Wat is dan de rest?
Het feit dat je een 32 bit kern hebt waarbij er wat uitbreidingen op worden gedaan die jij nu noemt maakt die hele processor nog immer niet 64 bit. Alles moet daarvoor ingericht zijn en dat zijn die processoren niet.
Wat is dan de kern? Is het de instruction decoder of prefetch unit die niet 64bit werkt? Of zijn het de ALU's die niet met 64bit overweg kunnen? Check hoofdstuk C.2 van de
Software Optimization Guide for the AMD64 Processors, daar zal je zien dat de meeste instructies even veel cycli nodig hebben op 32 als 64 bit.
Ze zijn een mix van 32 bit met daarop wat 64 bit uitbreidingen. Een echte 64 bit processor is van meet af aan 64 bit en kan ook niets anders dan dat.
De later door jouw genoemde UltraSPARC bevat specifieke 32bit instructies (32it to float), hij kan zelfs een 8 bit getal uit het geheugen halen! Schande, 8bit! Zie de UltraSPARC architecture 2005 specification.
Kijk, dat intel/AMD hebben besloten om hun 16 en 32bit mode in stand te houden naast de 64bit mode wil nog niet zeggen dat je daarmee een beperkte 64bit mode hebt.
Nogmaals, dit zijn 32 bit processoren die met een paar 64 bit dingen zijn uitgebreidt zodat er ook nog wat aan 64 bit spul erop kan draaien maar dat houdt dus nog steeds in dat het hier niet om een 64 bit modus kan gaan.
Want, wat ontbreekt er om niet 64bit te zijn? Concreet graag.
Hiervoor zal de gehele processor 64 bit moeten zijn en dat is het dus niet. Het is hetzelfde als dat PAE alleen gaat het verder door.
Dat is iets anders, de PAE is alleen om het fysieke geheugen te verlengen, het doet niets met de beperking in de virtuele adresruimte. In 64bit long mode heb je die PAE helemaal niet nodig (tenminste, zolang 2^64 nog genoeg geheugen biedt).
Taken die dus niet door het publiek van veruit de meeste "64 bit" processoren wordt gedaan, laat staan dat menig professional hiermee bezig is. Overigens gebruikt men voor zulke taken ook heel wat anders dan een thuis machientje met een simpel Intel processortje.
Die intels zijn helemaal niet simpel. Mega complexe cpu's zijn het, ze stoppen er nog steeds balast van 25 jaar geleden in. Zelfs een 16 en 32 bit mode! Die UltraSPARC is wat dat betreft simpeler, simpeler als in RISC en daardoor meestal veel krachtiger.
De enige die hier FUD uitoefent ben jezelf. Wat makrclaussing zegt is deels waar. Dat hele 64 bit is een marketing bullshit en dat kun je heel erg goed zien aan het feit dat er al ruim meer dan 10 jaar 64 bit systemen zijn en het helemaal niet aanslaat.
FUD staat oa. voor "Negatieve en vage informatie over concurrerende hardware verspreiden". Ik doe verder niet negatief of vaag, ik zeg dat die EMT64 gewoon 64bits is. Ik kom met concrete voorbeelden en verwijzingen waarom dat zou zijn. Jij hebt het hier over 32bit 'dingen', een 32bit 'kern'. Wat is die 'kern', wat is er 32bit, graag concreet.
Deels komt dit ook doordat men even vergeet dat software veelal de hardware bepaald. Veruit de meeste mensen hebben op dit moment en in de komende 5 jaar helemaal niets aan 64 bits systemen.
"640kb ought to be enough for anybody." -- Bill Gates, 1981.
Misschien dat je je dan toch eens moet gaan inlezen op een architectuur als dat van DEC Alpha en de UltraSPARC.
Dat heb ik gedaan en daar zie ik hele mooie processoren met mooie features. Maar noem dan eens een 64bit ding wat de T1 heeft en EMT64 niet heeft? Noem concreet wat de 32bit beperking van de EMT64 is.
Deze zijn true 64 bit processoren en steken heel anders in elkaar dan die namaak dingen van AMD en Intel.
En welke CPU draai je thuis, of op je opleiding/werk? Ik schreef ook al eerder dat ik niet gecharmeerd ben van onze opgevoerde 8088, maar ze zijn wel verrekes goedkoop en hebben een rekenkracht waar ik 20 jaar geleden van zou kwijlen.
Op kernel niveau kan dus niet alles in 64 bit werken omdat de processoren niet volledig 64 bit zijn.
Wederom, waar in de kernel kan iets niet 64bit werken? Welke kernel?