[Merom vs. Yonah] Toegevoegde waarde 64 bit?

Pagina: 1
Acties:
  • 318 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _Alien_
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-12-2025
Beste mensen,

ik sta op het punt een macbook/macbook pro te kopen, en wil nog even wachten tot de volgende hardware update van die machines.
1 van de updates zou zijn dat de Merom processor erin zou komen, en die is dan 64 bits.
Afgezien van alle andere argumenten om te wachten met kopen(evt prijsdalingen e.d.), wat denken jullie; Is de 64 bits processor een groot voordeel in de (dichtbijzijnde) toekomst? Hoewel er nu nog niet veel 64 bits software is zal dat w.s. in de toekomst meer worden, maar is dat echt zo'n groot verschil, of valt dat allemaal wel mee?
Zelf zit ik niet genoeg in de materie om dat precies in te kunnen zien.
Graag jullie visie, is de nieuwe merom processor het wachten waard?

grt
Alien

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-02 13:38

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Als ik mij niet vergis zijn de geruchten dat Apple van plan is om voor de 'Amerikaanse' feestdagen (thanksgiving) de macbooks up te graden met de nieuwe core2duo processors.

Deze processors zijn sneller dan de huidige processors plus dat ze energie zuiniger zijn. Zelf hoop ik dat intel tegen die tijd haar nieuwe chipset heeft uitgebracht die samen gaat met de Merom alleen is bij mij de wens de moeder van de gedachte (Ik wil ook nog graag een macbook maar laat het ivm de graka)

Ook kan het zijn dat de macbook dan standaard met 1 gig worden uitgerust (gebeurde ook met de imac) alleen blijft dat gissen.

Wat betreft de 64 bit functionaliteit. Met 64 bit haal je alles uit het nieuwe leopard besturingssysteem die in 2007 wordt geintroduceerd. Dus wat dat betreft is het niet verkeerd.
http://www.apple.com/nl/macosx/leopard/64bit.html

Technische onderbouwingen kan ik je niet geven maar als je nog kan wachten dan denk ik dat het zeker de moeite waard is.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

64-bit is voor de meeste mensen niet echt nuttig. Er bestaan al minimaal 10 jaar 64-bits processoren, waarom denk je dat die nog niet mainstream zijn? Omdat 32-bits makkelijk volstaat. Er is zelfs eigenlijk maar een reden om een 64-bits proc nodig te hebben: als je meer geheugen per proces nodig hebt dan 2GB.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Bigg Balls

Bigg Balls

CyBeR schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 14:04:
64-bit is voor de meeste mensen niet echt nuttig. Er bestaan al minimaal 10 jaar 64-bits processoren, waarom denk je dat die nog niet mainstream zijn? Omdat 32-bits makkelijk volstaat. Er is zelfs eigenlijk maar een reden om een 64-bits proc nodig te hebben: als je meer geheugen per proces nodig hebt dan 2GB.
Dus leopard bijvoorbeeld loopt niet 'beter' op een 64 bit processor voor de gemiddelde mac gebruiker? Dus eigenlijk is het alleen maar marketingpraat dan.

Verwijderd

Kan ik de nieuwe Leopard wel op mijn MacBook installeren in de toekomst? Ondanks hij 32-bit is?

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:58
Leopard is gemaakt voor 64-bit, dus je zal echt wel performancewinst hebben. Ikzelf heb ook ervaring met andere 64-bits besturingssystemen en de winst is minimaal maar het is er wel! Alles start NET effe sneller op e.d.

Computer says no

Verwijderd

Jezus, dus geen Leopard voor de huidige MacBook gebruikers? Dat is erg jammer..

• Eswip
  • Laatst online: 23-06-2024
Verwijderd schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 14:28:
Jezus, dus geen Leopard voor de huidige MacBook gebruikers? Dat is erg jammer..
Jawel.. hij draait op 32 en 64 bit...
Mac OS X Leopard ups the power of 64-bit computing delivered in Tiger. Build and run a new generation of 64-bit applications that address massive amounts of memory. Leopard takes 64-bit computing to the next level, while maintaining full performance and compatibility for your existing 32-bit applications and drivers.

[ Voor 42% gewijzigd door Eswip op 16-10-2006 14:32 ]

• Meekoh
  • Laatst online: 13:58
edit: zie bovenstaande post.
was net te laat :P

[ Voor 88% gewijzigd door Meekoh op 16-10-2006 14:36 ]

Computer says no

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 14:20

4VAlien

Intarweb!

Moshe85 schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 14:26:
Leopard is gemaakt voor 64-bit, dus je zal echt wel performancewinst hebben. Ikzelf heb ook ervaring met andere 64-bits besturingssystemen en de winst is minimaal maar het is er wel! Alles start NET effe sneller op e.d.
Je long en double berekeningen gaan sneller, maar opstarten van programma's (memory en disk i/o) gaat niet fundamenteel sneller tenzij je dus PAE gebruikt omdat je zoveel geheugen adresseert

Verwijderd

Eswip schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 14:31:
Jawel.. hij draait op 32 en 64 bit...
Ik heb deze vraag hier ook eens gesteld, en je citaat bevestigd niet dat er een 32bit versie van het Leopard komt. Hoewel het wel vrij aannemelijk is dat deze er komt, staat het alleen nog nergens zwart op tft.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 14:40:
[...]

