Toon posts:

2D-kwaliteit en 3D-kracht] Welke kaart voor 3ds Max?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aan het orienteren voor een andere grafische kaart. Momenteel heb ik een Matrox Parhelia met 2 19" CRT's op 1600x1200@95Hz. De Parhelia trekt met 3ds Max8 deze resolutie gewoonweg niet in dualscreen 2x1600x1200. Alle andere 2D-apps werken ok (Photoshop, Flash, Director, Premiere........).
Ik kan alleen fatsoenlijk met viewports spelen wanneer 3ds Max8 op 1 monitor draait en op de ander dus mooi mijn wallpaper is te zien.

Ik vind de beeldkwaliteit van de Parhelia echt wel zwaar ok (intern 10bits kleuren). Photoshop is een genot. Ik wil met 3ds Max gaan beginnen. ik denk dat de kaart gewoonweg te licht is voor 3D. Het liefst ga ik voor een AGP-kaart die ik 2de hands kan aanschaffen. Waarom zou ik upgraden naar pci-e?
  1. Ik heb gelezen over Radeon's en Geforce kaarten die naar resp. FireGL of een Quadro kunnen worden ge(soft)mod. Heeft iemand hier ervaring mee? Dit kan namelijk een hoop centjes schelen.
  2. Welke chipsets/fabrikant moet ik mijden of is juist erg goed voor goede (analoge) beeldkwaliteit?
  3. Welke GPU-chip\GPU-serie werkt al soepel met 3ds Max in dualscreen op 1600x1200 met hoge (85>)refreshrates?
Ik ben niet geintereseerd naar kaarten louter voor gaming, mist deze gemod of ongemod goed is voor 3ds Max of andere 3D-applicaties.

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dat dit wel een interessante topic zou kunnen worden. Er is namelijk niet zoveel te vinden over beeldkwailiteit van een bepaalde videokaart. Meestal worden de kaarten in games vergeleken. Er zijn gebruikers die niet voor brute 3D-power gaan waarbij 2D-kwaliteit ingeboet zou kunnen worden. Tevens kan ik me voorstellen dat fabrikanten inferieure componenten op hun kaarten plakken om zich beter in de markt te kunnen positioneren.

Welke kaart presteert in 2D (Photoshop, Flash, etc) beter dan z'n concurent of duurdere/goedkopere zuster? Hierbij kunnen (soft)mod hacks meegenomen worden. Denk bijvoorbeeld aan een Ati Radeon x800 die in een FireGL omgetoverd kan worden of een nVidia 6800GT die in een Quadro is om te toveren.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-07 14:52

keur0000

-------- N O N E --------

Persoonlijke ervaring:

Overgegaan van een Matrox G450 naar een Quadro en ben zeer tevreden met de beeldkwaliteit in 2D op een NEC MultiSync FE991SB.
Verwijderd schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 19:17:
Ik ben aan het orienteren voor een andere grafische kaart. Momenteel heb ik een Matrox Parhelia met 2 19" CRT's op 1600x1200@95Hz. De Parhelia trekt met 3ds Max8 deze resolutie gewoonweg niet in dualscreen 2x1600x1200. Alle andere 2D-apps werken ok (Photoshop, Flash, Director, Premiere........).
Ik kan alleen fatsoenlijk met viewports spelen wanneer 3ds Max8 op 1 monitor draait en op de ander dus mooi mijn wallpaper is te zien.

Ik vind de beeldkwaliteit van de Parhelia echt wel zwaar ok (intern 10bits kleuren). Photoshop is een genot. Ik wil met 3ds Max gaan beginnen. ik denk dat de kaart gewoonweg te licht is voor 3D. Het liefst ga ik voor een AGP-kaart die ik 2de hands kan aanschaffen. Waarom zou ik upgraden naar pci-e?
  1. Ik heb gelezen over Radeon's en Geforce kaarten die naar resp. FireGL of een Quadro kunnen worden ge(soft)mod. Heeft iemand hier ervaring mee? Dit kan namelijk een hoop centjes schelen.
  2. Welke chipsets/fabrikant moet ik mijden of is juist erg goed voor goede (analoge) beeldkwaliteit?
  3. Welke GPU-chip\GPU-serie werkt al soepel met 3ds Max in dualscreen op 1600x1200 met hoge (85>)refreshrates?
Ik ben niet geintereseerd naar kaarten louter voor gaming, mist deze gemod of ongemod goed is voor 3ds Max of andere 3D-applicaties.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
de GF4ti reeks is de laatste reeks videokaarten die je kan softmodden naar een Quadro, alles daarna is hardware locked
ik kan wel zeggen dat het verschil in snelheid tussen een GF en een Quadro in 3D soms ENORM groot is (in professionele apps, niet in games), dus zeker het overwegen waard (al zijn ze wel wat duur)

men gaat alsmaar meer richting DVI-D, waardoor 2D er altijd perfect uitziet
als je nog met een CRT werkt kan ik hetzelfde zeggen als degene hierboven: Quadro's zijn zeer goed, ook de consumentenkaarten zijn veel beter geworden, dus dat is niet zo belangrijk

over het algemeen heb ik de indruk dat Quadro's ook meer geliefd zijn dan FireGL's, qua snelheid zit je al snel tegen de limiet aan van je budget (de meeste toch), dus ik denk dat je gewoon zo duur mogelijk moet gaan, tenzij je echt eenvoudige modellen maakt in 3DS waardoor een instapmodel al voldoende zou zijn

Verwijderd

Topicstarter
catfish schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 14:25:
de GF4ti reeks is de laatste reeks videokaarten die je kan softmodden naar een Quadro, alles daarna is hardware locked
ik kan wel zeggen dat het verschil in snelheid tussen een GF en een Quadro in 3D soms ENORM groot is (in professionele apps, niet in games), dus zeker het overwegen waard (al zijn ze wel wat duur)
how to softmod a 6800/le/nu/gt to Quadro4000

here's your dream come true to convert your 6800LE/NU/GT/Ultra to a Quadro 4000.

if you're wondering what's the difference between a commercial card and a professional one like quadro or firegl. the difference is the professional card has Hardware OpenGL aceleration capability which dramatically speeds up your workflow in 3D apps. it has NO, i repeat NO performance increase in games. in some cases, depending on the version of the drivers, it might even negatively impact your gaming frame rate by a small margin.

http://forum.pcstats.com/showthread.php?t=30028

Softmod R5xx to firegl

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=196557