[FreeBSD 6.1] Postfix ontvangt geen mail, relaying denied

Pagina: 1
Acties:

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-12-2025

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Hoi, ik ben al een paar dagen bezig uit te zoeken wat de beste combo is om een mailservertje op te zetten met FreeBSD en concludeer dat Postfix i.c.m. Courier-IMAP niet al te moeilijk is en genoeg mogelijkheden biedt voor mijn wensen. (Handjevol gebruikers, evt. later virtual hosting toevoegen.)

Postfix configureren is niet moeilijk. Postfix goed configureren blijkt lastiger.

Uit de documentatie van Postfix lees ik dat alleen deze regels in /usr/local/etc/postfix/main.cf voldoende zouden moeten zijn:
code:
1
2
myorigin = $mydomain
relay_domains =

Bij mydestination heb ik ingevuld:
code:
1
mydestination = $myhostname, localhost.$mydomain, localhost, $mydomain

Volgens verschillende howto's op internet is dit genoeg (en meer) om Postfix mail te laten ontvangen.

In /etc/hosts staat dit:
code:
1
2
3
4
::1  localhost.mijndomein.com localhost
127.0.0.1  localhost.mijndomein.com localhost
10.0.0.105  hostnaam.mijndomein.com hostnaam
10.0.0.105  hostnaam.mijndomein.com.

Ik heb het ook geprobeerd zonder de eerste regel uit hosts (dat ip6-adres) maar dat mocht niet baten. Ook heb ik de echte domeinnaam aan mydestination toegevoegd (mijndomein.com) maar dat hielp ook niet.

Als ik een mailtje stuur vanaf een extern adres (geprobeerd vanaf verschillende domeinen om uit te sluiten dat het aan de verzender ligt) naar root@mijndomein.com dan verschijnt in /var/log/maillog deze melding:
code:
1
2
Oct 16 14:14:54 hostnaam sendmail[473]: k9GCErOb000473: ruleset=check_rcpt, arg1=<Root@mijndomein.com>, relay=mailserver.anderdomein.nl [192.168.x.x], reject=550 5.7.1 <root@mijndomein.com>... Relaying denied
Oct 16 14:14:54 hostnaam sendmail[473]: k9GCErOb000473: from=<anderemailadres@anderdomein.nl>, size=0, class=0, nrcpts=0, proto=ESMTP, daemon=IPv4, relay=mailserver.anderdomein.nl [192.168.x.x]

De mail komt dus wel gewoon binnen maar wordt actief geblokkeerd omdat Postfix denkt dat het een relay-poging is.

Ik denk dat ik gewoon een denkfout maak bij het configgen van Postfix; ik heb nogal eens de neiging om binnenkomend en uitgaand om te draaien 8)7. Toch is de beschreven config zoals ik in de documentatie van Postfix en in veel howto's heb gelezen.

Wat doe ik verkeerd?

/edit
In de netwerkconfiguratie is trouwens een FQDN opgegeven. $myhostname is dus hostnaam.mijndomein.com en $mydomain is mijndomein.com.
Op mijn testmailtjes krijg ik steevast direct de melding "Relaying denied" terug.

[ Voor 4% gewijzigd door CmdrKeen op 16-10-2006 14:37 ]

Bloed, zweet & koffie

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Zit er geen voorbeeld config van postfix bij??
/usr/local/etc zou die volgens mij moeten bevatten als je via ports geinstalled hebt.
Misschien kun je daar iets mee? (a.d.h.v. die config je eigen config bouwen)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

zou je eens je domein hard in mydestination kunnen gooien? dat mag ook, en is op zich net zo netjes (ik neem althans aan dat je niet regelmatig je domeinnaam omgooit)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-12-2025

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
@weijl: Nee, er zit geen voorbeeldconfig bij, maar de config file is op zich niet zo ingewikkeld. Volgens een paar verschillende howto's heb ik het goed gedaan.. dacht ik toch :P Ik heb Postfix geïnstalleerd met sysinstall.
Ik heb de voorbeeldconfiguraties bekeken van de site van Postfix zelf maar die komen ook maar met een paar regels die van de default afwijken - gewoon dezelfde als die ik aanhou, bijvoorbeeld: http://www.postfix.org/ST...README.html#local_network

@Boudewijn: geprobeerd maar dat helpt niet. Alleen de domeinnaam en de domeinnaam met de normale entries erbij.

[ Voor 28% gewijzigd door CmdrKeen op 16-10-2006 19:15 ]

Bloed, zweet & koffie

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Config files zijn inderdaad niet zo heel lastig, maar met een voorbeeld config kon je misschien je voordeel doen.

Hoe dan ook, zou je je gehele config willen posten, want ik kan me niet voorstellen dat wat je gepost hebt echt alles is.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Dit is wat ik zo snel kon vinden:
myhostname = mail.example.com
mydomain = example.com
myorigin = $mydomain
mydestination = $mydomain, localhost.$mydomain, $myhostname
mynetworks = 127.0.0.1 10.0.0.0/24
home_mailbox = Maildir/
alias_database = hash:/etc/aliases
smtpd_recipient_restrictions = permit_mynetworks, reject_unauth_destination

dat zou volgens mij genoeg moeten zijn. (iig genoeg om mail te kunnen ontvangen en geen open-relay te zijn)

[ Voor 51% gewijzigd door weijl op 17-10-2006 00:47 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

oh ja:
je post je config met postconf -n (uit hoofd, check dat argument even).
dat is ALLES, inclusief de default settings etc.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:57

No13

/me was here

Ik zie in je log steeds sendmail terug komen, weet je zeker dat postfix draait en niet nog een verdwaalde sendmail binary?

(ja een aangepaste sendmail binary zit ook in postfix vandaag mijn vraag)

ik krijg onder linux deze log msg:
code:
1
Oct 17 15:16:22 tweak postfix/smtpd[7256]: connect from hostname.example.tst[11.22.33.44]

[ Voor 26% gewijzigd door No13 op 17-10-2006 15:17 ]

Pagina: 1