[showcase] Militaire Parade

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
1. Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/clb/BD/PICT5887.jpg

2. Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/clb/BD/PICT5889.jpg

3. Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/clb/BD/PICT5892.jpg

4. Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/clb/BD/PICT5904.jpg

5. Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/clb/BD/PICT5919.jpg

Hope you like 'em, eerste post hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

foto 1 springt er duidelijk bovenuit wat mij betreft.In de rest van de foto's zit wel potentie, alleen vind ik de uitwerking een beetje jammer:
2: ik had em graag wat langer gezien (in de lengte dus) en hij doet me eigenlijk niet zoveel. Of iig minder dan foto 1.
3:Hij was beter geweest als de soldaten er helemaal op stonden, en zij scherp waren geweest.
4:Silhouette valt niet zo goed bij een erg onrustig onderwerp vind ik
5:Weer zijn ze niet scherp.
al met al vind ik et eigenlijk net geen showcase waard (maar misschien zijn anderen dat helemaal niet met me eens hoor). zw vind ik hier erg mooi staan, onderwerp is goed uitgekozen, alleen niet gefocused, en dat maakt het erg jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 19:03
Allereerst zou het prettig zijn als je even nummers bij de foto's zet, want dat maakt het commentaar geven wat prettiger.

Ik zat naar de EXIF info te kijken en het valt me op dat je op ISO 1600 schietJe gebruikt ook best lange sluitertijden, dus ik ga er vanuit dat het wel behoorlijk donker moet zijn geweest. Verder neem ik aan dat je een statief hebt gebruikt en anders heb je een goede IS/OS of een erg vaste hand. Bij een militaire parade had ik meer bewegingsonscherpte verwacht bij zulke lange sluitertijden. Of heb je alleen foto's genomen toen ze stil stonden? Bewegingsonscherpte in zo'n mars kan volgens mij best wat toevoegen (mits de beweging beperkt blijft).

Nu over de foto's:
#1: Aardige foto. Jammer van de meest linkse persoon, want de lijn van linksboven naar het midden is niet meer zo zuiver. Verder is het witte vel nogal storend (maar daar kun je zelf niet zo gek veel aan doen).
#2: Dit vond ik de meest pakkende foto. Niet echt commentaar op.
#3: Het beeld lijkt scherp, maar de personen zijn onscherp. Het lijkt erop dat ze stil staan, dus je had je diafragma verder moeten knijpen (indien mogelijk).
#4: Onduidelijke plaat, want het is mij niet duidelijk waar het hier om gaat.
#5: Personen zijn wederom onscherp.

Ik denk dat de omstandigheden (weinig licht) vragen om een andere benadering van het onderwerp. Gezien de omstandigheden zijn het misschien best nog goede foto's, maar ik zou ze niet aan de muur hangen...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Over het scherpstellen:
Er is bewust scherpgesteld op externe elementen, niet op de gebouwen. Geeft een hele andere kijk erop vind ik, ik vind het best dramatisch overkomen zo.
Het is een poging natuurlijk, blijkbaar valt ze minder in de smaak (en had testcase beter geweest :9 )

Over de omstandigheden: dit is savonds, volledig donker dus.
Verlichting was niet echt constant: soms zoekspots, soms algemeen licht. Flitsen was geen optie door de afstand.
Ook wordt hier de kracht bewezen van beeldstabilisatie in de body, maar daar ga ik niet over opscheppen. :*)

Over die andere benadering: dat had inderdaad iets heel speciaals geweest, leuk idee!

Bedankt voor de comments iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 07:48
Ik maak nooit foto's. MAar waarom stel je niet eerst scherp op soldaten en dan het gebouw. Kan iedereen lekker oordelen welke foto beter is :)

[ Voor 9% gewijzigd door enermax op 17-10-2006 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Het is niet altijd een optie om alles dubbel te schieten.

Ik vind het een goede/voor de hand liggende keuze om scherp te stellen op de mensen, zij zijn immers je onderwerp.

Foto 1: mooie foto, dof misschien iets te krap of een beetje veel op de 2e soldaat scherp gesteld, meest linker soldaat beetje (te) onscherp.

Foto 2: in portret orrientatie worden de verticale lijnen benadrukt, in landscape orrientatie wordt het perspectief van de formatie benadrukt. ik ben er net uit wat ik liever had gezien. (bij gebrek aan vergelijkbare foto in landscape)

Foto 3: helaas is je dof misschien wat kort (jammer dat het zo donker was, IS werkt geweldig maar kent ook zo z'n beperkingen), misschien had het mooier geweest om zowel de soldaten als het beeld scherp te krijgen. De schaduwen boven het beeld vind ik wel erg gaaf, dat geeft het beeld een nog grootser/statiger uitstraling.

Foto 4: was het niet mogelijk om de soldaten fe flitsen, nu is de onderkant van de foto zo zwart.

Foto 5: lijkt wat onscherp (bewogen, of de focus was de weg kwijt)

Het is trouwens al lastig genoeg om op 1/30 sluitertijd op 210mm uit de hand scherpe foto's te schieten. De sfeer vind ik goed gelukt. Niet te min vind ik het eerder een testcase als een showcase. Een korte dof kan mooi zijn maar maakt het ook lastiger om de scherpte op de juiste plek te krijgen (foto 5 is als enige nog al twijfelachtig wat betreft scherpte).

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Pagina: 1