Laptop Toshiba

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
Systeemspecificaties:

Toshiba Satelitte Pro 60xx
Laten we zeggen, gebruikte laptop van 8 - 10 jaar oud herstel 6 - 8
Windows 2000 Professional

De laptop vertoont kuren.

Als de laptop aangaat, gaat het alles goed. Maar na 1 of 2 uur, loopt de laptop vast.
Of de beeldscherm wordt helemaal wazig.

Laatste keer was een aantal bestanden beschadigd. In eerste instantie dacht ik dat het aan de harde schijf lag. Ik denk van niet anders zou de laptop niet meer opstarten of haperen en tot slot er is helaas geen tool van Toshiba om harde schijf te testen.

Dan kom ik tot conclusie dat het waarschijnlijk hitte-probleem is.

Aangezien dat het hitte-probleem moeilijk probeem is, hoe kan ik vaststellen dat het echt hitte-probleem is en hoe te oplossen is.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Als ie uitvalt en hij gaat daarna niet direct weer aan maar een half uur later (na afkoelen) dan weet je dat het aan hitte kan liggen.

Maar serieus, een laptop van 8 a 10 jaar oud? Wat voor proc. zit daar in, en wat voor geheugen. Ik vond vanmorgen op m'n werk een laptop van die leeftijd en heb hem in de kliko gekukeld. Op het moment dat de laptop minder waard wordt dan de tas zou je kunnen overwegen iets nieuwers te zoeken.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:37

Theo

moederbord

Haal de laptop open en zet hem dan aan. Mocht het een hitteprobleem zijn dan kun je zelf voelen of/waar de laptop warm wordt. Ook kan hij omdat hij open staat de warmte veel beter kwijt. Gaat de laptop dus open langer mee dan 2 uur is het iets met hitte. gaat de laptop net zolang mee als normaal ligt het niet aan de temps.

DE hardeschijf kun je trouwens best testen. Download het programma HDtune en scan je schijf op fouten. Vervolgens laat je heb een curve maken van de leessnelheid en de accestijd en vergelijk je die met HDtune printscreens die je met google-afbeeldingen vindt als je jet typenr van je schijf invult. Als jouw curve van de HD er gewoon uitziet en er zijn geen bad sectors gevonden dan is je schijf nog goed.

Maar een laptop van 10 jaar oud, wat zijn daar de specs van????

Nu met WP, PV, EV en PC

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-01 17:07
Ik heb oa ook een Toshiba satellite pro 6100. (geen 6000 dus)
Lijkt me sterk dat ie 8-10 jaar oud is. de 6100 hooguit 3 jaar. Daar zit een Pentium 4 Mobile 1,7Ghz in.

Toch zijn er inderdaad bekende kuren met de 6000 serie. Zoek maar eens op uitvallen display. Het schijnt dat de videokaart die erin zit een kaartje is welke op het moederbord zit geklikt. Deze willen nog weleens loslaten.
Ook zit de kaart precies onder de muis wat natuurlijk een ontwerpfoutje is, want op muis druk je juist het meest. Door die beweging laat het kaartje soms op den duus los.
Zoek maar eens op google. Er zijn veel bekende verhalen over. Ook wel workarounds om het te repareren.
Maar mocht ie wel echt 8-10 jaar oud zijn... dan lijkt mij weggooien het beste :o

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

• fleppuhstein
  • Laatst online: 21-10-2025
Gaat er rechts voor op de palmrest een oranje lampje knipperen ? Zoja, maak dan je KB los, en kijk met een lampje onder je muisknoppen. Daar zie je een connectie tussen twee printplaten (verticale witte conector). Zot er aan de basis geen lijm, dan is het een known issue van toshiba waar tot op vandaag nog steeds garantie op wordt verleend.

• Theo

Theo

moederbord

Charlie schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 17:45:
[.....]
Maar mocht ie wel echt 8-10 jaar oud zijn... dan lijkt mij weggooien het beste :o
opknappen en in een glazen kast bewaren, dat soort antiek vind je niet vaak werkend. :p

Nu met WP, PV, EV en PC

• Charlie932
theodouma schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 17:49:
[...]

opknappen en in een glazen kast bewaren, dat soort antiek vind je niet vaak werkend. :p
Goed werken doet ie ook niet meer... anders had ie hier niet gepost :+

• Theo

Theo

moederbord

Charlie schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 20:54:
[...]

Goed werken doet ie ook niet meer... anders had ie hier niet gepost :+
Maar daarom post hij hier, om dat stuk antiek werkend te krijgen :)

Nu met WP, PV, EV en PC

• Silver7
Wat er gaat gebeuren:

- Harde schijf controleren met HDtune
- Geheugen controleren (je weet maar nooit)
- Ventilator controleren

Bedankt voor de reacties, maar ik kan hem niet wegdoen... money is the problem...

[ Voor 24% gewijzigd door Silver7 op 18-10-2006 19:20 ]

• Theo

Theo

moederbord

Ben alleen nog wel benieuwd naar de specs van dat stuk antiek ;p

Maar vergeet niet om hem eens op te starten als hij open is, evt met een fan erop om zo verhitting (deels) uit te sluiten.

Nu met WP, PV, EV en PC

• fleppuhstein
fleppuhstein schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 17:48:
Gaat er rechts voor op de palmrest een oranje lampje knipperen ? Zoja, maak dan je KB los, en kijk met een lampje onder je muisknoppen. Daar zie je een connectie tussen twee printplaten (verticale witte conector). Zot er aan de basis geen lijm, dan is het een known issue van toshiba waar tot op vandaag nog steeds garantie op wordt verleend.
Heb je ook hier al naar gekeken ?

• Charlie932
En ook al gekeken naar de specs? ;)

• Silver7
Status: nog niet opgelost

Vandaag wilde ik met Microsoft words werken en na ongeveer 1.5 uur liep ie vast en ging automatisch een geheugendump programma opstarten en daarna startte mijn pc automatisch op.

Mijn laptop ging toen een schijfcontrole uitvoeren en toen kwam er weer een foutmelding. Die foutmelding luidt:

Stop: c000021a Unknown hard error
Unknown hard error
Als dit de eerste keer is dat u dit stop scherm ziet, moet u de computer opnieuw opstarten. Als dit scherm weer verschijnt, dient u de volgende stappen te nemen:

Controleer of alle nieuwe hardware of software juist is geinstalleerd. Als dit een nieuwe installatie is, dient u de leverancier van de hardware of software te vragen naar eventueel benodigde windows 2000 updates.

Als er problemen blijven bestaan, dient u nieuw geinstalleerde hardware of software uit te schakelen of te verwijderen.
Schakel BIOS-geheugenopties, zoals caching of shadowing, uit.
Als u de veilige modus wilt gebruiken om onderdelen te verwijderen of uit te schakelen, drukt u op F8 om geavanceerde opstartopties te selecteren, waarna u veilige modus kunt selecteren.

Raadpleeg de introductiehandleiding voor meer informatie over het verhelpen van stop-fouten

Nou, op basis van deze foutmelding heb ik gezocht in Microsoft. Er is een "mogelijke" oplossing, dat is het controleren van de harde schijf, en de bepaalde systeembestanden vervangen.

Jullie horen het nog of het gelukt is.

• fleppuhstein
Ook wat je hier zegt komt overeen met het issue die ik heb aangegeven. Controleer dat eerst dan kan je niet nogmeer rare dingen tegen komen.
Pagina: 1