NMB 40 mm fan verkeerd bedraad

Pagina: 1
Acties:

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
De fan van mijn chipset koeler is helaas kapot gegaan en ik heb geen zin om de garantie te verliezen dus ik vervang de koeler. Het probleem is nu echter dat de fan die ik heb gekocht blijkbaar anders bedraad is dan standaard computerfans.
Het gaat om een NMB 40 x 15 mm fan. Model 1606KL-04W-B59. Hij heeft wel een standaard 3 pin connector die gebruikt worden in PC's. Ik heb gegoogled en dit is de datasheet die het meest in de buurt komt. De b59 staat er niet bij, maar ik denk dat er weinig verschil is.
http://www.nmbtc.com/pdf/dcfans/1606kl.pdf
De fan was als volgt bedraad.
De U geeft aan waar een pinnetje van het moederbord terecht komt als ik hem aansluit. De voorkant met het bultje op de connector is naar je toegericht in de tekening.
Originele bedrading
ROOD-WIT-ZWART
Mijn huidige aansluiting
WIT-ROOD-ZWART
Ik heb het even getest met een oude pc en de fan deed het nu wel. Ik ben er echter nog niet van verzekerd of ik er wel goed aan doe door de draadjes te veranderen van volgorde.
Is er nog een manier om dit te testen of is het gewoon aansluiten en hopen op het beste.
Zowel op de oude PC als met een 12V Transformator werkte de fan. + op rode draad en - op zwart. Zo staat het ook aangegeven op de fan zelf. Dus dat rood voor + is en zwart voor -. Ik weet nu echter niet of de witte draad gebruikt wordt voor het toerental of voor iets anders. Ik zal eens kijken wat mn multimeter aangeeft voor voltage op die draad.

Multimeter geprobeerd en die witte draad geeft voor mij geen nuttige waarde. Het lijkt erop dat er een onstabiele spanning uitkomt ergens tussen de 0 en 1 V. Ik kan niet meten of het misschien een wisselspanning is aangezien mijn multimeter als gevoeligste waarde 200V wisselspanning heeft.

[edit] Zou een moderator ook even de v in van in de titel kunnen veranderen in een f. Ik snap niet hoe ik zo'n stomme fout kon maken 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door Ernie op 16-10-2006 20:16 . Reden: hele domme typfout ]

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
pc uit, ouwe mobofan van t mobo af trekken, nieuwe dr in pluggen (zonder monteren of whatever) pc aanzetten, kijken of t werkt, pc uitzetten door knop 3 secs in te houden. als het werkt: mobo dr uit en monteren, zo niet: draden veranderen. je zal de NB echt niet opblazen als deze 10 secs met passieve koeling werkt (zelfs n paar minuten zal wel kunnen)

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Bedankt voor de reacftie maar het ging mij niet om de chipset die zou oververhitten. Die draait al een flinke tijd met nauwelijks koeling (De fan draaide immers steeds langzamer en nu al een week kapot)
Het ging mij er om dat als de fan kortsliuting zou maken doordat hij anders bedraad was mijn moederbord meegenomen zou worden.

Ik heb hem uiteindelijk getest met een 12 V transformator en toen heb ik hem maar gewoon aangesloten. Hij bootte gewoon en draait nu al 2 dagen stabiel en het toerental wordt goed uitgelezen. Dus ik denk dat ze in de fabriek deze fan standaard anders bedraden. Ik heb geen idee waarom. Misschien zijn ze niet bedoeld als computerfan. Het ging trouwens alleen om het vervangen van de fan en niet van de complete heatsink. Hij koelt goed hij is echter wel wat luidruchtig omdat hij op 8000 - 8500 Rpm draait (dit klopt ja, volgens de datasheet is dat max snelheid)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Een electromotor zoals een fan kan sowieso geen sluiting maken als je draden verwisseld. Hooguit blaas je de toerentalsensor van de fan op als je 12v op de rpm-draad zet, veel meer kan niet gebeuren.

🖥️ | 🚗