Toon posts:

instellingen wijzigen of nieuwe cam kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 264 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb ca. 2.5 jaar geleden een digitale camera gekocht bij de Lidl. Een nytech 4020 (deze dus)

Als ik fotos maak in het donker(vaak partyfotos) dan worden de gezichten vaak wel mooi, maar de achtergrond erom heen wordt gewoon zwart. Als ik dan de flitser uitzet en fotos ga maken, Dan worden de foto's heel wazig. Dit heb ik ook als ik redelijk verlichte ruimtes fotografeer. Zoals deze 2 foto's: De 1 met flitser en de ander zonder flitser De ruimte is goed verlicht met veel daglicht en nog wordt het zon rare foto. Ligt dit aan mijn camera? (te goedkoop) of heb ik instellingen verkeerd staan?
Afbeeldingslocatie: http://213.10.84.121/users/sjorsjansen/fotos/voorbeeld/IMAG0036.JPG
Afbeeldingslocatie: http://213.10.84.121/users/sjorsjansen/fotos/voorbeeld/IMAG0037.JPG

Ook zijn de batterijen van mijn camera echt te snel leeg. Ik heb varta 2500mAh batterijen, die nog geen 2 maanden oud zijn. Nu las ik op de nytech site dat dit kwam door een softwarefout, de batterijen werden ten onrechte als leeg aangemerkt. dus ik de firmware update gedaan en nu zou het beter moeten gaan. Verder vind ik mijn camera een beetje 'gammel' (hij kan niet tegen een stootje)

Na al deze minpunten ben ik over ee nieuwe aan het nadenken. Ten eerste moet mijn camera robuust en degelijk zijn. Veel megapixels hoeft hij niet te hebben, 4 is genoeg. Verder zou ik het op prijs stellen als ik een groter scherm heb, (nu 4cm ong.) En het liefst heb ik ook nog een kleine camera. Ten slotte wil ik ook nog een lange batterijduur, of kan ik beter een li ion accu nemen?
Ik wil mijn camera vooral gaan gebruiken om veel fotos achter elkaar te maken, bijvoorbeeld partyfoto's), maar zo af en toe een fototje schieten doe ik ook wel. Ik ben niet echt een prof, maar ik wil denk ik wel een degelijk merk.
Wat zou een goede camera voor mij zijn? Mijn budget bedraag maximaal 200 euro

Verwijderd

Kijk 's in Welke dig. camera onder de 250 euro? Deel 2 ?
Er zijn meer mensen met dezelfde vragen die jij hebt... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2006 20:25 ]

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Wat de foto's betreft, op 1 zie je dat het flitsertje te scherp is, op 2 zie je bewegings onscherpte. Nieuwe cam kopen, dat kan, er zwerft hier ergens een budgetcam topic geloof ik.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De EXIF informatie ontbreekt, maar het ziet er juist uit als een ruimte welke alles behalve voldoende verlicht is. Heb je van de 2e foto de EXIF informatie? De 2e foto lijkt korrelig vanwege een hoge ISO (wellicht automatisch gedaan door camera) en onscherp vanwege je eigen bewegingen tijdens de mogelijk wel wat lange sluitertijd.

{signature}

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat kan je zelf instellen in je cam? Heb je een P, A, S en M stand (of Tv, Av) of doet de camera alles zelf? In het eerste geval kan je zelf misschien nog het een en ander redden, als alles automatisch gaat zou ik toch eens gaan zoeken naar een betere cam waar je wel zelf je belichting kan instellen.

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-10-2025

Toff

FP ProMod
Onder de 200 euro zal moelijk worden denk ik, als je er tenminste op vooruit wil gaan. Ietsjes doorsparen loont zich IMO. Iets in de richting van een Fuji F30? Maar inderdaad, daar zijn zat topics over.

Flitsen in grote ruimtes is zelfs met grote "opzet"flitsers niet eenvoudig. Met een ingebouwde flitser zal je altijd het effect "donkere achtergrond" houden, tenzij je zo lang belicht dat je vaak bewegingsonscherpte krijgt.

