Toon posts:

[RAID] Degraded - Missing member

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn download-machine draaide tot een paar dagen geleden prima, op een gegeven moment gingen de downloads wat trager. Dacht dat dit aan mijn netwerk lag. Tot ik bij het verplaatsen bestanden niet meer kon lezen, machine geboot. Ziet hij de hele RAID-set niet meer.
Lijkt mij dat er een schijf de geest heeft gegeven.

Bij het opstarten krijg ik nu de melding: "Following Arays have missing required members and cannot be configured Aray#0-RAID-0.
In het RAID menu zie ik alle 7 schijven, geen meldingen behalve "DEGRADED".

Hoe/waar kan ik zien welke schijf defect is of moet ik aan de RAID-kaart denken?

Hier de specs van de download machine:
MB: Intel D915GAG (socket 775)
CPU: Pentium 4 - 2.8 Mhz.
CPU Cooler: Intel Original Socket T ( LGA 775 ) CPU Heatsink and Cooler
Memoy: 2 GB, DDR 400 PC3200 (4 x 512MB)
SATA RAID: Adaptec SATA RAID 2810SA Controller, met 7 x Maxtor S-ATA 250 GB (ziet 1636 GB)

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-02 20:23

pistole

Frutter

Een RAID-0 met een falende member is meestal ten dode opgeschreven (op z'n minst de data die op die disk stond).
Wellicht is het een optie om met een tooltje van de disk fabrikant de SMART status van de disken uit te lezen?

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Topicstarter
Ben er ook bang voor, helaas is niet anders.
Heb Adaptec Starage Manager geinstalleerd, werkt echter alleen als de RAID up is.

Alle schijven nog eens goed bekeken en beluisterd, klinken allemaal hetzelfde. Geen noice o.i.d.
Hoe kom ik er achter welke schijf de geest heeft gegeven?

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 15:21:
Alle schijven nog eens goed bekeken en beluisterd, klinken allemaal hetzelfde. Geen noice o.i.d.
Hoe kom ik er achter welke schijf de geest heeft gegeven?
1 voor 1 erin stoppen en dan zo'n HD check tooltje van je fabrikant draaien?

Goedkoop bellen via VoIP

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-02 22:44

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Kan ook zijn dat die schijf een timeout (TLER) heeft gehad en dat de controller hem eruit heeft gegooid, array degraded. Maar de schijf werkt wel gewoon. Ik heb het ook wel eens met mijn promise EX8350 en is een typisch kwaaltje van Maxtor hd's (daarom wordt ook geadviseerd geen Maxtor's te koppelen aan Areca controllers bijv).

Probleem bij jouw is nu dat je alles kwijt bent. Als ik eerlijk mag zijn ook een beetje dom om geen raid-5 te doen met 7 schijven in een array (je had makkelijk kunnen migreren).

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
For the record, je had echt 7* 250 Gbyte in RAID 0 ?
Dat betekend 7* zoveel kans om alle data kwijt te raken.

RAID0: Kdag data = K1 schijf kaput * 7

RAID1/RAID5: Kdag data = K1 schijf kaput * K1 schijf kaput

RAID6: Kdag data = K1 schijf kaput * K1 schijf kaput * K1 schijf kaput

Stel: K1 schijf kaput = 0.5, dit leverd op:
SoortKans
RAID00.5*7 = 3.5
RAID1/RAID50.5 * 0.5 = 0.25
RAID60.5 *0.5 * 0.5 = 0.125

Verwijderd

Topicstarter
Heb alle schijven, één voor één, direct aan het MB gehangen.
Ze worden allemaal gezien "unallowcated" logisch, als 233,76 GB schijf.

Maxtor tooltje, niet kunnen draaien, heb geen FDD in het systeem.

Zullen de schijven toch allemaal goed zijn, één een timeout hebben gehad of de controller problemen hebben?

Denk dat ik er van het weekend maar een RAID5 van maak.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 23:38:
Heb alle schijven, één voor één, direct aan het MB gehangen.
Ze worden allemaal gezien "unallowcated" logisch, als 233,76 GB schijf.

Maxtor tooltje, niet kunnen draaien, heb geen FDD in het systeem.

Zullen de schijven toch allemaal goed zijn, één een timeout hebben gehad of de controller problemen hebben?

Denk dat ik er van het weekend maar een RAID5 van maak.
Als je de Ultimate Boot CD download (www.ultimatebootcd.com) kun je de Maxtor tool vanaf bootable CD-ROM draaien.
Waarom trouwens niet gewoon 7 losse schijven?
RAID5 is ook wel mooi, mijn ervaring beperkt zich op dit moment tot de onboard RAID5 controller van een NForce4 Ultra bordje, en die zijn niet snel in RAID5 kan ik je vertellen.
Misschien is een software RAID5 in Windows wel interessant, en met een hardwarematige controller met wat eigen geheugen vast ook wel, maar het heeft er bij mij toe geleid dat ik nu gewoon braaf 3 losse schijven met data heb, en geen RAID5.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-02 22:44

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Brede P schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 23:43:
[...]

Als je de Ultimate Boot CD download (www.ultimatebootcd.com) kun je de Maxtor tool vanaf bootable CD-ROM draaien.
Waarom trouwens niet gewoon 7 losse schijven?
RAID5 is ook wel mooi, mijn ervaring beperkt zich op dit moment tot de onboard RAID5 controller van een NForce4 Ultra bordje, en die zijn niet snel in RAID5 kan ik je vertellen.
Misschien is een software RAID5 in Windows wel interessant, en met een hardwarematige controller met wat eigen geheugen vast ook wel, maar het heeft er bij mij toe geleid dat ik nu gewoon braaf 3 losse schijven met data heb, en geen RAID5.
Zodra je een "echte" controller hebt, spreek je wel anders ;)

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Pagina: 1