Nexus Breeze 500 niet stil

Pagina: 1
Acties:
  • 510 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dropsen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-02 21:51
Ook ik ben bezig met het stil krijgen van mn pc. Nu lukt dit heel aardig. Ik woon langs een drukke weg en als er 1 raam open staat hoor je de pc gewoon niet meer. Nu is het koud en zitten de ramen dicht en dan hoor je de kast wel. Hij draait 24/7 en moet dus gewoon stil zijn. Ik heb geen zin om met waterkoeling te gaan klooien, dus heb ik de Nexus Breeze 500 case gekocht. Naar mijn mening moet het gewoon stiller kunnen. Wie heeft er tips?

Specs:
Nexus Breeze 500 case
Asus A8S-X moederbord
AMD 64 3500+ @ stock speed met een Zalman CPNS7700-CU Koeler.
2 gig DDR-400 Kingston
Asus Extreme N6600GT Silencer/HTD (Passief gekoeld, dus stil...)
Maxtor 200GB Sata (Rubbertjes, welke?)
Nec AD-5170a dvd brander
Wat pci spul.

Er zit nu een fanctroller voor de standaard 120mm Nexus casefan onder in de kast en voor de Zalman cpu koeler. Een heel simpel Akasa beestje: http://www.akasa.com.tw/a...anels/spec_ak_fc_06bk.htm
Deze gaat tot minimaal 6 volt. Heeft het zin om deze te vervangen voor 1 die de fans nog langzamer kan laten draaien? Kijkende naar de temps van de pc kan dit makkelijk.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Je moet eerst eens kijken welke fan nog echt herrie maakt. Doe ze om de beurt ff uit of houd ze tegen met een schroevendraaier(overleeft ie echt wel hoor) en kijk dan welke de meeste herrie produceert. Ik gok op de Zalman. Ik zou die vervangen door een Ninja en dan met een stille scythe fan erop. Dat ding heeft maar een klein beetje airflow nodig.
Voor je HD kun je een silencer kopen. Deze zijn er ook van nexus en werken erg goed :)
Succes ermee ;)

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:58

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik heb zelf de Nexus Breeze 400 (met 400watt voeding dus)
En de standaard fans zijn toch echt stil... en ik ben kritisch... je hoort ze alleen wanneer het erg warm in je kast wordt... want dan gaat die wat harder blazen.. nu is het wel zo dat de 500watt voeding uitvoering wat meer dB produceert... staat ook op de nexus site...

De fan die ik het hardst hoor is nog altijd mn cpu fan... die moet ik nog vervangen: Scythe Ninja Plus, in idle toestand koelt die mn pc gewoon passief, alleen wanneer je gaat Gamen of andere intensieve dingen gaat doen, dan gaat de fan aan :) (geregeld in bios)...

Home Assistant Configuratie V&A

Verwijderd

Naar mijn mening: Gooi die fan controller eruit (heb je in praktijk zo weinig aan vind ik zelf, heb dezelfde cpu cooler en cpu als jij hebt), clock je je pc over? nee? doe dan gewoon die zalman eruit en zet er idd een Ninja in (zo stil dat je niet eens weet of ie het wel doet of niet :P ), verder heb ik er zelf nog harddisk silencers/coolers in (http://www.nexustek.nl/disktwin.htm), btw ik heb er zelf ook nog stille papst Fans ingezet inplaats van die goedkope chinese troep (helpt drastisch veel van 30 DB naar ongeveer 17DB)
Als je dit nou eerst allemaal eens doet en het lukt dan nog niet!...Dan weet ik het ook niet (schroef alles goed vast)
Succes

• Dropsen
In ieder geval bedankt voor jullie reacties! Ik ga er wel wat aan hebben denk ik...

