Gameservers hosten, jullie tips.

Pagina: 1
Acties:

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-01 00:01
Graag wil ik een aantal gameservers gaan hosten (non profit).
Nu is mijn vraag waar ik in mijn geval het best voor kan kiezen.

Mijn idee is om 4 tot 6 counter-strike 1.6 'public' game servers op te zetten.
Per server wil ik graag 18 slots (2 private).
Het lijkt me dat ik moet rekenen op een gemiddelde full load van 50% per dag per server.
Ik gebruik namelijk nederlandse hostnames en ga uit van een minimum aan buitenlandse bezoekers.

Als ik me niet vergis trekt een speler op een server gemiddeld 5 kb/s.
Dit houd in dat ik per server 5kb(per seconde)*60=300kb(per minuut) *60=18.000kb(per uur) *12=216mb(per halve dag per speler)*18(spelers)=3888mb(volle server 50% load per dag).

Dit houd dus in dat ik per maand 120gb per gameserver per maand aan traffic heb.
Wat erop neer komt dat ik 600gb (5 server) traffic per maand zou moeten aanschaffen.

Volgens mij maak ik hier ergens een rekenfout?

Zo niet, wat is dan financieel gezien het meest geschikt voor mij.
ik wil zelfs nog wel een (tweedehands) server aanschaffen voor een co-locatie.

• Puntslash
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
densoN schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 16:30:
Ik wil zelfs nog wel een (tweedehands) server aanschaffen voor een co-locatie.
Volgens mij is dat sowieso het goedkoopst.

• densoN
daar was ik al bang voor :>
nu is mij de vraag hoe ik bereken aan wat voor hardware ik moet denken wil ik 4-6 gameservers draaien. op andere paginas lees ik erg veel verschillende meningen hierover.
het enige wat ik wel zeker weet is dat games als cs1.6 een stuk lichter zijn als bf2 en cod2.
En zodra ik dit heb aangeschaft zijn er dan dingen (behalve de prijs, snelheid en data) waar ik op moet letten bij het zoeken naar een juiste co-locatie.

[ Voor 30% gewijzigd door densoN op 16-10-2006 17:32 ]

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-02 22:43
Volgens mij kan je het beste een een lijn kopen ipv full speed met datalimieten

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
densoN schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 17:25:
daar was ik al bang voor :>
nu is mij de vraag hoe ik bereken aan wat voor hardware ik moet denken wil ik 4-6 gameservers draaien. op andere paginas lees ik erg veel verschillende meningen hierover.
het enige wat ik wel zeker weet is dat games als cs1.6 een stuk lichter zijn als bf2 en cod2.
En zodra ik dit heb aangeschaft zijn er dan dingen (behalve de prijs, snelheid en data) waar ik op moet letten bij het zoeken naar een juiste co-locatie.
Ik denk dat dat er maar net vanaf hangt hoe je je cs servers configt. Wil je servers met goeie reg hebben dan is een serverfps van 333fps (liefst meer) en pingboost 2 of 3 geen luxe. Dit zorgt wel voor een hoge cpu load en beperkt dus je speelruimte. Denk hier eerst goed over na.

• densoN
Black_Adder schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 21:10:
[...]

Ik denk dat dat er maar net vanaf hangt hoe je je cs servers configt. Wil je servers met goeie reg hebben dan is een serverfps van 333fps (liefst meer) en pingboost 2 of 3 geen luxe. Dit zorgt wel voor een hoge cpu load en beperkt dus je speelruimte. Denk hier eerst goed over na.
nou, ik heb niet genoeg kennis op dit gebied om te weten hoeveel een (public) server of 5 vreet aan cpu en geheugen. en vooral wat een fps/ping booster hier aan toevoegd op de load. daarom hoop ik eigelijk toch wat informatie te ontvangen van mensen die echt ervaring hebben met een vergelijkbare setup.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-02 17:20

IceStorm

This place is GoT-like!!!

SmoothTweaker schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 21:04:
Volgens mij kan je het beste een een lijn kopen ipv full speed met datalimieten
Ja volgens mij ook als je echt van je drugsgeld af moet 8)7. Eigen lijnen is echt geen optie.

Besef je verder wel dat ca 5 servers en bijbehorende rackspace/traffic je echt klauwen met geld gaat kosten?

• Punica-
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11-2023
IceStorm schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 23:11:
[...]

Ja volgens mij ook als je echt van je drugsgeld af moet 8)7. Eigen lijnen is echt geen optie.

Besef je verder wel dat ca 5 servers en bijbehorende rackspace/traffic je echt klauwen met geld gaat kosten?
Nee, hij valt in de catagorie tweakert die overal op reageert zonder verstand van zaken te hebben, lopen er helaas te veel van rond hier. 8)7

OT: Misschien kan je je vraag ook eens voorleggen op http://www.webhostingtalk.nl/ daar lopen veel topics over oa CS servers en zijn veel mensen met ervaring, tevens kan je daar ook offertes vragen.

