Hoi, ik ben al een paar dagen bezig uit te zoeken wat de beste combo is om een mailservertje op te zetten met FreeBSD en concludeer dat Postfix i.c.m. Courier-IMAP niet al te moeilijk is en genoeg mogelijkheden biedt voor mijn wensen. (Handjevol gebruikers, evt. later virtual hosting toevoegen.)
Postfix configureren is niet moeilijk. Postfix goed configureren blijkt lastiger.
Uit de documentatie van Postfix lees ik dat alleen deze regels in /usr/local/etc/postfix/main.cf voldoende zouden moeten zijn:
Bij mydestination heb ik ingevuld:
Volgens verschillende howto's op internet is dit genoeg (en meer) om Postfix mail te laten ontvangen.
In /etc/hosts staat dit:
Ik heb het ook geprobeerd zonder de eerste regel uit hosts (dat ip6-adres) maar dat mocht niet baten. Ook heb ik de echte domeinnaam aan mydestination toegevoegd (mijndomein.com) maar dat hielp ook niet.
Als ik een mailtje stuur vanaf een extern adres (geprobeerd vanaf verschillende domeinen om uit te sluiten dat het aan de verzender ligt) naar root@mijndomein.com dan verschijnt in /var/log/maillog deze melding:
De mail komt dus wel gewoon binnen maar wordt actief geblokkeerd omdat Postfix denkt dat het een relay-poging is.
Ik denk dat ik gewoon een denkfout maak bij het configgen van Postfix; ik heb nogal eens de neiging om binnenkomend en uitgaand om te draaien
. Toch is de beschreven config zoals ik in de documentatie van Postfix en in veel howto's heb gelezen.
Wat doe ik verkeerd?
/edit
In de netwerkconfiguratie is trouwens een FQDN opgegeven. $myhostname is dus hostnaam.mijndomein.com en $mydomain is mijndomein.com.
Op mijn testmailtjes krijg ik steevast direct de melding "Relaying denied" terug.
Postfix configureren is niet moeilijk. Postfix goed configureren blijkt lastiger.
Uit de documentatie van Postfix lees ik dat alleen deze regels in /usr/local/etc/postfix/main.cf voldoende zouden moeten zijn:
code:
1
2
| myorigin = $mydomain relay_domains = |
Bij mydestination heb ik ingevuld:
code:
1
| mydestination = $myhostname, localhost.$mydomain, localhost, $mydomain |
Volgens verschillende howto's op internet is dit genoeg (en meer) om Postfix mail te laten ontvangen.
In /etc/hosts staat dit:
code:
1
2
3
4
| ::1 localhost.mijndomein.com localhost 127.0.0.1 localhost.mijndomein.com localhost 10.0.0.105 hostnaam.mijndomein.com hostnaam 10.0.0.105 hostnaam.mijndomein.com. |
Ik heb het ook geprobeerd zonder de eerste regel uit hosts (dat ip6-adres) maar dat mocht niet baten. Ook heb ik de echte domeinnaam aan mydestination toegevoegd (mijndomein.com) maar dat hielp ook niet.
Als ik een mailtje stuur vanaf een extern adres (geprobeerd vanaf verschillende domeinen om uit te sluiten dat het aan de verzender ligt) naar root@mijndomein.com dan verschijnt in /var/log/maillog deze melding:
code:
1
2
| Oct 16 14:14:54 hostnaam sendmail[473]: k9GCErOb000473: ruleset=check_rcpt, arg1=<Root@mijndomein.com>, relay=mailserver.anderdomein.nl [192.168.x.x], reject=550 5.7.1 <root@mijndomein.com>... Relaying denied Oct 16 14:14:54 hostnaam sendmail[473]: k9GCErOb000473: from=<anderemailadres@anderdomein.nl>, size=0, class=0, nrcpts=0, proto=ESMTP, daemon=IPv4, relay=mailserver.anderdomein.nl [192.168.x.x] |
De mail komt dus wel gewoon binnen maar wordt actief geblokkeerd omdat Postfix denkt dat het een relay-poging is.
Ik denk dat ik gewoon een denkfout maak bij het configgen van Postfix; ik heb nogal eens de neiging om binnenkomend en uitgaand om te draaien
Wat doe ik verkeerd?
/edit
In de netwerkconfiguratie is trouwens een FQDN opgegeven. $myhostname is dus hostnaam.mijndomein.com en $mydomain is mijndomein.com.
Op mijn testmailtjes krijg ik steevast direct de melding "Relaying denied" terug.
[ Voor 4% gewijzigd door CmdrKeen op 16-10-2006 14:37 ]
Bloed, zweet & koffie