Die Zalman had ik ook al stiekem de schuld gegeven. Probleem is het volgende. Die 6600, die ik overigens wel wil gaan vervangen, maar weet nog niet wanneer, heeft zo'n enorm koellichaam erop zitten, die je omhoog draait boven de cpu (klik) Nu past dat goed bij die 7700, maar die Ninja (Als jullie het over deze hebben) ziet er hoger uit. Dan is het nog maar de vraag of dat gaat passen.

Die Disktwin harddisk silencer van Nexus heb ik zelf ook gezien, denk ik een goede oplossing. Ik wil de hdd eigenlijk liever in een 3,5" slot houden, maar dan wordt het maar een 5,25".

Verder kan die fancontroller er idd wel uit. Zou Q-fan de boel stil genoeg houden? Ik had altijd het idee dat die de fans al snel opengooide...

@raphael
Je hebt het over Chinese troep, vallen de standaard 120mm's van Nexus daar ook onder?
Zo ja, welke model van Papst raad je me dan aan? 1x 120 onder in de kast en 1x 120 in de voeding.

Ik had eigenlijk ook de 400 watt versie gekocht, maar de webshop stuurde me de 500 op. Lijkt me niet iets om over te klagen >:)

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

Ouwe ninja geef je aan in je berichtje, de nieuwe rev.B is beter en komt met een nexus-koeler, ding is 15 cm hoog >:) mm, dat was uit mijn hoofd maar vind het nergens terug, info over de fan -> The difference from the Ninja PLUS CPU Cooler (Model Number: SCNJ-1000P) to the new Ninja PLUS Rev.B CPU Cooler (Model Number: SCNJ-1100P) is the socket compatibility (addition of AM2 socket) and the fan specification changes (20.94dBA & 49.58CFM). Lower noise dBA and higher airflow! The installation got more simple that no need to remove the motherboard anymore!

Wel handig met nieuwe clips voor de bevesting waarbij je mobo er niet los uit moet!

link -> http://www.scythe-eu.com/..._plus-revb/scnj-1100P.php

Afbeeldingslocatie: http://www.scythe-eu.com/products/cpu/ninja_plus-revb/SCNJ1100Pbig3_m.jpg

[ Voor 48% gewijzigd door Spice op 17-10-2006 21:27 ]

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

• BiG-GuY

BiG-GuY

Die Nexus fans worden beschouwd als een erg goede tegenstander van de Papst fans.. alleen zijn ze voor minder dan de helft verkrijgbaar voor dezelfde kwaliteit :P, dus ik blijf lekker bij Nexus... moet alleen nog mn cpu fan vervangen dus...
Op mn hd heb ik ook een hd koeler, die van Zalman (passief).. ik zou niet weten hoeveel die koelt, want heb mn hd er direct ingedaan (compleet nieuwe pc samengesteld toen)... en hij word gemiddeld 45C... Western Digital 320GB SATA2 16MB...

Ik had in mn vorige pc een Zalman CNPS 9500 LED, koeler.. en die was toch echt een stuk minder stil... en die kon mn pc echt niet passief koelen..
De scythe Ninja Plus past in mijn kast net aan.. hij komt tegen het foam aan zeg maar.. maar werkt voor de rest prima :). Ik heb dan wel een x2 4600+ en die wordt stuk warmer dan die 3500+ van jou, dus misschien kan de jouwe zelfs tijdens gamen passief gekoeld worden :P...

[ Voor 30% gewijzigd door BiG-GuY op 17-10-2006 21:32 ]

• Dropsen
Ik ben nu met mn huidige spullen al eens gaan proberen de boel wat stiller te krijgen zonder fan controller. Ik krijg Qfan alleen niet zo ingesteld, dat hij de snelheden van de fans omlaag gooit.
Mn cpu is idle 31 graden, dus de cpu fan kan wel wat omlaag, alleen hoe softwarematig?

• BiG-GuY

BiG-GuY

Hoe heb je de settings van Q-Fan staan? overigens is bij mij de casefan van nexus zelf al stil @max speed... of hij heeft eigen temp sensor...