Ik heb deze vraag hier ook eens gesteld, en je citaat bevestigd niet dat er een 32bit versie van het Leopard komt. Hoewel het wel vrij aannemelijk is dat deze er komt, staat het alleen nog nergens zwart op tft.
Natuurlijk draait leopard ook op 32-bits machines! Niet in de minste plaats omdat dat nu al het geval is met de developer versies, en bovendien omdat het ONTZETTEND DOM zou zijn om vrijwel je complete userbase met niet-upgradebare software te laten zitten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:16

reiker

dan jij!

Was het niet zo dat de PowerPC cpu's al 64-bits waren? In dat geval zijn het "slechts" de vroege-vogel-intel-mac-kopers die in de aap gelogeerd raken. Een flink aantal, maar natuurlijk bij lange na niet de meerderheid.

Zo gezegd, zo gedaan.

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:38
reiker schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 14:53:
Was het niet zo dat de PowerPC cpu's al 64-bits waren? In dat geval zijn het "slechts" de vroege-vogel-intel-mac-kopers die in de aap gelogeerd raken. Een flink aantal, maar natuurlijk bij lange na niet de meerderheid.
De G5 wel. Maar veel systemen (vooral notebooks) zijn met G4's uitgerust, welke 32bit zijn.

Verwijderd

CyBeR schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 14:45:
Natuurlijk draait leopard ook op 32-bits machines! Niet in de minste plaats omdat dat nu al het geval is met de developer versies, en bovendien omdat het ONTZETTEND DOM zou zijn om vrijwel je complete userbase met niet-upgradebare software te laten zitten.
Ja dat zou natuurlijk ontzettend dom zijn, dat zal waarschijnlijk niemand met enigszins gezond verstand ontkennen. Het enige wat ik alleen even aan kaart is dat het nog nergens als zodanig staat beschreven. En dat is op zijn minst opmerkelijk te noemen.

• reiker
  • Laatst online: 11:16

reiker

dan jij!

tweak_dude schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 15:02:
[...]

De G5 wel. Maar veel systemen (vooral notebooks) zijn met G4's uitgerust, welke 32bit zijn.
Oja, in die hoek zat het inderdaad. Bedankt voor de info :)

Zo gezegd, zo gedaan.

• O.D.Smolik
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Verwijderd schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 15:03:
[...]

Ja dat zou natuurlijk ontzettend dom zijn, dat zal waarschijnlijk niemand met enigszins gezond verstand ontkennen. Het enige wat ik alleen even aan kaart is dat het nog nergens als zodanig staat beschreven. En dat is op zijn minst opmerkelijk te noemen.
Wees niet bang, in een van de laaste keynotes waar Leopard in gepresenteerd wordt.
Bevestigd Apple dat Leopard 10.5 zowel op 64 bits als 32 bits draait.

Verwijderd

O.D.Smolik schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 17:57:
Wees niet bang, in een van de laaste keynotes waar Leopard in gepresenteerd wordt.
Bevestigd Apple dat Leopard 10.5 zowel op 64 bits als 32 bits draait.
Euh :/ bang? Het was simpelweg een constatering...

En waren er nog wezelijke verschillen tussen de 64 en 32 bit variant?

• Blaxje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-12-2024
Tiger is ook gemaakt voor 64bit. Performancewinst voor apps zal niet merkbaar zijn.

• O.D.Smolik
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Verwijderd schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 18:08:
[...]

Euh :/ bang? Het was simpelweg een constatering...

En waren er nog wezelijke verschillen tussen de 64 en 32 bit variant?
Mijn hoofd zat nog in een andere /76 topic. Waar een aantal users nogal bang waren voor OSX (de argumenten even weg gelaten). Mijn excuus hier voor dat ik je gequote heb :+

Verwijderd

O.D.Smolik schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 18:17:
Mijn hoofd zat nog in een andere /76 topic. Waar een aantal users nogal bang waren voor OSX (de argumenten even weg gelaten). Mijn excuus hier voor dat ik je gequote heb :+
Dat geeft allemaal verder niet, maar ik ben nog wel benieuwd of er eventuele wezenlijke verschillen zijn tussen de 32 en 64 bit variant?

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Op papier en in praktijk niet. Hooguit dat je heel makkelijk 4 GB+ systemen kan samenstellen, maar 64-bit lijkt vooralsnog een onder-de-motorkap-dingetje te zijn.

Sommige apps gaan een tikkie sneller, maar 100 MHz meer CPU-power kan dat goed compenseren.

