Asus A8N-SLI probleem

Pagina: 1
Acties:

• Timmetjuh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:25
Hey,

Ik zit met het volgende probleem:

Als ik mijn PC aan wil zetten, komt hij niet verder dan het bootscreen. Ik bedoel dus zeg maar het ASUS scherm. Eigenlijk het eerste wat je ziet als je een pc met ASUS A8N-SLI aanzet.
Ook als ik delete druk om in de bios te komen, gebeurt er ook niets. Eigenlijk hangt ie dus gewoon..

Heeft iemand hier toevallig een oplossing voor? Of is mijn bios gewoon kapot ofzo?
Ik heb er verder niets raars mee gedaan.. Hij heeft een paar dagen aan gestaan en vanmorgen heb ik hem gewoon normaal uitgezet. En nu wil ie dus niet meer booten.

Ik hoop dat iemand me kan helpen..

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 08:29
Tijdens BIOS post op ESC drukken voor meer info en ook BIOS clearen mnv. jumper op mobo. Daarna verder kijken.

Verwijderd

Zoals LeNNy al zegt: doe eerst eens een bios reset. Lees in je handleidingboekje hoe je dat met doen.

• Timmetjuh
Ik heb de BIOS gereset doormiddel van het eruit halen van de batterij.
Ik heb de PC toen eerst zonder batterij (hopelijk kan dit geen kwaad?) opgestart en dat ging allemaal goed. Toen de batterij er weer in gestopt, nog een keer opgestart en dit ging ook weer allemaal goed. PC dus weer uitgezet.
Toen heb ik vol goede hoop mijn PC weer terug op zijn plek gezet en wou hem weer opstarten en tot mijn verbazing begint het hele verhaal weer opnieuw, met het verschil dat het BIOS resetten door het eruit halen van de batterij niet meer werkt. Eigenlijk kan ik nu dus helemaal niets meer... Iemand nog ideeën?

Ik heb wel al een tijdje mijn chipset fan kapot. Nou heb ik een keer gelezen dat dit niet echt erg is, zolang je de pc maar niet echt heet laat worden door zware applicaties ofzo te draaien. Nou speel ik dus nooit spellen ofzo en gebruik de pc alleen een beetje om te internetten en te downloaden..

Verwijderd

Wat zijn je specificaties (type moederbord, processor, geheugen, voeding, videokaart) van je systeem? Alsjeblieft beknopt weergeven.

PC zonder batterij opstarten kan wel (zoals je hebt kunnen ondervinden), maar dat is niet echt slim.. Als de batterij eruit is, kan die jouw instellingen niet meer onthouden. Maar je reset de bios niet door alleen de batterij eruit te halen. Je moet ook een jumpertje verzetten. Ook dat staat als het goed is in je handleidingsboekje.

Maar zoals gezegd, geef eerst maar eens je specificaties van je systeem.

• Timmetjuh
Moederbord: Asus A8n-SLI Deluxe
Processor: AMD Athlon64 3000+
Geheugen: 2x OCZ PC3200 512 MB
Voeding: Sweex 650 Watt (Model: BA000110)
Videokaart: Asus 6600GT

Ik heb gezocht in de handleiding, maar kon eigenlijk niet echt iets specifieks vinden over het resetten van de BIOS. Toen vond ik op een andere website de batterij-oplossing..
Dat de instellingen dan niet bewaard blijven was me al bekend, maar ik was gewoon benieuwd of het dan wel zou werken. Dat deed het dus ook, alleen was het maar van korte duur helaas.

• AugmentoR
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-05 16:56
dus je hebt een onbetrouwbaar systeem én je chipset-fan is kapot? hmm... waar zou dat toch aan kunnen liggen...

Ik heb zelf ook een A8N, met het beruchte NB-fannetje-probleem. Ik heb er een nieuw, beter fannetje opgezet, en zelfs dan zit m'n NB-chippie binnen 1 minuut op de 50 graden (idle!!!). Vervang het fannetje, (bijna..) gegarandeerd dat dat je probleem oplost, tenzij je al te laat bent natuurlijk...

[ Voor 14% gewijzigd door AugmentoR op 17-10-2006 21:17 ]

Canon 400D, Sigma 17-70 2.8-4.5, Canon 50 1.8

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Inderdaad, de chipsetfan is zeker essentieel.
Je kan eventueel de chipsetkoeler wel vervangen door een passief koelblok, maar die dingen zijn een stuk groter om toch voldoende warmte af te voeren.

Is overigens voor mij de doorslaggevende reden geweest om toen voor het Gigabyte bordje te gaan dat ik nu heb, de Premium van Asus was nog niet uit...

• Timmetjuh
AugmentoR schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 21:14:
dus je hebt een onbetrouwbaar systeem én je chipset-fan is kapot? hmm... waar zou dat toch aan kunnen liggen...

Ik heb zelf ook een A8N, met het beruchte NB-fannetje-probleem. Ik heb er een nieuw, beter fannetje opgezet, en zelfs dan zit m'n NB-chippie binnen 1 minuut op de 50 graden (idle!!!). Vervang het fannetje, (bijna..) gegarandeerd dat dat je probleem oplost, tenzij je al te laat bent natuurlijk...
Dan is het waarschijnlijk al te laat.. Het ding heeft een half jaar zonder problemen gedraaid, ook wekenlang achter elkaar. Tot ik hem gisterenmorgen uitzette. Dat is wat ik een klein beetje vreemd vind.

