Toon posts:

Sata schijf en a7v600

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat hier meer topics over zijn, maar die hebben het allemaal over een windows installatie op de sata schijf.. ik wil gewoon een sata schijf erbij voor data opslag, ook heb ik geen diskdrive en geen moederbord cd.. wat nu?

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:27

charrel

Cortisol4life..

Als opslag schijf? sata drivers downloaden en aansluiten?

[ Voor 58% gewijzigd door charrel op 16-10-2006 11:38 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

charrel schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 11:37:
Als opslag schijf? sata drivers downloaden en aansluiten?
Dat is nergens voor nodig als de S-ATA schijf gewoon alleen als data schijf wordt gebrukt. :) TS je moet gewoon de drivers downloaden bij de fabrikant van je moederbord en deze installeren, dan zal de schijf gewoon herkent worden onder je huidige Windows XP installatie.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:56
- Schijf eraan
- drivers installeren (http://www.viaarena.com/Driver/via_raid_v530c.zip)
- Via schijfbeheer stationletter toekennen (als het niet automatisch gaat)

[ Voor 24% gewijzigd door Flappie op 16-10-2006 11:42 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Je SATA drivers zijn toch al wel geinstalleerd, als je XP al draaiend hebt op een "gewone" PATA schijf?
Kun je de SATA schijf er zonder problemen bij zetten, zou direct moeten worden gezien in schijfbeheer.
Als je SATA momenteel nog is uitgeschakeld, download je de SATA drivers toch gewoon van de website van je moederbord fabrikant? Je hebt internet tot je beschikking, anders postte je hier niet, dus...
Ik zie het probleem eigenlijk niet zo, zeker niet omdat het niet gaat om een XP installatie op die schijf, maar gewoon omdat je een extra schijf wil toevoegen aan een bestaande installatie.

Verwijderd

Topicstarter
Nou volgens mij is sata al geinstalleerd want als ik mun pc opstart krijg ik naar het gedeelte waar je op del kunt drukken wel een info scherm over sata maar daar staat bij beide channel no disk... Kan het zijn dat het iets met sata 1 en 2 te makne heeft ofzo?

Edit:
Misschien ook intressant in de user window in het opstart proces van de pc staat

Via Tech. VT8237 SATA RAID BIOS Ver. 2.31

Als ik jumpertje plaats op opt1 word de schijf wel aangegeven in raid bios.. maar zodra ik dan in windows mun raid control programma opstart krijg ik een Bluescreen met Bad Pool Header eroor... :S ik snap er niks meer van

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2006 12:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou het probleem schijnt dat mijn moederbord dit type sata niet ondersteund.. Bestaat er een soort van PCI kaart die ik kan inpluggen waardoor ik een sata 2 schijf aan kan sluiten.. een WD 2500ks om precies te zijn????

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Hoe kom je er bij dat de S-ATA controller het "soort" S-ATA niet ondersteund? Heb je al eens in het BIOS gekeken van de S-ATA controller of je daar niet kunt aangeven van welke schijf je kunt booten?

Je moet dus in je gewone BIOS aangeven dat je van een externe controller boot en vervolgens in het BIOS van je S-ATA controller aangeven van welke schijf je wilt booten. Tenminste zo gaat het meestal in zijn werk.

Overigens ik krijg het idee dat je twee S-ATA controllers hebt, één in de chipset geintergreerd en de VIA controller. Bij de VIA controller hoort dat extr BIOS, waarschijnlijk kun je in dit BIOS de schijf gewoon terug vinden. Anders moet de schijf eens op een andere S-ATA poort aansluiten.

Welk moederbord heb je exact? Bij Asus zie ik namelijk een A7V600-X staan.

[ Voor 31% gewijzigd door _Dune_ op 17-10-2006 00:27 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 00:22:
Hoe kom je er bij dat de S-ATA controller het "soort" S-ATA niet ondersteund? Heb je al eens in het BIOS gekeken van de S-ATA controller of je daar niet kunt aangeven van welke schijf je kunt booten?