Voor wat betreft de accu's wil ik je de volgende overdenking meegeven: Oplaadbare "penlights" (AA) zijn universeel en heel goedkoop. Voor nood kan je altijd een setje "gewone" batterijen meenemen, die blijven jaren goed, mits ongebruikt. Li-ion accu's zijn merkgebonden (al zijn er vaak wel klonen verkrijgbaar) en "dus" vaak nogal prijzig. Een extra Li-ion accu vereist, door de zelfontlading, continu onderhoud en is na x maal herladen ook gewoon dood. Ik heb een prima compactje liggen met 2 z.g.a. dode accus's; gebruik hem dus gewoon nooit meer en heb er een gekocht op "penlights" (en daarna een DSLR, maar dat is een ander verhaal). Als je veel flitst, is je accu relatief snel leeg. Penlights dus,, is mijn advies.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Fuji is inderdaad sterk in praktische en heel bruikbare budget digicammetjes. Ik ben erg tevreden over m'n oude a203.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03-2025
Budget ietsje verhogen en voor de Fuji F20 gaan. Of nog ietsje verhogen en de F30 aanschaffen.

Verwijderd

Belangrijkste vraag is: wat verwacht je? Verwacht je de resultaten van de gasten in het partyfotografietopic of neem je genomen met gewoon wat betere platen?

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Volgens mij ben ik een echte noop op het gebied van fotografie, mijn cam staat ook meestal op automatisch.
EXIF informatie heb ik volgens mijn niet van deze foto(wat is dat eigenlijk? welke isowaarden je gebruikt enzo??)

Wat ik in kan stellen aan mijn camera:

Ik kan hem instellen op de volgende modusen: auto, handmatig, sport, nacht, landschap, portret, detailfotos.
Als ik hem handmatig zet kan ik het volgende instellen
Fotokwaliteit (hoog, middel en laag)
witbalans ( auto, daglicht, bewolkt, zonsondergang, gloeilamp, TL)
ISO (auto, 100, 200 en 400)
verzadiging( hoog middel laag)
scherpte (hoog middel laag)

Ik heb namelijk het idee dat mijn camera een beetje goedkoop is, Bij de lidl gekocht, dus blijkbaar toch mindere kwaliteit dan van een goed merk zoals canon, sony, samsung.
Op de 1e foto zeggen jullie dat het flitsertje te scherp is, maar als hij toch op automatisch staat maakt hij toch niet zulke donkere foto's? En op de foto zeggen jullie dat hij korrelig is misschien door hoge iso waarden? Ook hierbij denk ik: Als hij op auto staat dan hoort hij die iso toch automatisch iets lager te zetten??
Ik verwacht geen topkwaliteit zoals die partyfotografen die een cam hebben die zeer ver boven mijn budget ligt, maar ik mag toch wel iets betere kwaliteit verwachten van een cam die toendertijd 200 euro koste???

Verwijderd

Je zit in de meest rampzalige lichtomstandigheden die er grofweg zijn en je vind het gek dat die camera de iso wil uppen? Waarom denk je dat alle gasten in het partytopic met een dSLR lopen? :)

Van een compactcamera van 200 euro is het -absoluut- onredelijk om te verwachten dat hij in deze omstandigheden goed presteert. Je verwachtingen liggen te hoog denk ik, hoewel het niet de meest geniale camera zal zijn. Probeer anders eens handmatig te gaan schieten :)

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:59:
maar ik mag toch wel iets betere kwaliteit verwachten van een cam die toendertijd 200 euro koste???
Eigenlijk niet. Ik zou op zoek gaan naar een camera waar je in ieder geval zelf je belichting kan instellen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:59:
Hallo,

Volgens mij ben ik een echte noop op het gebied van fotografie, mijn cam staat ook meestal op automatisch.
EXIF informatie heb ik volgens mijn niet van deze foto(wat is dat eigenlijk? welke isowaarden je gebruikt enzo??)