• Hydraulik-Phunk
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

^ wat je ook al vrijwel niet merkt ;)

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Wat velen hier vergeten is dat de processor helemaal niet 64 bit is, die is gewoon 32 bit netzoals zijn voorganger. De enige 64 bit processor die Intel op dit moment maakt is de Itanium2 en die is niet bepaald een succes. Het enige verschil tussen de Core 2 Duo en de Core Duo zijn de 64 bit extensies die in die Core 2 Duo zitten waardoor je in staat bent om het e.e.a. aan 64 bit spul te draaien. Het is en blijft nog steeds maar een half om half oplossing. Intel heeft nu inmiddels wel haar Core Duo processoren weten te vervangen door de Core 2 Duo en Apple heeft dan ook maar weinig keus dan daarin mee te gaan. Voor de Macbook is het dus meer een upgrade omdat er geen andere chip is dan dat het hier om een upgrade gaat omdat die processor beter is. Die energiezuinigheid zal denk ik best tegenvallen en aan 64 bit extensies heeft het beoogde publiek van de Macbook al helemaal niets.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Dat heb je jezelf aangepraat. Hoe snel alles opstart is voornamelijk afhankelijk van je HD, die maximale 1-3% extra snelheid die 64bits tov 32bits met zich meebrengt kan jij echt niet merken hoor. Alleen in statische benchmarks.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Sowieso is OS X zelf gewoon 32-bit met 64-bit extensies - de kernel en het driver subsystem zijn gewoon 32-bit en zal dat waarschijnlijk ook blijven tot OS 11. Op de G5 boeide dat niet, die was in een aantal gevallen zelfs sneller in 32 bit (door de inefficiente grotere integers), wat ook de oorzaak is dat er nooit erg veel 64-bit Mac apps zijn gekomen. Op de C2D's zal het wat meer uitmaken omdat 64-bit mode meer registers heeft, maar spektaculair beter zal het niet worden. Vergelijk dat met de ellende met 64-bit XP en Vista: volledig native 64-bit, maar nauwelijks sneller dan hun 32-bit neefjes, plus het vervelende feit dat oude 32-bit drivers niet meer werken. Op de Mac hebben we vijf jaar geleden al genoeg driver shit gehad met de overgang van OS 9 naar OS X, dus Apple is slim geweest door de hardware interface gewoon lekker 32-bit te houden.

De userspace libraries krijgen met Leopard wel allemaal ook een 64 bit variant (Carbon, Quartz, etc). PantherTiger (al die katten ook) had alleen LibSystem, een non-GUI 64-bit library, waardoor applicaties met aparte 32-bit en 64-bit threads moesten werken als ze dingen in 64-bit wilden doen. Applicaties kunnen Leopard als een 100% 64-bit OS gebruiken. Al het 32-64 thunking gebeuren gaat volledig "onder de motorkap".

• _Alien_
So far, dank voor de reakties! Is me allemaal weer een klein stukje duidelijker.

• Bigg Balls

Bigg Balls

_Alien_ schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 15:20:
So far, dank voor de reakties! Is me allemaal weer een klein stukje duidelijker.
En wat heb je nu besloten?

• _Alien_
Zoals ik al in mn beginpost vertelde, ik wil nog even wachten, al is het alleen maar voor de mogelijke prijsdaling van de 'oude' modellen als de nieuwe proc er is.
En daarnaast de mogelijk hardware updates(1gb ram e.d.).
Het voordeel van de 64 bit chip was me alleen niet helemaal duidelijk maar nu dus wat meer :)

• xx77qq
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ppl schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 23:03:
Wat velen hier vergeten is dat de processor helemaal niet 64 bit is, die is gewoon 32 bit netzoals zijn voorganger. De enige 64 bit processor die Intel op dit moment maakt is de Itanium2 en die is niet bepaald een succes. Het enige verschil tussen de Core 2 Duo en de Core Duo zijn de 64 bit extensies die in die Core 2 Duo zitten waardoor je in staat bent om het e.e.a. aan 64 bit spul te draaien. Het is en blijft nog steeds maar een half om half oplossing
...
Dit is wat vertekend zoals je het hier schetst. Als de processor in de 64bit mode draait dan heb je de beschikking over niet alleen 64 bits registers (reguliere registers) maar ook nog eens over meer registers, kortom je processor draait wel degelijk op 64bits.
De Itanium is een compleet andere architectuur, niet te vergelijken.

Echter, de programma's worden ook wat groter (een int is niet 4 maar 8 bytes geworden). Hetzelfde voor het gebruik van het cache geheugen.. etc. Dus de winst zal wat minder worden. Op dit moment zal de winst nog niet echt merkbaar zijn, maar software die vanuit een 64bit gedachte ontwikkeld is zal wel degelijk beter presteren.

Maar, het blijft wel een x86 architectuur, dus optimaal zal het nooit worden (dat ding zal bij poweron waarschijnlijk in 16bits mode staan zoals de andere x86ers, want we moeten DOS compatible blijven) .

Een snellere hardeschijf zal meer performance winst opleveren.

