DVB-C Tuner aansluiten: Beste oplossing?

Pagina: 1
Acties:
  • 420 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 09:15
Ik wil het volgende gaan doen:
@Home digitaal nemen en op m'n pc bekijken. Hiervoor wil ik een externe digitale tuner kopen en die op de pc aansluiten.

Nou heb ik 3 vragen:

1. Wat is de beste oplossing qua beeldkwaliteit. Ik heb gelezen dat de tv-kaarten allemaal een slechte composite ingang hebben. En dat de meeste digitale ontvangers tevens een slecht composite uitgang hebben.

2. Is het mogelijk 1 kanaal op te nemen via de composite ingang en tegelijkertijd tv te kijken via de tv-kaart? (analoog))

3. Is er verschil tussen analoge en digitale tuners, dwz heeft het bijvoorbeeld zin om een digitale tuner te nemen wanneer ik de dvb-c ontvanger via de composite ingang ga aansluiten?

Is er iemand die al ervaring heeft op dit gebied en een mooie oplossing weet?

[ Voor 37% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 16-10-2006 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:58

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Volgens mij is het beter om een DVB-C kaart voor IN je computer te kopen.
Desnoods koop je een dual tuner DVB-C kaart, die heeft vast wel weer een uitgang zodat je op je TV een ander kanaal kunt kijken dan je opneemt.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
remco_k schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 19:20:
Volgens mij is het beter om een DVB-C kaart voor IN je computer te kopen.
Desnoods koop je een dual tuner DVB-C kaart, die heeft vast wel weer een uitgang zodat je op je TV een ander kanaal kunt kijken dan je opneemt.
Dat werkt dus niet, want dan kan je alleen FTA ontvangen. Wil je meer dan betaal je daar ook dik voor. Reken op 250 tot 300 euro voor de interne oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:38
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 18:55:
1. Wat is de beste oplossing qua beeldkwaliteit. Ik heb gelezen dat de tv-kaarten allemaal een slechte composite ingang hebben. En dat de meeste digitale ontvangers tevens een slecht composite uitgang hebben.
Composite hoeft op zich helemaal niet zo (heel erg) slecht te wezen, het probleem is meer dat de meeste populaire TV-Kaartjes (meestal Hauppauge of volgens gelijk ontwerp) heel slecht omgaan met een composite videosignaal.
Oplossing: gebruik een Settop Box welke een S-video uit mogenlijkheid heeft, dit geeft wel prima resultaten. (tip: ga niet voor de Philips, deze heeft (te) veel problemen)
Zie ook:
www.TVhomeforum.TK
2. Is het mogelijk 1 kanaal op te nemen via de composite ingang en tegelijkertijd tv te kijken via de tv-kaart? (analoog))
Nee, Wil je zoiets doen dan heb je toch 2 of Dual tuner TV/capture-kaartjes nodig (En de juiste software).
3. Is er verschil tussen analoge en digitale tuners, dwz heeft het bijvoorbeeld zin om een digitale tuner te nemen wanneer ik de dvb-c ontvanger via de composite ingang ga aansluiten?
Nee, in die situatie heeft dat niet zoveel zin.
Een DVB-T kaartje kan nog wel interessant zijn als je straks de publieke FTA zenders wilt ontvangen.
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 18:55:Is er iemand die al ervaring heeft op dit gebied en een mooie oplossing weet?
Ik heb hier zelf een Humax kabel decoder (S-Video uit!) aangesloten op een Hauppauge PVR150, dit geeft mij in ieder geval een uitstekende beeldkwaliteit.
Ik zelf gebruik hier geen MCE of EPG toestanden, alleen een eenvoudig schedule programma om mijn opnames te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Thnx. Hier kan ik wat mee.

Bij vraag 3, bedoel ik eigenlijk is er kwaliteitsverschil tussen een digitale tuner en een analoge tuner bij het opnemen via de composite of s-video ingang? Of staat die tuner er dan compleet los van?

[ Voor 20% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 16-10-2006 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:38
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 20:22:
Thnx. Hier kan ik wat mee.
Bij vraag 3, bedoel ik eigenlijk is er kwaliteitsverschil tussen een digitale tuner en een analoge tuner bij het opnemen via de composite of s-video ingang? Of staat die tuner er dan compleet los van?
Nee, bij gebruik van de Composite of S-Video ingang wordt de hele tuner niet gebruikt.

Ter illustratie het schema van de populaire Hauppauge PVR150/500 kaartjes:

Afbeeldingslocatie: http://img388.imageshack.us/img388/6512/cx23416tunerreferencerj1.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Heb je aan een digitale tv tuner met CAMmodule/smartcard gedacht? Dan heb je de beste kwaliteit en de kortste signaalweg naar je PC. FloppyDTV & FireDTV zijn 2 van dit soort tuners
Pagina: 1