Bereik Linksys WRT54G vs WRT300N

Pagina: 1
Acties:
  • 1.403 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ik werk veel met de WRT54G.
ik ben best te spreken over de apparaten, zolang er geen signaal probleem zijn blijft het vaak prima werken.
alleen wil het nog wel eens gebeuren dat het signaal niet goed doorkomt, zeker niet als je in plaatsen werkt met meerdere verdiepingen.

nu kan je een kan je de Range Expander van Linksys ertussen zetten.
deze is qua prijs stuk duurder dan de WRT300N (samen met een WRT54G uiteraard)
ik ga er vanuit dat een Range Expander signaal probleem goed oplost, dit heb ik helaas nog niet kunnen uitproberen.

2de optie leek mij de WRT300N, welke dus goedkoper zou zijn dan de WRT54G en de Range Expander samen. Uiteraard is de eerste vraag of deze router ook echt een stuk beter signaal heeft dan de andere 2 samen. de 2de vraag is of deze router samen kan werken met de standaard PCI kaart van linksys de WMP54G, of is er dan echt een N versie nodig? (het gaat mij om het signaal niet om de snelheid! 54G is ruim voldoende voor internet)

De WRT54GS heeft alleen een hogere snelheid dan de WRT54G zover ik begrepen heb?
Nu heb je ook nog de WRT54GL, maar de Linksys website geeft mij nog niet alle duidelijkheid wat deze nu beter/anders doet dan de WRT54G. Het prijsverschil hiertussen is ook vrij klein.

• Dionysos
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-04-2025

Dionysos

Nec scire fas est omnia

dude88 schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 13:55:

De WRT54GS heeft alleen een hogere snelheid dan de WRT54G zover ik begrepen heb?
Nu heb je ook nog de WRT54GL, maar de Linksys website geeft mij nog niet alle duidelijkheid wat deze nu beter/anders doet dan de WRT54G. Het prijsverschil hiertussen is ook vrij klein.
Helaas, op de rest van je vragen heb ik geen antwoord, maar ik weet wel dat het verschil van de WRT54GL en de WRT54G gebaseerd is op het feit dat de GL versie op Linux draait (waardoor je er dus makkelijker een thif party fimware op kan zetteN)

• dude88
  • Niet online
Dionysos schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 18:51:
[...]

Helaas, op de rest van je vragen heb ik geen antwoord, maar ik weet wel dat het verschil van de WRT54GL en de WRT54G gebaseerd is op het feit dat de GL versie op Linux draait (waardoor je er dus makkelijker een thif party fimware op kan zetteN)
dus eigenlijk net als de oude versies van de WRT54G als ik het goed begrijp ;)
ik ben bang dat dit dan geen groot signaal probleem gaat oplossen.

Verwijderd

dude88 schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 19:43:
[...]
dus eigenlijk net als de oude versies van de WRT54G als ik het goed begrijp ;)
ik ben bang dat dit dan geen groot signaal probleem gaat oplossen.
Mja het ligt nog net ff wat ingewikkelder. De GL is idd gewoon een G v4.
Als je tegenwoordig een gewone G koopt krijg je een v5 of hoger. Deze versie heeft de helft aan geheugen en draait een ander OS (vxworks). Ome tom heeft hier een review over geplaatst:
http://www.tomsnetworking...really_is_a_lousy_router/
Wat dat betreft is de GL beter, maar hoeveel....

De GS maakt gebruik van zogenaamde SpeedBooster techniek. Dit is niets anders dan dat de router het signaal krachtiger verstuurd. Je hebt bij dit systeem ook een adapter nodig die dit ook doet. Bij de GL versie kun je trouwens die waardes zelf aanpassen als je een third party firmware in flasht.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2006 19:59 ]

• dude88
  • Niet online
oke, bedankt voor je reactie en je link naar ome tommy ;)

even samengevat:

WRT54G = standaard
WRT54GL = standaard tenzij je andere software erop zet
WRT54GS = groter bereik, mits je een GS ontvanger in je PC heb. Jammer want hierdoor kan je er dus niet mee met de gemiddelde notebook (tenzij je daar een extra PC Card inzet)

P.S. hoeveel groter is het bereik van de GS (gemiddeld)?

ben benieuwd of iemand dit nog kan aanvullen met de WRT300N :)

Verwijderd

dude88 schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 20:29:
P.S. hoeveel groter is het bereik van de GS (gemiddeld)?
Ik heb zelf wel eens bij een klant zo'n systeem geplaatst. De router stond in de woonkamer aan de ene kant van het huis en de ontvanger stond aan de andere kant van het huis op de zolder. Het gaat hierbij om een rijtjes woning (2 verdiepingen). De software van linksys op de pc gaf aan "signal strengt 46%".
Jammer want hierdoor kan je er dus niet mee met de gemiddelde notebook (tenzij je daar een extra PC Card inzet)
De ontvanger is geen pc card maar een gewone usb adapter. Zolang je een vrije usb poort hebt werkt het. Een plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://images.amazon.com/images/P/B0002XZQAE.01.LZZZZZZZ.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2006 22:26 ]