• ppl
  • Niet online

ppl

xx77qq schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:35:
Dit is wat vertekend zoals je het hier schetst. Als de processor in de 64bit mode draait dan heb je de beschikking over niet alleen 64 bits registers (reguliere registers) maar ook nog eens over meer registers, kortom je processor draait wel degelijk op 64bits.
De Itanium is een compleet andere architectuur, niet te vergelijken.
Daar is niets vertekends aan, zo werkt het in de werkelijkheid. Je processor draait nog altijd op 32 bits maar is door die 64 bits extensies in staat om met wat 64 bit zut zoals de registers die je noemt te kunnen doen. Dat maakt de processor nog altijd NIET 64 bit maar gewoon 32 bit. Wilje gebruik kunnen maken van die 64 bit extensies dan heb je uiteraard 64 bit software nodig (waarbij hier ook de vraag is in hoeverre dit nog 64 bit te noemen is). Het hele AMD64/EMT64/X86_64/etc. is niets meer en niets minder dan een uitbreiding van een 32 bits x86 processor met wat 64 bits extensies zodat ze de levensduur van dat platform weer wat hebben kunnen rekken. Dat hele 64 bit gebeuren is dus echt een marketing truc om mensen geld af te kunnen troggelen en helaas is dat een truc die verdomde goed werkt. Als je het daadwerkelijk 64 bit wil maken dan zul je, zoals ze dat bij de Itanium 2 hebben gedaan, een compleet nieuwe architectuur moeten maken. Maak trouwens niet de fout door het Itanium te noemen want de Itanium is gewoon 32 bits, de Itanium 2 daarentegen is wel 64 bits.

• xx77qq
  • Niet online
ppl schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 21:31:
[...]

Daar is niets vertekends aan, zo werkt het in de werkelijkheid. Je processor draait nog altijd op 32 bits maar is door die 64 bits extensies in staat om met wat 64 bit zut zoals de registers die je noemt te kunnen doen. Dat maakt de processor nog altijd NIET 64 bit maar gewoon 32 bit.
...
Wat is er nog 32bit als de CPU in long mode draait (64bit of compatibility mode)? De registers zijn 64bit en de adressering is 64bit (okay, het blijft x86 dus geen volledige 2^64 adressering maar een afgekapte adressering van 36, 40 of 56 bits).

Het is geen fraaie 64bitter; weinig registers een hoop legacy ballast, maar 32bit met wat extensies is te zwak uitgedrukt.

• ppl
  • Niet online

ppl

xx77qq schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 23:36:
Wat is er nog 32bit als de CPU in long mode draait (64bit of compatibility mode)? De registers zijn 64bit en de adressering is 64bit (okay, het blijft x86 dus geen volledige 2^64 adressering maar een afgekapte adressering van 36, 40 of 56 bits).

Het is geen fraaie 64bitter; weinig registers een hoop legacy ballast, maar 32bit met wat extensies is te zwak uitgedrukt.
Je stelt de verkeerde vraag, de vraag is eerder: Wat is er nog 64 bit? Dat is maar weinig vergeleken bij een echte 64 bit cpu. Het heeft echt alleen ondersteuning voor een paar 64 bit techniekjes, de rest is en blijft gewoon vrolijk 32 bit. Je kunt ruwweg zeggen dat we 4 soorten cpu's hebben: 32 bit, 32 bit met PAE, 32 bit met 64 bit extensies en true 64 bit. De eerste 3 zijn 32 bit processoren waarbij de 2 middelsten gewoon wat 64 bit technieken hebben geerft. Dan mag je dat kort door de bocht uitgedrukt vinden maar het is gewoon zo. Het is allemaal vrij marginaal en om het dan maar een 64 bit processor te noemen gaat te ver omdat dit maar ten dele is. Dit soort processortjes zijn ook echt alleen bedoeld voor de overgang van 32 bit techniek naar volledige 64 bit techniek maar dan wel voor hoofdzakelijk de consument.

• xx77qq
  • Niet online
ppl schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 23:48:
[...]

Je stelt de verkeerde vraag, de vraag is eerder: Wat is er nog 64 bit? Dat is maar weinig vergeleken bij een echte 64 bit cpu. Het heeft echt alleen ondersteuning voor een paar 64 bit techniekjes, de rest is en blijft gewoon vrolijk 32 bit.
Erg offtopic nu, maar kan je aangeven wat er dan 32 bit is als de processor in 64 bit mode draait?

• ppl
  • Niet online

ppl

xx77qq schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 12:57:
Erg offtopic nu, maar kan je aangeven wat er dan 32 bit is als de processor in 64 bit mode draait?
De processor draait niet in 64 bit mode, de processor heeft door die 64 bit extensies ondersteuning voor bepaalde 64 bit zaken. De basis is en blijft altijd 32 bit. Dus de terugvraag: kun jij aangeven waarom die 32 bit procs met 64 bit extensies in 64 mode draaien ?
Het enige 64 bit aan die procs zijn dingen als de registers en geheugenadressering.