Verwijderd

De chipset van een nForce4 moederbord wordt altijd gloeiend heet, dus die moet wel gekoeld worden... Dus daar heb je je antwoord denk ik......
Wat je kan proberen nu is het volgende:
Doe de zijkant van de kast open en richt er een tafelventilator op, zodat de chipset nog een beetje gekoeld wordt. Het kan dus zijn dat het moederbord het wel deed/doet, als de warme lucht kan ontsnappen. Je moederbord hoeft nog niet kapot te zijn....
Je kan trouwens gratis een chipset koeler aanvragen bij asus. Of je kan je moederbord terugsturen.
Heb je de batterij er weer goed ingedaan (goed aandrukken)?

• Timmetjuh
Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 21:40:
De chipset van een nForce4 moederbord wordt altijd gloeiend heet, dus die moet wel gekoeld worden... Dus daar heb je je antwoord denk ik......
Wat je kan proberen nu is het volgende:
Doe de zijkant van de kast open en richt er een tafelventilator op, zodat de chipset nog een beetje gekoeld wordt. Het kan dus zijn dat het moederbord het wel deed/doet, als de warme lucht kan ontsnappen. Je moederbord hoeft nog niet kapot te zijn....
Je kan trouwens gratis een chipset koeler aanvragen bij asus. Of je kan je moederbord terugsturen.
Heb je de batterij er weer goed ingedaan (goed aandrukken)?
Ik zat er zelf ook al aan te denken dat het wel eens met die fan te maken kon hebben, daarom heb ik het er ook bij vermeld in m'n 2e post. Maar dan blijft het mij nog een raadsel waarom ie wel al die tijd zonder een enkel probleem gewerkt heeft.

De batterij heb ik goed aangedrukt ja.

Als ik die fan nou vervang door een koelblok, dan blijf ik natuurlijk wel die die melding krijgen dat m'n chipset fan niet werkt, of niet? Of ik moet dit uitschakelen, maar dan boot ie bij elke fout gewoon door..

Wat raden jullie me aan als vervanging?

• Timmetjuh
Als zo'n chipset te warm wordt, moet het dan niet zo zijn dat de pc eerst wel gewoon normaal opstart, maar ermee stopt zodra ie last heeft van de hitte?
Dat ding zal toch wel niet meteen 50 graden zijn of wel?
Bij mij komt ie dus eigenlijk helemaal niet aan opstarten toe..

Verwijderd

Het kan zijn dat ie nog te heet was van de vorige poging. Zoals ik zei, probeer eens met de kast open en een tafelventilator erop en meld dan of ie wel aangaat. Dan weet je tenminste nog of je moederbord leeft.
En probeer nog een Bios reset. Maar nu een goede reset: dus EERST handleiding goed lezen (want dat had je dus vorige keer niet gedaan) hoe je dat moet doen (dus met jumper - en dan ook nog eens de goede volgorde), het staat er namelijk duidelijk in.

• Timmetjuh
Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 22:05:
Het kan zijn dat ie nog te heet was van de vorige poging. Zoals ik zei, probeer eens met de kast open en een tafelventilator erop en meld dan of ie wel aangaat. Dan weet je tenminste nog of je moederbord leeft.
En probeer nog een Bios reset. Maar nu een goede reset: dus EERST handleiding goed lezen (want dat had je dus vorige keer niet gedaan) hoe je dat moet doen (dus met jumper - en dan ook nog eens de goede volgorde), het staat er namelijk duidelijk in.
Dat ventilator idee kan ik helaas niet uitproberen, omdat ik er geen heb. De mijne is aan het eind van de zomer overleden en zie dan nog maar ergens een nieuwe vandaan te krijgen..

Wat ik gevonden heb in de handleiding:
- Eerst batterij eruit
- CLRTC Jumper omzetten van 1-2 naar 2-3 en 5-10 seconden zo laten
- Batterij er weer in
- PC aanzetten en BIOS weer instellen

Bedoel je dat? (Dat heb ik over het hoofd gezien, want ik heb dus wel gelezen..)

Dit heb ik in elk geval inmiddels ook uitgeprobeerd en helpt ook niets.

Verwijderd

yep, dat bedoelde ik dus :)
Ok. Voelt de chipset koeler heet aan als je de computer probeert aan te zetten? Brandt er een lichtje op het moederbord? Geeft het moederbord piepjes? Als je het geheugen eruit haalt en dan probeert de computer aan te doen: geeft het moederbord dan piepjes?

• Timmetjuh
Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 22:42:
yep, dat bedoelde ik dus :)
Ok. Voelt de chipset koeler heet aan als je de computer probeert aan te zetten? Brandt er een lichtje op het moederbord? Geeft het moederbord piepjes? Als je het geheugen eruit haalt en dan probeert de computer aan te doen: geeft het moederbord dan piepjes?
Toen ik hem de vorige keer aanzette was ie denk ik wel afgekoeld, omdat de pc toen zeker wel anderhalf uur uit heeft gestaan. Hij voelde ook niet heet aan.
Op het moederbord brandt gewoon een groen ledje, zoals altijd, en het moederbord maakt geen rare geluiden ofzo. Met het geheugen heb ik ook al verschillende dingen geprobeerd (omgewisseld, 1 eruit, de ander eruit) en dat verandert er ook allemaal niets aan.
Ik denk dat ik morgen maar eens op zoek ga naar een nieuwe koeler, om in elk geval zeker te weten of het hier aan ligt of niet. Zo duur zijn ze immers niet. Welke beveel jij me aan?

Verwijderd

Met het geheugen bedoelde ik:
Al het geheugen eruit halen en dan opstarten. Hij moet dan namelijk piepjes geven. Hetzelfde geldt als je bv zonder processor opstart (kan je ook proberen).
Als dat niet gebeurt, kan je moederbord kapot zijn en heeft het dus geen zin om een koelertje te kopen.... Want zoals je al zei, voorheen deed ie het wel.
(ik raad trouwens de Zalman NB47 koeler aan...)
Pagina: 1