Voor de cpu fan, heb ik de mijne ingesteld dat die moet starten bij 55C en full speed bij 60C...
Bij jou moet dat wat lager zijn, want mijne is standaard al 10C warmer..
Ik weet niet welke opties je allemaal hebt?

Verwijderd

als je echt stil wilt hebben dan moet je gewoon op passief gaan. Er zijn verschillende merken die passief coolers hebben zoals noctua.. die leveren goeie prestaties en je kan ze actief of passief maken. Of je hebt de vapochill coolers die zijn ook vrij wel muis stil incl speed controller. check even de database in www.hardware.info en je komt snel achter wel cooler het meest stilst is. :)

• Dropsen
BiG-GuY schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 23:55:
Hoe heb je de settings van Q-Fan staan? overigens is bij mij de casefan van nexus zelf al stil @max speed... of hij heeft eigen temp sensor...

Voor de cpu fan, heb ik de mijne ingesteld dat die moet starten bij 55C en full speed bij 60C...
Bij jou moet dat wat lager zijn, want mijne is standaard al 10C warmer..
Ik weet niet welke opties je allemaal hebt?
En het laatste wat jij noemt heb ik nodig, alleen waar stel ik dat in...
In de bios kan ik niet meer instellen dan Qfan Cool, Standard of Quiet. Waarbij ie dus op Quiet staat, maar de fans nog veel te hard laat draaien...

Verwijderd

Dropsen schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 01:00:
[...]

En het laatste wat jij noemt heb ik nodig, alleen waar stel ik dat in...
In de bios kan ik niet meer instellen dan Qfan Cool, Standard of Quiet. Waarbij ie dus op Quiet staat, maar de fans nog veel te hard laat draaien...
Als je speedfan even download.
Dan kun je via dat programma de cpu fan speed nog even wat lager instellen.
Voor je gaat gamen kun je hem het beste even weer wat harder instellen.
Ik heb het nog niet aangedurft om te wachten dat de fan bij hogere temps automatisch sneller ging draaien. Ik kan mijn arctic freezer 64 instellen op bijv 300rpm of zelfs 0rpm

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2006 01:19 ]

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 23:55:
als je echt stil wilt hebben dan moet je gewoon op passief gaan. Er zijn verschillende merken die passief coolers hebben zoals noctua.. die leveren goeie prestaties en je kan ze actief of passief maken. Of je hebt de vapochill coolers die zijn ook vrij wel muis stil incl speed controller. check even de database in www.hardware.info en je komt snel achter wel cooler het meest stilst is. :)
Dit geldt ook voor de Ninja PLUS Rev.B volgens mij

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

• BiG-GuY

BiG-GuY

Spice schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 01:18:
[...]

Dit geldt ook voor de Ninja PLUS Rev.B volgens mij
Zoals ik al zei :P, ik kan mn AMD64 X2 4600+ (TDP van 110W) in idle toestand met gemak passief koelen :), dan wordt die gemiddeld 40-45C (met boxed koeler is het vergelijkbaar, maar die maakt dan pokkeherrie)... en ik heb het zo ingesteld dat die bij 60C aan gaat op full speed, en dan komt die tot 65-68C (onder full load) en dat werkt gewoon stabiel...
Dus lijkt me dat het met jouw 3500+ allemaal 10C minder is :), want had hiervoor een 3500+ en die werd niet warmer dan 32C met zalman koeler...

• Dropsen
Dat moet ik dus hebben tot de tijd dat ik andere spullen heb. Alleen waar precies stel ik dat in? Ik kan het niet vinden...

• BiG-GuY

BiG-GuY

Het kan zijn dat de jouwe het niet in de bios kan.. dan moet je q-fan in de bios uitzetten, dan kan je het via Speedfan in Windows regelen...

Van mijn ASUS mobo kan ik Q-FAN trouwens ook aanpassen in windows met het programma ASUS PC Probe II...

Pagina: 1