• 1Mark
  • Laatst online: 13:59
dat hele 64 bitsverhaal is allemaal marketingbullsh*t. Het is niet voor niets zo dat de 64bits versie van XP ook al amper voor ontwikkeld wordt (noem eens één programma dat alleen op die versie draait...). Er zijn nog maar een heel beperkt aantal applicaties die iets doen met 64bits geheugenadressering, zoals zware wetenschappelijke simulaties.

Apple vind het interessant omdat het te marketen valt, en wellicht omdat pakketten als Final Cut Pro misschien bepaalde renderberekeningen efficiënter kunnen doen. 32bits processors kunnen diezelfde berekeningen ook doen, zolang 4Gb RAM nog afdoende is, zij het in wat meer stappen.

• xx77qq
  • Niet online
ppl schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 20:31:
[...]

De processor draait niet in 64 bit mode, de processor heeft door die 64 bit extensies ondersteuning voor bepaalde 64 bit zaken. De basis is en blijft altijd 32 bit. Dus de terugvraag: kun jij aangeven waarom die 32 bit procs met 64 bit extensies in 64 mode draaien ?
Je draait in 64bit mode om (willekeurige volgorde):
  • 64bits registers te gebruiken
  • Meer registers te gebruiken
  • Meer dan 4G (2^32) aan virtuele adres ruimte per process te gebruiken (dit is/wordt een prettige eigenschap).
Het is ook niet een kwestie om de REX prefix voor je instructies te plaatsen om ineens je 64bit register voor geheugen adressering te gebruiken. Daarvoor moet de processor in long mode staan.

Een concreet stukje code van hoe de processor in 64bits te zetten kan je vinden in de linux kernel (arch/x86_64/kernel/head.S).
Het enige 64 bit aan die procs zijn dingen als de registers en geheugenadressering.
Wat meer heb je nog nodig om 64bits te zijn? Wat is jouw definitie van een 64bit processor?
De 80386 had ook een 16bits mode, sterker, in het begin draaide dat ding alleen maar 16bits. Maar het is wel degelijk een 32 bits processor met een specifieke 32bit mode.

Een voorbeeld waarbij 64bit handig is: Een videobestand van meer dan 4G willen bewerken (niet ongebruikelijk met HD formaten) door het effectief te mmap'en in het geheugen. Dat mmap'en van >4G kan niet op een x86 in 32bit mode.

• xx77qq
  • Niet online
markclausing schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 21:27:
dat hele 64 bitsverhaal is allemaal marketingbullsh*t. Het is niet voor niets zo dat de 64bits versie van XP ook al amper voor ontwikkeld wordt (noem eens één programma dat alleen op die versie draait...).
FUD!
Omdat XP-64bit nauwelijks native 64bit applicaties heeft wil nog niet zeggen dat het 64bits marketingbullsh*t is. Het is een logisch groeipad om naar 64bit te gaan. Bepaalde software constructies worden eenvoudiger en daarmee vanzelfsprekender.
Op mijn werk draai ik op een Linux omgeving op een jawel x86_64 omgeving. Werkt gewoon prima. Alles draait 64bit. Is het nu sneller? Niet merkbaar, maar dat is een ander verhaal.
Er zijn nog maar een heel beperkt aantal applicaties die iets doen met 64bits geheugenadressering, zoals zware wetenschappelijke simulaties.
Noem eens wat van die wetenschappelijke simulaties? Data groter dan 4Gig is eenvoudiger te beheren onder een 64bit OS en 4Gig daar zit je zo aan (HD video bijvoorbeeld).

64bit is niks spannends (okay, voor Microsoft wel, maar dat komt mede doordat alle drivers herschreven moeten worden, want op kernel niveau (Ring 0) werkt alles 64bits: registers, addressering, pointeres, berekeningen)

[ Voor 18% gewijzigd door xx77qq op 19-10-2006 01:16 ]

• ppl
  • Niet online

ppl

xx77qq schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 00:32:
[...]

