Provider krijgt mailbomb en wij zijn de dupe

Pagina: 1
Acties:

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022
De situatie is als volgt: onze hostings- en mailprovider die onze site en mail verzorgt heeft een mailbomb gekregen van 70k berichten. De spamfilter van de provider heeft t nu zo druk met het verwerken van die mails dat wij (en de tientallen van onze klanten met ons) geen mail meer ontvangen.

Mondjesmaat komt er soms ineens eentje binnen. Een mailtje wat ik naar mezelf stuurde bijvoorbeeld deed er 2 uur over, terwijl ik nog steeds een mailtje moet binnenkrijgen die vanochtend naar me is verstuurd.

Nu ben ik op zich blij dat ze een spamfilter hebben op de server die die mailtjes eruit filtert en we dus niet enorme hoeveelheden mail binnenkrijgen. Echter dat de mail er nu uit ligt is verschrikkelijk. Voor ons is het een belangrijk onderdeel van hoe we informatie binnenkrijgen van bedrijven waar we klant van zijn en ook hoe we naar opdrachtgevers communiceren. Nu kan dat laatste ook prima over de telefoon, maar we weten niet welke klanten contact met ons opnemen.

Mijn vraag is nu: in hoeverre is onze hostingsprovider incapabel? Of kun je je als provider moeilijk indekken tegen dergelijke mailbombs?

Verwijderd

lijkt me niet nee...
wat denk je dat er met je outlook gebeurt als je 70k binnen krijgt...

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 18:20
ben geen mailserver-expert, maar een btje mailserver moet toch wel 1k berichten per minuut kunnen verwerken..

gang is alles

• Atari Paul
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:43
Check de algemene voorwaarden en het contract dat je bent aangegaan. Hier zal ook gelden dat de ene provider daar betere regelingen voor heeft dan de andere.

Stability ?? My Atari still has it :)

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Je hebt als klant neem ik aan afspraken gemaakt over de dienst die je afneemt. Jij zal hun betalen voor een dienst waarin je hopelijk hebt afgesproken hoe het moet werken en wat je verwacht van de dienst.

Als er niets is genoemd expliciet over downtijd en vertragingen op mail wordt het lastiger....

Het antwoord simpel 'het komt door een mailbom' heb je niet heel veel mee te maken, dat is de oorzaak. Belangrijker om te weten is of je schade kan verhalen (zie voorwaarden en afspraken over je product/dienst) en nog veel belangrijker is wat gaan ze ondernemen op welke termijn om dit in de toekomst te voorkomen.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Ed.
Het is misschien verstandig dat ik even vermeld dat we al ruim een half decennium bij dit bedrijf websites laten hosten en het contact erg goed is. Echter vraag ik me af hoe professioneel ze zijn daar en of je van een redelijke hoster kunt verwachten dat ze vantevoren dit soort problemen niet al hadden moeten ondervangen.

• wboevink
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-02 17:21
Als het echt zo belangrijk is overweeg dan om een eigen mailserver te draaien.

• Ed.
Het gaat me dus niet zozeer over wat wel/niet in ons contract staat. Want schade verhalen heb ik geen zin in. Ik wil gewoon dat het goed werkt, punt.

Echter wat ik nu niet weet is of m'n provider aan het falen is omdat hij een dergelijke mailbomb niet kan afweren, of dat m'n provider (net als elke andere provider) gewoon pech heeft bij een dergelijke mailbomb.

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ik denk dat het een combinatie is van onvakkundigheid en paniek.

Een mailbom is namelijk best makkelijk af te weren, mits je weet hoe je te werk moet gaan.

Ik noem een paar opties:
1) Als het van een bepaald IP adres komt, dat IP adres null-routen of firewallen
2) Als het naar een bepaalde mailbox gaat, buiten de spamfilters om alle mail meteen weggooien in /dev/null
3) Als het een bepaalde afzender heeft, die afzender blacklisten
4) Spamfilters tijdelijk uitschakelen en de klanten hiervan op de hoogte stellen
Pagina: 1