Verwijderd

Nou ben ik totally n00b in dit soort dingen, maar hoe ga je dit financieren? Betrek je nog ergens inkomsten vandaan voor die gameservers (abo ofzo) of is het puur voor de lol en schiet je er financieel (behoorlijk) bij in?

• Punica-
Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 15:15:
Nou ben ik totally n00b in dit soort dingen, maar hoe ga je dit financieren? Betrek je nog ergens inkomsten vandaan voor die gameservers (abo ofzo) of is het puur voor de lol en schiet je er financieel (behoorlijk) bij in?
Een colo bak in elkaar schroeven is vaak zo gedaan, dat kan makkelijk voor <300 euro, en colocaten kan al voor rond de 15 a 20 euro per maand, met redelijk wat dataverkeer.

Dus met een aantal vrienden is dit zo bij elkaar te sprokkelen.

• densoN
Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 15:15:
dit gaat gewoon van mijn maandloon af, het onderhouden en draaiend houden is voor mij gewoon leuk hobbyen. met een beetje geluk verdien ik na een wat langere tijd een beetje terug d.m.v. adsense.

Verwijderd

Wil je 5 servers a 16 slots op een bak gaan draaien moet je zeker denken aan een stevig systeem zoals een dual xeon of beter, een dual optereon. Er van uitgaande dat de 5 servers veel gebruikt zullen gaan worden.
Mocht je zo gek zijn om dit op een p4 te proberen zal je heel veel problemen met lag ondervinden, zeker wanneer een van de servers een map change uitvoerd.

• densoN
als alles volgens plan gaat zijn de servers in no time up :)
ze gaan draaien op een X2 4800+, ben benieuwd of het lekker gaat draaien.
nu nog wat 'admins' recruiten zodra ze up zijn :9

• Black_Adder
densoN schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 18:59:
als alles volgens plan gaat zijn de servers in no time up :)
ze gaan draaien op een X2 4800+, ben benieuwd of het lekker gaat draaien.
nu nog wat 'admins' recruiten zodra ze up zijn :9
een x2 4800+ gaat no way 5-6 publics 16slots met goeie rates draaien. Ik denk dat je met 4 in je handjes mag klappen. (ticrate 1000, pingboost3) en dat word al erg krapjes denk ik. Neem je met minder genoegen dan lukt het net schat ik.
Punica- schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 15:20:
[...]

Een colo bak in elkaar schroeven is vaak zo gedaan, dat kan makkelijk voor <300 euro, en colocaten kan al voor rond de 15 a 20 euro per maand, met redelijk wat dataverkeer.

Dus met een aantal vrienden is dit zo bij elkaar te sprokkelen.
Webserver ja, we hebben het hier over aan gameserver. Dat red je dus nooit met <300euro.

[ Voor 32% gewijzigd door Black_Adder op 17-10-2006 21:48 ]

• densoN
Black_Adder schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 21:46:
[...]

een x2 4800+ gaat no way 5-6 publics 16slots met goeie rates draaien. Ik denk dat je met 4 in je handjes mag klappen. (ticrate 1000, pingboost3) en dat word al erg krapjes denk ik. Neem je met minder genoegen dan lukt het net schat ik.

[...]

Webserver ja, we hebben het hier over aan gameserver. Dat red je dus nooit met <300euro.
als het dan niet gaat werken kan je me dan uitleggen wat ik wel nodig heb.
en het liefst ook een beetje rekening houden met de prijs aub :>
weet je ook hoe het aantal geheugen vereist kan worden berekend.. een schatting zou al voldoende zijn

• Black_Adder
densoN schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 22:08:
[...]

als het dan niet gaat werken kan je me dan uitleggen wat ik wel nodig heb.
en het liefst ook een beetje rekening houden met de prijs aub :>
weet je ook hoe het aantal geheugen vereist kan worden berekend.. een schatting zou al voldoende zijn
Dan moet je toch gaan denken aan Dual Opteron Dual Core en die zijn (incl een goed moederbord) niet goedkoop.

[ Voor 5% gewijzigd door Black_Adder op 17-10-2006 22:27 ]

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Ik denk dat het wel gaat lukken op een AMD X2, het voormalige GameServers4u.nl heeft 3x CS1.6 1x CS:S en 1x Call of Duty op een Pentium 3.4Ghz gedraaid, dit gaat als de machines echt dedicated zijn. Ik geloof niet zo heilig in pingboosters, met CS1.6 maken die meer stuk dan lief is geloof ik..
Een goede config zonder absurde waardes maakt een hoop goed.

[ Voor 11% gewijzigd door nAFutro op 17-10-2006 22:34 ]

• Punica-
Black_Adder schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 21:46:

Dat ben ik 100% met je eens hoor, maar ik wist niet dat de topicstarter er zo'n serieuze dienst van wilde maken voor non-profit (misschien openingstopic iets te slecht gelezen).
Pagina: 1