! Is er nou echt iets roze of beeld ik me dat alleen in". Maar als je echt goed kijkt zie je wel dat het verkleurd is.

Mijn vraag is idd ook hoe erg het moet zijn, wil Apple het vervangen... Ben aan't twijfelen tussen nu gaan (met de kans dat Apple het niet erg genoeg vindt) of wachten dat het wat erger is/wordt (met het risico dat Apple zegt: "Maar je hebt je MacBook al 'n tijdje. Dat zijn gewoon gebruikerssporen en dat is geen reden tot vervanging").

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04-2024
Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 14:42:
Bij mij is het nog niet heel erg. Het is op zo'n manier dat je denkt....."He?! Is er nou echt iets roze of beeld ik me dat alleen in". Maar als je echt goed kijkt zie je wel dat het verkleurd is.
Ik heb precies hetzelfde, ik dacht eerst nog dat ik gek werd :P Maar andere mensen zien het ook, al valt het soms nauwelijks op.
Mijn vraag is idd ook hoe erg het moet zijn, wil Apple het vervangen... Ben aan't twijfelen tussen nu gaan (met de kans dat Apple het niet erg genoeg vindt) of wachten dat het wat erger is/wordt (met het risico dat Apple zegt: "Maar je hebt je MacBook al 'n tijdje. Dat zijn gewoon gebruikerssporen en dat is geen reden tot vervanging").
Ik wacht nog even totdat het echt erg is. Het is een door Apple onderkende fout, ze zullen het dus sowieso vervangen. Er is ook een duidelijk verschil tussen gebruikssporen en de discoloration problemen, dus ik denk niet dat ze erg moeilijk zullen doen.

[ Voor 5% gewijzigd door ludo op 18-10-2006 15:42 ]

• Flatwhite
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:21
Hoe kan je zien of het wel echt discolouringofwatdanook is en niet gewoon "vieze" vlekken.

Ik begin namelijk ook wat vlekken te zien, maar dan alleen op de trackpad-knop en aan de rand van de MacBook, zeg maar dat "scherpe" randje... Iemand enig idee met wat ik het absoluut NIET moet proberen schoon te maken en wat ik WEL kan gebruiken?

Verwijderd

Flatwhite schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 17:03:
Hoe kan je zien of het wel echt discolouringofwatdanook is en niet gewoon "vieze" vlekken.

Ik begin namelijk ook wat vlekken te zien, maar dan alleen op de trackpad-knop en aan de rand van de MacBook, zeg maar dat "scherpe" randje... Iemand enig idee met wat ik het absoluut NIET moet proberen schoon te maken en wat ik WEL kan gebruiken?
Gewoon, natte lap eroverheen zo af en toe? :+

• Xevox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-07-2022
Maar....is het nu wel verholpen? als ik mn MB langsbreng krijg ik een nieuwe topcase, dat is leuk maar als ik na 3 maanden hetzelfde probleem heb ben ik nog niet geholpen...hebben ze nu een topcase van een ander soort plastic ofzo? :)

BramBoterham

Verwijderd

Topicstarter
Ik meen ergens te hebben gelezen dat het plastic idd anders is, smoother.... zodat er geen stoffen (bijv. zweet, viezigheid etc) niet in het plastic kan dringen en het zo aan te tasten.

Kan iemand bevestigen dat de nieuwe faceplate idd gladder is...?

• Murcielago
het staat in het grote topic, ik zoek het ff erbij
zie Flydesign.nl in "[MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ dee..."

[ Voor 48% gewijzigd door Murcielago op 19-10-2006 10:39 ]

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:42
Ik snap echt niet dat ASP's die machines in durven te nemen om alleen de topcase te laten vervangen!
Bestel het onderdeel en geef die machine weer mee terug, hij doet het prima dus waarom op de plank zetten? Heb je een legere kast en dus meer overzicht.

Het is 5 a 10 minuten werk, laat een collega de klant een bakkie koffie (of cappucino bij ons dan ;)) geven en voordat ie die op heeft heb jij de 23 schroeven los gedraaid, ouwe topcase verwijderd, nieuwe netjes erin geplaatst en 23 schroeven weer vast gedraaid.

[ Voor 17% gewijzigd door Uberprutser op 21-10-2006 11:42 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• daniëlpunt
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

Als je je MacBook door Apple laat ophalen hoelang ben je em dan kwijt?

Of kan je de MacBook ook gewoon langs brengen bij een Apple Centre als je 'em online hebt besteld?

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:42
super-muffin schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 12:03:
Als je je MacBook door Apple laat ophalen hoelang ben je em dan kwijt?

Of kan je de MacBook ook gewoon langs brengen bij een Apple Centre als je 'em online hebt besteld?
Tuurlijk kan je die langsbrengen.
Als je geluk hebt kan je hem daarna weer meenemen en pas weer inleveren als je topcase binnen is.
Als je het via Apple doet is het 2 tot 6 weken.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Verwijderd

Even een hele late reactie maar ik heb een goede oplossing:

Het verwijderen van deze vlekken gaat perfect met een simpel gummetje. Je pakt het gummetje en wrijft daarmee over de topcase van de MacBook op de plek van de MacBook waar de verkleuringen zitten. Ook het gebied eromheen want het verschil is goed te zien!. Voor de duidelijkheid: je gumt dus op dezelfde manier als het weghalen van iets dat met een potlood geschreven is.

Daarna kun je het best met de stofzuiger de gum resten verwijderen aangezien ze ook in de buurt van het trackpad zitten.

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:30
Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 15:28:
Even een hele late reactie maar ik heb een goede oplossing:

Het verwijderen van deze vlekken gaat perfect met een simpel gummetje. Je pakt het gummetje en wrijft daarmee over de topcase van de MacBook op de plek van de MacBook waar de verkleuringen zitten. Ook het gebied eromheen want het verschil is goed te zien!. Voor de duidelijkheid: je gumt dus op dezelfde manier als het weghalen van iets dat met een potlood geschreven is.

Daarna kun je het best met de stofzuiger de gum resten verwijderen aangezien ze ook in de buurt van het trackpad zitten.
Dat werkt inderdaad heel erg goed voor vuiligheid op je topcase. Voor de verkleuring waar de eerste serie MacBooks mee kampt(e) echter niet.

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

• XO101
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-02 12:13
eendje schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 14:27:
Onthoud deze tip, "chochomel, de enige echte" . Zo maak je nooit meer een fout met enigste ;)

/
Zal een vriend van mij eens attenderen op dit topic, heeft ook last van discolouring van zijn faceplate

Verwijderd

Nog even over de verkleuringen, ik gooi even mijn kunststof kennis van school in de strijd.
Ik hoor kleuren als roze langskomen, als je MB gewoon vies is, zal dat een grijze of gele kleur zijn, maar echt geen roze.
Over het algemeen moet de gladheid van het oppervlak niet veel uitmaken voor de verkleuring, ook een wat ruwer oppervlak kun je met een licht vochtig microvezel doekje prima schoonmaken. (En als je niet weet wat dat is, vraag 't aan je moeder/vriendin/vrouw. :P) Daarom vermoed ik ook dat ze de samenstelling van het kunststof gewoon veranderd hebben voor de nieuwe faceplates, een kunststof dat minder gevoelig is voor huidzuren en -vetten.
Pagina: 1