Je moet dus in je gewone BIOS aangeven dat je van een externe controller boot en vervolgens in het BIOS van je S-ATA controller aangeven van welke schijf je wilt booten. Tenminste zo gaat het meestal in zijn werk.

Overigens ik krijg het idee dat je twee S-ATA controllers hebt, één in de chipset geintergreerd en de VIA controller. Bij de VIA controller hoort dat extr BIOS, waarschijnlijk kun je in dit BIOS de schijf gewoon terug vinden. Anders moet de schijf eens op een andere S-ATA poort aansluiten.

Welk moederbord heb je exact? Bij Asus zie ik namelijk een A7V600-X staan.
Idd. De A7V600-X, en dat over dit soort sata niet ondersteunen, dat werd mij verteld door de winkel waar ik de harddisk heb gekocht. In de bios zelf kan ik helemaal niks over S-ata vinden (nieuwste bios die ik kon vinden..) Wat betreft de sata bios, daar kan ik niks doen, want daar vind ie geen schijf.

Verwijderd

Topicstarter
Echt nieeeemand met een oplossing ... Pllllzzz

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 12:38

BertV

Handgemaakt

Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:01:
Echt nieeeemand met een oplossing ... Pllllzzz
Ik ben uit het topic "SATA2 op een SATA1 controller werkt niet als bootschijf" :+

Zelfs met mijn "lastige Mobo" kan ik in XP SP1, zonder extra drivers, een SATA2 als tweede hardeschijf gebruiken.

[ Voor 39% gewijzigd door BertV op 18-10-2006 09:08 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik snap er echt geen hol van ... hahaha.. nou al 2 dagen bezig en hij doet het niet ...

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik lees hierboven dat je een bepaalde jumper op 'opt1' zet.
Zojuist heb ik de handleiding van je moederbord doorgenomen, maar daar komt geen jumper mbt sata in voor, dus ik vraag me af waar je het over hebt.

De schijf moet worden herkend in het sata scherm bij het opstarten, je kon dat voor elkaar krijgen zei je.
Verder moet je dan in windows de juiste drivers voor je sata controller geinstalleerd hebben. (Dit staat hierboven ook al genoemd) Loopt het daar misschien mis?

Verwijderd

Topicstarter
Fraggar schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:38:
Ik lees hierboven dat je een bepaalde jumper op 'opt1' zet.
Zojuist heb ik de handleiding van je moederbord doorgenomen, maar daar komt geen jumper mbt sata in voor, dus ik vraag me af waar je het over hebt.

De schijf moet worden herkend in het sata scherm bij het opstarten, je kon dat voor elkaar krijgen zei je.
Verder moet je dan in windows de juiste drivers voor je sata controller geinstalleerd hebben. (Dit staat hierboven ook al genoemd) Loopt het daar misschien mis?
Die jumper was op mijn harddisk, niet op mijn mobo :P

En ik heb al diverse drivers gebruikt :P

• Fraggar
  • Niet online
Ik zie nu dat de opt1 jumper op de WD 2500ks inderdaad dient voor het inschakelen van Sata1 mode om mogelijke problemen op te lossen.

Lijkt me dan toch een driver kwestie in Windows.

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is eindelijk opgelost... :D een simpele herinstall van windows xp bleek de oplossing... perongeluk een keer een andere driver geinstalleerd welke leide tot een driver conflict

• hovingtim
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-06-2023

hovingtim

Wicked

sata 1 inschakelen is daadwerkelijk een goeie oplossing voor een sata 1 MB. Alleen beetje jammer dat je geen gebruik kan maken van de max snelheid.

Save Water Drink Beer

• Fraggar
  • Niet online
hovingtim schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 17:53:
sata 1 inschakelen is daadwerkelijk een goeie oplossing voor een sata 1 MB. Alleen beetje jammer dat je geen gebruik kan maken van de max snelheid.
Leuke kick van dit topic voor zo'n opmerking :P
Pagina: 1