[P5W DH Deluxe] Hoe single SATA HDD aan Intel RAID bootable?

Pagina: 1
Acties:

• b-gone
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-06-2025
Met het oog op dit topic [P5W DH Deluxe] ICH7R of EZ_Backup? wil ik de volgende setup realiseren op de Intel SATA RAID controller : 1x Maxtor Maxline III 300GB standalone en bootable (t.b.v. OS en apps) en 2x WD Raptor in RAID0.

In de BIOS van de P5W DH Deluxe heb ik de Intel RAID controller geactiveerd ("configure SATA as RAID") en kan nu de Intel Storage Matrix (ISM) benaderen. Vervolgens RAID0-array aangelegd met de beide Raptors (is meteen bootable, echter daar wil ik de Maxtor voor gebruiken) maar het lukt mij niet de Maxtor disk als single HDD te activeren op dezelfde controller.
In de RAID FAQ Kan ik een single HDD aan een RAID controller hangen? valt te lezen dat je de disk simpelweg aan de RAID controller kan hangen en een "whatever"-array kan aanleggen maar dat werkt niet. De ISM geeft dan "not enough available disk space to create a volume". Die Maxtor bevat weliswaar een x-tal partities, incl. XP install. maar dat mag toch niets uitmaken? Wanneer je een array aanmaakt wordt toch alle data gewist op de disk(s). Die partities + OS zijn trouwens afkomstig uit exact dezelfde pc maar dan nog met de Intel-controller als SATA-controller geconfigureerd.

Op het Asus-forum doet de volgende workaround de ronde: in de BIOS "configure SATA as SATA" , installeer OS, vervolgens in XP Device Manager naar de Intel SATA controller en de driver wijzigen naar de RAID-variant. Reboot, wijzig in de BIOS "configure SATA as RAID", restart en de boel zou moeten werken. Ik krijg hier dan een BSOD met een Stop-error welke gerelateerd is aan de beruchte Inaccesible Boot Device-melding.
Wanneer ik slechts de RAID0-array definieer binnen de ISM, reboot en vervolgens in de BIOS de Maxtor als eerste in de bootorder zet (gek genoeg wordt deze dus wel "gezien") en wederom reboot om vervolgens de OS erop te zetten krijg ik, voordat het eerste scherm van de cd-rom getoond wordt al dezelfde Stop-error. Logisch, want de Maxtor is niet geconfigureerd als zijn "bootable".

Iemand (P5W DH eigenaars?) die weet hoe ik de gewenste setup aan de praat krijg of zie ik hier iets gigantisch over het hoofd?

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-02 22:44

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Je kunt die maxtor gewoon eraan koppelen, vervolgens in windows wordt ie gewoon beschikbaar. Intel Storage Manager ziet hem dan als een JBOD.

M.a.w. je hoeft niks te doen in de bios van de ICH7R, je bent te ver aan het denken.

[ Voor 7% gewijzigd door Dukey op 17-10-2006 15:05 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• b-gone
Het punt is juist dat ik een nieuwe XP installatie op die Maxtor wil doen (zie topic title) terwijl deze aan de RAID-controller hangt. Dat wordt lastig als ik niet eens in de XP setup kom omdat er geen bootable device wordt gevonden......
De Intel Storage Manager waar ik op doel is die uit de ROM vd Intel controller, niet degene die je binnen XP achteraf installeert....

[ Voor 10% gewijzigd door b-gone op 17-10-2006 15:14 ]

• Dukey

Dukey

Je moet uiteraard wel de driver "F6" tijdens de setup.

Wat je doet is al arrays in orde maken in de bios van de ICH7R. De maxtor hoef je dus niks aan te doen, alleen aansluiten. Nu zul je tijdens het booten zien (als de ICH7R langs komt) dat de raptor in een array zitten en de Maxtor gekenmerkt wordt als non-raid. Vervolgens in de XP setup moet je wel de driver laden (F6 en een floppy) en daarna kun je installeren zoals je het wilt.

P.S. non bootable? Je moet natuurlijk wel een bootable cd hebben in je cd/dvd-drive en vervolgens ook zorgen dat hij van de cd/dvd-drive opstart en niet van HD's of floppy's etc.

[ Voor 18% gewijzigd door Dukey op 17-10-2006 15:23 ]

• b-gone
Dukey schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 15:20:
Je moet uiteraard wel de driver "F6" tijdens de setup.
Dat is dus het probleem: ik kom niet eens tot die stap. Zoals je in bovenstaande kan lezen maak ik de RAID0 array aan in de ICH7R, de Maxtor""hangt" er inderdaad gewoon aan als "non-RAID" disk. Slechts achter die RAID0-array staat "Bootable-> Yes", niet achter de Maxtor want deze is non-RAID en kan je dus niets aan instellen. Na opslaan settings, reboot, vervolgens de BIOS in om de bootorder etc. aan te passen. Deze wordt CD-ROM en dan Maxtor (die wordt dus wel herkend als disk aan de ICH7R. In de BIOS verder nog gecheckt welke HDD's er in de bootup sequence mogen worden meegenomen en dit zijn 1.Maxtor 2. RAID0.

FYI: Ik heb 2 bootable XP cd's, 1 orginele met nog een oude XP Pro sp1 en een gemaakt met NLite, incl. de "F6 drivers" alle updates etc. (maar hier niet a/d orde). Beide disks geprobeerd maar zoals ik in de openingspost al aangaf krijg ik een STOP error (welke betrekking heeft op boot devices) nog voordat het eerste setup openingsscherm getoond wordt ("checking hware-requirements" etc etc.).

M.a.w. ik kom niet eens tot een setup.........

• Dukey

Dukey

Probeer eens met F8 (boot selection menu) duidelijk af te dwingen dat je van de cd/dvd-drive wilt booten. Heb namelijk het idee dat hij alsnog van de HD's wilt beginnen.

Of koppel die raptors eens af (heb je nu nog niet nodig toch?) en plaats die maxtor op de eerste sata poort. Vervolgens opnieuw booten, kijken hoe ver je dan komt.

[ Voor 3% gewijzigd door Dukey op 17-10-2006 15:43 ]

• b-gone
In princip laat ik de Raptors ook afgekoppeld aangezien ze in dit stadium v/e install. nog niet nodig zijn. De cd start duidelijk op (meen een xp bootachtig scherm heel kort te zien) maar die STOP error volgt meteen.

Maxtor hangt aan 1e poort (zie je ook in de RAID utility nl. welke channel id's er door welke disks/arrays worden gebruikt).

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-02 09:15

remy007

Broodje Bakpao Helmond

b-gone schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:57:
In princip laat ik de Raptors ook afgekoppeld aangezien ze in dit stadium v/e install. nog niet nodig zijn. De cd start duidelijk op (meen een xp bootachtig scherm heel kort te zien) maar die STOP error volgt meteen.

Maxtor hangt aan 1e poort (zie je ook in de RAID utility nl. welke channel id's er door welke disks/arrays worden gebruikt).
Check of je bios niet als SATA Raid geconfigureerd hebt staan... heb ik bij m'n P5B Deluxe... even controlleren!

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

• b-gone
remy007 schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:59:
[...]

Check of je bios niet als SATA Raid geconfigureerd hebt staan... heb ik bij m'n P5B Deluxe... even controlleren!
Kijk even in de openingspost, die staat al aan. Als je dat niet doet kan je de RAID-array nl. niet eens aanmaken.....
Pagina: 1