Je draait in 64bit mode om (willekeurige volgorde):
  • 64bits registers te gebruiken
  • Meer registers te gebruiken
  • Meer dan 4G (2^32) aan virtuele adres ruimte per process te gebruiken (dit is/wordt een prettige eigenschap).
En de rest zoals echte 64 bit procs dat hebben?
Het feit dat je een 32 bit kern hebt waarbij er wat uitbreidingen op worden gedaan die jij nu noemt maakt die hele processor nog immer niet 64 bit. Alles moet daarvoor ingericht zijn en dat zijn die processoren niet. Ze zijn een mix van 32 bit met daarop wat 64 bit uitbreidingen. Een echte 64 bit processor is van meet af aan 64 bit en kan ook niets anders dan dat. Nogmaals, dit zijn 32 bit processoren die met een paar 64 bit dingen zijn uitgebreidt zodat er ook nog wat aan 64 bit spul erop kan draaien maar dat houdt dus nog steeds in dat het hier niet om een 64 bit modus kan gaan. Hiervoor zal de gehele processor 64 bit moeten zijn en dat is het dus niet. Het is hetzelfde als dat PAE alleen gaat het verder door.
Een concreet stukje code van hoe de processor in 64bits te zetten kan je vinden in de linux kernel (arch/x86_64/kernel/head.S).
Mja en dan zie je ook meteen dat die processoren dus een mix zijn van 32 en 64 bits. Het loopt lekker door elkaar.
Een voorbeeld waarbij 64bit handig is: Een videobestand van meer dan 4G willen bewerken (niet ongebruikelijk met HD formaten) door het effectief te mmap'en in het geheugen. Dat mmap'en van >4G kan niet op een x86 in 32bit mode.
Taken die dus niet door het publiek van veruit de meeste "64 bit" processoren wordt gedaan, laat staan dat menig professional hiermee bezig is. Overigens gebruikt men voor zulke taken ook heel wat anders dan een thuis machientje met een simpel Intel processortje.
xx77qq schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 00:56:
FUD!
Omdat XP-64bit nauwelijks native 64bit applicaties heeft wil nog niet zeggen dat het 64bits marketingbullsh*t is. Het is een logisch groeipad om naar 64bit te gaan. Bepaalde software constructies worden eenvoudiger en daarmee vanzelfsprekender.
Op mijn werk draai ik op een Linux omgeving op een jawel x86_64 omgeving. Werkt gewoon prima. Alles draait 64bit. Is het nu sneller? Niet merkbaar, maar dat is een ander verhaal.
De enige die hier FUD uitoefent ben jezelf. Wat makrclaussing zegt is deels waar. Dat hele 64 bit is een marketing bullshit en dat kun je heel erg goed zien aan het feit dat er al ruim meer dan 10 jaar 64 bit systemen zijn en het helemaal niet aanslaat. Deels komt dit ook doordat men even vergeet dat software veelal de hardware bepaald. Veruit de meeste mensen hebben op dit moment en in de komende 5 jaar helemaal niets aan 64 bits systemen. Om die reden gaat de software daar dan ook niet in mee met als gevolg dat die
64bit is niks spannends (okay, voor Microsoft wel, maar dat komt mede doordat alle drivers herschreven moeten worden, want op kernel niveau (Ring 0) werkt alles 64bits: registers, addressering, pointeres, berekeningen)
Misschien dat je je dan toch eens moet gaan inlezen op een architectuur als dat van DEC Alpha en de UltraSPARC. Deze zijn true 64 bit processoren en steken heel anders in elkaar dan die namaak dingen van AMD en Intel. Op kernel niveau kan dus niet alles in 64 bit werken omdat de processoren niet volledig 64 bit zijn.

• xx77qq
  • Niet online
ppl schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 22:38:
En de rest zoals echte 64 bit procs dat hebben?
Wat is dan de rest?
Het feit dat je een 32 bit kern hebt waarbij er wat uitbreidingen op worden gedaan die jij nu noemt maakt die hele processor nog immer niet 64 bit. Alles moet daarvoor ingericht zijn en dat zijn die processoren niet.
Wat is dan de kern? Is het de instruction decoder of prefetch unit die niet 64bit werkt? Of zijn het de ALU's die niet met 64bit overweg kunnen? Check hoofdstuk C.2 van deSoftware Optimization Guide for the AMD64 Processors, daar zal je zien dat de meeste instructies even veel cycli nodig hebben op 32 als 64 bit.
Ze zijn een mix van 32 bit met daarop wat 64 bit uitbreidingen. Een echte 64 bit processor is van meet af aan 64 bit en kan ook niets anders dan dat.
De later door jouw genoemde UltraSPARC bevat specifieke 32bit instructies (32it to float), hij kan zelfs een 8 bit getal uit het geheugen halen! Schande, 8bit! Zie de UltraSPARC architecture 2005 specification.
Kijk, dat intel/AMD hebben besloten om hun 16 en 32bit mode in stand te houden naast de 64bit mode wil nog niet zeggen dat je daarmee een beperkte 64bit mode hebt.
Nogmaals, dit zijn 32 bit processoren die met een paar 64 bit dingen zijn uitgebreidt zodat er ook nog wat aan 64 bit spul erop kan draaien maar dat houdt dus nog steeds in dat het hier niet om een 64 bit modus kan gaan.
Want, wat ontbreekt er om niet 64bit te zijn? Concreet graag.
Hiervoor zal de gehele processor 64 bit moeten zijn en dat is het dus niet. Het is hetzelfde als dat PAE alleen gaat het verder door.
Dat is iets anders, de PAE is alleen om het fysieke geheugen te verlengen, het doet niets met de beperking in de virtuele adresruimte. In 64bit long mode heb je die PAE helemaal niet nodig (tenminste, zolang 2^64 nog genoeg geheugen biedt).
Taken die dus niet door het publiek van veruit de meeste "64 bit" processoren wordt gedaan, laat staan dat menig professional hiermee bezig is. Overigens gebruikt men voor zulke taken ook heel wat anders dan een thuis machientje met een simpel Intel processortje.
Die intels zijn helemaal niet simpel. Mega complexe cpu's zijn het, ze stoppen er nog steeds balast van 25 jaar geleden in. Zelfs een 16 en 32 bit mode! Die UltraSPARC is wat dat betreft simpeler, simpeler als in RISC en daardoor meestal veel krachtiger.
De enige die hier FUD uitoefent ben jezelf. Wat makrclaussing zegt is deels waar. Dat hele 64 bit is een marketing bullshit en dat kun je heel erg goed zien aan het feit dat er al ruim meer dan 10 jaar 64 bit systemen zijn en het helemaal niet aanslaat.
FUD staat oa. voor "Negatieve en vage informatie over concurrerende hardware verspreiden". Ik doe verder niet negatief of vaag, ik zeg dat die EMT64 gewoon 64bits is. Ik kom met concrete voorbeelden en verwijzingen waarom dat zou zijn. Jij hebt het hier over 32bit 'dingen', een 32bit 'kern'. Wat is die 'kern', wat is er 32bit, graag concreet.
Deels komt dit ook doordat men even vergeet dat software veelal de hardware bepaald. Veruit de meeste mensen hebben op dit moment en in de komende 5 jaar helemaal niets aan 64 bits systemen.
"640kb ought to be enough for anybody." -- Bill Gates, 1981.
Misschien dat je je dan toch eens moet gaan inlezen op een architectuur als dat van DEC Alpha en de UltraSPARC.
Dat heb ik gedaan en daar zie ik hele mooie processoren met mooie features. Maar noem dan eens een 64bit ding wat de T1 heeft en EMT64 niet heeft? Noem concreet wat de 32bit beperking van de EMT64 is.
Deze zijn true 64 bit processoren en steken heel anders in elkaar dan die namaak dingen van AMD en Intel.
En welke CPU draai je thuis, of op je opleiding/werk? Ik schreef ook al eerder dat ik niet gecharmeerd ben van onze opgevoerde 8088, maar ze zijn wel verrekes goedkoop en hebben een rekenkracht waar ik 20 jaar geleden van zou kwijlen.
Op kernel niveau kan dus niet alles in 64 bit werken omdat de processoren niet volledig 64 bit zijn.
Wederom, waar in de kernel kan iets niet 64bit werken? Welke kernel?