• dude88
  • Niet online
net even op de linksys site gekeken, maar de GS versie heb je ook in PC Card uitvoering.
gelukkig maar, dat verplaatst een notebook een stuk makkelijker dan met een externe USB antenne.

ik zag net dat ik nog de WRT54GX niet in het rijtje had staan.
werkt de deze net als de GS alleen met apparaten die ondersteunt worden, of kan je bij deze router wel met normale G kaarten werken? (dus ook van andere merken)

zijn er mensen die ervaring hebben met de range expander van Linksys?
ben eigenlijk wel benieuwd of deze ook met routers van andere merken werkt :)

• dude88
  • Niet online
Kick! :)

Verwijderd

dude88 schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:23:
ik zag net dat ik nog de WRT54GX niet in het rijtje had staan.
werkt de deze net als de GS alleen met apparaten die ondersteunt worden, of kan je bij deze router wel met normale G kaarten werken? (dus ook van andere merken)
Met de GS is het iig zo dat je wel G kaarten kunt gebruiken maar dat je dan niet gebruikt kunt maken van het extra bereik van speedbooster. Dit komt omdat bij een GS router het signaal extra krachtig verzonden wordt zodat de draadloze adapter het toch kan ontvangen. Wanneer de adapter vervolgens zelf wat versturen wil moet hij natuurlijk ook het signaal extra krachtig versturen (anders zou het niet bij de router aankomen).
zijn er mensen die ervaring hebben met de range expander van Linksys?
ben eigenlijk wel benieuwd of deze ook met routers van andere merken werkt :)
Ome tom heeft hiero een review staan van een Linksys Range Expander:
http://www.tomsnetworking...ireless_wre54g/index.html

• dude88
  • Niet online
@Searoar

bedankt voor je reactie.
toevallig ben ik vanmorgen zelf met een Range Expander aan de slag geweest.
eigenlijk ben er ik erg tevreden over het resultaat tot nu toe.
de PC die op zolder stond en elke keer wegviel qua signaal, had nu volledig bereik.
ik vond hem zelf ook vrij makkelijk te configreren :)

je verhaal van de GS is duidelijk :)
hoe komt het eigenlijk dat de 300N dan wel zou werken met normale kaartjes, dan heb je toch hetzelfde probleem dat die kaartjes het signaal niet ver genoeg kunnen sturen?
of is de 300N op grotere afstanden dan ook niet te gebruiken icm normale kaartjes?

Verwijderd

Ik heb ns een paar reviews bekeken en het bereik van de WRT300N schijnt tegen te vallen.
http://www.eweek.com/article2/0,1895,1952659,00.asp

Waarom hij wel met gewone kaarten zou werken geen idee.

• survivor
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-12-2021
Als je nu eens gewoon wat betere antennes plaatst op de router zal de signaaloverdracht drastisch verbeteren.....ik heb hier 2 antennes van 9db op een WRT54G v1 staan en dat werkt prima. :7

Asus A8N-SLI SE,AMD X2 4200+,2 x 1024MB Apacer,Nvidia GeForce 8500GT,Plextor PX-708A,Plextor Premium,Plextor PX-116A2,Seagate ST3320620AS 320 GB(Vista),Seagate ST3250410AS 250GB x 2 raid0(XP),Samsung HD502IJ 500GB(Open Suse 11.0)

• ride277
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2025

ride277

Cooled by Noctua

Ik wil ook het bereik van mijn router uitbreiden, maar ik heb geen idee welke van de twee antennes ik nodig heb, de

Linksys HGA7S (Omni-Directional, 7 dBi, R-SMA)
Linksys HGA7T (Omni-Directional, 7 dBi, R-TNC)

Wat is het verschil? Kan ik deze gewoon installeren door de huidige antenne eraf te schroeven en te vervangen door deze? Misschien is het een heel voor de hand liggend antwoord, maar ik wordt ook niet veel wijzer uit de Linksys site. Ik heb trouwens een Linksys WRT54G. TY

| system specs |

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:55

vliegnerd

Nintendo fan.

ride277 schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 00:49:
Ik wil ook het bereik van mijn router uitbreiden, maar ik heb geen idee welke van de twee antennes ik nodig heb, de

Linksys HGA7S (Omni-Directional, 7 dBi, R-SMA)
Linksys HGA7T (Omni-Directional, 7 dBi, R-TNC)

Wat is het verschil? Kan ik deze gewoon installeren door de huidige antenne eraf te schroeven en te vervangen door deze? Misschien is het een heel voor de hand liggend antwoord, maar ik wordt ook niet veel wijzer uit de Linksys site. Ik heb trouwens een Linksys WRT54G. TY
Op een WRT54G past een R-TNC antenne.