Wat ik in kan stellen aan mijn camera:

Ik kan hem instellen op de volgende modusen: auto, handmatig, sport, nacht, landschap, portret, detailfotos.
Als ik hem handmatig zet kan ik het volgende instellen
Fotokwaliteit (hoog, middel en laag)
witbalans ( auto, daglicht, bewolkt, zonsondergang, gloeilamp, TL)
ISO (auto, 100, 200 en 400)
verzadiging( hoog middel laag)
scherpte (hoog middel laag)

Ik heb namelijk het idee dat mijn camera een beetje goedkoop is, Bij de lidl gekocht, dus blijkbaar toch mindere kwaliteit dan van een goed merk zoals canon, sony, samsung.
Op de 1e foto zeggen jullie dat het flitsertje te scherp is, maar als hij toch op automatisch staat maakt hij toch niet zulke donkere foto's? En op de foto zeggen jullie dat hij korrelig is misschien door hoge iso waarden? Ook hierbij denk ik: Als hij op auto staat dan hoort hij die iso toch automatisch iets lager te zetten??
Ik verwacht geen topkwaliteit zoals die partyfotografen die een cam hebben die zeer ver boven mijn budget ligt, maar ik mag toch wel iets betere kwaliteit verwachten van een cam die toendertijd 200 euro koste???
Als je niet eens sluitertijden/diafragma kan instellen wordt het moeilijk.
Je camera "weet" niet dat hogere iso waarden slechte foto's betekenen, dus worden die gewoon gebruikt.
En voor een camera is 200 euro gewoon erg weinig.

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:39
Je zou eventueel nog voor een Fuji s5600 kunnen gaan. Die zit nu ongeveer tussen de 200 en de 300 euro, afhankelijk waar je hem koopt. Die zal wel al een stuk beter presteren hier, maar klein is hij niet ( je zal hem nooit in je broekzak krijgen ;-) )

http://www.dcresource.com...2105/23_IMAGE_4_FRONT.jpg

Op de foto staat s5200 maar dat is dezelfde, alleen dan in amerika geloof ik :-) Camera presteert imho redelijk in het donker. Lees ook eens het s5600 topic door mocht je interesse hebben.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Verwijderd

Misschien is het voor de TS ook handig om zich wat meer te verdiepen in fotografie.

Mensen om mij heen vragen mij vaak advies voor een "goede camera, maar voor weinig geld". En "goede foto's voor tijdens feestjes" wordt vaak als eerste vereiste genoemt. :/ :'( ;(

Binnen en vooral tijdens feesten zijn (wat betreft het licht) een van de lastigste omstandigheden waar je je als fotograaf kunt begeven. Zelfs met een d-SLR en goede lenzen moet je soms nog allerlei kunst en vliegwerk uithalen om er iets moois van te kunnen maken. Dan is het ook niet verwonderlijk dat een lidlcamera van een x-aantal tientjes daar op de automatische stand geen raad mee weet. Maar een andere compact camera van canon/nikon zal het echt niet zoveel beter doen. Via handmatige instellingen kom je wellicht een stuk verder.

Maar bedenk vooral: wat wij mensen zien als "goed verlicht" is door de lens van een camera heel anders. Een camera meet lichtintensiteit als als fysische grootheid, het menselijk oog niet. Het kunnen inschatten daarvan is een van de dingen die je gaande weg leert als je je verdiept in fotografie. :)

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025
Samenvattend:

Met flits worden objecten dichtbij door de flits belicht en objecten veraf niet. Omdat de flits extra licht geeft kan de foto met korte sluitertijd genomen worden en krijg je geen last van bewegingsonscherpte.

Zonder flits moet de sluitertijd veel langer worden om genoeg licht de camera in te laten en vanuit de hand fotograferen wordt met een goedkopie cameratje gewoon onmogelijk.

Voor dit probleem zijn een paar oplossingen: De goedkoopste is een statief kopen voor je camera. Zo krijg je geen onscherpte doordat jij de camera beweegt. Alleen als je bewegende objecten wilt fotograferen hang je want dan zijn die weer onscherp.

Een andere mogelijkheid is een duure (DSLR) camera te kopen. Daar kun je een hele zware flitser op aansluiten die een veel groter deel van de ruimte belicht (en iedereen tijdelijk blind maakt) of een lens gebruiken die veel meer licht doorlaat dan je huidige camera. Dan kun je ook een kortere sluitertijd gebruiken.

Verder: als je je een middagje inleest in fotografie weet je waardoor dit soort problemen veroorzaakt worden en wat je er aan kunt doen. Daarnaast maak je waarschijnlijk daarna veel mooiere foto's.

Have a wheelie good weekend!

Pagina: 1