Toon posts:

[HDMI videokaart] meerwaarde

Pagina: 1
Acties:
  • 2.101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb vernomen dat er tegenwoordig ook videokaarten zijn van bijvoorbeeld Sapphire die HDMI ondersteunen, maw een HDMI uitgang hebben. Mijn vraag is wat hiervan het voordeel is?

Voor mij is HDMI gewoon = DVI + audio-signaal + eventueel HDCP codering.

Een videokaart sluit je momenteel aan op je tft via DVI, waarom zou je daar een audiosignaal bij willen? (tenzij je ontzettend goede speakers in je beeldscherm hebt ;) )

Ik wil namelijk binnenkort gaan gamen/films kijken etc. op mijn nieuwe Samsung LCD TV met hdmi ingang via de pc. Ik heb een oude Radeon 8500 met DVI uitgang, en het geluid gaat digitaal via een Creative XtremeMusic op een Logitech Z-5500.

Wat zou het voordeel in mijn situatie dan zijn als ik een HDMI-videokaart zou aanschaffen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 10:55:
[...]
Een videokaart sluit je momenteel aan op je tft via DVI, waarom zou je daar een audiosignaal bij willen? (tenzij je ontzettend goede speakers in je beeldscherm hebt ;) )
[...]
Wat zou het voordeel in mijn situatie dan zijn als ik een HDMI-videokaart zou aanschaffen?
Dat je je PC aan kan sluiten op moderne generatie AV-systemen (receiver), of op een HD(ready) TV. En dan met één kabeltje geluid en beeld digitaal kan versturen. En omdat de toekomstige formaten (HD-DVD en BR) een HDMI (of DVI-D) vereisen, zonder die verbinding wordt er namelijk geen hoge-defenitie beeld verstuurd. En tot slot schijnt er voor Vista een HDMI noodzakelijk te zijn, e.a. ook in verband met digitale (video)-media.

Dus in het kort; Als je voor weinig geld cq. "gratis" een HDMI erbij krijgt gewoon doen.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2006 11:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, maar als jij je geluid via je geluidskaart aansluit op een receiver (in dit geval de control pod van de Z-5500), heb je toch niks aan het audiosignaal dat bij dat HDMI-signaal zit?

Ik neem aan dat de meeste mensen die voor HDMI gaan, ook het beste uit geluid willen halen, en dan zijn de speakers van je TFT/LCD-tv niet echt een uitkomst.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 11:12:
Oke, maar als jij je geluid via je geluidskaart aansluit op een receiver (in dit geval de control pod van de Z-5500), heb je toch niks aan het audiosignaal dat bij dat HDMI-signaal zit?

Ik neem aan dat de meeste mensen die voor HDMI gaan, ook het beste uit geluid willen halen, en dan zijn de speakers van je TFT/LCD-tv niet echt een uitkomst.
Nee de meeste mensen gebruiken ook niet een Z550.

Het is heel simpel;

Geluidskaart --> HDMI-transmitter (kabeltje binnen in je PC dus) --> Receiver (splitst het geluid en het beeld, en verwerkt het geluidssignaal) --> TV (receiver stuurt het beeld door naar de TV).

En als je echt het hoe, wat en waarom wilt weten dan kan je het beste een zooi documenten via Google zoeken. Dan weet je meteen waarom iedereen op een gegeven moment gewoonweg om moet

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-07 20:48

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Maar TS vraagt of het in zijn specifieke geval voordelen biedt. Dat is dus niet het geval.

Je argument met betrekking tot beperking van resolutie omdat je geen HDMI gebruikt is hier ook niet van toepassing omdat de bron niet een HD/BR speler is, maar gewoon een computer.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Janoz schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 11:34:
Maar TS vraagt of het in zijn specifieke geval voordelen biedt. Dat is dus niet het geval.

Je argument met betrekking tot beperking van resolutie omdat je geen HDMI gebruikt is hier ook niet van toepassing omdat de bron niet een HD/BR speler is, maar gewoon een computer.
Er bestaat gewoon een gerede kans dat een DVI-I dus een niet HDCP capable DVI niet gaat werken.

Veel TV's pikken dat gewoon niet, dus tja dan moet je over, en TS moet zelf onderzoeken of zijn TV wel niet DHCP gecodeerde HDMI-input pikt. En daarnaast is er bij HDMI e.a. geregeld i.v.m. lip-sync en ook daar kan een probleem mee ontstaan, en ook dat moet je onderzoeken.

Maar als zijn TV een DVI / VGA ingang heeft dan kan e.a. ook zonder HDMI, tuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2006 11:42 ]

Verwijderd

Maar als zijn TV een DVI / VGA ingang heeft dan kan e.a. ook zonder HDMI, tuurlijk.

Verlies je geen kwaliteit, als je uw ownage 3d-kaart dan aansluit op je vga ingang van de tv?
Is het in zo'n geval dan toch niet beter om een 3d kaart te nemen die hdmi/dvi-hdmi uitgang heeft?

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-07 09:19
Wat ik me trouwens nog afvraag, het geluid zal hij toch uit de geluidskaart moeten toveren. Geeft hij dit dan door over de videoplank? En zo ja, kost dit geen extra power? (Het zal niet veel zijn, maar toch?)
Pagina: 1