• ppl
  • Niet online

ppl

Het complete design dat gericht is op het 64 bit zijn. Wat ze bij AMD en Intel hebben gedaan is alleen wat adresseringszaken aangepast zodat die wat meer kunnen. PAE is hier een voorbeeld van maar ook de "64 bit" varianten zijn hier een voorbeeld van. Die gaan alleen wat verder dan PAE. PAE is inderdaad zoals je zelf al zegt voor het fysieke geheugen.
FUD staat oa. voor "Negatieve en vage informatie over concurrerende hardware verspreiden". Ik doe verder niet negatief of vaag, ik zeg dat die EMT64 gewoon 64bits is. Ik kom met concrete voorbeelden en verwijzingen waarom dat zou zijn. Jij hebt het hier over 32bit 'dingen', een 32bit 'kern'. Wat is die 'kern', wat is er 32bit, graag concreet.
Ik zie nou niet bepaald concrete voorbeelden waarom de boel 64 bit zou zijn.
Je blijft maar roepen dat iets wat een paar 64 bit zaken heeft overgenomen meteen volledig 64 bit is. Volgens jou zou een fiets waar een motortje op wordt geschroefd dan ook per definitie hetzelfde zijn als de een of andere motor van het merk Triumph.
"640kb ought to be enough for anybody." -- Bill Gates, 1981.
Klopte die uitspraak toen het in 1981 werd gezegd? Jazeker!
Op dit moment geldt ook nog steeds dat in de komende 5 jaar consumenten helemaal niets hebben aan 64 bit systemen omdat ze die niet tenvolle benutten. Consumenten gebruiken de computer voor tekstverwerking en internet en af en toe nog een spelletje. Die consumenten zijn overigens veruit de grootste groep computergebruikers. Voor al dat tekstverwerken en internetten heb je beslist geen 64 bit computer nodig. Zoiets heet realistisch kijken en nadenken en dat heeft dus niets te maken met het feit dat ene Bill Gates ooit eens heeft gezegd dat 640k genoeg is voor iedereen. Op het moment van de uitspraak was dat zo maar hij zal zelf ook wel hebben geweten dat naarmate de tijd vordert er ook meer van de computer geeist wordt. Op dit moment neemt die toename van pc spul steeds meer af. De groei is er zo'n beetje uit.
Dat heb ik gedaan en daar zie ik hele mooie processoren met mooie features. Maar noem dan eens een 64bit ding wat de T1 heeft en EMT64 niet heeft? Noem concreet wat de 32bit beperking van de EMT64 is.
Hmmz, je weet dat UltraSPARC meer behelsd dan alleen een T1 processor ?
En welke CPU draai je thuis, of op je opleiding/werk? Ik schreef ook al eerder dat ik niet gecharmeerd ben van onze opgevoerde 8088, maar ze zijn wel verrekes goedkoop en hebben een rekenkracht waar ik 20 jaar geleden van zou kwijlen.
Een heel schala aan processoren :)
Wederom, waar in de kernel kan iets niet 64bit werken? Welke kernel?
Jij opperde hier een of andere Linux kernel dus welke kernel zal ik nou toch bedoelen?
Er zijn nog zat zaken als drivers die niet 64 bit zijn en het dus deels 32 bit moet draaien. Door de slechte odnersteuning van 64 bit door software heb je dus dit probleem. Dit zijn zaken die niet alleen gelden voor Linux maar ook voor Windows, hoewel Windows dit veel erger heeft. Een klein zoektochtje in het subforum NOS van dit forum geeft hiervan diverse voorbeelden.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