Ikzelf heb een tijdje een HGA7S gebruikt om de zolder verdieping beter bereikbaar te maken. Zonder echt super resultaten. De grote omni antenne zorgt wel voor een groter bereik rondom de antenne (ten koste van straling naar boven, dus niet super voor meer verdiepingen), maar dan wel echt alle kanten op.

Ik gebruik nu een reflector die een groot deel van de straling 1 kant op stuurt. Dus niet naar de buren, maar het huis in. Zo heb ik van voordeur tot tuin en van begane grond tot zolder goed bereik.

Ik gebruik de EZ-12 Windsurfer: http://www.freeantennas.com/projects/template2/index.html

Kost geen geld (beetje papier, alu folie) en 5 minuten om te maken, maar geeft een geweldig resultaat. Voor mij veel beter dan een HGA7S van EUR 45.

[ Voor 5% gewijzigd door vliegnerd op 22-10-2006 08:51 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• omitz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-03 16:19
Kun je op WRT54GL de wirelessoptie uitschakelen?
(Dus dat ik géén bereik meer heb?)

Zo ja, hoe moet dat?

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst.

• Jassy
  • Laatst online: 15-03 20:37
Ik gebruik de EZ-12 Windsurfer: http://www.freeantennas.com/projects/template2/index.html

Kost geen geld (beetje papier, alu folie) en 5 minuten om te maken, maar geeft een geweldig resultaat. Voor mij veel beter dan een HGA7S van EUR 45.
Heee, super, dat werkt echt goed! :D

Dank je wel! :)

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Verwijderd

omitz schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 18:46:
Kun je op WRT54GL de wirelessoptie uitschakelen?
(Dus dat ik géén bereik meer heb?)

Zo ja, hoe moet dat?
Log in in je router. Ga naar: Wireless -> Basic wireless settings -> Wireless network mode
verander dit in Disabled.

Verwijderd

Ik zou hem niet aanschaffen.. heb hem nu met 2 WLAN kaarten (ook N) 330 euro gekost tezamen en het is nog niet super... mn pa wilde persee draadloos.. heb hem gewaarschuwd. 3/4 strepen op hemelsbreed nog geen 5 m afstand. Zit wel een betonnen vloer tussen. Router hangt af en toe (zo lijkt het) en ik moet hem nog wat tweaken. Schijnt dat ik mijn WLAN kaart ergens op G protocol kan zetten en dan zou het stabieler moeten zijn. Iemand enig idee waar ik dat kan doen?

• dude88
  • Niet online
Ik heb nu inmiddels 3x de Range Expander gebruikt, en 3 keer heb ik eigenlijk het gewenste resultaat kunnen behalen :*)
enige nadeel dat de Range Expander vrij prijzig is :(
maar ja, dat is relatief natuurlijk ;)

de 300N laat ik denk ik voorlopig nog maar even liggen dan..

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-03 16:12

megaleo

Special member

Zijn er inmiddels al meer ervaring over de WRT300N /WRT150N?
Ik lees overal dat het bereik slecht is etc. Maar helaas zie ik nergens een reactie staan van iemand die wel tevreden is over deze router.
De eerste reacties dateren ongeveer uit 2006 toen het "N" protocol net op de markt kwam. 't Lijkt me stug als er in de tussentijd geen verbeteringen in zijn aangebracht door Linksys.

• dude88
  • Niet online
Van de week ergens een 150N neergezet ter vervangen van 54G.
Geloof dat er weinig verbetering in zat :X

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-03 16:12

megaleo

Special member

Iets anders van een verandering er aan gemerkt?
Weinig verbetering? Of geen? Of verslechtert?

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:14
Heb thuis een WRT300N staan waarop 3 vaste stations bedraad op staan en 3 laptops draadloos, en 1 Nokia N95. Mijn bereik in zowel mijn kamer (hemelsbreed 3m) en me zusjes kamer (hemelsbreed 5m) is perfect (betreft nieuwbouwwoning die toch vaak beter afgeschermd is).

Heb met de laptop ook in de tuin gezeten (hemelsbreed 13 meter) en gaat dan door meerdere muren. Ook hier geen probleem met de WRT300N.

Ik ben dus zeer tevreden over de WRT300N. Vanaf het moment dat ik hem heb tot nu (maand of 7) nog geen enkele keer hoeven te resetten. Dus lekker stabiel en draait perfect.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• hbokh
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 10:01

hbokh

Unox: the worst OS!

Freeantennas.com is al zo'n 24 uur onbereikbaar... 't Zal wel het Digg-effect zijn.
Maar voor die EZ-12 templates is er gelukkig "DotCache":

[ Voor 5% gewijzigd door hbokh op 05-09-2007 23:04 ]

This is my sick nature.

Verwijderd

Sowiezo firmware updaten. Na een firmware update werd de verbinding hier retestabiel. Echter krijg ik hem niet werkend op 300 Mpbs, enkel op 54 (G-snelheid dus). Beetje jammer...
Pagina: 1