64bit of 32bit of 16 bit?
Aantal bit wordt bepaald door het type integers dat een processor kan verwerken. Als een processor 64bit integers kan verwerken met de nodige registers (die voldoende groot zijn), dan heb je een 64bit processor. Floats worden in FPU's allang tegen hogere bits verwerkt (80bits?).

Hoe zit het met de geheugenbus?
Ooit hadden we 386 processors, deze waren 32bit en de 30-pins SIMM's waren 8bit. Dus we gebruikten 4 latjes samen om 32bit geheugenbus te bereiken.
Met de 486 hadden we ook 32bit nodig en 72-pins SIMM's waren 32bit. Dus we gebruikten 1 latje geheugen om 32bit geheugenbus te bereiken.
Met de Pentium heeft men ontdekt dat het geheugen traag reageert tov de FSB (Met elke klokpuls komt er data uit de FSB, maar de ram neemt een groot aantal klokpulsen in beslag om iets te doen. Dit verklaart ook het nut van 66MHz cache op de mobo's) en maakte een 64bit geheugenbus. Nu zal de processor ff data in de eerste helft van 64bit pompen, volgende keer data in de 2de helft pompen, continue om de beurten. Dual channel is helemaal niet nieuw en we hadden 2 72-pins SIMM's of 1 latje 64bit SDRAM nodig.
De latere 32bit processors volgen ook dit systeem, 32bit processor op 64bit ram.

Niet raar dat men 64bit aan processors toevoegt.
Dus niet raar dat processorfabrikanten afvragen: "Waarom gaan we niet de processors 64bit data laten kauwen? Het is toch op 64bit ram aangesloten." En het wordt ook duidelijk waarom men dezelfde socket kan behouden met een overstap naar 64bit. De adresbus heeft men niet volledig tot 64bit vergroot, met 40 of 56bit adresbus ga je de komende 10 jaar nog toekomen.

Hoe zit het met 32bit applicaties?
Deze kunnen slechts de helft van 64bit integers, registers,... opvullen. En deze zullen dus niet sneller draaien. Beetje zoals een auto kan 4 personen vervoeren, een bus kan meer personen vervoeren, maar de bus kan niet meer personen vervoeren dan degenen die met de bus willen (en je hebt dus een bus met 4 personen, niet goed benut).

Het zit het met de consumenten?
De gemiddelde consument zit al jaren op een verzadigingspunt, men gebruikt een computer voor chatten, browsen, muziek beluisteren, filmpje bekijken, briefje typen,... En 90+% van de bevolking is happy met een 1GHz-class-computer, 512MB ram,... Deze mensen gebruiken niet meer, beetje zoals je een racewagen koopt om elke ochtend in de file te staan. Je hebt pas iets aan een snelle wagen als je eens op de Duitse autobanen doorgast, 120km/h genoeg voor 90+% van de bevolking.

Praktijkwinst?
Zoals van de meeste geavanceerde technologieën zie je de winst vooral in servers. 64bit CS-servers draaien opvallend sneller op een 64bit Linux + AMD 64bit processor.

[ Voor 25% gewijzigd door rapture op 22-10-2006 16:31 ]

• _Alien_
Ik ben in ieder geval op de hoogte van de in-en-outs van 64 bit, Merci!

Komt de update er dan eindelijk van?....:
Apple Insider
MacNN

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

_Alien_ schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 10:09:
Ik ben in ieder geval op de hoogte van de in-en-outs van 64 bit, Merci!

Komt de update er dan eindelijk van?....:
Apple Insider
MacNN
3 dagen delivery time in de franse apple store en iedereen denkt dat die komt. De meest betrouwbare geruchten zijn nog steeds second-half of november... Nog 3 a 4 weken wachten dus.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• _Alien_
YAY! Macbook Pro's nu in de winkel met de Core 2 Duo!!

[ Voor 51% gewijzigd door _Alien_ op 24-10-2006 14:52 ]

Verwijderd

Als ik je zo lees, verwar je dan architectuur niet met 64-bit? De A64 cpu voldoet toch aan alle vereisten om als een echte 64-bit cpu beschouwd te kunnen worden?
De GPR's, de adressering, .... zijn allemaal aangepast?

Ik heb dit destijds nog moeten opzoeken toen ik nog in mijn opleiding zat (µP-techniek).

• _Alien_
Ik ben een gelukkig mens, MBP is besteld!!!

dank en groeten!
Alien
Pagina: 1